تمثیل

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اصول فلسفه وروش رئالیسم - ج1
مرتبه تعقلبرگردیم بسوى مقصد اصلى مشاهده
فرض کنید قطعه عکسى را به در ازاى 12 سانتیمتر و پهناى 8 سانتیمتر در دستتان گرفته و به تماشاى وى که مشتمل بیک منظره و بساط یک خانواده چند تنى است پرداخته‏اید .
دریاچه‏ایست که آب زلال وى مانند نقره‏فام رویهم چیده شده و با امواج چین چین خود اهتزاز پر نشاط هوا و وزش نرم نسیم را حکایت مى‏کند پهلوى این دریاچه چمنى نغز با درختانى سرسبز که جسته جسته در گوشه و کنار مرغزار خودنمائى کرده و با جامه‏هاى زیباى خود در رهگذر نیم بهارى مى‏آزند و مى‏نازند و مى‏نوشند و مى‏پاشند نماى افقى این منظره که در حدود پانزده کیلومتر مى‏باشد منتهى به کوهستانى است که قله‏هاى وى مانند دندانه‏هاى شانه صف کشیده و منظره را مانند یک تابلو نقاشى که در کنار کودکى قرار گیرد در دامنه خود گسترده و قله‏هاى سربلند وى پشت‏سر هم صف کشیده و سرگرم تماشا مى‏باشند .
در یک گوشه این چمن بساطى پهن شده و مردى که سیماى وى تقریبا چهل سال را نشان مى‏دهد با بچگانى چند که قرائن مهر و عطوفت‏شهادت مى‏دهد که فرزندان خودش مى‏باشند نشسته و طبقى از سیب در برابر دارند .
در این حلقه که تشکیل یافته یکى سرگرم خوردن سیبى است که در دست دارد و یکى سیب خود را مى‏بوید و یکى با اینکه سیبى در دست گرفته مانند بوته گلى به کنار پدر یازیده و باز هم سیب مى‏خواهد و یکى با اینکه محرومیتى ندارد در صدد است‏خود را روى طبق انداخته و دیگران را محروم سازد کشمکش است .
این یک نظرى است که نظر اول مى‏نامیم .
دو باره بهمین قطعه عکس برگشته و خواهید دید که یک پارچه مقواى سفیدى است که لکه‏هاى سیاهى در سطحش قرار گرفته و با اشکال مختلفى برخى نسبتا بزرگ و برخى نسبتا کوچک و برخى نسبت‏به برخى دور یا نزدیک یعنى فواصلشان نسبتا بزرگ یا کوچک مى‏باشد و بس و این نظر دیگرى است که نظر دوم مى‏نامیم .
اکنون اگر از شما بپرسند که آیا این منظره پهناور با همه خصوصیاتى که توصیف شد و البته هر چه بیشتر تماشا کرده و تعمق نمائید معلومات تازه‏ترى دستگیرتان خواهد شد واقعا در دست‏شما بوده و در این سطح 12 در 8 سانتیمتر گنجیده و در وى مى‏باشد چه پاسخى خواهید داد البته خواهید گفت نه .
هیچگاه یک منظره پانزده کیلومترى با محتویات زیاد خود با همه طول و عرض و عمق و مسافتهاى مختلف و خواص جسمى و روحى گوناگون که در وى پیدا است نمى‏تواند در یک صفحه 12 ضرب در 8 بگنجد و هم نمى‏توان گفت .
بلکه این عکس منظره را نشان مى‏دهد و گر نه روى صفحه مقوا بجز لکه‏هاى سیاه و سفید چندى که دوربین عکاسى تهیه کرده دیگر چیزى نیست‏ببین تفاوت ره از کجا است تا به کجا
مرتبه تعقلبرگردیم بسوى مقصد اصلى مشاهده
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma