مباحث خیارات - جلسه 127 - 97/02/11

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

مباحث خیارات - جلسه 127 - 97/02/11

همه ی ما برای ظهور حضرت دعا می کنیم و علی الخصوص در این ایام. ولی باید توجه داشت که دعا به تنهایی کافی نیست

بحث اخلاقی به مناسبت میلاد باسعادت امام زمان (عج):

همه ی ما برای ظهور حضرت دعا می کنیم و علی الخصوص در این ایام. ولی باید توجه داشت که دعا به تنهایی کافی نیست. با توجه به آیه ی شریفه ی ﴿وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي‌ الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ﴾[1] ﴿إِنَّ في‌ هذا لَبَلاغاً لِقَوْمٍ عابِدين‌﴾[2] راه تعجیل ظهور آن حضرت را متوجه می شویم. این آیه به وجود مقدس امام زمان (عج) تفسیر شده است و آن اینکه این زمین سر انجام زیر سیطره ی بندگان صالح خدا قرار می گیرد و آنها حاکمیت بر سراسر زمین را پیدا می کنند. بنا بر این شرط ظهور، پرورش عباد صالح خدا هستند که بتوانند حکومت جهانی و عدل الهی را تربیت کنند. امام زمان (عج) به تنهایی این کار را انجام نمی دهد.

313 نفر از یاران امام زمان (عج) فقط عبارت از کسانی است که در ردیف اول قرار دارند و در ردیف های بعدی افراد بیشتری وجود دارند. حکومت بر تمام دنیا کار ساده ای نیست و باید تلاش کرد تا از میان نسل موجود اعم از نسل جوان و بزرگسالان انسان هایی پرورش کنند تا این بار را به دوش بکشند. در آیه ی بعدی می خوانیم که این یک نوع ابلاغیه برای کسانی است که اهل عبادت هستند.

بنا بر این بر خلاف تصور باطلی که بعضی دارند که می گویند ظهور امام زمان (عج) مشروط به این است که فساد، فراگیر شود و از این رو نباید امر به معروف و نهی از منکر کرد. ما بر خلاف آنها می گوییم که برای ظهور حضرت باید افراد صالح پرورش یابند از این رو امر به معروف و نهی از منکر باید بیشتر شود و همچنین سطح علمی مردم بالاتر رود و معرفت و ولایت در افراد افزایش یابد تا زمینه های ظهور ان شاء الله حاصل شود.

انتظاری که امام زمان (عج) از قشر روحانیت دارد بیش از انتظاری است که از توده ی مردم و افراد عادی دارد. باید سعی کرد که عملا پاک، درستکار، با تقوا، عالم، و با محبت بود.

موضوع: تلف مبیع قبل از تحویل

امام قدس سره در مسأله ی پنج می فرماید: (مسألة 5): لو تلف المبيع كان من مال البائع في الثلاثة و بعدها على الأقوى.[3]

اگر مبیع تلف شود (مثلا سارقی آن را ببرد و یا سیلی آن را ویران کند) بدون آنکه بایع کوتاهی کرده باشد، از مال بایع است چه در آن سه روز که بیع لازم است و هنوز خیار نیامده است و چه در بعد از آن (علی الاقوی)

امام قدس سره به این مطلب در مقدمه ی خیار تأخیر اشاره کرده بود و اکنون آن را به عنوان یک مسأله ی مستقل آورده است.

البته خواهیم گفت که در تلف مبیع در سه روز اختلاف است ولی در بعد از سه روز اجماعی است که از مال بایع می باشد (این در حالی است که امام قدس سره علی الاقوی را در مورد سه روز آورده است و حال آنکه مسأله در این مورد اجماعی است)

اقوال علماء:

مسأله نسبت به سه روز، مسلم است و بر آن اجماع محقق شده است. اما نسبت به بعد از سه روز اختلاف است. مشهور همان چیزی است که امام قدس سره ذکر کرده است ولی بعضی گفته اند که در این صورت از مال مشتری است نه از مال بایع.

مرحوم نراقی در کتاب مستند می فرماید: لو تلف المبيع بعد الثلاثة وثبوت الخيار ، كان من مال البائع ، إجماعا محقّقا ومنقولا متواترا... و کذا لو تلف قبل الثلاثة علی الاشهر الاقرب بل فی الخلاف الاجماع علیه. [4]

شهید ثانی صاحب مسالک عبارت متفاوتی دارد و می فرماید: الخلاف في تلفه قبل الثلاثة، فقد قال المفيد رحمه الله و من تبعه: إنّه من المشتري، لأنّ المبيع انتقل إليه (و اگر از بین رفته است از مال مشتری محسوب می شود) و التأخير لمصلحته (اگر هم سه روز به تأخیر افتاده برای رعایت جانب مشتری بوده است بنا بر این «مَن له الغُنم فعلیه الغُرم». حتی در مسائل بعدی می گوییم که اگر مبیع در این ایام، نمائاتی داشته باشد مال مشتری است.) و ذهب الأكثر إلى أنّه من ضمان البائع، لعموم الدليل الدال على أنّ كل مبيع تلف قبل قبضه فهو من مال بائعه و هو الأقوى.[5]

ان شاء الله خواهیم گفت که دلیل «التلف قبل القبض من مال البایع» معارض دارد و ان شاء الله در جلسه ی آینده این بحث را ادامه می دهیم.

پی نوشت:
[1] انبیاء/سوره21، آیه105.
[2] انبیاء/سوره21، آیه106.
[3] تحریر الوسیلة، امام خمینی، ج1، ص527.
[4] مستند الشیعة، محقق نراقی، ج14، ص400.
[5] مسالک الافهام، شهید ثانی، ج3، ص209.
تاریخ انتشار: « 1397/02/09 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 3953