نماز مسافر

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
استفتائات جلد 1
واجبات نمازاذان و اقامه

سؤال 208 ـ آیا تهران یا مانند آن از بلاد کبیره است؟

جواب: حکم بلاد کبیره و غیر کبیره یکسان است مگر در جاهایى که هر محلّه از آن عرفاً یک شهر مستقل محسوب شود.

سؤال 209 ـ مبدأ و منتهاى سفر در مسافت نماز قصر کجا محسوب مى شود؟

جواب: معیار فاصله بین دو شهر یعنى آخرین خانه مبدأ حرکت و اوّلین خانه مقصد مى باشد.

سؤال 210 ـ آیا خروج زن از وطن الزاماً به تبعیّت از شوهر اعراض محسوب مى شود یا بستگى به قصد و نیّت او دارد؟

جواب: بستگى به قصد و نیّت خود زن دارد چنانچه امیدوار باشد که شوهر را بازگرداند اعراض نیست و اگر امیدى ندارد اعراض قهرى حاصل است.

سؤال 211 ـ مقصود از بلاد کبیره چیست؟ در ایران چند شهر کبیره داریم و در بلاد کبیره مسافت را از آخر شهر باید حساب کرد یا آخر محلّه؟

جواب: همان گونه که در بالا آمد تفاوتى میان شهرهاى بزرگ و کوچک نیست وبلاد کبیره و صغیره در احکام مسافر یکسان است مگر این که شهرى به قدرى بزرگ شود که هر محلّه از آن یک شهر مستقل محسوب شود مثل شمیران و شهر رى که در عین اتصال به تهران شهرهاى مستقلّى محسوب مى شوند ولى محلاّت مختلف تهران جزء تهران محسوب مى شوند و در مواردى که هر محلّه اى شهر مستقلى است اگر بین آنها فاصله نماز قصر باشدنماز شکسته مى باشد و در غیر این صورت تمام است و معیار در مسافت، آخرین خانه هاى شهر است.

سؤال 212 ـ حکم نماز کسى که مدّت طولانى در شهرى مانده است چیست؟

جواب: در صورتى که مدّتى طولانى در آن محل بماند در حکم وطن او خواهد بود.

سؤال 213 ـ آیا محلّ تحصیل دانشجویان در دوره هاى 2 و 4 ساله یا بیشتر جزء وطن محسوب مى شود؟

جواب: آرى در حکم وطن است هرچند وطن نیست.

سؤال 214 ـ کسى که دائم السفر بین دو شهر مثلا قم و کرج است ولى هر روز از کرج که وطن او نیست به دو فرسخى جهت تدریس یا کار دیگرى مى رود و برمى گردد آیا چنین شخصى در قم و کرج و اطراف آن نمازش را باید تمام بخواند؟

جواب: باید تمام بخواند.

سؤال 215 ـ اگر محلّ کار شخصى به اندازه مسافت قصر از وطنش دور باشد و هر روز به محل کار مى رود و برمى گردد یا یک هفته در محل کار مى ماند، حکم نماز خانواده اش که همراهش هستند چیست؟

جواب: هرگاه خانواده اش مرتباً با او همراه هستند نماز همه آنها تمام است.

سؤال 216 ـ طلاّبى که قریب 15 سال در قم ساکنند ولى آن را وطن قرار نداده وقصد اقامت دائم هم ندارند لکن در مورد زمان بازگشت به وطنشان مردّد هستند و نمى دانند چه زمانى برمى گردند، نماز و روزه این افراد چگونه است؟ آیا در این مسأله تفاوتى بین طلاّب ایرانى و خارجى هست؟

جواب: در فرض مسأله قم نسبت به همه آنها حکم وطن را دارد.

سؤال 217 ـ آیا اعراض قهرى براى زنى که قصد جدایى و طلاق از همسرش ندارد و همسرش هم تصریح کرده است که به وطن زوجه اش براى سکونت حتّى به صورت موقّت نمى رود، حاصل مى شود یا این که آن جا وطن او خواهد بود؟ وظیفه فرزندان چیست؟

جواب: این مصداق اعراض قهرى است همچنین نسبت به اولادشان تا زمانى که با آنها زندگى مى کنند.

سؤال 218 ـ اگر محلّ دانشگاه نسبت به روستاى دانشجو کمتر از چهار فرسخ باشد ولى مرکز دوّم دانشگاه بیشتر از مسافت شرعى است و دانشجو در ماه یکى دو بار به آن جا مى رود، حکم نماز و روزه اش چیست؟

جواب: نسبت به مرکز دوّم دانشگاه، نماز و روزه اش قصر است.

سؤال 219 ـ محلّ تحصیل دانشجویى در چهار فرسخى محلّ سکونت اوست، نماز و روزه اش را چگونه انجام دهد؟

جواب: اگررفت وآمد مستمر دارد نمازش را تمام مى خواند و روزه اش را مى گیرد.

سؤال 220 ـ این جانب طلبه اى هستم اهل سارى که برحسب موقعیّت شغلى مدّتى است که در رشت مشغول خدمت مى باشم و مدّتى که باید در این جا بمانم معلوم نیست، امّا برحسب وظیفه شغلى و نیز براى منبر باید به طور مرتّب به شهرستانهاى استان گیلان سفر کنم.و به ندرت و به طور استثنایى اتفاق مى افتد که ده روز در محل سکونتم بمانم و لذا اقامه ده روز میسر نمى باشد، وضعیت نماز و روزه ام چگونه است؟

جواب: وظیفه شما اتمام نماز و روزه است و اگر ده روز اقامت کردید در اوّلین سفر شکسته مى باشد.

سؤال 221 ـ انسانى به خیال این که مسافر است نماز را شکسته خوانده و یا به خیال این که مسافر نیست نماز را تمام و روزه گرفته است بعد از چندى متوجّه اشتباه خود شده است، نماز و روزه گذشته او چه حکمى دارد؟

جواب: در هر دو صورت بنابراحتیاط واجب اعاده کند.

سؤال 222 ـ شرکتى در کوه و بیابان، محلّى را براى استراحت و زندگى کارکنان خود تعیین نموده است; کارکنانى از شهرهاى مختلف دور دست براى کار به این شرکت مى آیند به این کیفیت که 14 روز در این جا مشغول کار بوده و 14 روز دیگر به شهرهاى خود مراجعت مى کنند. در مدّت 14 روز کارى نحوه کارشان به شرح زیر است لطفاً تکلیف نماز و روزه هر دسته را بیان فرمایید.

الف) عده اى همه روزه یا اغلب روزها از جایگاه مذکور (استراحتگاه) به فاصله کمتر از مسافت شرعى که محلّ کار آنهاست مى روند و شب برمى گردند.

جواب: اگر فاصله میان محلّ استراحت و محلّ کارآنهاسه یا چهار کیلومتر باشدقصداقامه دردو محل صحیح است و نماز و روزه آنها کامل است و اگر فاصله زیاداست قصد اقامه درست نیست نماز آنها قصر است و نمى توانند روزه بگیرند.

ب) عده اى دیگر یک هفته روز به محلّ کار مى روند و شب برمى گردند و یک هفته شب به محل کار مى روند و روز برمى گردند، فاصله استراحتگاه این عدّه تا محلّ کارشان نیز کمتر از مسافت شرعى است.

جواب: مانند مسأله سابق است.

ج) عدّه اى دیگر فاصله محلّ کارشان تا استراحتگاه فوق الذّکر به اندازه مسافت شرعى است اینها هم بعضى همه روزه یا اغلب روزها به محلّ کار مى روند و برحسب وضع کارى خود قبل از ظهر یا بعد از ظهر به استراحتگاه برمى گردند.

جواب: اینها کثیر السّفر هستند.

د) بعضى دیگر از عدّه فوق که فاصله محلّ کارشان تا استراحتگاه به اندازه مسافت شرعى است یک هفته، روز به محل کار مى روند و شب برمى گردند و هفته اى دیگر، شب مى روند و روز به استراحتگاه برمى گردند.

جواب: مانند مسأله قبل است.

هـ) عدّه اى محلّ کارشان همان استراحتگاه است ولى اتّفاقاً ممکن است به طور موقّت مسافت شرعى را بپیمایند و مجدّدا جهت ادامه کار به محلّ کار خود یعنى استراحتگاه برگردند.

جواب: در صورتى که قصد ده روز اقامت در آن محل نداشته باشند نماز و روزه آنها قصر است.

و) آیا بین اشخاصى که مدّت زیادى به این کار مشغول هستند و کسانى که جدیداً مشغول این کار شده اند فرقى هست؟

جواب: فرقى نیست.

سؤال 223 ـ آیا زن در وطن، تابع شوهر است؟

جواب: اگر قصد زن تبعیّت از شوهر بوده باشد، از نظر وطن تابع است.

سؤال 224 ـ اگر محلّ تحصیل جزء وطن حساب نشود و دانشجو قصد ده روز کند آیا قبل از ده روز مى تواند بیش از دو ساعت از حدّ ترخّص بگذرد. قابل ذکر مى باشد که دانشکده بیرون از حدّ ترخّص مى باشد و خوابگاه داخل شهر است و مجبوریم هر روز ( غیر از روزهاى تعطیل) از حدّ ترخّص عبور کنیم؟

جواب: محلّ تحصیل مستمر به حکم وطن مى باشد و نماز و روزه در آن کامل است و قصد ده روز لازم نیست و خارج شدن از محلّ اقامت و رفتن به مناطق نزدیک (مثلا 3 الى 4 کیلومتر) نیز اشکال ندارد.

سؤال 225 ـ آیامحلّ اقامت طلاّب و دانشجویانى که دو سال و یا بیشتر در آن جا اقامت کرده و یا خواهند کرد از نظر حضرت عالى در حکم وطن حساب مى شود؟ آیا در صورتى که از آن جا به وطن اصلى خودیاجایى دیگرکه موّقتاً جهت تفریح و استراحت سفر کرده و باز به همان محلّ اقامت بر مى گردند چه حکمى دارد؟

جواب: این گونه اقامتگاهها در حکم وطن محسوب مى شوند.

سؤال 226 ـ شخصى که کثیر السّفر است اگر در یکى از سفرها، انگیزه سفرش چیز دیگرى باشد همانند معلّمى که همواره جهت تدریس مى رفته و این بار براى عیادت مریض و در غیر مسیر همیشگى خود سفر کرده است از لحاظ افطار و قصر چه وظیفه اى دارد؟

جواب: حکم او مانند سایر مسافرین قصر و افطار است.

سؤال 227 ـ در هر سال جمع کثیرى از دانشجویان غیر مشهدى وارد دانشگاه مشهد مى شوند. برخى از آنها از شهرهاى استان خراسان مى باشندکه معمولا هر هفته به وطن خود برمى گردند و فاصله محلّ تحصیل تا وطن آنها هم بیش از مسافت شرعى است و در دوران تحصیل این رفت و آمدها ادامه دارد مثلا از شنبه تا چهارشنبه را در مشهد هستند و دو روز دیگر را به وطن خود برمى گردند وظیفه شرعى این گروه از دانشجویان در ارتباط با نماز و روزه چیست؟

جواب: محلّ درس خواندن طولانى در حکم وطن است بنابراین مسأله مربوط به کثیر السّفر نمى باشد، این گونه دانشجویان هم در وطن و هم در محلّ تحصیل خود نماز و روزه را تمام بجا مى آورند ولى اگر در راه سفر بین این دو محل که هفته اى یک بار انجام مى شود نماز و روزه بجا آورند شکسته است.

سؤال 228 ـ به نظر حضرت عالى وظیفه کسى که شغل او سفر است با کسى که شغل او در سفر است فرق مى کند؟

جواب: فرق نمى کند.

سؤال 229 ـ محلّ خدمت من در بندر عباس است ولى وطنم شیراز است در هنگام مرخصى نمازهایم را در هر دو شهر (شیراز و بندر عباس) چگونه بخوانم؟

جواب: شما در بندر عباس و شیراز نماز را تمام و روزه هم بگیرید امّا در بین راه نماز و روزه شما شکسته است.

سؤال 230 ـ کسى که محل سکونت او تا ملکى که دارد اندازه مشخّصى ندارد و کیلومترى بر آن مشخص نکرده است ولى به طور معمول دو ساعت راه است حکم نماز او و فرزندانش در آن ملک چیست؟

جواب: اگر ممکن است تحقیق کند و اگر راهى براى تحقیق نیست و مقدار مسافت مشکوک است نماز را تمام بخواند.

واجبات نمازاذان و اقامه
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma