پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

معتبر بودن زیارت عاشورا [ادعیه و زیارات]

پرسش : آیا قسمت هاى لعن زیارت عاشورا داراى سند معتبرى است؟
پاسخ : زیارت عاشورا به صورت کنونى در کتب معتبره نوشته شده است.

سند زیارت عاشورا [ادعیه و زیارات]

پرسش : مأخذ قديمى زيارت عاشورا كدام كتاب است؟ راوى آن كيست؟ اين زيارت در كتابهاى مصباح المتهجّد و كامل الزيارات هست؛ ولى اينها قديمى نيستند بلكه مربوط به قرن ششم است. شك بنده نسبت به قسمت لعن خلفاى سه گانه است. نظرتان چيست؟
پاسخ : جواب كافى و شافى اين سؤال در مفاتيح نوين آمده است؛ ولى بايد از كارهايى كه موجب تفرقه بين مسلمين است پرهيز كرد.

یک مرتبه گفتن لعن و سلام زیارت عاشورا [ادعیه و زیارات]

پرسش : اگر در زیارت عاشورا به جاى اینکه صد بار ذکر مخصوص را بگوییم یکبار تکرار کنیم اشکال دارد؟
پاسخ : مى توانید به قصد رجاء(امید ثواب) یکبار بگویید.

شرایط سجده زیارت عاشورا [ادعیه و زیارات]

پرسش : براى سجده آخر زیارت عاشورا اگر مهر وجود نداشت بر چه چیزى مى توان سجده کرد؟ آیا از نگین انگشترى عقیق در چنین مواردى مى توان استفاده کرد؟
پاسخ : سجده بر زمین و آنچه از زمین مى روید (غیر خوراکى و پوشاکی) صحیح است همچنین سجده بر سنگهاى معدنى مانند سنگ مرمر و سنگهاى سفيد و سياه و حتّى عقيق اشكال ندارد و مى تواند بر روى کاغذ سجده کند.

خواندن زیارت عاشورا توسط اشخاص دارای عذرشرعی [ادعیه و زیارات]

پرسش : اشخاصی که دارای عذر شرعی هستند مانند شخص جنب یا حائض، آیا مى توانند زیارت عاشورا و دیگر ادعیه را بخوانند و سجده زیارت عاشورا را به جا آورند؟
پاسخ : خواندن دعاها و زيارات و انجام سجده و فرستادن صلوات و ساير اذکار به طور کلي مانعي ندارد.

گوش دادن به دعا در حال انجام کارهای روزمره [ادعیه و زیارات]

پرسش : لطفاً به دو سؤال زیر پاسخ فرمایید: الف) گوش دادن به دعاى کمیل و ندبه و عهد و زیارت عاشورا در درون ماشین چه حکمى دارد؟ ب) وقتى درون ماشین هستم و زیارت عاشورا را گوش مى دهم، یا در خیابان به جایى مى رسم که زیارت عاشورا را مى خوانند، به قسمت سجده زیارت که مى رسد چه کار کنم؟
پاسخ : سجده زیارت عاشورا واجب نیست،کافى است با یک انگشت، اشاره اى کنید و خواندن یا شنیدن آن و دعاهاى دیگر درون ماشین مانعى ندارد.

حکم زیارت رفتن فرد بدهکار [متفرقه عزاداری]

پرسش : آیا کسی که بدهکاری داشته باشد زیارت رفتن امام معصوم چه حکمی دارد حتی اگر ماه عسل باشد؟
پاسخ : در صورتی که بدهی او فوری باشد نباید آن را ترک کند و به زیارت معصوم برود.

صدای بلندگوها در عزاداری و مساجد [دسته جات عزاداری]

پرسش : اسفاده از بلندگو برای مجالس عزاداری تا چه حد مجاز است؟
پاسخ : نباید بلندگوهای مجالس، مزاحمتی برای همسایه ها داشته باشد بنابراین بلندگوها برای داخل مسجد روشن باشد ولی برای پخش اذان اشکالی ندارد البته صدای بلندگو خصوصا در مورد اذان صبح باید بگونه ای باشد که حال همسایه ها نیز رعایت شود.

رقابت دسته جات عزاداری [دسته جات عزاداری]

پرسش : آیا رقابت دسته جات با هم جایز است؟
پاسخ : مراسم حسینى باید رمز وحدت، محبّت، دوستى، ایثار و فدارکارى باشد و از هر کار که سبب اختلاف مى شود باید به شدّت پرهیز شود.

ورود عزاداران با کفش به مسجد [دسته جات عزاداری]

پرسش : حکم شرعى ورود هیئت هاى عزادارى با کفش به مساجدى که تماماً صیغه مسجد خوانده شده و نماز اقامه مى شود، چیست؟
پاسخ : ورود با کفش روى فرش ها جایز نیست ولى اگر فرش ها را جمع کنند، ورود با کفش حرام نیست امّا باید بعداً بشویند و تمیز کنند.

تاریخچه عزاداری در زمان پیامبر [فلسفه عزاداری]

پرسش : آیا هیچ سنّتى از زندگى پیامبر(صلى الله علیه وآله)وجود دارد که بر اساس آن مراسم عزاداری ماه محرم برگزار شود؟
پاسخ : بدون شک عزادارى براى شهدا در زمان پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) وجود داشته است. از جمله براى شهادت مظلومانه حضرت حمزه عموى شجاع و بزرگوار پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) رسول خدا دستور عزادارى بر او داد و حتى زنان انصار را دعوت كرد كه به خانه حضرت حمزه بروند و براى او سوگوارى كنند. روش عزادارى باید مطابق سنّت آن حضرت و امامان معصوم(علیهم السلام) و عرف عقلا باشد.

دلیل زنده نگه داشتن واقعه کربلا [فلسفه عزاداری]

پرسش : بعضى از شبهه افکنان مى گویند: حادثه کربلا مربوط به بیش از یک هزار و سیصد سال پیش است و امروز هیچ یک از طرفین آن قضیه و نسل هاى آنها وجود ندارند، چرا هر سال یاد آنها را زنده نگه مى داریم؟
پاسخ : آنهایى که ایراد مى کنند، توجّه به این حقیقت ندارند که عاشورا یک حادثه نبود بلکه یک جریان تاریخى بود. جریان مبارزه حق و باطل، عدالت و ظلم. و این مبارزه در همه اعصار و قرون ادامه دارد و عاشوراى حسینى درس لازم را براى پیروزى حق بر باطل به طرفداران حق مى دهد و شعار هیهات منا الذّله بیانگر این جهاد پرارزش است و ما از این درس در طول تاریخ استفاده فراوان برده ایم.

عظیم تر بودن مصیبت ائمه از مصیبت دیگران [فلسفه عزاداری]

پرسش : اگر کسى بگوید: «مصیبتهایى که من در طول زندگى دیده ام، کمتر از مصیبتهایى که مثلا حضرت فاطمه(علیها السلام) دیده نیست بلکه بیشتر است!» بنابراین دلیلى ندارد که براى آن بزرگوار به خاطر سیلى خوردن گریه کنم، پاسخش چیست؟
پاسخ : با توجّه به مقامات والاى آن بزرگواران، مصیبت هایى که بر آنها وارد شده بسیار مهم تر از مصائب دیگران است. آیا اگر یک فرد عادى را سیلى بزنند، یا یک عالم بسیار بزرگ متّقى را سیلى بزنند، از نظر مصیبت یکسان است؟

اجر و ثواب خدمت در مراسم عزاداری [شرکت در مجالس عزاداری]

پرسش : اگر شخصى در آشپزخانه اى که غذاى عاشورا و تاسوعاى حسینى را آماده مى کند به قصد خدمت به امام حسین(علیه السلام)بدون هیچ چشم داشتى کار کند و نداند صاحب آشپزخانه براى پخت غذا پول دریافت مى کند یا خیر، آیا این خدمت مورد قبول خدا و امام حسین(علیه السلام)واقع مى شود؟
پاسخ : خدمت او در جاى خود محفوظ است، و به اجر خود مى رسد.

بی نظمی کودکان در مراسم عزاداری [شرکت در مجالس عزاداری]

پرسش : آیا حضور کودکان در این مراسم، که گاه توأم با بى نظمى است، شایسته است؟
پاسخ : به یقین باید کودکان و نوجوانان را از همان سنین پایین به مکتب حسینى(علیه السلام) آشنا ساخت و درس آزادگى، ایمان و شهامت را از همان اوّل به آنها آموخت، حضور آنها لازم است هر چند گاهى عوارض مختصرى داشته باشد.

شرکت پیروان سایر مذاهب در مراسم عزاداری اهل بیت علیهم السلام [شرکت در مجالس عزاداری]

پرسش : هر سال گروهى از پیروان سایر مذاهب، مایل هستند در مراسم بیدار کننده عزادارى سیّدالشّهد(علیه السلام)شرکت کنند. آیا شرکت آنها جایز است؟
پاسخ : شرکت آنها مانعى ندارد و حتى نذورات آنها را باید پذیرفت.

تغییر مکان نذر [تغییر نذر]

پرسش : نذر داشتم امسال محرّم، مقدارى آش در یک ایستگاه صلواتى خاص پخش کنم، که با صحبت با مسئول آن، متوجّه شدم که ایستگاه امسال قادر به اداى نذر من نیست. آیا مى توانم نذر خود را به سال بعد یا در جاى دیگر و در امر دیگرى صرف کنم؟
پاسخ : در محل مناسب دیگرى نذر خود را انجام دهید.

استفاده از علم [علم و علامت]

پرسش : استفاده از علمها در دسته جات عزاداري چه حکمي دارد؟
پاسخ : اگر براي عابرين مزاحمتي ايجاد نکند، و آسيبي به حمل کننده علامت نزند، و از مجسمه هاي حيوانات و امثال آن در علم استفاده نشود، اشکال ندارد. و خوب است از علم هاي کوچک تر استفاده گردد و بهترين جايگزين، استفاده از پرچمهاي مناسب و در شأن عزاداري خامس آل عبا (ع) است.

حاجت خواستن از علم [علم و علامت]

پرسش : در شهر ما، در هر مسجد، يك عَلَم وجود دارد كه هر سال در ايّام عزادارى‏، مخصوصاً در روزهاى عاشورا اين عَلَم را به حركت در مى ‏آورند، هر يك از اين عَلَم‏ ها هر چند دقيقه يك بار بر شانه فردى مى‏نشيند و آن فرد پس از بوسيدن آن عَلَم، به يكى از پارچه‏ هاى آن پول مى ‏بندد. مردم مى‏ گويند: «هر كس نذرى داشته باشد و عَلَم روى شانه ‏اش نشيند و او به عَلَم پول ببندد نذرش قبول مى‏ شود» افراد زيادى به عَلَم اعتقاد دارند، آنها مى‏ گويند: «عَلَم به وسيله كسى كه آن را در دست دارد حركت نمى‏ كند، بلكه حركت آن توسّط قدرت الهى است» نظر شما در اين مورد چيست؟
پاسخ : پرچم هايى كه در عزادارى امام حسين (عليه السلام) حمل مى شود، چون متعلّق به عزادارى آن حضرت مى باشد محترم است، امّا حاجت را بايد از خداوند با شفاعت امام حسين (عليه السلام) خواست، نه از عَلَم.

استفاده از مجسمه حیوانات بر روی علامت [علم و علامت]

پرسش : نظر معظّم له نسبت به استفاده از علامت هایى که مجسّمه حیوانات از قبیل مرغ و خروس و دیگر اشیا و جمادات بر روى آنها نصب شده، چیست؟
پاسخ : به طور کل از این گونه علامت ها اجتناب کنید.

حکم قمه زنی [قمه زنی و تیغ زنی]

پرسش : قمه زدن و یا زنجیر زدن با زنجیرى که داراى چاقو و یا تیغ مى باشد و منجر به زخمى شدن بدن و جارى شدن خون مى شود، چه حکمى دارد؟
پاسخ : عزاداري خامس آل عبا (ع) از مهمترين شعائر ديني، و رمز بقاء تشيع است، و بايد هر چه باشکوه تر برگزار گردد. شکي نيست کساني که قمه ميزنند بخاطر احساسات مذهبي و عشق به امام حسين (ع) است ولي بايد توجه داشت اين کار در حال حاضر خسارات بسياري بر ما وارد کرده و دشمنان بوسيله آن سعي دارند شيعه را در جهان، منفور کنند. بنابراين در اين زمان لازم است از اين کار خودداري نمايند. بطور کلي، آسيب رساندن به بدن و آنچه سبب وهن مذهب باشد جايز نيست، خواه از طريق قمه زني باشد يا زنجيرهاي تيغ دار. بجاي اين کار، خون خود را به مراکز اهداء خون دهند و ما براي همه آنها دعا مي کنيم.

معنای وهن مذهب [قمه زنی و تیغ زنی]

پرسش : منظور از وهن مذهب که در عزاداری و قمه زنی گفته می شود چیست؟
پاسخ : یعنی اینکه به مذهب توهین شود و آن را در نظرها کوچک کند.

لطمه زنی [قمه زنی و تیغ زنی]

پرسش : لطمه زدن به صورت، در عزاى امام حسين(عليه السلام)چه حكمى دارد؟
پاسخ : عزادارى خامس آل عبا(عليه السلام) از مهم ترين شعائر دينى، و رمز بقاء تشيّع است، و بايد هر چه باشكوه تر برگزار شود امّا لازم است از تمام كارهايى كه آسيب به بدن مى رساند، يا موجب وهن مذهب مى گردد، جدّاً اجتناب شود.

قمه زنی درخفا [قمه زنی و تیغ زنی]

پرسش : آیا قمه زدن به طور مخفى حلال است؟ به طورى که گفته مى شود، قبل از پیدایش دوربین حلال بوده است؟
پاسخ : عزادارى نباید باعث آسیب به بدن شود.

گوش کردن به موسيقى در ایام عزا [استفاده از ابزار و آلات موسیقی]

پرسش : آیا گوش کردن به موسیقی در ایام عزاداری و شهادت جایز است؟
پاسخ : کليه صداها و آهنگهايي که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غير آن حلال است. حرمت گوش دادن به آهنگ هاي حرام، در ايام عزا بيشتر است و مناسب است از گوش دادن به موسيقي هاي حلال که با اين ايام تناسب ندارد پرهيز شود.

نواختن سنج و دمام در عزاداری [استفاده از ابزار و آلات موسیقی]

پرسش : نواختن سازهایى همانند سنج و دمام در مسجد و در مراسم عزادارى امام حسین(علیه السلام) چه حکمى دارد؟
پاسخ : در مسجد جائز نیست ولى در دسته جات سینه زنى و عزادارى مانعى ندارد. البتّه به صورتى که مایه آزار مردم نشود.

نی زدن در مراسم عزاداری [استفاده از ابزار و آلات موسیقی]

پرسش : چنانچه در مراسم شام غریبان اباعبدالله(علیه السلام)هم زمان با مدّاحى، نى نواخته شود چه حکمى دارد؟
پاسخ : هرگاه آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد باشد جائز نيست اما اگر مناسب مجالس لهو و فساد نباشد در غیر مساجد و حسینیه و مجالس اهل بیت علیهم السلام مانعی ندارد.

استفاده از ابزار موسیقی در مجالس اهل بیت علیهم السلام [استفاده از ابزار و آلات موسیقی]

پرسش : آیا استفاده از ابزار و آلات موسیقی در مجالس اهل بیت علیهم السلام جایز است؟
پاسخ : موسيقي در مسجد و حسينيه به طور کلي جايز نيست و در غير آن استفاده از طبل و سنج در صورتي که آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد نزنند، و به گونه اي نباشد که باعث ايذاء ديگران گردد جايز است ولي استفاده از ساير آلات موسيقي از جمله دف جايز نيست.
تعداد صفحات : 532