پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 068 - 96/10/30
موضوع:

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 067 - 96/10/27
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: إيّاكم و التّسويف و طول الأمل فإنّه كان سببا لهلاك الامم‌ یعنی از دو چیز بپرهیزید: یکی تسویف که همان سوف سوف گفتن و کار امروز را به فردا افکندن و کم کاری کردن و از زیر بار مسئولیت ها فرار کردن است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 066 - 96/10/26
موضوع: بحث در جریان خیار شرط در غیر بیع است و به وقف رسیده ایم. بحث در این است که آیا فرد می تواند در وقف شرط کند که وقفی را که انجام داده است تا یک ماه در صورت نیاز بتواند فسخ کند و یا اینکه در تمام عمر هر وقت نیاز پیدا کرد حق فسخ داشته باشد.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 065 - 96/10/25
موضوع: بحث در خیار شرط است و اینکه در کدام یک از عقود جاری می شود و در کدام یک جای نمی شود. گفتیم خیار شرط در نکاح جاری نمی شود ولی اگر شرط خیار کنند شرط فاسد می شود نه عقد دلیل عدم بطلان عقد، این است که مورد از باب تعدد مطلوب است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 064 - 96/10/24
موضوع: بحث در این بود که خیار شرط در کدام یک از عقود جاری می شود و در کدام یک جاری نمی شود. گفتیم مرحوم شیخ انصاری در مکاسب، ده مورد از عقود و ایقاعات را مطرح کرده و جریان خیار شرط را در تک تک آنها بحث کرده است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 063 - 96/10/23
موضوع: بحث در خیار شرط است و به مسأله ی دوم که امام قدس سره در تحریر دارند رسیده ایم و آن اینکه خیار شرط مخصوص بیع نیست. البته امام این مسأله را به تفصیل نقل نکرده است و ذکر نفرمودند که خیار شرط در غیر بیع در چه مواردی جاری است و در چه مواردی جاری نیست

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 062 - 96/10/20
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: أخسر النّاس صفقة رجل أخلق بدنه في آماله و لم يساعده الأيّام على أمنيّته فخرج من الدّنيا بغير زاد و قدم على اللَّه تعالى بغير حجّة.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 061 - 96/10/19
موضوع: بحث در خیار شرط است و به مناسبت این بحث به مسأله ی استیمار و ائتمار رسیدیم یعنی اگر کسی معامله ای را انجام می دهد ولی مشروط بر اینکه از فرد ثالثی مانند پدرش سؤال و طلب امر کند به این گونه که اگر گفت فسخ کن و یا معامله را امضاء کن همان را انجام دهد.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 060 - 96/10/18
موضوع: مقدمه ی خیار شرط در کلام امام قدس سره تمام شد و اکنون به سراغ مسائل ده گانه ای می رویم که ایشان در تحریر ذکر کرده اند

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 059 - 96/10/17
موضوع: بحث در خیار شرط به اینجا رسید که آیا شرط، مدت معینی دارد و یا اینکه حتما باید تعیین مدت شود و یا اگر مطلق بگذارند اشکال ندارد.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 058 - 96/10/16
موضوع: بحث درباره ی خیار شرط است. مطالبی وجود دارد که امام قدس سره به آن اشاره کرده است. اولین مطلب این است که خیار را برای اجنبی نیز می توان قرار داد. هم می شود خیار برای خود فرد باشد و هم اجنبی و یا فقط برای اجنبی.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 057 - 96/10/13
موضوع: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می فرماید: أيّها النّاس إنّ ربّكم واحد و إنّ أباكم واحد، كلّكم لآدم و آدم من تراب إنّ أكرمكم عند اللَّه أتقاكم لا فضل لعربيّ على عجميّ إلّا بالتّقوى.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 056 - 96/10/12
موضوع: بحث در سومین خیار است که خیار شرط می باشد. گفتیم امام قدس سره از ابتدا وارد فروع مسأله شده است و اصل مسأله که خیار شرط مشروعیت دارد یا نه را بحث نفرموده است. این در حالی است که شیخ انصاری و صاحب جواهر و بسیاری دیگر آن را نقل کرده اند و ما نیز آن را به شکل مشروح تر بحث می کنیم.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 055 - 96/10/11
موضوع: بحث در سومین مسأله از خیار حیوان است که آخرین مسأله ای است که امام قدس سره در اینجا بیان فرموده است و آن مسأله ی عیب است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 054- 96/10/10
موضوع: بحث در آخرین مسأله ی قاعده ی «التلف فی زمن الخیار ممن لا خیار له» است. ما این قاعده را به مناسبت بحث های خیار حیوان عنوان کردیم. اموری در مورد این قاعده باقی مانده بود و اکنون به امر سوم رسیده ایم

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 053- 96/10/09
موضوع: بحث در قاعده ی «التلف فی زمن الخیار ممن لا خیار له» است. این قاعده را توضیح دادیم و الآن به ما بقی اموری که در ذیل این قاعده باید مطرح شود می پردازیم.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 052 - 96/10/04
موضوع: بحث در قاعده ی «التلف فی زمن الخیار ممن لا خیار له« است. از بحث های گذشته نتیجه گرفتیم که یک قاعده ی کلیه به این عنوان وجود ندارد.

عنوان : درس اخلاق - جلسه 006 - 96/09/29
موضوع:

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 051 - 96/10/03
موضوع: بحث در قاعده ی «التلف فی زمن الخیار ممن لا خیار له» می باشد. یعنی اگر معامله ای شود و یکی خیار داشته باشد و دیگری نداشته باشد و تلفی در متاع واقع شود از کیسه ی کسی می رود که خیار ندارد

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 050 - 96/10/02
موضوع: بحث در قاعده ی «التلف فی زمن الخیار ممن لا خیار له» است که آیا این قاعده عام است و همه ی خیارات را شامل می شود یا نه

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 049 - 96/09/29
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: ثلاثة من كنّ فيه يستكمل‌ إيمانه‌ رجل لا يخاف في اللَّه لومة لائم و لا يرائي بشي‌ء من عمله و إذا عرض عليه أمران أحدهما للدّنيا و الآخر للآخرة اختار أمر الآخرة على الدّنيا.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 048 - 96/09/28
موضوع: بحث در مسأله ی دوم از مسائل مربوط به خیار حیوان است. امام قدس سره در این مسأله می فرماید:

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 047 - 96/09/27
موضوع: به مناسبت مسأله ی خیار حیوان به سراغ یک قاعده به نام «ظاهر الحال» رفتیم و گفتیم که «ظاهر الحال» در موارد مختلف حجت است.

عنوان : درس اخلاق - جلسه 005 - 96/09/22
موضوع:

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 046 - 96/09/26
موضوع: در مسأله ی مسقطات خیار حیوان به اینجا رسیدیم که هر گونه تصرفی که کشف غالبی از رضایت داشته باشد موجب سقوط خیار می شود. لازم نیست یقین ایجاد شود که این تصرف دلیل بر رضا است بلکه همین اندازه که دلالت ظنیه بر رضا داشته باشد کافی است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 045 - 96/09/25
موضوع: بحث در مسأله ی مسقطات خیار حیوان است. عبارت امام قدس سره را خواندیم.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 044 - 96/09/22
موضوع: در واقع اگر کسی بخواهد جهان بینی اسلام را مشاهده کند باید به این حدیث بنگرد. رسول خدا (ص) می فرماید: بهترین شما کسی است که آخرت خود را به وسیله ی دنیا رها نکند یعنی همواره دنبال دنیا نباشد حتی اگر حلال باشد. انسان نباید از کارهای خیر، خودسازی و انجام عبادات در زمان و وقت آنها غافل باشد.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 043 - 96/09/21
موضوع: به مناسبت خیار حیوان، وارد بحث صلح شدیم و آن اینکه آیا صلح هم کار بیع را می کند و آیا خیار حیوان در آن جاری می شود یا نه.

تعداد صفحات : 93