ازدواج با کنیزان

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
برگزیده تفسیر نمونه جلد 1
این محدودیتها براى چیست؟ ازدواج موقت یک ضرورت اجتماعى

(آیه 25) در تعقیب بحثهاى مربوط به ازدواج، این آیه شرایط ازدواج با کنیزان را بیان مى کند. نخست مى گوید: «و آنها که توانایى ازدواج با زنانِ (آزاد) پاکدامن باایمان را ندارند، مى توانند با زنان پاکدامن از بردگان باایمانى که در اختیار دارید ازدواج کنند» (وَ مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ مِنْکُمْ طَوْلاً أَنْ یَنْکِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِنْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ مِنْ فَتَیَاتِکُمُ الْمُؤْمِنَاتِ).(1)

از تعبیر «مؤمنات» استفاده مى شود که کنیز باید حتماً مسلمان باشد تا بتوان با او ازدواج کرد. بنابراین، ازدواج با کنیزان اهل کتاب صحیح نیست.

سپس مى گوید: شما براى تشخیص ایمان آنها، مأمور به ظاهر اظهارات آنان هستید و درباره باطن و اسرار درونى آنان «خداوند به ایمان شما آگاه تر است» (وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِإِیمَانِکُمْ).

و از آنجا که بعضى از ازدواج با کنیزان کراهت داشتند، قرآن مى گوید: شما همه از یک پدر و مادر بهوجود آمده اید «و همگى اعضاى یک پیکرید» (بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْض).

بنابراین، نباید از ازدواج با آنها کراهت داشته باشید.

سپس به یکى از شرایط این ازدواج اشاره کرده مى فرماید: «آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید» (فَانْکِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ).

در جمله بعد مى فرماید: «و مَهرشان را به خودشان بدهید» (وَ ءَاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ).

از این جمله استفاده مى شود که بردگان نیز مى توانند مالک اموالى گردند که از راه مشروع به آن دست یافته اند.

یکى دیگر از شرایط این ازدواج آن است که کنیزانى انتخاب شوند «که پاکدامن باشند، نه به طور آشکار مرتکب زنا شوند و نه دوست پنهانى بگیرند» (مُحْصَنَات غَیْرَ مُسَافِحَات وَ لاَمُتَّخِذَاتِ أَخْدَان).(2)

در جمله بعد به تناسب احکامى که درباره ازدواج با کنیزان و حمایت از حقوق آنها گفته شد، بحثى درباره مجازات آنها در صورت انحراف از جاده عفّت به میان آمده مى فرماید: «و در صورتى که محصنه باشند و مرتکب عمل منافى عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت» یعنى تنها پنجاه تازیانه باید به آنها زد (فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَیْنَ بِفَاحِشَة فَعَلَیْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ).

 

 
 

سپس مى گوید: «این (اجازه ازدواج با کنیزان) براى کسانى از شماست که بترسند (از نظر غریزه جنسى) به زحمت بیفتند» (ذلِکَ لِمَنْ خَشِىَ الْعَنَتَ مِنْکُمْ).

«عَنَت» بر وزن «سند» در اصل به معنى بازشکستن استخوانى است که قبلاً شکسته شده، یعنى پس از بهبودى بار دیگر بر اثر حادثه بشکند. از آنجا که این نوع شکستگى بسیار رنج آور است از این رو، عنت در مشکلات طاقت فرسا و کارهاى رنج آور استعمال شده است.

بعد مى فرماید: «و (با این حال نیز) خوددارى (از ازدواج با آنان) براى شما بهتر است» (وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَیْرٌ لَکُمْ).

در پایان آیه مى فرماید: «و خداوند، (نسبت به آنچه در گذشته بر اثر بى خبرى انجام داده اید) آمرزنده و مهربان است» (وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ).

 


1. واژه «طول» بر وزن «نوع» در اصل از ماده «طول» بر وزن «نور» گرفته شده و به معنى توانایى و رسایى و امکانات مالى و مانند آن است.

2. «اخدان» جمع «خدن» در اصل به معنى دوست و رفیق است، ولى معمولاً به افرادى گفته مى شود که با جنس مخالف خود ارتباط نامشروع پنهانى برقرار مى سازند.

این محدودیتها براى چیست؟ ازدواج موقت یک ضرورت اجتماعى
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma