قانون علیت و معلولیت

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اصول فلسفه وروش رئالیسم - ج1
منشا ضرورت و امکانعلت ضرورت دهنده به معلول است جبر على و معلولى
قانون علیت و معلولیت عبارت از اینست که هر حادثه‏اى که پیدا مى‏شود احتیاج به موجد و پدید آورنده‏اى دارد و بعبارت دیگر هر چیزى که هویتش کار و حادثه بوده باشد آن چیز کننده و پدید آورنده مى‏خواهد مقاله 9 باین قانون و متفرعات وى اختصاص داده شده قانون علیت و معلولیت در مقابل فرض صدفه و اتفاق است صدفه عبارت است از اینکه فرض کنیم حادثه‏اى خود بخود بدون آنکه شى‏ءاى از اشیاء دخالت داشته باشد بوجود آید یکى از ضروریات عقل امتناع صدفه و اتفاق است در مقاله 9 که مستقلا از علت و معلول بحث مى‏شود مواردى که موهم وقوع صدفه و اتفاق است‏با توجیه صحیح آنها خواهد آمد در میان دانشمندان جهان از آغاز تاریخ جهان کمتر افرادى پیدا مى‏شوند که وقوع صدفه را جایز بدانند فقط در میان دانشمندان قدیم یونان احیانا کسانى یافت مى‏شوند که منکر مبدا جهان بوده‏اند و وقوع صدفه را جایز مى‏دانسته‏اند ولى حقیقت اینست که معلوم نیست این نسبتها که در تاریخ داده مى‏شود چه اندازه صحت دارد .
اعتقاد به صدفه و اتفاق و نفى قانون قطعى علیت و معلولیت مستلزم اینست که هیچگونه نظم و قاعده و ترتیبى در کار جهان قائل نشویم و هیچ چیز را شرط و دخیل در هیچ چیز ندانیم و پیدایش هیچ حادثه‏اى را مربوط به هیچ امرى ندانیم و بین هیچ چیزى و چیز دیگرى رابطه‏اى قائل نشویم و البته این جهت مستلزم اینست که خط بطلان روى تمام علوم بکشیم زیرا هر علمى عبارت است از بیان مجموعه‏اى از قواعد و نظامات جهان و اگر پیدایش یک حادثه بلا جهت و بلا علت جایز باشد در همه وقت و تحت هر شرطى وقوع هر حادثه‏اى را مى‏توان انتظار داشت و در هیچ وقت و تحت هیچگونه شرایطى اطمینان به عدم وقوع هیچ حادثه‏اى نمى‏توان پیدا کرد .
قانون علیت و معلولیت عمومى یکى از قوانین فلسفى است که جزء پایه‏ها و ارکان کلى قواعد و قوانین همه علوم است
منشا ضرورت و امکانعلت ضرورت دهنده به معلول است جبر على و معلولى
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma