مقدمات ارسطو در اثبات محرک اول

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اصول فلسفه وروش رئالیسم - ج1
تقسیم علت‏به علل اربعه از تقسیمات ارسطوئى استپاسخ
مقدمه اول ارسطو همین مسئله ما نحن فیه است مقدمه دوم همان است که گالیله و نیوتن بر خلافش قیام کردند و در مقاله 8 مفصلا در اطرافش بحث و انتقاد کردیم مقدمه سوم مبتنى بر امتناع دور و تسلسل است و اگر کسى در یکى از مقدمات سه‏گانه خدشه وارد ساخت و مثلا نظر داد که لزومى ندارد محرک غیر از متحرک باشد یا آنکه معتقد شد بقاء عامل حرکت‏به همراه حرکت لازم نیست و یا آنکه دور یا تسلسل ممتنع نیست و یا اینکه فرض ارسطو مصداق دور و تسلسل نیست البته برهان ارسطو براى اثبات محرک اول ناقص خواهد ماند ما در مقاله 14 که براهین فلاسفه را راجع باثبات صانع نقل و انتقاد مى‏کنیم در اطراف این برهان نیز بحث‏خواهیم کرد و بهر حال موضوع وحدت محرک و متحرک از بزرگترین مسائل فلسفى است و بحسب نظر مادیین مانعى ندارد که متحرک عینا همان محرک باشد ولى بحسب نظر ما ممتنع است که محرک عینا همان متحرک باشد در متن نکات لازم بطور اشاره بیان شده و چون تحقیق کامل این مطلب موقوف بر این است که از طرفى ماده و از طرفى دیگر حرکت را کاملا بشناسیم ما در اینجا به همان اندازه که در متن بیان شده قناعت مى‏کنیم و باقى را به عهده مقاله 10 مى‏گذاریم)
بلکه دانشمندان مادى تکون بدوى و پیدایش نخستین جهان را معلول برخورد حرکتهاى سرزده گروه آتم مى‏دانند که در فضا سر گرم شناورى بوده و بواسطه تصادم همدیگر را نگاه داشته و کراتى بوجود آورده و با ترکیبات گوناگون خواص و آثارى راه انداخته‏اند در حالى که براى پیدایش این صورتها بجز ماده علتى در کار نبوده و اما مواردى که علت فاعلى و مادى هر دو وجود دارند موارد عمل و عکس العمل در آنها نیز بحسب حقیقت چون هر دو یعنى فاعل و منفعل داراى اثر هستند مانند پدر و مادر هر دو علت مادى مى‏باشند اگر چه فرقى در راه جذب و انجذاب دارند و هم مى‏توان گفت که انقسام علت‏بعلت فاعلى و مادى درین موارد به مجرد اتفاق بوده و مانند حصول توارث و قابلیت‏بقاء خود بخود بوجود آمده است
تقسیم علت‏به علل اربعه از تقسیمات ارسطوئى استپاسخ
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma