پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 048 - 97/09/21
موضوع:

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 047- 97/09/20
موضوع:

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 046 - 97/09/19
موضوع: بحث در این است که خیارات از طریق ارث به وارث منتقل می شود. گفتیم اصحاب بر این مسأله اجماع دارند.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 045 - 97/09/18
موضوع: بحث در احکام مشترکه ی خیار است و در جلسه ی گذشته اولین مورد را عنوان کردیم که عبارت است از اینکه تمامی خیارها به ارث می رسند.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 044 - 97/09/17
موضوع: بحث در خیار تخلف شرط است. اگر کسی در معامله شرطی کند و از آن تخلف نماید طرف مقابل خیار دارد و می تواند معامله را فسخ کند.

عنوان : درس اخلاق - جلسه 018 - 97/09/14
موضوع: در جلسه‌ی گذشته گفته شد که ازدواج یک مسأله‌ی اجتماعی و وظیفه‌ی عمومی است و تنها پدران و مادران در این زمینه مسئولیت ندارند، بلکه بر همه لازم است وسایل ازدواج جوانان را فراهم کنند.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 043 - 97/09/14
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: تواضعوا لمن‌ تعلّمون منه و تواضعوا لمن‌ تعلّمونه و لا تكونوا جبابرة العلماء.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 042 - 97/09/13
موضوع: بحث در خیار تخلف شرط است و آن اینکه کسی در معامله ای شرطی کرده است که به آن عمل نمی کند که در این صورت طرف مقابل می تواند معامله را فسخ کند. این مسأله امروزه بسیار محل ابتلاء است.

عنوان : درس اخلاق - جلسه 017 - 97/09/07
موضوع: بحث درباره‌ی اخلاق خانواده بود. در جلسه‌ی گذشته در مورد اهمیّت ازدواج توضیحاتی داده شد و در این باره پنج حدیث ناب هم ذکر گردید و سپس به فلسفه‌ی ازدواج پرداخته، و پنج اثر مهم این سنّت مهم را نیز بیان کردیم

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 041 - 97/09/12
موضوع: بحث در آخرین خیارات است که عبارت است از خیار تخلف شرط.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 040 - 97/09/11
موضوع: بحث در خیار تعذر تسلیم است یعنی عقد خوانده شد و مبیع هنگام عقل قابل تسلیم بود ولی بعد از عقد و قبل از قبض غاصبی آن را برد. مشتری در اینجا مخیّر است صبر کند تا آن جنس به دستش برسد و یا اینکه از خیار تعذر تسلیم استفاده کند و معامله را فسخ کند.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 039 - 97/09/10
موضوع: بحث در دوازدهمین خیار از خیارات است که در بیع و سایر معاملات جاری است و امام قدس سره آن را در مبحث خیارات بیان نکرده است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 038- 97/09/07
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی به مسأله ای مبتلا به اشاره می کند و می فرماید: إنّ اللَّه تعالى تجاوز لامّتي‌ عما حدّثت به أنفسها ما لم تتكلّم أو تعمل به.[1]

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 037 - 97/09/06
موضوع: بحث ما در خیار تدلیس است و به مناسبت وارد بحث «تصریه» شدیم. تصریه به این معنا است که حیوان کم شیر را چند روزی ندوشند تا پستانش پر شود و بعد به عنوان حیوان پرشیر به فروش برسانند.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 036 - 97/09/05
موضوع: به مناسبت خیار تدلیس به سراغ احکام «تصریه» می رویم که عبارت است از ندوشیدن پستان حیوان تا شیر در آن جمع شود و هنگام فروش ابراز کنند که حیوان پرشیر است و حال آنکه شیر حیوان مختصر می باشد

عنوان : درس اخلاق - جلسه 016 - 97/08/30
موضوع: همانگونه که گذشت ابتدا به سراغ اخلاق خصوصی رفتیم. و از میان شاخه‌های چهارده‌گانه‌ی آن، اخلاق خانواده را مقدّم داشتیم؛ چون نخستین چیزی است که با آن سر و کار داریم و سنگ زیر بنای جامعه، تشکیل خانواده است. در مورد اخلاق خانواده مباحث متعدّدی قابل طرح است

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 035 - 97/09/03
موضوع: گفتیم اگر کسی در متاعی تدلیس کند مشتری بعد از آگاهی خیار دارد و می تواند معامله را فسخ کند.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 034 - 97/08/30
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: غفر اللَّه عزّ و جلّ لرجل‌ أماط غصن شوك عن الطّريق ما تقدّم من ذنبه و ما تأخّر

عنوان : درس اخلاق - جلسه 015 - 97/08/23
موضوع: خدا را شکر می کنیم که توفیق ادامۀ این جلسات را عنایت فرمود. واقع مطلب این است که قرار بود امسال بعضی دیگر از آقایان این مباحث را ادامه دهند، امّا دوستان اصرار زیادی داشند که ما این کار را دنبال کنیم

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 033 - 97/08/29
موضوع: بحث در خیاراتی است که در تحریر الوسیله ذکر نشده است و اولین خیار، خیار تبعّض صفقه است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 032 - 97/08/28
موضوع: در سابق نیز گفتیم که در تعداد خیارات اختلاف است. امام قدس سره آن را هفت مورد شمرد و یکی هم در آنها ادغام شده بود و هشت مورد شد. به نظر ما دوازده خیار وجود دارد. بنا بر این چهار خیار وجود دارد که در کلام امام قدس سره نیامده است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 031 - 97/08/27
موضوع: بحث در خیار عیب است و به اینجا رسیدیم که مواردی وجود دارد که ممکن است ارش تمام ثمن را شامل شود. باید دید که آیا چنین صورتی وجود دارد که مشتری هم مبیع را بگیرد و هم پول آن را به عنوان ارش یا نه.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 030 - 97/08/26
موضوع: بحث در خیار عیب است و مسائلی را که امام قدس سره در تحریر الوسیله عنوان نکرده اند را بیان می کنیم. به این مسأله رسیدیم که در مواردی می توان فسخ کرد ولی نمی توان ارش گرفت.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 029 - 97/08/23
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: حقيق‌ بالمرء أن يكون له مجالس يخلو فيها و يذكر ذنوبه فيستغفر اللَّه منها

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 028 - 97/08/22
موضوع: بحث در مسائلی در مورد خیار عیب است که در تحریر الوسیله نیامده است.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 027 - 97/08/21
موضوع: مرحوم امام قدس سره در خیار عیب شش مسأله را مطرح کرده بودند و به مسأله ی ششم رسیدیم. این مسأله حاوی دو فرع است: یکی اینکه یک نفر دو جنس را در یک معامله می خرد و یکی از آنها معیوب است که بحث است آیا می تواند یکی از آنها را فسخ کند یا اینکه باید یا هر دو را بردارد و یا هر دو را فسخ نماید؟ گفتیم نمی تواند یکی را فسخ کند و آن را بحث کردیم.

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 026 - 97/08/02
موضوع: از چیزهایی که موجب آمرزش می شود دو چیز است: سلام کردن به یکدگر و با سخنان خوب با یکدگر سخن گفت

عنوان : مباحث خیارات - جلسه 025 - 97/08/01
موضوع: به مسأله ی پنجم از مسائل خیار عیب رسیده ایم. امام قدس سره در این مسأله می فرماید: (مسألة 5): لو تعارض المقوّمون في تقويم الصحيح أو المعيب أو كليهما، فالأحوط التخلّص بالتصالح، و لا تبعد القرعة، خصوصاً في بعض الصور

تعداد صفحات : 98