پاسخ به قسمت دوم اشکال مبنى بر عدم ثبوت ماهیات

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اصول فلسفه وروش رئالیسم - ج1
پاسخ به قسمت اول اشکال مبنى بر اینکه اختلافات خارجى تنها مستند به اختلاف ترکیبات مادى استپاسخ
و اما قسمت دوم اشکال مبنى بر عدم ثبوت ماهیات اگر منظور اشکال کننده اینست که موجودات طبیعت در خارج داراى ماهیت‏یک نواخت نیستند و ذاتا در حرکتند و همواره تغییر ماهیت میدهند البته مورد قبول ما است و در مقاله 10 ثابت‏خواهیم کرد که طبیعت‏با تمام جواهر و اعراض خود در یک حرکت ذاتى دائمى است و نظریه این مقاله نیز مبتنى بر فرض سکون موجودات طبیعت نیست و اگر منظور اینست که صور ذهنیه ماهیات که در پیش ما هستند همواره در حرکت و تغییرند پاسخش همان است که در متن مشروحا بیان شده که نژاد مفهوم و صور ذهنى از احکام و مقررات ماده کنار است و صورت علمى از سنخ جهان حرکت نمى‏باشد و ما در پاورقى‏هاى مقاله 3 و مقدمه و پاورقى‏هاى مقاله 4 شبهات مربوط به این مدعا را نقل و انتقاد کردیم) و نظر بهمین نکته انواع مختلفه مانند انسان و اسب و زمین و هوا از اختلافات ذاتى حاکى نبوده و تنها اختلافات خواص ترکیبات را نشان خواهند داد که آنها نیز بالاخره بیک اصل برمى‏گردند .
گذشته از این چون همین ترکیبات تا آخرین ریشه خود ماده و انرژى در حرکت و تحولند بنا بر این هیچ مهیتى و ذاتى در دو لحظه در یک حال باقى نخواهد ماند خواه در خارج و خواه در ذهن زیرا ذهن نیز خاصه مادى مغز است پس اتکاء علمى بمهیات بیهوده و بى ثمر بوده و دستگاه ماهیت گیرى به منزله اینست که انسان بیک نقطه از دریاى پهناور با چین موج نشانى بگذارد و از این جا است که دانشمند آشنا با علوم طبیعى و سبک تحقیقات جدید چیزى را که مى‏شنود از ماهیت وى جویا نمى‏شود بلکه از اثر و خاصه‏اش مى‏پرسد نمى‏گوید چه مى‏باشد مى‏گوید چه مى‏کند .
پاسخ به قسمت اول اشکال مبنى بر اینکه اختلافات خارجى تنها مستند به اختلاف ترکیبات مادى استپاسخ
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma