مسائلى که در این مقاله به ثبوت رسیده به شرح زیر مى‏باشد:

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اصول فلسفه وروش رئالیسم - ج1
نظر فلسفه در باره جهش
1- ما نسبتى به نام امکان داریم .
2- امکان نیازمند به فعلیتى است که آنرا نگه دارد .
3- هر فعلیتى فعلیت دیگر را از خود مى‏راند .
4- در هر واحد خارجى به جز یک فعلیت فعلیتهاى دیگر جزء ماده هستند .
5- حامل امکان شى‏ء ماده آن است نه صورتش .
6- با پیدایش فعلیت امکان آن از میان مى‏رود .
7- ماده جسمانى امکان صور غیر متناهى را دارا است .
8- ماده به واسطه امکان به دورى و نزدیکى متصف مى‏شود .
9- نسبت و رابطه میان موجود و معدوم محال است .
10- میان امکان و فعلیت‏شى‏ء فاصله نیست .
11- حرکت مکانى اینست که نسبت مکانى جسم تبدل و سیلان پیدا کند .
12- امکان و فعلیت وجود و عدم تدریجى در حرکت بهم آمیخته هستند .
13- هر تغیر تدریجى در یکى از صفات جسم حرکت است .
14- جهان طبیعت مساوى حرکت است .
15- حرکت مستلزم تکامل است .
16- حرکت بى غایت نمى‏شود .
17- حرکت مطلوب بالذات نمى‏شود .
18- متحرک با حرکت‏خود تکامل مى‏پذیرد .
19- قانون عمومى جهان طبیعت تحول و تکامل است .
20- جوهر انواع طبیعیه متحرک است .
21- اعراض جوهر نیز به تبع آن متحرکند .
22- هر پدیده جوهرى قطعه حرکتى است که از قطعه‏هاى قبلى و بعدى خود منفصل نیست .
23- حرکتهاى دیگر محسوس را حرکت در حرکت باید دانست .
24- غایت‏حرکت جوهرى تجرد از ماده است .
25- وجود سکون در جهان وجود نسبى است .
26- حرکت به دو معنى است قطعیه و توسطیه و هر دو معنى موجودند .
27- زمان مقدار حرکت مى‏باشد .
28- به عدد حرکات موجوده جهان مى‏توان زمان فرض کرد .
29- زمان ساخته وجود جهان طبیعت است و پیش از آن و پس از آن محال است تحقق داشته باشد .
30- در میان اجزاء زمان یک نوع تقدم و تاخر ثابت است .
31- یکى از اسباب سنجش سرعت و بطوء حرکت زمان است .
32- زمان از سنخ خود اول و آخر ندارد .
33- حرکت‏شش چیز لازم دارد .
34- جهش در حرکت به معنى حقیقى محال است و جهش به معنائى که اخیرا تفسیر مى‏شود موضوعى فلسفى نیست .
35- حرکت تقسیمى نیز از ناحیه علت فاعلى خود به حرکت نفسانى و حرکت طبیعى و حرکت قسرى دارد.
نظر فلسفه در باره جهش
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma