پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

مراجعه به پزشک غیر هم جنس به علت بالا بودن هزینه ها [پزشك غير همجنس]

پرسش : اگرهزینه های درمان در صورت مراجعه به پزشک همجنس بیشتراز مراجعه به غیر همجنس باشد،جایزاست به غیر همجنس رجوع شود؟
پاسخ :

در صورتی که گرانی درحدی باشد که برای مراجعه کننده مشقت بار است، مانعی ندارد و اگر قابل تحمل باشد، نباید مراجعه کند.

وضو در دستشویی [مستحبات و مکروهات وضو ]

پرسش : وضو گرفتن در دستشویی کراهت دارد؟
پاسخ :

وضو در محل(داخل مستراح) کراهت دارد ولی با توجه به شرایط فعلی که غالبا به فاضلاب می ریزد، کراهتی ندارد.

آرایش کردن دختران مجرد [حجاب بانوان]

پرسش : آیا دختری که ازدواج نکرده و قصد دارد ازدواج کند میتواند کمی آرایش داشته باشد و خود را آراسته کند؟
پاسخ :

آرایش گردی صورت و دستها تا مچ چنانچه بسیار خفیف باشد و منشا مفسده ای نگردد اشکالی ندارد، ولی از آرایشهای تند یا مفسده انگیز باید پرهیز کرد، البته آرایش خفیف برای این گونه دختران سزاوار نیست.

سجده بر اسکناس [تقلید]

پرسش : آیا سجده بر کاغذ رنگى که در اصل عکس رنگى است (مثل اسکناس) جایز است؟
پاسخ :

رنگى که جرم نداشته باشد مانع نیست ولى بهتر است از سجده بر اسکناس خوددارى شود.

حضور شهودی غیر از شهود معرفی شده [احکام شهادت]

پرسش : معرفی و ارائه اسامی تعدادی افراد به عنوان شاهد به دادگاه و حاضر کردن افراد دیگری در جلسه رسیدگی چه حکمی دارد؟
پاسخ :

در صورتی که شرایط شهود را داشته باشند مانعی ندارد.

چرخاندن سر هنگام سلام نماز [سلام ]

پرسش : برگرداندن سر هنگام سلام نماز چه حکمی دارد؟
پاسخ :

چرخاندن سر هنگام سلام دلیلی ندارد و تنها در موردی که ماموم باشد و در دو طرف او مامومین دیگری باشند می تواند با گوشه چشم هنگام دو سلام آخر به طرف راست و چپ اشاره نماید.

صحیح نبودن رهن منافع [غصبی نبودن]

پرسش : آیا کسی میتواند منفعت خانه را گرو بگزارد یا باید عین باشد ؟
پاسخ :

رهن منافع صحیح نیست باید رهن عین باشد.

حکم نماز در خانه ای که رهن کامل شده [تصرف در مال رهنی ]

پرسش : آیا نماز خواندن در خانه ای که آن را رهن کرده اند طوری که فقط مقداری پول در ابتدا به صاحب خانه داده اند و دیگر کرایه نمی دهند اشکال دارد؟ و نماز ها باطل است؟ اصلا پا گذاشتن در آن خانه درست است؟
پاسخ : تصرف در چنین خانه ایزیرا منافع خانه در مقابل پول قرار گرفته و این نوعی ربا است و هرگاه رهن و اجاره به صورت زیر باشد، صحیح است: مالک ملک خود را به مبلغ کمى اجاره دهد، و در ضمن عقداجاره شرط کند که مستاجر فلان مبلغ را به او وام دهد، و ملک مورد اجاره در مقابل آن وام رهن باشد.

روش صحیح و شرعی رهن و اجاره ملک [کلیات رهن ]

پرسش : در ميان بعضى از مردم معمول است كه وامی به صاحب خانه می دهند و خانه او را گرو برمی دارند به شرط اين‏كه قيمت كمترى جهت مال الاجاره بپردازند، يا اصلًا مال الاجاره ‏اى ندهند که در عرف به آن خانه رهنى می ‏گويند، آیا این کار صحیح است؟
پاسخ : این کار ربا و حرام است، بهترین راه برای خانه های رهن و اجاره آن است که شخص مستاجر خانه را به مبلغ کمی اجاره می کند و برای اطمینان خاطر مالک، مبلغی به عنوان رهن (رهن مالیت) به او می دهد و اجازه تصرف در آن رهن را به او می دهد.

هزینه ازدواج پسر [احکام مربوط به نفقه]

پرسش : آیا هزینه لازم برای ازدواج پسر جزء نفقه محسوب شده و بر عهده پدر است؟
پاسخ :

جزء نفقه نیست ولی در صورتی که پسر ممکن است گرفتار گناه شود و پدر تمکن دارد احتیاط واجب آن است که پرداخت نماید.

نفقه فرزندی که از پدر اطاعت نمی کند [مشاغل]

پرسش : فرزندی بالغ شده و از پیش پدر رفته و به حرف پدر گوش نمی دهد آیا مخارجش بر عهده پدر می باشد؟
پاسخ :

تخلف کردن او مانع از هزینه های لازم بر پدر نیست.

واجب النفقه بودن والدین بر فرزندان و بالعکس در صورت فقر [احکام مربوط به نفقه]

پرسش : آیا صحیح است که والدین و فرزندان هر کدام فقیر شوند خرج شان بر هر کدام که غنی هستند واجب است؟
پاسخ :

آری؛ صحیح است.

هدیه روز والنتاین [کلیات هبه ]

پرسش : هدیه روز ولنتاین به همسر چه حکمی دارد؟
پاسخ : در صورتی که از این فرصت به عنوان ابراز عشق و علاقه به نامحرمی استفاده شود کار حرامی است و حتی در مورد افراد محارم نیز چون یک فرهنگ غربی است کار خوبی نمی باشد.

تصرف در اموالی که نامحرم به فرد هدیه داده است [ استمنا]

پرسش : اگر دختری پول به حساب پسری بریزد و یا بر عکس و پسر یا دختر از آن استفاده کنند آیا این پول حلال است؟
پاسخ :

در صورتی که رضایت داشته باشند مانعی ندارد ولی اگر چنین پولی مقدمه ارتباط حرامی باشدکه باید برگرداند و اگر برگرداندن مفسده داشته باشد آن را صدقه می دهد.

تصرف در هدایایی که نامحرم داده [تصرّف در مال هبه شده ]

پرسش : اگر دختری پول به حساب پسری بریزد و یا بر عکس و پسر یا دختر از آن استفاده کنند آیا این پول حلال است؟
پاسخ : در صورتی که رضایت داشته باشند مانعی ندارد ولی اگر چنین پولی مقدمه ارتباط حرامی باشدکه باید برگرداند و اگر برگرداندن مفسده داشته باشد آن را صدقه می دهد.

گرفتن حق شرکت در مسابقه و دادن جایزه ثابت [شرطبندی و قمار]

پرسش : آیا می توان از عده ای پولی به عنوان حق شرکت در مسابقه دریافت کرد و یک جایزه ثابت را (که به مقدار پول جمع آوری شده بستگی ندارد) بین برندگان بدون قرعه کشی (تاکید می کنم، بدون قرعه کشی) تقسیم کرد؟ و اگر کسی با پرداخت پول بیشتر حق انتخاب بیشتری (و بالطبع شانس بالاتری برای برد) داشته باشد، مسئله چگونه است؟
پاسخ : جایز نیست.

حکم دریافت پول از شرکت کنندگان در مسابقات فرهنگی [بخت آزمایی ]

پرسش : مسابقاتى براى رشد و شکوفایى مردم در زمینه آشنایى بیشتر آنان با زندگى ائمّه اطهار(علیهم السلام) و احکام شرعیّه برگزار مى شود: الف) چنین مسابقاتى از نظر شرعى چه حکمى دارد؟ ب) اگر براى کمک به مخارج مسابقه، با رضایت شرکت کنندگان وجهى از آنها دریافت شود، حکم آن چیست؟ ج) اهداى جوایز جهت ایجاد رقابت فرهنگى بین مردم از وجوه پرداختى توسّط شرکت کنندگان در مسابقه، چه حکمى دارد؟ د) در صورتى که به شرکت کنندگان اعلام شود، در آمد احتمالى مسابقه صرف کارهاى فرهنگى فلان مرکز مى شود، آیا صرف آن در کارهاى مذکور اشکالى دارد؟
پاسخ : باتوجه به آنچه نوشته اید؛ این کار از نظر شرعی اشکال دارد؛ مگر این که پولی از مردم نگیرند، و افراد نیکوکار هزیه آن را بپردازند. آنچه فعلا معمول شده، در واقع شبیه بخت آزمایی و ازلام است.

حکم برگزاری مسابقات تلفنی [بخت آزمایی ]

پرسش : مدتی است که مسابقاتی توسط ارگان های فرهنگی کشور برگزار می شود که فرد طی تماس با شماره تلفن مخصوصی به سوالاتی ضبط شده پاسخ می دهد و مسابقه تا زمانی که فرد آماده پاسخ دادن است ادامه پیدا می کند و به ازای هر دقیقه شرکت در این مسابقه مبلغ 1000 تومان بر روی قبض تلفن او محاسبه می شود یعنی کسب امتیاز بیشتر منوط به پرداخت هزینه بیشتر است و طبیعتا این هزینه برای همه شرکت کنندگان یکسان نیست و آنهایی که زمان بیشتری را صرف پاسخ دادن کرده اند مبلغ بیشتری پرداخت می کنند . البته شرکت کنندگان نیز از این هزینه کردن ها کاملا بی اطلاع بوده و از ابتدا نیز در جریان نیستند . با توجه به توضیحات فوق، برگزاری این مسابقه از بین افرادی که تماس گرفته اند و از آنها مبالغ متفاوتی اخذ شده و به تعدادی از شرکت کنندگان جوایزی را از همین پول می دهد و مابقی درآمد حاصله را صرف هزینه های جاری خودش می کند چه حکمی دارد؟
پاسخ : در فرض سوال نوعی بخت آزمایی است و جایز نمی باشد.

اقسام شروط در معامله [شروط ضمن عقد معاملات]

پرسش : اقسام شرط و محل استفاده آن را بیان کنید؟
پاسخ : شروط بر دو قسم هستند الف) شرط فعل: یعنى شرط مى ‏کند مثلاً اگر تا سر موعد پول ندادى مى توانم معامله را فسخ کنم. ب) شرط نتیجه: یعنى شرط مى‏ کند مثلاً اگر پول را تا سر موعد ندادى معامله منفسخ باشد. (نه اینکه بگوید حق فسخ دارد). شرط نتیجه از نظر علمى جائى مى ‏تواند باشد که عقد مورد شرط احتیاج به صیغه خاصّى نداشته باشد مثل بیع، اجاره، مضاربه، و امثال اینها ولى در عقودى مثل طلاق، نکاح و ... این مطلب جریان ندارد چون صیغه خاصى دارند پس شخص نمى‏ تواند در ضمن معامله چنین شرط کند «اگر فلان کار را کردى عقد نکاح منفسخ باشد».

عدم لزوم عمل بشرط ضمن عقد توسط ورّاث متبایعین [شروط ضمن عقد معاملات]

پرسش : فردی زمینی در کنار نهر داردو با شخص دیگرى که زمینش در کنار نهر واقع نشده است، زمینشان را با این شرط که تا قیامت شخصى که در کنار نهر زمین دارد تعهّد کند هرساله نهر را تمیز کند و خاک بردارى کند مبادله مى کنند ولی بعد از فوت آن شخص، فرزندان او به این شرط عمل نمى کنند . حال سوال این است که آیا بر فرزندان آن فرد نیز واجب است که به شرط پدر خود عمل کنند؟
پاسخ : گذاشتن شرط بر عهده غیر مشترى یا غیر طرف معاوضه مشروعیّت ندارد.

خرید نقدی کالا به قیمتی و فروش آن جنس در همان زمان به نسیه و قیمت بالاتر [شروط ضمن عقد معاملات]

پرسش : من کار خرید و فروش می کنم. کسی از من جنسی خواست که من نداشتم، با خود او رفتم و جنس مورد نظرش را خریدیم و من سودی را که بطور معمول روی جنسهای خودم می کشیدم، روی آن جنس هم کشیدم و قسطی به او دادم. آیا این معامله صحیح است؟
پاسخ : در صورتیکه جنس را برای خودتان خریده باشید و بعد به او به صورت اقساط با سود فروخته اید اشکالی ندارد.

نوشتن و امضاء اسناد جانشینی برای صيغه لفظى [صیغه خرید و فروش ]

پرسش : آیا می توان به جای خواندن صیغه در معاملات به نوشتن و یا امضای اسناد اکتفا کرد؟
پاسخ : نوشتن و امضاء اسناد در تمام معاملات خواه در دفاتر رسمى باشد یا غیر آن، مى‏تواند جانشین خواندن صیغه لفظى گردد، جز در ازدواج و طلاق که احتیاط واجب آن است که صیغه لفظى نیز خوانده شود.

اعتبار قولنامه به عنوان سند [صیغه خرید و فروش ]

پرسش : آیا قولنامه سند معتبرى است و مورد اختلاف را به نفع صاحب قولنامه اثبات مى کند؟
پاسخ : قولنامه هرگاه به صورت بیع قطعى بوده باشد و طرفین آن را امضا کرده باشند، شرعاً و عرفاً سند معتبرى محسوب مى شود.

تجارت الکترونیک [صیغه خرید و فروش ]

پرسش : آيا تجارت الكترونيك بيع هست يا معاطات؟
پاسخ : معامله معاطاتی است.

حکم خرید وسایل نقلیه مصادره ای نیروی انتظامی در مزایده [مزایده]

پرسش : خریداری موتورهای مزایده ای که در پارکینگ نیروی انتظامی است در حالی که نمی دانیم صاحب موتور راضی است یا نه چه حکمی دارد؟
پاسخ : احتیاط واجب آن است نخرند مگر اینکه با اجازه مجتهد جامع الشرایط مصادره شده باشد.

تبانی بنگاهی با خریدار در خرید ملک [دلالی یا وکالت در معامله]

پرسش : شخصی ملکی را جهت فروش به بنگاه به مبلغی مشخصی سپرده و قرار شده اگر بالاتر از آن بفروشد برای خودش بردارد و این تفاهم بدون حضور خریدار صورت گرفت ولی بعد از معامله متوجه شده که قبلاً با خریدار به قیمت بالاتر به تفاهم رسیده بوده و بنگاهدار در این معامله مبلغ سه میلیون تومان به جیب می زند. این معامله چه حکمی دارد و آیا می توان آن را فسخ کرد؟
پاسخ : در صورتی که صاحب ملک راضی به این کار شده باشد مانعی ندارد مگر این که در معامله مغبون شده باشد ورا هم در قرارداد ساقط نکرده باشد.

وکالت در خرید [دلالی یا وکالت در معامله]

پرسش : آیا می توان در قبال خرید کالا برای دیگری بر روی قیمت خرید چیزی اضافه کرد و به او بفروشیم؟
پاسخ : اگر شخصی کالایی را برای دیگری، به عنوان وکیل (یعنی از طرف او) بخرد باید به همان مقداری که خریده بدهد؛ و می تواند حق الوکاله خود را دریافت کند. ولی اگر به صورت خرید و فروش باشد یعنی به این عنوان که این جنس را هزار تومان به تو می فروشم باشد می تواند هزار تومان بفروشد؛ حتی اگر کمتر از این مقدار خریده باشد.

استفاده از جوش شيرين در محصولات خوراكى [متفرقه خوردنی ها و آشامیدنی ها]

پرسش : با توجّه به اثرات نامطلوب اثبات شده جوش شيرين بر روى موادّ غذايى، وتركيب با املاح، و غير قابل جذب نمودن دسته‌اى از املاح بسيار مفيد و ضرورى براى بدن، و در نتيجه ايجاد تغييرات بد در كيفيّت و كاهش خواص آنها، و به كارگيرى غير ضرورى اين مادّه در بسيارى از صنايع غذايى (شيرينى‌پزى‌ها، لبنيّات، بيسكويت‌سازى‌ها و مانند آن) حكم شرعى استفاده از جوش شيرين در محصولات خوراكى و فروش اين‌گونه محصولات چيست؟
پاسخ : با توجّه به نهى کارشناسان موادّ غذایى و پزشکان نسبت به این موضوع، باید از آن اجتناب کرد.
تعداد صفحات : 535