کشش امتداد در حرکت

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اصول فلسفه وروش رئالیسم - ج1
اکنون ما حرکت عمومى را چگونه باید توضیح دهیمزمان و حرکت
از سخنانى که در موضوع حرکت گذشت روشن مى‏شود که هر حرکتى خود بخود این خاصه را دارد که مى‏تواند به قطعاتى تقسیم شود که هر قطعه امکان فعلیت قطعه پسین خود را داشته باشد و همچنین هر واحد از همین قطعات به قطعات دیگرى تقسیم شود با همان داستان امکان و فعلیت .
و از همین جهت‏حرکت مفروضه یک نوع کشش امتداد بعد پیدا خواهد کرد که بى شباهت به بعدهاى جسمانى نیست با این تفاوت که اجزاى مفروضه در بعدهاى جسمانى با هم جمعند ولى بعدى که در حرکت مشاهده مى‏شود هر یک از اجزایش که به فعلیت مى‏آید جزء پیشین وى از میان رفته جزء پسین نیز هنوز موجود نیست و حرکت را با ملاحظه این وصف حرکت قطعیه مى‏نامیم .
حرکت در این حال ناچار و ناگزیر نسبتى به اجزاى مسافت پیدا خواهد کرد که اگر صرف نظر از نسبت نامبرده شده و همان حالت هنوزى و غیر ثابت جسم در میان دو نقطه مبدا و منتهى ملاحظه شود حرکت نامبرده امتداد خود را از دست داده امرى ثابت و بسیط بى تغییر و بى اجزاء خواهد بود و حرکت را با این وصف حرکت توسطیه مى‏نامیم .
پس حرکت با دو نظر نامبرده بالا به دو نحو تصور مى‏شود قطعیه و توسطیه و باید دانست که هر دو معنى از حرکت با دو جهت مختلف که دارند در خارج موجود مى‏باشند ولى آنچه گاهى در شکل یک واحد مجتمع الاجزاء مى‏بینیم مانند قطره بارانى که با پائین آمدن خود خطى در حس ما رسم مى‏کند خارجیت ندارد و تنها در پندار ما اینگونه نمودار مى‏شود
اکنون ما حرکت عمومى را چگونه باید توضیح دهیمزمان و حرکت
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma