خود آگاهى

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اصول فلسفه وروش رئالیسم - ج1
تتمیم اصل مقصدنظریه حسى
در اینجا فقط بذکر یک برهان ساده از براهینى که فلاسفه اسلامى بان خوب توجه کرده‏اند اول کسى که به تفصیل این برهان را ذکر کرده شیخ الرئیس است و احتیاجى بمقدمات زیاد ندارد و از اصول روانشناسى جدید نیز مى‏توان آنرا تایید نمود و در متن اشاره شده است اکتفا مى‏شود و آن از راه علم نفس به خودش است‏خود آگاهى .
مقدمتا باید گفته شود که خود آگاهى یعنى اطلاع هر کسى از وجود خودش براى هر کسى بدیهى است و هر کس با علم حضورى خود را مى‏شناسد مادیین نیز این شعور را شعور بخود در انسان انکار ندارند پس در اینکه هر کسى پیش خود تعقلى از خود دارد و از وجود خود مطلع است و خود را بعنوان یک موجود مستقل و ممتاز از سایر موجودات مى‏شناسد تردید یا اختلافى نیست هر کسى بالضروره تشخیص مى‏دهد که من هستم تنها چیزى که احتیاج به استدلال دارد اینست که خود یا من که وجودش بدیهى است‏حقیقتش چیست و داراى چه خصوصیتى است و آیا ممکنست مادى باشد یا خیر آیا وجود مستقل دارد یا آنکه عین بدن با خواص بدنى است پس اینکه من هستم روى حس مخصوص خود آگاهى بدیهى است و قابل استدلال نیست دانشمندان استدلالات خود را متوجه بیان حقیقت من یا خود نموده‏اند نه بیان اصل وجود من زیرا وجود من یک امر بدیهى است .
از اینجا واضح مى‏شود که استدلال معروف دکارت از راه فکر و اندیشه بر اینکه من هستم که بعبارت مخصوص ادا مى‏شود من مى‏اندیشم پس هستم مخدوش است زیرا هستى هر کسى مانند خود اندیشیدن بدیهى است‏بلکه بدیهى‏تر است زیرا آگاهى از اندیشیدن با اضافه به میم مى‏اندیشم فرع بر آگاهى و شعور بخود است .
حالا برگردیم به اصل مطلب و ببینیم آیا خود یا من که وجودش بر هر کسى بدیهى ست‏حقیقتش چیست و داراى چه خصوصیتى است و آیا ممکنست مادى باشد یا خیر .
در اینجا دو نظریه اساسى وجود دارد: 1- نظریه حسى 2- نظریه روحانى .
تتمیم اصل مقصدنظریه حسى
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma