8ـ استفتائات مرتبط با مسائل حج

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
مناسک جامع حج
چهل مسأله مهم و محلّ ابتلاء در حجّ و عمره7ـ لقطه (گمشده) حرم

سؤال 1378ـ شخصى که مقلّد هیچ یک از مراجع بزرگوار تقلید نبوده، اکنون مى خواهد تقلید نماید. در این مدّت مکّه هم رفته است. آیا عبادتهایش صحیح است؟

جواب: هرگاه اعمالش مطابق فتواى مرجعى که فعلا وظیفه اش تقلید از اوست باشد، صحیح است.

سؤال 1379ـ قرآنهایى در مسجدالحرام وجود دارد که بر روى بعضى از آنها جمله «وقف لله تعالى» نوشته شده، و بر تعدادى نیز این جمله نوشته نشده است. لطفاً در مورد قرآنهاى مذکور به دو سؤال زیر پاسخ فرمائید:

الف) در بین حجّاج مشهور است که برداشتن قرآنهایى که جمله مذکور در آن وجود ندارد، جایز است. آیا این سخن صحیح است؟

جواب: برداشتن آنها بدون اجازه مسؤولین مربوطه جایز نیست، و کسانى که بدون اجازه برداشته اند، باید بازگردانند.

ب) گاهى از اوقات مسؤولین مسجدالحرام قرآنهایى که جمله مذکور روى آن نوشته شده را به حجّاج هدیه مى کنند. آیا گرفتن چنان قرآنهایى جایز است؟

جواب: اشکالى ندارد.

سؤال 1380ـ آیا مى توان قطعه اى از سنگ کوه صفا و مروه، یا صحراى مشعر را به عنوان تبرّک برداشت؟

 

جواب: برداشتن سنگ از صفا و مروه جایز نیست; و برداشتن از مشعر نیز احتیاط در ترک آن است.

سؤال 1381ـ گاه دیده مى شود که برخى از حجّاج محترم به عنوان تبرّک مقدارى از خاک قبرستان بقیع را برداشته، و همراه خود به ایران مى آورند. آیا این کار از نظر شرعى صحیح است؟ اگر جایز نباشد، وظیفه فعلى آنها چیست؟

جواب: این کار جایز نیست، و احتیاط آن است که آن را برگردانند.

سؤال 1382ـ سال گذشته یکى از دوستان، که به حج مشرّف شده بود، دو قطعه سنگ از غار حرا به عنوان هدیه برایم آورد. سنگها را در مکان مناسبى نهاده، و هر چند روز یک بار به عنوان تبرّک آنها را مى بوسم و زیارت مى کنم. آیا این عمل شرک محسوب مى شود؟

جواب: این کار ذاتاً حرام نیست; امّا از این جهت که ممکن است منشأ برداشتهاى سوء بدخواهان، یا بدعت گردد، از این کار خوددارى کنید.

سؤال 1383ـ آیا مصرف کنسروهاى گوشت و ماهى خارجى، که در بازار مسلمین از جمله مکّه و مدینه به فروش مى رسد، جایز است؟

جواب: اگر ندانند از کجا وارد شده، یا بدانند از کشورهاى اسلامى است، مانعى ندارد، و اگر یقین داشته باشند از کشورهاى غیر اسلامى وارد شده، در صورتى استفاده از آن جایز است که وارد کننده آن مسلمان باشد، و احتمال داده شود که او شرایط شرعى ذبح را احراز کرده، و در دسترس مسلمانان قرار داده است، یا روى آن جمله «ذبح شرعى» نوشته شده باشد.

سؤال 1384ـ اگر شخصى مبلغى ارز به فردى بدهد، و عوض آن را پول ایرانى بگیرد چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که مخالف مقرّرات نباشد، و با رضایت همدیگر باشد مانعى ندارد.

سؤال 1385ـ هنگامى که قسمتى از مسجدالحرام نجس مى شود، مأمورین به شکل زیر آن را تطهیر مى کنند: «ابتدا عین نجاست را برطرف نموده، سپس ظرف آب قلیلى بر روى محلّ نجس مى ریزند، و در مرحله سوم آبهاى ریخته شده را جمع مى کنند». با توجّه به این نوع تطهیر انسان به نجاست تمام مسجدالحرام یقین پیدا مى کند. آیا سجده بر سنگهاى مذکور در فرض سؤال جایز است؟

جواب: علم به نجاست تمام مسجد پیدا نمى شود، و به شک نباید اعتنا کرد، و این نیز نوعى تطهیر است.

سؤال 1386ـ اگر شخصى در مسجدالحرام یا مسجدالنبى محتلم شود، براى تیمّم چه نیّتى کند؟

جواب: باید فوراً خارج شود، و براى خروج از مسجد تیمّم بدل از غسل جنابت مى کند; مگر این که زمان خروج کمتر از زمان تیمّم باشد، که بدون تیمّم فوراً خارج مى شود.

سؤال 1387ـ آیا عبور و مرور حائض و جنب، از مقدار توسعه یافته مسجدالحرام و مسجدالنبى جایز است؟

جواب: جایز نیست، و فرقى میان قسمت قدیم و جدید نیست.

سؤال 1388ـ اگر بعضى از ورثه بدون پرداختن سهم سایر ورّاث و با تصاحب کلّ مال الارث به حج بروند، حجّ آنها چه حکمى دارد؟ صله رحم با چنین اشخاصى چگونه است؟

جواب: هرگاه سهم الارث بعضى از ورّاث پرداخت نشود، به صورت مشاع در اموال بقیّه مى ماند، و تصرّف در آن حرام است، و اگر با همان پول حج بروند، و لباس احرام و قربانى را از آن تهیّه کنند، حجّ آنها نیز اشکال دارد، و تا سهم الارث بقیّه را نپردازند، آن مال حکم مال غصبى را دارد، و اگر صله رحم با چنین اشخاصى سبب جرأت و جسارت آنها بر حرام شود، جایز نیست، و اگر ترک صله رحم باعث نهى از منکر شود، واجب است، و چنانچه صله رحم وترک آن تأثیرى در نهى از منکر نداشته باشد، صله رحم را ترک نکنند.

سؤال 1389ـ خرید و فروش فیش حج چه حکمى دارد؟

جواب: هرگاه صاحب فیش مستطیع نباشد، یا حجّ واجبش را انجام داده باشد، و این کار مخالف مقرّرات حکومت اسلامى نباشد، مانعى ندارد.

سؤال 1390ـ پدرم وصیّت نموده که به جاى او حج بروم، در صورتى که چیزى به ارث نگذاشته است. آیا عمل به این وصیّت واجب است؟ آیا مى توانم براى خودم به مکّه بروم، و کسى را اجیر کنم تا از طرف پدر حج بجا آورد؟ آیا قربانى براى او و خودم هر دو واجب است؟

جواب: اگر مالى از خود نگذاشته، بر شما واجب نیست براى او حج بجا آورید، و اگر خودتان مایل باشید، مى توانید کسى را در آنجا نایب بگیرید که براى او حج بجا آورد، و هر کدام باید یک قربانى ذبح کنید.

سؤال 1391ـ در کشورى مانند کشور ما، که عدّه فراوانى در انتظار نوبت براى رفتن به حجّ واجب هستند، و شاید أجل به بعضى از آنها مهلت ندهد، آیا جایز است عدّه اى براى مرتبه دوم و سوم یا بیشتر، به حج مشرّف شوند، و جاى آنها را بگیرند؟

جواب: بهتر است رعایت حال آنها را بکنند.

 

سؤال 1392ـ بعضى از متمکّنین که حجّ واجب خود را بجا آورده اند، معتقدند هزینه حج هاى مکرّر استحبابى صرف کارهاى خیر گردد، و بعضى اصرار به انجام حج هاى استحبابى دارند. کدام بهتر است؟

جواب: هر کدام در جاى خود خوب است.

سؤال 1393ـ منظور از مشقّت یا عُسر و حرج، که در بعضى ازمسائل به آن اشاره کرده اید چیست؟ آیا مشقّت و عُسر و حرج شخصى ملاک است، یا نوعى؟

جواب: منظور از عُسر و حرج شخصى است.

سؤال 1394ـ آیا قصد باطل کردن عمره یا حجّ، یا قسمتى از مناسک آن (بدون آن که هنگامِ قصدِ ابطال عمل را ادامه دهد) موجب بطلان آن مى گردد؟

جواب: قصد ابطال موجب بطلان نمى گردد.

سؤال 1395ـ خدمه کاروانها که نمى توانند با لباس احرام خدمت کنند، و قصد دارند بدون احرام در عرفات و منى باشند، براى ورود به مکّه چه کنند؟

جواب: مى توانند براى ورود به مکّه عمره مفرده انجام دهند، و براى حج محرم نشوند، ولى کسانى که مستطیع هستند نباید این کار را قبول کنند، و باید عمره و حجّ تمتّع را بجا آورند، و در هر صورت، اگر در حال احرام لباس دوخته معمولى بپوشند، حجّ آنها صحیح است; ولى باید کفّاره بدهند.

سؤال 1396ـ غسل احرام، زیارت و مانند آن، تا چه زمانى اعتبار دارد؟ و با چه چیزهایى باطل مى شود؟

جواب: تا یک روز معتبر است; و اگر حدث اصغر از او سر زند، به قصد رجا آن را اعاده مى کند، ولى واجب نیست.

سؤال 1397ـ آیا طلب رحمت براى بانیان، حافظان و خدمتکاران مسجدالحرام و مسجدالنّبى، که زحمات فراوانى را متحمّل مى شوند، جایز است؟

جواب: براى آنها طلب هدایت کنید.

سؤال 1398ـ بعضى از حجّاج سهمیّه موادّ خوراکى و مصرفى خود (مانند نوشابه، موز، پرتغال، سیب، پنیر، آبمیوه، صابون، شامپو و مانند آن را) که در ایّام سفر مورد استفاده قرار نداده اند، با خود به ایران مى آورند. این کار چه حکمى دارد؟ آیا استفاده از آن مواد جایز است؟

جواب: در صورتى که واقعاً جنبه سهمیّه داشته باشد مانعى ندارد; ولى اگر فقط جنبه اباحه تصرّف دارد، فقط حق دارند در آنجا مصرف کنند، ولى با خود بردن جایز نیست.

سؤال 1399ـ انجام حج با مال حرام، یا مال مشتبه به حرام چگونه است؟

جواب: با مال حرام جایز نیست; ولى اگر مال او مشتبه به حرام است، ولى یقین به حرمت آن ندارد، مى تواند آن را صرف حج کند. مشروط بر این که از نظر ظاهر محکوم به حلال بودن باشد; یعنى از طریق ظاهراً حلال به دست آورده است.

سؤال 1400ـ شک در اعمال حج یا عمره چه حکمى دارد؟

جواب: هرگاه پس از شروع در عملى که بعد از آن است شک کند، اعتنا ننماید; چه شک در انجام آن داشته باشد، یا شک در صحیح بجا آوردن آن.

 

 

چهل مسأله مهم و محلّ ابتلاء در حجّ و عمره7ـ لقطه (گمشده) حرم
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma