اشاره

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اخلاق در قرآن جلد 2
ترجمه5 ـ راه هاى رسیدن به توکّل

«شهوت» در لغت داراى مفهوم عامى است که به هرگونه خواهش نفس و میل و رغبت به لذّات مادى اطلاق مى شود; گاهى علاقه شدید به یک امر مادى را نیز شهوت مى گویند.

مفهوم شهوت، علاوه بر مفهوم عام، در خصوص «شهوت جنسى» نیز به کار رفته است. واژه «شهوت» در قرآن کریم هم به معنى عام کلمه آمده است و هم به معنى خاص آن. در این بحث، نظر ما بیشتر به معناى خاص آن است، زیرا آثار مخرّب و زیانبار آن بیش از سایر کشش هاى مادى است.

«شهوت» نقطه مقابل «عفت» است. «عفت» نیز داراى مفهوم عام و خاص است. مفهوم عام آن، خویشتن دارى در برابر هر گونه تمایل افراطى نفسانى است و مفهوم خاص آن، خویشتن دارى در برابر تمایلات بى بند و بار جنسى است.

«عفت» یکى از فضایل مهم اخلاقى در رشد و پیشرفت و تکامل جوامع انسانى است; اما شهوت که مقابل عفت قرار دارد، موجب سقوط فرد و جامعه مى شود.

مطالعات تاریخى نشان مى دهد که اشخاص یا جوامعى که بهره کافى از عفّت داشته اند، از نیروهاى خداداد خود، بالاترین استفاده را در راه پیشرفت خود و جامعه خویش برده و در سطح بالایى از آرامش و امنیت زیسته اند، اما افراد یا جوامعى که در «شهوت پرستى» غرق شده اند، نیروهاى خود را از دست داده و در معرض سقوط قرار گرفته اند.

طبق نظر کارشناسان حقوقى، «شهوت جنسى» در ایجاد جرم و جنایت نقش عمده را دارد تا جایى که گفته شده است: «در هر جنایتى، شهوت جنسى نیز دخیل بوده است». شاید این تعبیر، مبالغه آمیز باشد، ولى به یقین منشأ بسیارى از جنایات و انحرافات، طغیان «غریزه جنسى» و شهوت پرستى است. خون هاى بسیارى در این راه ریخته شده و اموال فراوانى برباد رفته، اسرار مهم کشورها به وسیله زنان جاسوسى که سرمایه و ترفند کارشان استفاده از زیبایى و آلودگى یشان بوده، افشا شده و آبروى بسیارى از آبرومندان در این راه ریخته شده است.

طبق بیان آیات و روایات در مى یابیم که یکى از ابزارهاى مهم شیطان همین «شهوت جنسى» است. در قرآن کریم در موارد مختلف به «عفت» و «شهوت پرستى» اشاره شده است که ما در ذیل به بررسى آنها مى پردازیم:

1 ـ فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمَ خَلْفٌ اَضَاعُوا الصَّلوَةَ وَ اتَّبِعُوا الشَّهواتِ فَسَوْفَ یَلقَونَ غَیّاً * اِلاّ مَن تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحاً فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا یُظْلَمُونَ شَیْئاً   (سوره مریم،آیه59و60)

2 ـ وَاللّهُ یُریدُ أَن یَتُوبَ عَلَیکُم وَ یُریدُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَن تَمِیلُوا مَیْلا عَظِیماً   (سوره نساء،آیه 27)

3 ـ وَ لُوطاً اِذ قَالَ لِقَوْمِهِ اِنّکُم لَتَأتُونَ الْفَاحِشِةَ مَا سَبَقَکُم بِهَا مِن أحَد مِنَ الْعَالَمینَ* أئِنَّکُم لَتَأتُونَ الرِّجَالَ وَ تَقْطَعُونَ السَّبیلَ وَ تَأتُونَ فِى نَادِیکُمُ الْمُنکَرَ فَمَا کَانَ جَوابَ قَوْمِهِ اِلاّ أَن قَالُوا ائْتِنَا بِعَذَابِ اللّهِ اِن کُنتَ مِنَ الصَّادِقِینَ   (سوره عنکبوت،آیه28و29)

4 ـ وَ لَمَّا جَاءَت رُسُلُنَا لُوطاً سىءَ بِهِمْ وَ ضَاقَ بِهِمْ ذَرْعاً وَ قَالَ هَذَا یَومٌ عَصِیبٌ * وَ جآءَهُ قَوْمُهُ یُهْرَعُونَ اِلَیْهِ وَ مِنْ قَبْلُ کَانُوا یَعمَلُونَ السَّیِّئاتِ قَالَ یَا قَومِ هَؤُلاءِ بَنَاتِى هُنَّ أَطْهَرُلَکُم فَاتَّقُوا اللّهَ وَ لاتُخزُونِ فِى ضَیْفِى أَلَیْسَ مِنکُمْ رَجُلٌ رَشیدٌ * قَالُوا لَقَدْ عَلِمْتَ مَا لَنَا فِى بَنَاتِکَ مِنْ حَقٍّ وَ اِنَّکَ لَتَعْلَمُ مَا نُرِیدُ * قَالَ لَو أَنَّ لِى بِکُمْ قُوَّةً أَو ءَاوِى اِلىَ رُکن شَدید * قَالُوا یَا لُوطُ اِنَّا رُسُلُ رَبِّکَ لَنْ یَصِلُوا اِلَیْکَ فَأَسْرِ بِأَهْلِکَ بِقِطْع مِنَ الَّیلِ وَ لایَلْتَفِتْ مِنکُمْ أَحَدٌ اِلاّ امرَأَتَکَ اِنَّهُ مُصِیبُهَا مَآ أصَابَهُم اِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَلَیسَ الصُّبحُ بِقَرِیب * فَلَمّا جآءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِیَهَا سَافِلَهَا وَ أَمْطَرْنَا عَلَیْهَا حِجَارَةً مِن سِجِّیل مَنْضُود * مُسَوَّمَةً عِندَ رَبِّکَ وَ مَا هِىَ مِنَ الظَّالِمِینَ بِبَعِید    (سوره هود،آیات 77 تا 83)

5 ـ کَذِّبَتْ قَومُ لُوطِ بِالنُّذُرِ * اِنَّا أرْسَلْنَا عَلَیهِمْ حَاصِباً اِلاّ ءَالَ لُوط نَجَّینَا هُمْ بِسَحَر   (سوره قمر،آیه33و34)

6 ـ وَ لُوطاً اِذْقَالَ لِقَومِهِ أَتَأتُونَ الفَاحِشَةَ مَا سَبَقَکُم بِهَا مِن أَحَد مِنَ العَالَمِینَ * اِنَّکُم لَتَأتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَآءِ بَلْ أَنْتُم قَومٌ مُسْرِفُونَ * وَ مَا کَانَ جَوابَ قَومِهِ اِلاّ اَنْ قَالُوا أَخْرِجُوهُم مِن قَرْیَتِکُم اِنَّهُم اُنَاسٌ یَتَطَهَّرُونَ * فَأَنْجَیْنَاهُ وَ أَهْلَهُ اِلاّ امْرَأَتَهُ کَانَتْ مِنَ الغَابِرینَ ـ وَ أَمْطَرْنَا عَلَیهِم مَطَراً فَانْظُر کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ المُجْرِمینَ   (سوره اعراف،آیات80تا84)

ترجمه5 ـ راه هاى رسیدن به توکّل
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma