پاسخ

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اصول فلسفه وروش رئالیسم - ج1
شبهه 3نکته 1
این شبهه نمى‏تواند غرض ایده آلیست را تامین نموده و سفسطه را نتیجه بدهد تنها کارى که این شبهه میتواند انجام بدهد اینست که این پرسش را پیش مى‏آورد که در صورتى که علم و ادراک ذاتا خاصه کاشفیت داشته و نشان دهنده مى‏باشند باید هیچگاه خطا نکرده و پیوسته خارج از خود را نشان دهد پس این همه خطاها از کجا است و آیا خطاى مطلقند یا نسبى و ما پاسخ این پرسش را در یک مقاله جداگانه مقاله چهارم خواهیم داد .
برمى‏گردیم به آغاز سخن چنانکه در آغاز سخن بیان نمودیم سخنان سوفسطى اگر چه به شکل انکار واقعیت چیده شده است ولى حقیقتا براى انکار وجود علم ادراک جازم مطابق با واقع سوق داده شده چه اگر انکار واقعیت را با تسلیم وجود علم فرض کنیم میدانیم چیزى نیست نتیجه‏اش اثبات علم به عدم واقعیت‏خواهد بود و این خود یک واقعیتى است که اثبات مى‏شود من علم خاصه کاشفیت علم از عدم واقع و با تسلیم خاصه کشف در این علم و ادراک خاصه کاشفیت را از سایر افراد علم سلب نمى‏توان کرد و این بیان چند نکته زیر را نتیجه مى‏دهد
شبهه 3نکته 1
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma