نکته 3

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اصول فلسفه وروش رئالیسم - ج1
نظریه پیروان ماتریالیسم دیالکتیک در باره ادراکعلم و ادراک
ایده آلیست‏حقیقى کسى است که مطلق واقعیات را نفى مى‏کند که در معناى نفى مطلق است و اینان اگر چه بسیار کم و نایاب و شاید در این عصر مصداق نداشته باشد ولى دسته‏اى از قدما را تاریخ با این مسلک ضبط نموده است و در هر حال ایده آلیست‏سوفسطى بمعنى حقیقى کلمه اینانند .
با این همه ما نمى‏توانیم به اور کنیم که انسانى پیدا شود که داراى خلقت صحیح بوده و مانند سایر افراد انسان کارهاى این نوع را انجام دهد و علوم و ادراکات که در سایر افراد نوع یافته مى‏شود در وى یافته نشود هر یک از ماها با یک آزمایش دامنه دار هزاران فعل از خود دیده که از علوم مختلفه بعنوان واقع بینى نه بعنوان اندیشه سرچشمه مى‏گیرد و هر فعل ارادى وى متکى به اراده و هر اراده متکى به علم مى‏باشد و همچنین هر یک از ماها هزاران فرد از نوع خود با هزاران فعل دیده که همه آنها را با اراده و علم انجام مى‏دهد و این علوم و افکار از خارج سرچشمه مى‏گیرد البته واقع بینى علوم و افکار همه بیک نحو نمى‏باشد چنانکه در مقاله‏هاى بعدى روشن خواهد شد و از اینجا روشن مى‏شود که ایده آلیست‏حقیقى یکى از دو کس خواهد بود :
1- کسى که برخى از علوم و افکار نظرى بوى مشتبه شود و در عین حال که یک سلسله علوم و افکار عملى و نظرى که براى زندگى روزانه لازم مى‏باشد در ذهنش محفوظ و منشاء اثر هستند بواسطه اختلافات و تناقضات که در افکار و انظار دانشمندان دیده و یا خطاهایى که از حواس خود مشاهده کرده معلومات محفوظه خود را بحساب نیاورده و از واقع بینى آنها غفلت ورزیده و فقط باشتباهات و تناقضات مزبور چسبیده و مى‏گوید علوم و ادراکات ما از خارج کشف نمى‏کنند یعنى به چیزى علم نداریم .
2- کسى که بدون پیش آمدن آفتهاى ذهنى براى پاره‏اى از مقاصد فاسده و آزادى جستن از مقررات و اصول مسلمه اجتماعى این مسلک را پیش گرفته است و در همه چیز تردید و حتى در تردید نیز تردید مى‏کند در برابر هر حقیقت روشن و آشکارى مکابره مى‏نماید و از این تقسیم روشن است که راه گفتگو با این دو دسته مختلف بوده و هر دسته طریق راهنمائى جداگانه دارد .
اگر با ایده آلیست مشتبه مواجه شدیم باید با رویه معتدلى در وى انصاف را بجنب و جوش آورده بگوئیم مراد از واقع بینى این معنى نیست که ما هیچ خطا نمى‏کنیم ولى اگر هم هیچ راه به واقع نداشته باشیم کارى از پیش نمى‏رود و سپس یک سلسله علوم و ادراکات محفوظه خودش را به خودش ارائه داده و مقدارى هم از اندیشه‏هاى غیر منظم اندیشه‏هائى که به دلخواه خود همه وقت میتواند بکند به پیشش آورده و تفاوت این دو دسته از اندیشه‏ها را عینا بوى نشان داده تا متذکر شود که از ته دل به واقع معتقد بوده است در این صورت وى خواهد دید که : 1- گاهى گرسنه مى‏شود و بدنبال آن غذا مى‏خورد . 2- گاهى تصور غذا خوردن مى‏کند و ملزم به غذا خوردن نیست . 3- گاهى راستى گرسنه مى‏شود و اندیشه غذا خوردن اقناعش نمى‏کند و در این سه فرض اندیشه‏ها و افکار وى یکسان نیستند بلکه برخى از آنها با واقع تماس دارد و برخى دیگر اندیشه بى پایه‏اى بیش نیست و بهمین ترتیب خواهد دید که پیوسته در امتداد جاده زندگى در پیش پاى خود یک رشته افکار منظم قهرى و یک رشته افکار غیر منظم دلبخواه دارد و اندیشه‏هاى منظم وى با واقع تماس دارند .
ولى اگر با ایده آلیست مکابر روبرو شویم باید از رویه عقلائى خودمان استفاده کرده و با وى مانند یک آفت‏بى جان رفتار کنیم زیرا کسى که علم ندارد جماد است آتش که مى‏سوزاند باید خاموش کرد و آب را که غرق مى‏نماید باید خشک و نابود نمود و سنگى که رهگذر را گرفته باشد باید خرد کرده کنار ریخت و همچنین جانوران کشنده را باید کشت و حشرات موذیه را باید راند زیرا کارى که با طبع خود مى‏کنند ناچار جائز مى‏دانند و اگر چنانچه جائز است در مورد خودشان نیز جائز است
نظریه پیروان ماتریالیسم دیالکتیک در باره ادراکعلم و ادراک
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma