1 ـ انواع غیبت

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
زندگی در پرتو اخلاق
2 ـ غیبتهاى آمیخته با گناه دیگر اثرات سوء غیبت از نظر فردى :

   گرچه در بدو امر چنین به نظر مى رسد که غیبت همان ذکر عیوب پنهانى دیگران با زبان است ، ولى با در نظر گرفتن ملاک اصلى آن روشن مى شود که مفهوم غیبت از نظر علم اخلاق یک مفهوم عام و وسیع است که شامل ابراز این معنى با هر وسیله ، اعم از گفتن ، نوشتن ، اشاره و یا تقلید درآوردن مى گردد .

   چنانکه در حدیثى نقل شده : زنى به خدمت پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم)آمد هنگامى که برخاست و رفت ، عایشه با دست خود اشاره به کوتاهىِ قد او کرد ، حضرت فرمود : « قَدِ اغْتَبْتِها ; غیبتش کردى ! »(1)

   و در حدیث دیگرى وارد شده که : عایشه تقلید زنى را درآورد ، حضرت او را نهى فرمود(2) .

   از اینجا روشن مى شود که باید در نقّادى از افکار دیگران در نوشته ها طورى بحث شود که مصداق غیبت نباشد چه بسا هنگام خرده گیرى و اشکال بر کلام دیگرى تعبیراتى مى شود که مصداق روشن غیبت ، یا مذمت ، یا استهزاء و یا توهین و تحقیر است ، مثل اینکه گفته شود فلان مطلب « ضرورى البطلان » یا « خنده آور » یا « کودکانه » یا « غیر عاقلانه » است مگر اینکه صاحب آن نظر معلوم نباشد و یا غیبت و تحقیر او مجاز باشد .

   همچنین گاه مى شود که انسان سخنى را با کنایه مى گوید اما قراینى در کار است که منظور را طرف مى فهمد ، این نیز جزء مصادیق غیبت است ، مثل اینکه بگوید : امروز در مجلس بحث کسى بودم که چنین مى گفت در حالى که شنونده مى داند در کدام مجلس بوده است .

 


1 . غزالى ، احیاء العلوم 3 / 145 ; محجّة البیضاء 5 / 257 .

2 . غزالى ، احیاء العلوم 3 / 145 .

 

2 ـ غیبتهاى آمیخته با گناه دیگر اثرات سوء غیبت از نظر فردى :
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma