1. ایمان به غیب

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
برگزیده تفسیر نمونه جلد 1
2. ارتباط با خدا آثار تقوا در روح و جسم انسان

«(پرهیزگاران) کسانى هستند که به غیب [= آنچه از حس پوشیده و پنهان است] ایمان مى آورند» (الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ).

غیب و شهود دو نقطه مقابل یکدیگرند. عالم شهود عالم محسوسات است و جهان غیب ماوراى حس زیرا «غیب» در لغت به معنى چیزى است که پوشیده و پنهان است و چون عالم ماوراى محسوسات از حسّ ما پوشیده است، به آن غیب گفته مى شود.

ایمان به غیب نخستین نقطه اى است که مؤمنان را از غیر آنها جدا مى سازد و پیروان ادیان آسمانى را در برابر منکران خدا و وحى و قیامت قرار مى دهد. به همین دلیل، نخستین ویژگى پرهیزگاران، ایمان به غیب ذکر شده است.

مؤمنان به غیب عقیده دارند سازنده عالم آفرینش علم و قدرتى بى انتها و عظمت و ادراکى بى نهایت دارد او ازلى و ابدى است و مرگ به معنى فنا و نابودى نیست بلکه دریچه اى است به جهان وسیع تر و پهناورتر.

در حالى که یک فرد مادّى معتقد است، جهان هستى محدود است به آنچه ما مى بینیم و قوانین طبیعت بدون هیچ نقشه و برنامه اى پدیدآورنده این جهان است و پس از مرگ همه چیز پایان مى گیرد.

آیا این دو انسان با هم قابل مقایسه اند؟

اوّلى نمى تواند از حق و عدالت و خیرخواهى و کمک به دیگران صرف نظر کند و دومى دلیلى براى هیچ یک از این امور نمى بیند مگر آنچه در زندگى مادّى او براى امروز یا فردا اثر داشته باشد. به همین دلیل در دنیاى مؤمنان راستین برادرى است و تفاهم، پاکى است و تعاون، امّا در دنیاى مادّیگرى استعمار است و استثمار، خونریزى است و غارت و چپاول و این سیر قهقرایى را تمدّن و پیشرفت و ترقّى نام مى نهند.

و اگر قرآن نقطه شروع تقوا را در آیه فوق ایمان به غیب دانسته دلیلش همین است.

«غیب» در اینجا داراى مفهوم وسیع کلمه مى باشد و اگر در بعضى روایات، غیب در آیه فوق به امام غائب حضرت مهدى(عج) تفسیر شده، در حقیقت مى خواهد وسعت معنى ایمان به غیب را حتّى نسبت به امام غائب، مجسّم کند بى آنکه به آن مصداق محدود باشد.

 

2. ارتباط با خدا آثار تقوا در روح و جسم انسان
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma