احکام نگاه کردن

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
استفتائات جلد 1
احکام نفقهازدواج موقّت

سؤال 772 ـ آیا دیدن فیلمهاى خارجى که از صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران پخش مى شود و خانمهاى بدون روسرى و چادر در آن بازى مى کنند جایز است؟

جواب: هرگاه موجب مفاسد خاصّ و انحرافات اخلاقى نشود اشکال ندارد.

سؤال 773 ـ آیا دیدن فیلمهاى ایرانى که خانمهاى ایرانى با روسرى در آن بازى مى کنند جایز است؟

جواب: مانند مسأله سابق است.

سؤال 774 ـ شغل بعضى از خانمها ذکر توسّل به اهل بیت(علیهم السلام) در مجالس زنانه است، گاهى از اوقات در زمانى که مشغول روضه خوانى هستند مرد و یا بچه هایى که خوب و بد را مى فهمند وارد حیاط آن خانه مى شوند و صداى این خانم را مى شنوند، حکم این قبیل روضه خوانیها چیست؟

جواب: در این مورد که نوشته اید، صداى خود را آهسته تر کند و یا بدون تکیه به صوت بخواند.

سؤال 775 ـ نگاه کردن به فیلمهایى که زنهاى بى حجاب و آرایش کرده در آن بازى مى کنند و بعضاً از تلویزیون پخش مى شود چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که منشأ مفاسد خاصى بشود حرام است.

سؤال 776 ـ آیا اشتغال زنان در اداراتى که محلّ مراجعه مردان است جایز است؟

جواب: با رعایت شئون اسلامى اشکالى ندارد.

سؤال 777 ـ حجاب مرد را در برخورد با زن نامحرم بیان فرمایید.

جواب: نگاه کردن به بدن مرد نامحرم به آن مقدار که معمولا آن را نمى پوشانند مانند سر و صورت و گردن و مقدارى از پاها و دستها اشکال ندارد.

سؤال 778 ـ نگاه کردن به تلویزیون و سریالهاى خارجى که به طور بسیار زشت و بى حجاب پخش مى شوند چه حکمى دارد؟

جواب: نگاه کردن به فیلمهاى مبتذل که موجب فساد خود انسان یا خانواده اش مى باشد جایز نیست و باید از نگاه کردن به آن خوددارى کرد ولى برنامه هایى که موجب فساد نمى باشد جایز است.

سؤال 779 ـ آیا صحیح است در کشور ما که مسلمان هستیم نامحرمها در فیلمها بازى کنند؟

جواب: اگر شئون اسلامى در آن رعایت شود اشکالى ندارد.

سؤال 780 ـ آیا ورزشهایى که امروز موجود است بهتر است مسلمانان بازى کنند یا نه؟

جواب: ورزشهایى که مایه قدرت جسمى یا روحى مسلمین مى شود نه تنها جایز است بلکه در مواردى لازم هم مى باشد.

سؤال 781 ـ دیده مى شود که گاهى تلویزیون شناگران را با بدنهاى عریان و یا فیلمهاى خارجى، زنان را نیمه عریان نشان مى دهد، دیدن این مناظر چه حکمى دارد؟

جواب: چنانچه دیدن آنها منشأ فساد گردد جایز نیست.

سؤال 782 ـ مشاهده فیلمهاى ایرانى در خارج و خارجى از سیماى جمهورى اسلامى ایران چه حکمى دارد؟

جواب: مشاهده فیلمهاى ایرانى در صورتى که صحنه و آهنگهاى نامشروعى در آن نباشد جایز است چه براى کسانى که در داخل هستند یا در خارج و در غیر این صورت جایز نیست و در مورد فیلمهاى خارجى چنانچه صحنه هاى نامشروع سانسور مى شود مانعى ندارد.

سؤال 783 ـ دیدن عکس زنان بدون حجاب غیر مسلمان، بدون لذّت چه حکمى دارد؟

جواب: چنانچه بدون قصد لذّت باشد و منشأ مفاسدى نگردد اشکال ندارد.

سؤال 784 ـ آیا تصویر تلویزیون در حکم عکس متحرک است؟

جواب: آرى مناظرى که در تلویزیون دیده مى شود حکم عکس متحرک را دارد.

سؤال 785 ـ اگر زن با صوت قرآن بخواند، آیا مرد مى تواند به آن گوش بدهد؟ در این مورد آیا تفاوتى بین نوار و غیر آن هست؟

جواب: در صورتى که زن به طور ساده قرآن بخواند مانعى ندارد ولى اگر با آهنگ یا صداى زیبا بخواند گوش دادن مرد اجنبى جایز نیست و نوار و غیر نوار فرقى نمى کند.

سؤال 786 ـ آیا دست دادن از روى لباس با نامحرم اشکال دارد؟

جواب: تماس از روى لباس بدون قصد ریبه و تلذّذ اشکالى ندارد.

سؤال 787 ـ در کلاسهاى دانشگاه اساتید مرد و زن تدریس مى کنند، نگاه کردن دانشجویان مرد به استاد زن و بالعکس چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که نگاه هوس آلود نباشد در مورد وجه و کفّین اشکالى ندارد.

سؤال 788 ـ حکم مشاهده دستها و موهاى سر و صورت زن، بیش از مقدار شرعى که در هنگام نوشتن روى تخته سیاه ظاهر مى گردد چگونه است؟ (البتّه به منظور تفهیم استاد و دریافت و درک دانشجویان).

جواب: باید حجاب را طورى مراعات کنند که زاید بر وجه کفّین ظاهر نشود.

سؤال 789 ـ نگاه کردن به عکسهاى عریان موجود در کتب پزشکى که آموزش آن براى دانشجویان ضرورى است و گاهى ریبه آور است، چه حکمى دارد؟

جواب: بدون قصد لذّت و ریبه اشکالى ندارد و هرگاه چنین حالتى خود به خود حاصل شود تنها در موارد ضرورت و به مقدار ضرورت نگاه کنند.

سؤال 790 ـ خنده و شوخى استاد خانم در کلاس درس دانشجویان دختر و پسر به منظور رفع کسالت و خستگى و تجدید روحیّه دانشجویان چه حکمى دارد؟

جواب: رعایت آداب عفّت در کلاس درس واجب است.

سؤال 791 ـ گذراندن واحدهاى زنان و زایمان براى دانشجویان پزشکى و پرستارى الزامى است آیا این الزام، نگاه کردن به عورت زن را براى آموزش تجویز مى کند؟

جواب: تنها در صورت ضرورت چنین آموزشى، جایز است.

سؤال 792 ـ لمس و تماس دست دانشجوى پسر با دست زن موقع گرفتن نبض و معاینه و معالجه در مقام آموزش علمى که از نظر استاد الزامى است در هر دو صورت ضرورت و غیر ضرورت چه حکمى دارد؟

جواب: تنها در مورد ضرورت جایز است و اگر امکان داشته باشد که از روى پیراهن بگیرد مقدّم است.

سؤال 793 ـ نگاه به جسد همجنس و غیر همجنس، مسلمان و غیر مسلمان در مقام آموزش پزشکى براى معاینه و کالبد شکافى و تشریح یا پیوند زدن و قطع اعضا چه حکمى دارد؟

جواب: از پاسخ سؤال بالا معلوم شد.

سؤال 794 ـ آیا معاینه و لمس افراد غیر بیمار در مقام آموزش پزشکى جهت کنترل سلامتى واستخدام و سربازى و... درصورتى که همجنس نباشند جایز است؟

جواب: در امورى که براى جامعه ضرورت دارد جایز است.

سؤال 795 ـ زن و شوهرى با هم عکس گرفته اند ولى مرد و زن حجاب کامل و کافى ندارند سپس زن و یا مرد، مرده و یا از هم جدا شده اند آیا بعد از فوت و یا طلاق مى توانند به عکسى که قبلا گرفته اند نگاه کنند؟

جواب: در صورت وفات اشکالى ندارد ولى در صورت جدا شدن از هم، نگاه نکنند.

سؤال 796 ـ آیا سلام کردن مرد بر زن نامحرم کراهت دارد؟

جواب: کراهت ندارد ولى از بعضى از اخبار استفاده مى شود که سلام کردن به زن جوان مکروه است.

سؤال 797 ـ آیا براى زن جایز است که عطر بزند و از منزل بیرون رود؟

جواب: در روایات متعدّدى از این معنا نهى شده و ظاهر بعضى از آنها حرمت است.

سؤال 798 ـ آیا خواهران مذهبى مى توانند در عروسى ها و عقدها که نوعاً بدحجاب و آرایش کرده هستند، جلو دوربین قرار بگیرند توسط خواهران عکاس عکس آنها گرفته بشود؟ ناگفته نماند ظاهر کردن چنین عکسهایى به دست مردان نامحرم مى باشد.

جواب: عکس گرفتن از زنان به وسیله زنان اشکالى ندارد، مگر این که به دست مردان بیگانه بیفتد و آنهارا بشناسند و یا منشأ فساد شود.

سؤال 799 ـ اگر انسان همان طور که از دیدن یک باغ و گلستان لذّت مى برد از نگاه کردن به صورت انسان دیگر (مرد یا زن) لذّت ببرد، آیا این کار حرام است و مصداق قصد ریبه و لذّت به حساب مى آید؟

جواب: غالباً این گونه نگاه ها جنبه لذّت جنسى دارد لذا اشکال دارد.

سؤال 800 ـ حناى دست زن را اگر نامحرم ببیند و موجب ریبه نباشد چه صورت دارد؟

جواب: ظاهراً مانعى ندارد.

سؤال 801 ـ چنانچه زن با خود زینت داشته باشد (مانند حلقه ازدواج، یا انگشترى در دست، یا چهره آراسته کرده باشد) آیا واجب است وجه و کفّین را بپوشاند؟

جواب: در مورد حلقه و انگشتر مانعى ندارد ولى در مورد آرایش مشکل است.

سؤال 802 ـ آیا سرمه کشیدن یا ابرو چیدن، انگشتر عقیق، ساعت، عینک طبّى زیبا براى زنان زینت به حساب مى آید که پوشش آن لازم باشد؟

جواب: ظاهراً جزء زینت ممنوع نیست.

سؤال 803 ـ آمپول زدن زن توسط مرد نامحرم چگونه است؟

جواب: در غیر صورت ضرورت جایز نیست.

سؤال 804 ـ آیا گفتگو با زن نامحرم به طور کلّى جایز است؟

جواب: در صورتى که به طور عادى باشد، مانعى ندارد.

سؤال 805 ـ آیا خواهران دانشجو مى توانند در مورد امور کلاس یا مسائل علمى در میان برادران دانشجو کنفرانس ارائه نمایند؟

جواب: هرگاه موازین شرعى در آن رعایت گردد و مفسده خاصّى نداشته باشد مانعى ندارد.

سؤال 806 ـ افعال و مشاغلى براى زن و مرد هست که مستلزم نظر لمس بدن دیگرى است مثل دندان پزشکى، زایمان، جراحى و... در این گونه موارد تکلیف چیست؟ و آیا فرقى بین حال ضرورت و غیر آن هست و ملاک ضرورت چیست؟

جواب: این گونه امور فقط در صورت ضرورت جایز است و معیار ضرورت تشخیص عرف عام و صالح است.

سؤال 807 ـ هنگامى که در مراسم صبحگاهى مدرسه یکى از خواهران قرآن را با صوت تلاوت مى کند دبیران مرد صداى وى را مى شنوند، آیا به طور کلّى تلاوت قرآن در صورت شنیدن نامحرم توسط خواهران گناه است؟

جواب: اگر با آهنگ باشد اشکال دارد و اگر به طور ساده باشد مانعى ندارد.

سؤال 808 ـ خانمى مى خواهد به تحصیل خود ادامه دهد که بعدها شغل حلالى انتخاب کند ولى فعلا ادامه تحصیل ملازم با این است که با نامحرم رو به رو شود مثلا نزد مرد نامحرم درس بخواند یا این که با مردها در یک کلاس باشند، آیا تحصیل با چنین شرایطى جایز است؟

جواب: هرگاه توأم با امر حرامى نگردد مانعى ندارد، مانند خلوت با اجنبى و مفاسد دیگر.

سؤال 809 ـ مراجعه زن به دکتر مرد اگر دکتر حاذق زن نباشد چه حکمى دارد؟

جواب: در مورد ضرورت مانعى ندارد.

سؤال 810 ـ دست دادن زن با مرد نامحرم با دستکش چه حکمى دارد؟

جواب: بهتر ترک این کار است مگر در موارد ضرورت.

سؤال 811 ـ گوش دادن به خنده زن نامحرم اگر موجب مفسده نباشد چه حکمى دارد و در صورتى که مفسده داشته باشد چه حکمى دارد؟

جواب: در مواردى که مفاسد خاصّى بر آن مترتب نشود مانعى ندارد.

سؤال 812 ـ نگاه کردن به صورت زنان چادرنشین که معمولا قسمتى از موى سر آنها نیز دیده مى شود براى مرد نامحرم چه حکمى دارد؟ توضیح این که ایشان به این نوع پوشش عادت کرده اند و اگر تذکر داده شود نمى پذیرند.

جواب: اگر قصد تلذّذ و ریبه نباشد اشکالى ندارد.

سؤال 813 ـ گاهى دانشجوى پسرى در بین عدّه اى دانشجوى دختر یا بالعکس درس مى خواند، آیا درس خواندن بدین صورت جایز است؟

با توجّه به این که اگر با این شرایط ادامه تحصیل ندهد متضرّر مى شود مثل این که دیرتر فارغ التحصیل مى شود.

جواب: اگر موجب کار حرامى نمى شود اشکالى ندارد ولى سزاوار است که مسؤولین کشورهاى اسلامى برنامه اى براى جدا ساختن مراکز تحصیلى پسران و دختران تنظیم کنند.

سؤال 814 ـ آیا پوشاندن صورت واجب است با توجّه به این که در محیط درسى کار مشکلى است؟

جواب: وجه و کفّین از حجاب مستثنا هستند و پوشاندن آنها واجب نیست.

سؤال 815 ـ امروزه زنهاى آرایش کرده در جامعه زیاد ظاهر مى شوند، آیا نگاه کردن به آنها بدون قصد شهوت جایز است؟ و اگر جایز نیست حکم نگاه غیر عمدى چیست؟

جواب: نگاه غیر عمدى اشکال ندارد و رفت و آمد چنین زنهایى در کوچه و خیابان نمى تواند مانع رفت و آمد مردان مسلمان گردد اگر چه بدانند بدون قصد، نگاهشان به آنها مى افتد.

سؤال 816 ـ شخصى در جستجوى ازدواج موقّت است و مى داند که در فلان مکان با عدّه اى از زنانى که براى این امر آماده اند رو به رو مى شود، آیا جایز است که به آن مکان رفته و به آنها نگاه کند و یکى از آنها را انتخاب کند؟

جواب: در صورتى که به قصد ازدواج باشد مانعى ندارد.

سؤال 817 ـ آیا براى زن جایز است که با آرایش و زینتى که جلب نظر مى کند بدون نیّت سوء از منزل خارج شود؟

جواب: جایز نیست.

سؤال 818 ـ در محیطهاى دانشگاهى فرانسه، هنگام برخورد با اساتید زن یا دانشجویان دختر ناگزیر به دست دادن هستیم در غیر این صورت حمل بر اسائه ادب دانشجویان مسلمان مى شود، در این صورت مصافحه با زنان غیر مسلمان چه حکمى دارد؟

جواب: وظیفه شرعى شما دست ندادن است و باید این فرهنگ اسلامى را به آنها فهماند تا مایه حمل بر اسائه ادب نشود.

سؤال 819 ـ گفتگو با زن نامحرم در چه صورت جایز است؟

جواب: اگر تلذّذ و ریبه در آن نباشد اشکال ندارد.

سؤال 820 ـ مقدار پوشش زن مسلمان در برابر زنان غیر مسلمان را بیان فرمایید.

جواب: در مورد زنان غیر مسلمان بهتر آن است که بدن خود را در برابر آنها برهنه نکنند هر چند با پوشاندن عورت، ظاهر کردن بقیه حرام نیست.

سؤال 821 ـ دیدن فیلمهاى ویدئویى که در آن زنها در برابر زنها و مردان در برابر مردان مى رقصند چه حکمى دارد؟

جواب: مشاهده این فیلمها موجب فساد است و جایز نیست.

سؤال 822 ـ آیا براى نمایش صحنه هاى تاریخى، اختلاط زن و مرد مسلمان که در نقش کفّار بازى مى کنند و همراه با مکالمات مهیّجِ شهوت و عاشقانه است، جایز است؟

جواب: بازى کردن در نقش کفّار به منظور اهداف آموزنده مانعى ندارد ولى مکالمات محرّک و شهوت انگیز جایز نیست.

جواب: هرگاه ترک این کار مظّنه مفاسد و اختلافات مهمّى بوده باشد جایز است در این صورت باید حتى الامکان از طبیب زن اگرممکن است از غیر طریق رؤیت مثلا بااستفاده از لمس غیرمستقیم به وسیله دستکش و مانند آن انجام گیرد.

سؤال 824 ـ تبعیّت از دستور استادى که مقیّد به فرایض شرعى نیست و با وجود دانشجویان دختر به دانشجویان پسر دستور معاینه زنان بیمار را مى دهد چه حکمى دارد؟ البتّه تمرّد از دستور استاد ممکن است در نمره قبولى یا رد او دخالت داشته باشد؟

جواب: در این مورد که ضرورت نیست باید به صورت معقولى تمرّد کند مگر این که معاینه زنان براى تکمیل تحصیلات پزشکى لازم باشد (تحصیلاتى که سبب نجات جان زنان مى شود) که در این صورت جایز است.

سؤال 825 ـ منظور از قصد «ریبه» و «تلذّذ» چیست؟

جواب: منظور از ریبه ترس از افتادن در حرام است و منظور از لذّت همان لذّت جنسى است.

سؤال 826 ـ چنانچه نپوشاندن وجه و کفّین (صورت و دستها تا مچ) فسادى را براى زن در جامعه به بار آورد، آیا پوشاندن وجه و کفّین واجب مى شود؟

جواب: در این صورت واجب مى شود، ولى تا یقین به چنین چیزى نداشته باشد پوشانیدن وجه و کفّین لازم نیست.

سؤال 827 ـ گفته مى شود که زن باید خود را از پسر بچه ممیّز بپوشاند، بفرمایید ممیّز بودن پسر بچه از چه راه و یا راههایى شناخته مى شود؟

جواب: مستحب است خود را از چنین پسرى بپوشاند و منظور از ممیّز این است که راجع به مسائل جنسى آگاه باشد.

سؤال 828 ـ آیا مراجعه زن به پزشک مرد در صورتى که بتواند پزشک زن در آن رشته بیابد جایز است؟ با توجّه به این که مستلزم نگاه کردن و معاینه نمودن است.

جواب: در صورتى که مستلزم نگاه به غیر وجه و کفّین یا مستلزم لمس کردن است فقط در صورت ضرورت جایز است و با وجود پزشک زن جایز نیست.

سؤال 829 ـ استفاده افراد از برنامه هاى ماهواره اى چگونه است، با این که بعضى برنامه هاى خوب نیز دارد؟

جواب: استفاده از این برنامه ها جایز نیست و برنامه هاى ظاهراً خوب یا بى ضرر آن وسیله اى است براى سوق دادن به برنامه هاى فاسد، بنابر این نباید مسلمانان از حیله هاى دشمنان اسلام براى نشر فساد در میان مسلمین غافل باشند.

سؤال 830 ـ آیا استفاده کودکان از برنامه هاى ماهواره اى مجوّز تهیّه و نصب آنتن و استفاده از آن مى باشد؟

جواب: فرقى در میان کودکان و بزرگسالان نیست و خطر آن براى هر دو مسلّم است.

سؤال 831 ـ نظر حضرت عالى در مورد مدارس مختلط پسر و دختر که در مدارس روستایى به لحاظ کمبود محلّ درس انجام مى گیرد چیست؟

جواب: در موارد ضرورت با رعایت حجاب اسلامى و موازین شرعى مانعى ندارد، ولى باید کوشش براى جدا سازى این مدارس ادامه یابد.

سؤال 832 ـ دوختن لباس زنانه توسط خیاط مرد، چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که مستلزم تماس بدنى و محرّمات دیگرى نشود اشکالى ندارد.

سؤال 833 ـ نگاه کردن به دخترى که قصد ازدواج با او را دارد و براى آگاهى بیشتر باید به اندام و صورت او نگاه کند و نیز حرف زدن با او چطور است؟

جواب: به مقدار لازم براى شناخت او مانعى ندارد.

سؤال 834 ـ پوشیدن لباس آستین کوتاه براى مردان چه حکمى دارد؟ اگر حرام است آیا علّت تحریم احتمال معاونت بر اثم است؟ در این صورت، چگونه حکم قطعى مى آورد و دوّم این که با توجّه به کیفیّت لباس احرام که به مراتب بازتر از پیراهن آستین کوتاه است و استفاده از آن هنگام طواف براى مردان که دوش به دوش زنان طواف مى کنند الزامى است آیا احتمال معاونت براثم در آن جا بیشتر نیست؟

جواب: استفاده از لباس آستین کوتاه براى مردان اشکالى ندارد مگر در مواردى که بدانیم مفاسد خاصّى بر آن مترتّب مى شود.

سؤال 835 ـ پوشیدن لباسهایى که فقط تنه را مى پوشاند براى بانوان در مقابل بانوان دیگر در مکانهاى ورزشى مخصوص بانوان که هیچ مردى حضور ندارد چه حکمى دارد؟

جواب: در فرض مسأله مانعى نیست، مگر در موارى که مفاسد خاصّى ظاهر گردد.

سؤال 836 ـ نگاه کردن به موى سر زنان اهل کتاب بدون قصد لذّت چه حکمى دارد؟

جواب: اگر به قصد لذت نباشد اشکال ندارد.

سؤال 837 ـ گوش دادن به آواز زن نامحرم براى مرد در صورتى که اشعار مذهبى بخواند و موجب مفسده هم نباشد چه حکمى دارد؟

جواب: اشکال دارد.

سؤال 838 ـ آیا جایز است عکسى که بدون حجاب اسلامى گرفته شده را به عکاس نامحرم براى ظاهر کردن داد؟

جواب: در صورتى که عکاس صاحب آن عکس را نشناسد و منشأ مفاسد خاصّى نشود مانعى ندارد.

احکام نفقهازدواج موقّت
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma