نتیجه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اخلاق در قرآن جلد 2
راه هاى پیشگیرى از بى عفتىعفّت در روایات اسلامى

آنچه از آیات و روایات فوق حاصل مى شود، این است که: اسلام اهتمام فوق العاده به مسئله پرهیزکارى در برابر شهوت شکم و بى بند و بارى جنسى دارد تا جایى که آن را نشانه شخصیت، غیرت، ایمان و پیروى از مکتب اهلبیت(علیهم السلام) معرفى مى کند. تاریخ نیز سرچشمه بسیارى از گرفتارى هاى انسان را از همین دو امر (شهوت شکم و شهوت جنسى) مى داند; زیرا شهوتِ شکم، به انسان اجازه تفکر مشروع را نمى دهد تا به وسیله آن، حقوق انسان ها را رعایت کند و در مسیر عدالت گام بردارد. به همین علت، انسان را به ارتکاب انواع گناهان وامى دارد.

علاوه بر اینها، شهوت شکم، سرچشمه بسیارى از بیمارى هاى جسمانى و اخلاقى است تا آنجا که گاهى، شکم به بت خطرناکى مبدّل شده و انسان را به پرستش و اطاعت خویش در همه زمینه ها وادار مى سازد.

پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) نیز، در این رابطه، درباره مردم آخر الزمان فرموده است: «یَأْتِى عَلَى النّاسِ زَمانٌ بُطُونُهُمْ آلِهَتُهُمْ وَ نِسَائُهُم قِبْلَتُهُمْ وَ دَنَانِیرُهُمْ دِینُهُمْ، وَ شَرَفُهُمْ مَتَاعُهُمْ، لایَبْغى مِنَ الایمَانِ اِلاّ اِسْمَهُ وَ لا مِنَ الاِْسلامِ اِلاّ رَسْمَهُ وَ لا مِنَ القُرآنِ اِلاّ دَرْسَهُ، مَسَاجِدُهُمْ مَعْمُورُةٌ مِنَ الْبَنَاءِ وَ قُلُوبُهُمْ خَرَابٌ عَلَى الْهُدى; زمانى بر مردم فرا مى رسد که شکم هاى آنها بت هاى آنهاست و زن هاى آنها قبله آنهاست و دینارهایشان دینشان و شرفشان متاعشان است، در آن زمان از ایمان جز نامى و از اسلام جز رسمى و از قرآن، جز درسى باقى نمى ماند، مساجدشان از نظر ساختمان آباد و دل هایشان از نظر هدایت خراب است».

در ذیل این حدیث آمده است: «خداوند در چنان شرایطى، آنان را به چهار بلا مبتلا مى کند، جور سلطان و قحطى زمان و ظلم والیان و حاکمان».(1)

فرق میان ظلم و جور (که در بسیارى از روایات در برابر هم قرار گرفته اند) ممکن است از این جهت باشد که واژه جور، در اصل به معنى انحراف از مسیر حق است; بنابر این جور سلطان به انحرافات صاحبان سلطه و فرمانروایان اطلاق مى شود، در حالى که ظلم به معنى بى عدالتى است.

در حدیث دیگرى از آن حضرت آمده است: «اِیّاکَ وَ اِدْمَانَ الشَّبَع فَاِنَّهُ یُهَیّجُ الاَسْقَامَ وَ یُثیرُ العِلَلَ; از پرخورى بپرهیز که انواع بیمارى ها را تحریک کرده، و سرچشمه مرض هاست».(2)

پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) نیز فرموده است: «هرکس از شرّ شکم و زبان و آلت جنسى خود در امان بماند، از همه بدى ها محفوظ مانده است».(3)

* * *


1- بحار الانوار، جلد 22، صفحه 453.

2- شرح غررالحکم، صفحه 300، حدیث 2681،جمله1.

3- معراج السّعاده، صفحه 310.

راه هاى پیشگیرى از بى عفتىعفّت در روایات اسلامى
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma