قانون کلّى نجات

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
برگزیده تفسیر نمونه جلد 1
آیات خدا را با قوّت بگیرید آیا تنوّع طلبى جزء طبیعت انسان نیست

(آیه 62) در تعقیب بحثهاى مربوط به بنى اسرائیل، در اینجا قرآن به یک اصل کلّى و عمومى اشاره کرده مى گوید: آنچه ارزش دارد واقعیّت و حقیقت است، نه تظاهر و ظاهرسازى. در پیشگاه خداوند بزرگ، ایمان خالص و عمل صالح پذیرفته مى شود. «کسانى که (به پیامبر اسلام) ایمان آورده اند، و کسانى که به آیین یهود گرویدند و نصارى و صابئان [= پیروان یحیى] هرگاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلّم است» (إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِینَ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الاَْخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ).

«و هیچ گونه ترس و اندوهى براى آنها نیست» هرکدام از پیروان ادیان الهى که در عصر و زمان خود، بر طبق وظایف و فرمان دین عمل کرده اند، مأجور و رستگارند (وَ لاَخَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَهُمْ یَحْزَنُونَ).

بعضى از بهانه جویان، آیه فوق را دستاویزى براى افکار نادرستى از قبیل صلح کلّى و اینکه پیروان هر مذهبى باید به مذهب خود عمل کنند قرار داده مى گویند مطابق این آیه، لازم نیست یهود و نصارى و پیروان ادیان دیگر، اسلام را پذیرا شوند. همین قدر که به خدا و آخرت ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند کافى است.

پاسخ: مى دانیم که آیات قرآن یکدیگر را تفسیر مى کنند. قرآن در آیه 85 سوره آل عمران مى گوید: «وَمَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الاِْسْلاَمِ دِینًا فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ» (و هر کس جز اسلام (و تسلیم در برابر فرمان حق،) آیینى براى خود انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد.)

اضافه بر این، در آیات بسیارى از یهود و نصارى و پیروان سایر ادیان به آیین جدید دعوت شده است اگر تفسیر فوق صحیح باشد، با بخش عظیمى از آیات قرآن تضادّ صریح دارد. بنابراین باید به دنبال معنى واقعى آیه رفت.

در اینجا دو تفسیر از همه مناسب تر به نظر مى رسد:

1. اگر یهود و نصارى و مانند آنها به محتواى کتب خود عمل کنند، مسلّماً به پیامبر اسلام(ص) ایمان مى آورند چراکه بشارت ظهور او با ذکر صفات و علایم مختلف در این کتب آسمانى آمده است.

2. این آیه ناظر به سؤالى است که براى بسیارى از مسلمانان در آغاز اسلام مطرح بوده، آنها در فکر بودند که اگر راه حق و نجات تنها اسلام است، پس تکلیف نیاکان و پدران ما چه مى شود؟ آیا آنها به خاطر عدم درک زمان پیامبر اسلام و ایمان نیاوردن به او مجازات خواهند شد؟

در اینجا آیه فوق نازل گردید و اعلام داشت هر کس که در عصر خود، به پیامبر بر حق و کتاب آسمانى زمان خویش ایمان آورده و عمل صالح انجام داده، اهل نجات است و جاى نگرانى نیست. بنابراین، یهودیان مؤمن قبل از ظهور مسیح، اهل نجاتند همان گونه مسیحیان مؤمن قبل از ظهور پیامبر اسلام.

این معنى از شأن نزولى که براى آیه فوق ذکر شده نیز استفاده مى شود.

 

آیات خدا را با قوّت بگیرید آیا تنوّع طلبى جزء طبیعت انسان نیست
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma