پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 021 - 97/07/24
موضوع: مسأله ی دوم از تحریر در مورد عیوبی است که در بیع پیدا می شود که گفتیم بر سه قسم است:

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 020 - 97/07/23
موضوع: بحث در خیار عیب به اینجا رسید که تبری از عیوب از ناحیه ی بایع موجب می شود که حق فسخ از بین برود. بایع می گوید: من این جنس را با هر عیبی که دارد به شما می فروشم و مشتری هم اگر راضی شود و بعد عیبی ظاهر شود مشتری حق فسخ ندارد. ادله ی این مسأله را در جلسه ی گذشته ذکر کردیم.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 019 - 97/07/22
موضوع: بحث در خیار عیب است و به تشخیص عیوب رسیده ایم. پنج قسمت را بیان کردیم.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 018 - 97/07/21
موضوع: بحث در موضوع شناسی عیب در خیار عیب است. غالبا علماء همان چیزی را معیار قرار داده اند که در حدیث سیاری آمده است که هر چه بر اساس خلقت اصلی کم و زیاد داشته باشد عیب محسوب می شود.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 017 - 97/07/18
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: تفكّروا في‌ الخلق‌ و لا تفكّروا في الخالق فإنّكم لا تقدرون قدره.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 016 - 97/07/17
موضوع: بحث در خیار عیب است و امام قدس سره در مقدمه شش فرع را متذکر شده است و ما تا به حال سه فرع آن را بحث کردیم

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 015 - 97/07/16
موضوع: بحث در مسقطات خیار عیب است و به مسقط سوم رسیده ایم و آن اینکه اگر عیبی در متاع در نزد مشتری ایجاد شود این عیب مانع فسخ است

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 014 - 97/07/15
موضوع: خیار قبل از تصرف وجود داشت و الآن که تصرف کرده است خیار باقی است

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 013 - 97/07/11
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: تفتح‌ أبواب‌ السّماء في كلّ يوم اثنين و خميس فيغفر في ذلك اليوم لكلّ عبد لا يشرك باللَّه شيئا إلّا من بينه و بين أخيه شحناء.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 012 - 97/07/10
موضوع: بحث در خیار عیب است و به مقدمه ی امام قدس سره که در خیار عیب رسیده ایم. گفتیم که این مقدمه حاوی شش مسأله است. مسأله ی اول در مورد اصل خیار عیب است که آن را بحث کردیم

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 011 - 97/07/09
موضوع: بحث در خیار عیب و مشروعیت آن است. دلیل های مختلفی را برای مشروعیت آن ذکر کردیم و به بحث روایات رسیدیم. در جلسه ی گذشته بخشی از اخبار را که در وسائل الشیعه در باب خیارات بود ذکر کردیم. ایشان بخش دیگری از این اخبار را در ابواب العیوب ذکر کرده است

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 010 - 97/07/08
موضوع: بحث در خیار عیب است. امام قدس سره مقدمه ای داشت که در آن شش مسأله را متذکر شده بود و البته آنها را در هم ادغام کرده بود.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 009 - 97/07/07
موضوع: بحث در خیار عیب است. خیار عیب از بحث های مهم باب خیارات است و حاوی بحث های پیچیده ای است. اصحاب از قدیم تا جدید و عامه و خاصه آن را بحث کرده اند و محل ابتلاء شدید می باشد.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 008 - 97/07/04
موضوع: رسول خدا (ص) می فرماید: إذا أتى‌ أحدكم‌ خادمه‌ بطعامه قد كفاه علاجه و دخانه فليجلسه معه فإن لم يجلسه معه فليناوله أكلة أو أكلتين.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 007 - 97/07/03
موضوع: امام قدس سره در مسأله ی چهارم تحریر که آخرین مسأله در مورد خیار رؤیت است به مسقطات این خیار اشاره کرده می فرماید

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 006 - 97/07/02
موضوع: بحث در خیار رؤیت است که دو مسأله از آن را بحث کرده ایم و اکنون به سراغ مسأله ی سومِ تحریر می رویم. امام قدس سره در این مسأله می فرماید: هذا الخيار فوريّ عند الرؤية على المشهور، و فيه إشكال

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 005 - 97/06/14
موضوع: آیه ی 61 از سوره ی آل عمران در مورد مباهله است. این جریان، فضیلت بزرگی برای رسول خدا (ص) و علی بن ابی طالب ع محسوب می شود

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 004 - 97/06/13
موضوع: بحث در خیار رؤیت است و به مسأله ی دوم امام قدس سره رسیده ایم. یکی از شرایط خیار رؤیت این است که مورد معامله عین شخصی خارجی باشد نه کلی در ذمه.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 003 - 97/06/12
موضوع: بحث در خیار رؤیت است. ادله ای برای آن ذکر کردیم که یکی اجماع بود. دلیل دوم این بود که خیار رؤیت یا به خیار عیب بر می گردد و یا به خیار تخلف شرط و در هر حال مطابق قاعده می باشد.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 002 - 97/06/11
موضوع: سؤال شده است که خیار شرط با خیار تخلف شرط چه فرقی دارد؟

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 001 - 97/06/10
موضوع: خداوند در آیه ی 67 سوره ی مائده که نامش آیه ی تبلیغ است می فرماید: ﴿يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ‌ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ﴾

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 132 - 97/02/19
موضوع: هدف ما این است که مسیر اجتهاد با فکر و تمرین پیموده شود. بنا بر این اقوال و ادله را باید نقل کرد و نقدهای آنها را نوشت. نباید مطالب را از اینجا و آنجا گرفت و انتقال داد.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 131 - 97/02/18
موضوع: بحث در خیار تأخیر است و به خیار «ما یفسد لیومه» و یا به عبارت صحیح تر «ما یفسد بالمبیت» رسیده ایم. اصل بحث را مطرح کردیم و اکنون فروعاتی باقی مانده است که باید آنها را بررسی کنیم:

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 130 - 97/02/17
موضوع: بحث در مسأله ی ششم از مسائل مربوط به خیار تأخیر است که در مورد مبیعی است که در عرض یک روز فاسد می شود که قبل از آنکه فاسد شود بایع خیار فسخ دارد. بعضی این را خیار مستقلی فرض کرده اند.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 129 - 97/02/16
موضوع: بحث در مسأله ی پنجم از مسائل مربوط به خیار تأخیر است. این مسأله را بحث کردیم و اکنون به عبارتی می رسیم که شیخ انصاری در مکاسب در ذیل عباراتش آورده است و آن اینکه اگر بایع به مشتری بگوید: جنس تو آماده است بیا و آن را تحویل بگیر. ولی مشتری نیاید و جنس را نبرد آیا ضمان تلف جنس (در صورت تلف) بر بایع است یا بر مشتری

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 128 - 97/02/15
موضوع: بحث در خیار تأخیر است و به مسأله ی پنجم رسیده ایم و آن اینکه اگر مبیع در عرض سه روز یا بعد از آن تلف شود آیا از مال بایع است یا مشتری. امام قدس سره قائل شدند که هر دو صورت از مال بایع است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 127 - 97/02/11
موضوع: همه ی ما برای ظهور حضرت دعا می کنیم و علی الخصوص در این ایام. ولی باید توجه داشت که دعا به تنهایی کافی نیست

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 126 - 97/02/10
موضوع: بحث در خیار تأخیر است و نکته ای باقی مانده است و آن اینکه اگر بیع در روز واقع شود تلفیق آن روشن است و آن اینکه تا فردا صبح یک روز می گذرد و بعد از صبح روز سوم سه روز تمام می شود. تلفیق در این صورت جای تردید نیست.

تعداد صفحات : 97