پاسخ

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اصول فلسفه وروش رئالیسم - ج1
شبهه 2شبهه 3
کسى وقوع خطا در بعضى موارد سبب نمى‏شود که ما از جمیع معلومات خود حتى از فطریات و حقایق مسلمه سلب اعتماد نموده و منکر جمیع واقعیتهاى خارج که از راه علم بانها رسیده‏ایم بشویم بلکه خود همین پى بردن بخطا دلیل بر این است که ما یک سلسله حقایق مسلمه داریم که آنها را مقیاس قرار داده‏ایم و از روى آنها باین خطاها پى برده‏ایم و اگر نه پى بردن بخطا معنى نداشت زیرا با یک غلط غلط دیگرى را نمى‏توان تصحیح کرد .
و بعلاوه دانشمند ایده آلیست‏با همه خطاهائى که از حس دیده هیچگاه نشده که چشم خود را ببندد و در کوچه و خیابان راه برود یا راه و چاه را که مى‏بیند هر دو در نظرش مساوى باشند و هر دو را بعنوان دو اندیشه تلقى نماید و همچنین با همه خطاهائى که از عقل دیده هیچگاه نشده از استدلال عقلى لب ببندد بلکه خود همین شبهات ایده آلیسم بصورت استدلال عقلى بیان شده است و اگر استدلال عقلى باطل باشد خود این استدلال هم باطل استنمى‏تواند مدعى شود که ما در جهان معلومات خطا و لغزش نداریم و یا هر چه مى‏فهمیم راست و درست است و فلسفه نیز این دعوى را ندارد بلکه دعوى فلسفه اینست که ما واقعیتى خارج از خودمان فى الجمله داریم و خود بخود فطرتا این واقعیت را اثبات مى‏کنیم زیرا اگر اثبات نمى‏کردیم نسبت‏بموضوعات ترتیب اثر منظم نمى‏دادیم پیوسته پس از گرسنگى به خیال خوردن نمى‏افتادیم پیوسته پس از احساس خطر فرار نمى‏کردیم پیوسته پس از احساس نفع تمایل نمى‏نمودیم پیوسته و پیوسته با اینکه اندیشه خالى در دست‏خودمان و اثر خودمان مى‏باشد و همه وقت مى‏توانیم به دلخواه خودمان اندیشه‏هائى بکنیم .
شبهه 2شبهه 3
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma