و با بررسى و کنجکاوى در موارد تغییراتى که در جهان طبیعت پدید مى‏شود و اتصالى که به واسطه امکان و فعلیت به همدیگر پیدا مى‏کنند مى‏توان به نظریه زیرین حدس زد :

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اصول فلسفه وروش رئالیسم - ج1
حرکت کمال اول است نه کمال ثانىنسبت مکان و زمان با حرکت
همه گونه تحولات جهان طبیعت از راه حرکت انجام مى‏گیرد. دو نظریه در باره تحولات طبیعت


«ح (راجع به تحولات طبیعت مخصوصا تحولات جوهرى دو نظریه است :
الف- کون و فساد
طبق نظریه کون و فساد هنگامى که یک شى‏ء از حالت بالقوه به حالت بالفعل در مى‏آید ماده صورت اولى را رها مى‏کند پس صورت اولى فاسد و تباه مى‏شود سپس صورت بعدى پدید مى‏آید مانند اینکه کسى پیراهن خود را بکند و پیراهن دیگرى بپوشد همچنانکه امکان قبلى نیز معدوم مى‏گردد و فعلیتى جانشین آن مى‏شود پس در حقیقت در هر تبدل جوهرى تبادل صورت مى‏گیرد صورتى جا خالى مى‏کند و صورتى دیگر جاى آنرا پر مى‏کند امکانى معدوم مى‏شود و فعلیتى جانشین آن مى‏گردد از اینرو قهرا نوعى گسستگى میان صورت پیشین و صورت پسین وجود دارد همچنانکه میان امکان پیشین و فعلیت جانشین او این گسستگى وجود دارد .
ب- حرکت جوهرى
اما طبق نظریه حرکت جوهریه تبادل نیست بلکه تبدل است به معنى واقعى کلمه که ملازم است با پیوستگى و اتصال و وحدت صورت پیشین و صورت پسین و همچنین اتصال و وحدت امکان قبلى و فعلیت بعدى .
اگر این مدعا ثابت بشود که میان امکان و فعلیت فاصله نمى‏تواند وجود داشته باشد و فعلیتها مجموعا یک فعلیت را تشکیل مى‏دهند ثابت مى‏شود که هر چه در جهان رخ مى‏دهد از طریق حرکت است.) ح‏» و از این روى ما از بررسى و کنجکاوى در حقیقت‏حرکت و مفهوم آن گریزى نداریم
حرکت چیست؟ - هنگام حرکت چه چیز انجام یافته و پیدا مى‏شود ؟
حرکت و به ویژه حرکت مکانى از چیزهائى است که هر یک از ما از آغاز زندگى با آن سر و کار داشته و هرگز از پیش چشم ما و شاید از اندیشه و فکر ما ناپدید نمى‏شود از این روى با آن کاملا آشنا بوده و آنرا مى‏شناسیم .
حرکت کمال اول است نه کمال ثانىنسبت مکان و زمان با حرکت
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma