جهات پنجگانه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اصول فلسفه وروش رئالیسم - ج1
پیدایش کثرت در علم و ادراکبرهان صدر المتالهین از راه بساطت نفس
بیان اجمالى بالا که نظریه این مقاله را در مسئله راه حصول علم مسئله 2 از سه مسئله‏اى که در مقدمه مقاله گذشت‏شامل است متضمن چند جهت است و ما براى جلوگیرى از تشویش ذهن خواننده محترم این جهات را تجزیه و از یکدیگر تفکیک مى‏کنیم:
1- ذهن در ابتدا از هیچ چیزى هیچگونه تصورى ندارد و مانند لوح سفیدى است که فقط استعداد پذیرفتن نقش را دارد بلکه به بیانى که بعدا گفته خواهد شد نفس در ابتداء تکون فاقد ذهن است على هذا تصورات فطرى و ذاتى که بسیارى از فلاسفه جدید اروپا قائل شده‏اند مقبول نیست .
2- تصورات و مفاهیمى که قابل انطباق بمحسوس هستند از راه حواس وارد ذهن شده‏اند لا غیر .
3- تصورات ذهنى بشر منحصر نیست‏به آنچه منطبق بافراد محسوسه مى‏شود و از راه حواس بیرونى یا درونى مستقیما وارد ذهن شده است تصورات و مفاهیم زیاد دیگرى هست که از راه‏هاى دیگر و ترتیبهاى دیگر وارد ذهن شده است .
4- ذهن هر مفهومى را که میسازد پس از آن است که واقعیتى از واقعیات را به نحوى از انحاء حضورا و با علم حضورى پیش خود بیابد .
5- نفس که در ابتداء فاقد همه تصورات است آغاز فعالیت ادراکى‏اش از راه حواس است .
این جهات پنجگانه بتدریج در ضمن مقاله تشریح خواهد شد .
پیدایش کثرت در علم و ادراکبرهان صدر المتالهین از راه بساطت نفس
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma