بحث در باره هدفدارى تکامل از جنبه فلسفى

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اصول فلسفه وروش رئالیسم - ج1
بحث در باره هدفدارى تکامل از جنبه علمىآزمایش در تکامل جهان
اما راه فلسفى مطلب همان است که در این مقاله طى شده اگر از این راه بخواهیم وارد عمل شویم تحلیل عقلانى ماهیت‏حرکت ما را به این نتیجه مى‏رساند بدون اینکه نیازمند تجسس احوال
موجودات زنده باشیم .
اثبات فلسفى غایت از طریق حرکت از این راه است که : اولا چنانکه قبلا ثابت‏شد حرکت در ذات خود بسیط و واحد است و اجزاء آن همه فرضى و اعتبارى است اگر حرکت را تقسیم کنیم به اجزاء و قسمتهائى به حسب مسافت‏یا به حسب زمان آن اجزاء و اقسام واقعا از هم مجزا نیستند پس هر حرکتى یک واقعیت است .
ثانیا حرکت هر چند خود نوعى فعلیت است زیرا اگر آنرا در مقابل سکون قرار دهیم فعلیتى است از فعلیتها اما این تفاوت را با همه فعلیتها دارد که آمیخته است با قوه شى‏ء مادام که در حرکت است بالقوه است و فعلیتى پشت‏سر دارد لهذا حرکت را کمال اول نامیده‏اند نه کمال ثانى و گفته‏اند کمال اول است براى شى‏ء بالقوه یعنى تا شى‏ء حالت بالقوه نسبت به شى‏ء دیگر که کمال ثانى نامیده مى‏شود نداشته باشد نمى‏تواند حرکت داشته باشد از این رو حرکت طلب است نه مطلوب به عبارت دیگر حرکت انتقال از حالتى به حالت دیگر است اما خود حالتى از حالات نیست فرضا آنرا حالت بدانیم با سایر حالات این تفاوت را دارد که وسیله رسیدن به یک حالت دیگر است پس هر گاه حرکت را به عنوان یک واحد در نظر بگیریم فعلیتى بیرون از خود را ایجاب مى‏کند پس محال است که خود حرکت ملاک فعلیت‏یافتن قوه‏هاى موجود باشد همچنین است هر چیزى خواه عرض و خواه جوهر که وجودش مساوى با حرکت باشد پس همواره آن فعلیتى که شى‏ء بالقوه خواهان آن فعلیت است واقعیتى است ما وراء حرکت که وصول به آن پایان حرکت است و شى‏ء متحرک حرکت را وسیله وصول به آن قرار مى‏دهد و او است غایت و مقصد متحرک و هم او است کمال واقعى کمال ثانى شى‏ء متحرک پس هر حرکت و تکامل جویاى غایتى است بیرون از حرکت.) ح‏»
از بیان فوق نتیجه مى‏گیریم که: 1- حرکت بى غایت نمى‏شود .
2- حرکت بالذات خود بخود و براى خود مطلوب نخواهد شد .
3- اگر براى حرکتى موضوعى متحرک فرض شود موضوع مفروض با حرکت‏خود متکامل مى‏شود .
4- اگر براى مجموع جهان طبیعت‏حرکت اثبات کنیم چنانکه در گذشته اشاره رفت نظریه زیرین به ثبوت خواهد رسید قانون عمومى جهان طبیعت تحول و تکامل است
بحث در باره هدفدارى تکامل از جنبه علمىآزمایش در تکامل جهان
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma