4ـ بخت آزمایى و لاتار (1)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
بازاریابى شبکه اى یا کلاهبردارى مرموز
عوارض منفى اجتماعى و اقتصادى3ـ قمار جهانى

بى شک فعالیّت مرموز اقتصادى شرکت هاى مورد بحث، شبیه بخت آزمایى نیز مى باشد. همان چیزى که در زمان طاغوت و قبل از انقلاب مرسوم بود، و فقها آن را تحریم کردند، و اکنون در لباسى نو و تحت عنوان شرکت هاى خارجى و داخلى جلوه کرده است. البتّه بخت آزمایى، که در قرآن مجید از آن تعبیر به «أزلام» شده، همچون شراب و قمار سابقه اى طولانى دارد، و قبل از اسلام نیز مردم آلوده آن بوده اند.

در آیه شریفه سوم سوره مائده، در مورد حرمت یازده چیز سخن به میان آمده، که یک مورد آن گوشت هایى است که در مسابقه بخت آزمایى نصیب برندگان مى شد. توجّه شما عزیزان را به آنچه در تفسیر این قسمت از آیه، در تفسیر نمونه، جلد 4، صفحه 260 آمده جلب مى کنم:

«نوع دیگرى از حیوانات که تحریم آن در آیه فوق آمده، حیواناتى است که به صورت «بخت آزمایى» ذبح و تقسیم مى گردیده، و روش کار به این ترتیب بوده که مثلا ده نفر با هم شرط بندى مى کردند، و حیوانى را خریدارى و ذبح نموده، سپس ده چوبه تیر که روى هفت عدد از آنها عنوان «برنده» و سه عدد عنوان «بازنده» ثبت شده بود، در کیسه مخصوصى مى ریختند، و به صورت قرعه کشى آنها را به نام یک یک از آن ده نفر بیرون مى آوردند، هفت چوبه برنده به نام هر کس مى افتاد سهمى از گوشت بر مى داشت، (هر کدام71) و پولى در برابر آن نمى پرداخت، ولى آن سه نفر که تیرهاى بازنده را دریافت داشته بودند، باید هر کدام 31 قیمت حیوان را بپردازند، بى آن که سهمى از گوشت داشته باشند، این چوبه هاى تیر را «ازلام» جمع «زلم» (بر وزن قلم) مى نامیدند. اسلام خوردن این گوشت ها را تحریم کرده (و آن را در ردیف خوردن خون و خوک و مردار و مانند آن قرار داد). البتّه نه به خاطر این که اصل گوشت حرام بوده باشد، بلکه به خاطر این که جنبه قمار و بخت آزمایى دارد. روشن است که تحریم قمار و مانند آن اختصاص به گوشت حیوانات ندارد، بلکه در هر چیزى انجام گیرد ممنوع است، و تمام زیان هاى فعالیّت هاى حساب نشده اجتماعى، و برنامه هاى خرافى در آن جمع مى باشد».

آیا آنچه در شرکت هاى مورد بحث انجام مى شود تفاوتى با آنچه در بالا آمد دارد؟ نه تنها تفاوت ندارد، بلکه در بخت آزمایى هاى نو و جدید، قبح و زشتى کار بیشتر است. زیرا در مثالى که در تفسیر آیه شریفه مطرح شد، پول 31 شرکت کنندگان نصیب 32 دیگر مى شود، در حالى که در شرکت هاى مورد بحث، پول 109 شرکت کنندگان به جیب این مؤسّسات کلاهبردار مى ریزد، و 101 آن نصیب بعضى از شرکت کنندگان دیگر مى شود!

عوارض منفى اجتماعى و اقتصادى3ـ قمار جهانى
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma