پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 118 - 98/01/27
موضوع:

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 117 - 98/01/26
موضوع:

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 116 - 98/01/25
موضوع: بحث در ربای معاملی است که گفتیم دو شرط دارد: اول اینکه هم جنس باشند و دوم اینکه مکیل و موزون باشند. اگر معدود باشد ربا پیش نمی آید همچنین اگر «ما یباع بالنظر» باشد ربا نیست.

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 115 - 98/01/24
موضوع: بحث در ربای معاملی است که یک قسم از ربا است و در مقابل ربای قرضی می باشد. در ربای معاملی دو شرط وجود دارد: جنس باید متحد باشد و همچنین از جنس مکیل و موزون باشد

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 114 - 98/01/21
موضوع: بحث در ربا است و گفتیم ربا گاه معاملی است و گاه قرضی. در قرآن فقط ربای قرضی آمده است. اما ربای معاملی در روایات ذکر شده است و نه تنها از اهل بیت، از رسول خدا (ص) نیز در مورد آن روایت شده است و از این رو اکثریت اهل سنت نیز ربای معاملی را قبول دارند.

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 113 - 98/01/19
موضوع: وهو قسمان: معاملي وقرضي، (یک ربا در معاملات راه دارد و یک ربا در قرض وجود دارد.) أما الأول فهو بيع أحد المثلين بالآخر مع زيادة عينية كبيع مَنّ مِنَ الحنطة بمنين (مثلا یک من گندم که مرغوب تر است را با دو من گندم غیر مرغوب فروخته می شود)

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 112 - 98/01/18
موضوع: بحث در ادله ی حرمت ربا است و به دلیل چهارم رسیدیم که دلیل عقل است. در ربا مفاسدی هست که وقتی به عقل مراجعه می کنیم عقل می گوید با وجود این مفاسد ربا باید شرعا حرام باشد

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 111 - 98/01/17
موضوع: در جلسات گذشته ادله ی حرمت ربا را ذکر کردیم. اولین دلیل این بود که ربا جزء ضروریات دین است و آن را بحث کردیم

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 110 - 98/01/11
موضوع: بحث در ادله ی حرمت ربا است و به سراغ آیات قرآن رفتیم و در جلسه ی گذشته چهار آیه را بررسی کردیم و اکنون به سراغ سه آیه ی باقی مانده می رویم

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 109 - 98/01/10
موضوع: بعضی از افراد جلسه گفته اند ربایی که بانک ها می گیرند باید بلا اشکال باشد زیرا تورم بیش از این مقدار است و اگر تورم را می توان گرفت آن پولی که بانک ها می دهند نیز باید جایز باشد

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 108 - 98/01/07
موضوع: امیر مؤمنان علی علیه السلام در کلمات قصار در نهج البلاغه، می فرماید: أَكْثَرُ مَصَارِعِ‌ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِع‌ یعنی بيشترين آسیبی که عقل می بیند از طمع هاست.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 107 - 97/12/28
موضوع: مطالبی در مورد مراسم سال نو: بعضی به طور کامل با نوروز مخالف هستند و بعضی نیز کاملا با آن موافق هستند و به کلیه ی برنامه ها در آن عمل می کنند.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 106 - 97/12/27
موضوع: در جلسه ی گذشته بحث احجار را مطرح کردیم و اکنون به سراغ بحث معادن و بعد از آن به سراغ بحث کنوز می رویم

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 105 - 97/12/26
موضوع: به مسأله ی چهارم از تحریر رسیده ایم. امام قدس سره در این مسأله به سه چیز اشاره می کند که آیا جزء مبیع هستند یا نه

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 104 - 97/12/25
موضوع: بحث در این است که وقتی چیزی را می خرند چه مواردی از آن داخل در مبیع است و چه چیزهایی نیست. بحث به فروش خانه رسید که اگر کسی خانه را بفروشد و مطلق بگذارد چه چیزهایی در آن داخل است و چه چیزهایی داخل نیست.

عنوان : درس اخلاق - جلسه 031 - 97/12/22
موضوع:

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 103 - 97/12/22
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: الاقتصاد نصف‌ العيش‌ و حسن الخلق نصف الدّين اقتصاد و میانه روی در مسائل زندگی پنجاه درصد زندگی را تشکیل می دهد و حسن خلق پنجاه درصد دین انسان است

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 102 - 97/12/21
موضوع: در باب تعارض ضررین (که آن را در قواعد فقهیه به شکل مبسوط نوشته ایم) گفته ایم که اگر ضرری اقوی باشد باید به سراغ ضرر ضعیف تر رفت و بعد قیمت را تقسیم نمود. البته در جایی که این دو ضرر تقریبا به اندازه ی هم باشند باید قرعه کشیده شود ولی اگر یک ضرر کلی و ضرر دیگر جزئی باشد جای قرعه نیست

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 101 - 97/12/20
موضوع: (فرع اول:) لو باع الأصول وبقي الثمرة للبائع واحتاجت الثمرة إلى السقي يجوز لصاحبها (صاحب ثمره) أن يسقيها، وليس لصاحب الأصول منعه، وكذلك العكس

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 100 - 97/12/18
موضوع: در روایات اسلامی آمده است که ماه رجب ماه خداست و ماه شعبان ماه پیغمبر ص و ماه رمضان ماه امت است. در این ماه هشت روز تاریخی وجود دارد

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 099 - 97/12/15
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: ألا أخبركم بأيسر العبادة و أهونها على البدن؟ الصَّمت و حسن الخلق.

عنوان : درس اخلاق - جلسه 030 - 97/12/15
موضوع:

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 098 - 97/12/14
موضوع: بحث در «ما یدخل فی المبیع عند الاطلاق» است و به مسأله ی حمل رسیدیم و آن اینکه اگر حیوانی را بفروشند و حملی داشته باشد آیا عند الاطلاق جزء مبیع است یا نه

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 097- 97/12/13
موضوع: بحث در مسأله ی اول از مسائل تحریر است که در مورد «ما یدخل فی المبیع» می باشد. این مسأله سه فرع دارد و فرع اول آن در مورد بستان و زمین است که اگر بستان یا زمین را بفروشند چه چیزهایی در آن داخل است و چه چیزهایی نیست. این بحث را مطرح نمودیم و بحث فروش زمین را نیز بحث کردیم.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 096 - 97/12/12
موضوع: بحث در ما یدخل فی المبیع است یعنی چیزی که می فروشند اگر مطلق بگویند چه چیزهایی همراه آن باشد باشد. گاه بستان را می فروشند و گاه زمین، حیوان، اشجار، خانه و مانند آن را. فقهاء فصل مفصلی در فقه تحت عنوان «ما یدخل فی المبیع» باز کرده اند و غالبا این مسأله را ذکر نموده اند.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 095 - 97/12/11
موضوع: بحث در این است که وقتی به شکل مطلق، خانه، ماشین و بستانی را می فروشند چه چیزهایی در این مبیع داخل است. (تا در نتیجه بین بایع و مشتری اختلافی پدید نیاید)

عنوان : درس اخلاق - جلسه 029 - 97/12/08
موضوع:

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 094- 97/12/08
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: مكارم‌ الأخلاق‌ عشرة...، صدق الحديث، و صدق البأس، و إعطاء السّائل، و المكافاة بالصّنائع، و حفظ الأمانة، و صلة الرّحم، و التّذمّم للجار، و التّذمّم للصّاحب، و إقراء الضّيف و رأسهنّ الحياء.

تعداد صفحات : 100