عظمت خانه خدا

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
برگزیده تفسیر نمونه جلد 1
چرا خانه خدا 5. امام از سوى خدا تعیین مى شود

(آیه 125) بعد از اشاره به مقام والاى ابراهیم در آیه قبل، در این آیه به بیان عظمت خانه کعبه که به دست ابراهیم ساخته و آماده شد پرداخته مى فرماید: «و (به خاطر بیاورید) هنگامى که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان براى مردم قرار دادیم» (وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنًا).

«مثابه» از ماده «ثوب» به معنى بازگشت چیزى به حالت نخستین است. از آنجا که خانه کعبه مرکزى بوده است براى موحّدان که همه سال به سوى آن رو مى آوردند، نه تنها از نظر جسمانى که از نظر روحانى نیز بازگشت به توحید و فطرت نخستین مى کردند، از این رو به عنوان «مثابة» معرّفى شده است. امّا اینکه خانه کعبه از طرف پروردگار به عنوان یک مرکز امن و امان اعلام شده، مى دانیم در اسلام مقرّرات شدیدى براى اجتناب از هرگونه نزاع و جنگ و خونریزى در این سرزمین مقدّس وضع شده است به طورى که نه تنها افراد انسان بلکه حیوانات و پرندگان نیز در آنجا در امنیّت به سر مى برند. و این در حقیقت، اجابت یکى از درخواستهایى است که ابراهیم(ع) از خداوند کرد.

سپس اضافه مى کند: «و (براى تجدید خاطره،) از مقام ابراهیم، عبادتگاهى براى خود انتخاب کنید» (وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرهِیمَ مُصَلًّى).

مقام ابراهیم محلّى است در نزدیکى خانه کعبه که حجّاج بعد از انجام طواف به نزدیک آن مى روند و نماز طواف به جا مى آورند. بنابراین، منظور از مصلّى، محل نماز است.

سپس به پیمانى که از ابراهیم و فرزندش اسماعیل در مورد طهارت خانه کعبه گرفته است اشاره کرده مى فرماید: «و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که: خانه مرا براى طواف کنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکیزه کنید» (وَ عَهِدْنَا إِلَى إِبْرهِیمَ وَ إِسْمَـعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِىَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ).

منظور از «طهارت» و پاکیزگى در اینجا، پاک ساختن ظاهرى و معنوى این خانه توحید از هرگونه آلودگى است.

چرا خانه خدا 5. امام از سوى خدا تعیین مى شود
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma