زبان ترجمان دل و کلید شخصیت است

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
زندگی در پرتو اخلاق
سى گناه بزرگ که از زبان سرچشمه مى گیرد نخستین گام در راه تهذیب اخلاق پس از آشنایى با الفباى این علم

  اصلاح « زبان » و گفتار از آن جهت اهمیت فوق العاده در بحثهاى اخلاقى بخود گرفته که زبان ترجمان دل و نماینده عقل و کلید شخصیت انسان است و مهمترین دریچه اى مى باشد که به روح انسان گشوده مى شود .

   به عبارت روشنتر ، آنچه در صفحه روح بشر نقش مى بندد ( اعم از پدیده هاى فکرى و عاطفى و احساساتى ) قبل از هر چیز بر صفحه زبان و در لابه لاى گفته هاى او خودنمایى مى کند . اگر در گذشته اطبا قسمت مهمى از اعتدال و انحراف مزاج را از چگونگى زبان تشخیص مى دادند ، روانکاوان امروز بیشتر مسایل روانى را در خلال گفتگوهاى افراد ، جستجو مى کنند !

   روى این جهات است که علماى اخلاق اهمیت خاصى براى اصلاح زبان قائل هستند و اصلاح آن را نشانه تکامل روح و تقویت فضائل و ملکات برجسته اخلاقى مى دانند .

   در احادیث اهل بیت (علیهم السلام) نیز این حقیقت در ضمن بیانات کوتاه و جالبى بیان شده است . دو جمله زیر که به ترتیب از امیرمؤمنان على (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام)نقل شده است شاهد گویاى این مدعاست :

1 ـ « اَلْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسانِهِ »(1)

انسان زیر زبان خود پنهان است !

یعنى نه تنها شخصیت علمى بلکه شخصیت اخلاقى و اجتماعى و بطور کلى شخصیت انسانى او زیر زبان اوست و تا سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد .

2 ـ « لا یَسْتَقِیمُ اِیمانُ عَبْد حَتّى یَسْتَقِیمَ قَلْبُهُ ، وَلا یَسْتَقِیمُ قَلْبُهُ حَتّى یَسْتَقِیمَ لِسانُهُ »(2)

استقامت و راستى ایمان ، بدون استقامت و راستى قلب ممکن نیست ، و آن نیز بدون استقامت و راستى زبان وجود پیدا نخواهد کرد .

 


1 . نهج البلاغه ، کلمات قصار ، شماره 148 .

2 . مجلسى ، بحار الانوار 75 / 262 . و محجّة البیضاء 5 / 193 .

 

   

سى گناه بزرگ که از زبان سرچشمه مى گیرد نخستین گام در راه تهذیب اخلاق پس از آشنایى با الفباى این علم
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma