پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

حکم مهریه های سنگین [شرایط وجوب مهریه]

پرسش : مهریه¬هایی که بسیار سنگین است و در آینده نیز قدرت پرداخت آن پیدا نمی¬شود چه حکمی دارد؟
پاسخ : تعیین مهریه ی سنگین حرام نمی باشد اما کار مناسبی نمی باشد و مهريه هاي فوق العاده سنگين که نشان از سفاهت زوج ميدهد، يا قرينه بر عدم قصد جدي نسبت به آن است باطل است و تبديل به مهرالمثل ميشود، ولي اصل عقد در هر حال صحيح است.

نحوه قید نمودن مهریه به عند المطالبه یا عندالاستطاعة [شرایط وجوب مهریه]

پرسش : آیا مهریه حتماً باید به صورت عند المطالبه در عقدنامه¬ها ثبت شود؟
پاسخ : در عقدنامه¬ ها مهریه را گاهی به صورت عند المطالبه و گاهی عند القدره والاستطاعه می-نویسند که هر دو جایز است و اصرار بر عند المطالبه هیچ دلیلی ندارد و اگر عندالقدره نوشته شود در شرایط فعلی بسیار بهتر است

پرداخت مهریه به نرخ روز [شرایط وجوب مهریه]

پرسش : تقاضای مهریه از همسر به نرخ روز چه حکمی دارد؟
پاسخ : در صورتی که تورم در فاصله زمانی اجرای صیغه عقد و مطالبه مهریه شدید بوده است بر زوج لازم است مهریه را با توجه به نرخ متوسط تورم اجناس مختلف محاسبه و پرداخت کند.

حداقل و حداکثر میزان مهریه [تعیین و تغییر مهریه ]

پرسش : حدّ و میزان مهریّه چقدر است؟
پاسخ : مهر حدّ ثابتى ندارد، ولى شایسته است که از مهریّه هاى سنگین پرهیز شود که طبق برخى از روایات چنین زنانى که مهریّه سنگین دارند شوم هستند.

حکم تغییر مهریه بعد از عقد [تعیین و تغییر مهریه ]

پرسش : کاهش یا افزایش مهریه بعد از عقد چه حکمی دارد؟
پاسخ : نمی توان افزایش داد مگر در عقد خارج لازم باشد ولی کاهش آن به معنای صرف نظر کردن زوجه از برخی از حق خود مانعی ندارد .

مصالحه برای تغییر مهریه بعد از عقد [تعیین و تغییر مهریه ]

پرسش : آیا امکان این هست که بعد از جاری کردن عقد ازدواج دائم مهریه را تغییر داد یعنی به گونه ای که مثلا اگر مهریه 300 سکه باشد بعد از جاری کردن عقد بخواهند صد سکه و یک واحد آپارتمان باشد؟آیا باید از طریق عقد خارج لازم انجام بگیرد یا اینکه به مصالحه هم مساله مشروعیت پیدا می کند؟
پاسخ : افزایش مهریه تنها در ضمن عقد خارج لازم صحیح است ولی مصالحه کردن مهریه به این شکل که بجای 300 سکه مهریه، صد سکه بعلاوه یک آپارتمان تحویل بگیرد صحیح است و با رضایت طرفین جایز می باشد.

تعریف شیربها و حکم دریافت آن [متفرقه ازدواج و زناشویی]

پرسش : شیربها چیست و دریافت آن چه حکمی دارد؟
پاسخ : شیربها معمولاً مبلغى است که در ضمن عقد شرط شده یا قبل از آن توافق شده و عقد مبتتی بر آن است که به پدر یا مادر عروس بدهند، گاهی نیز جزء مهریه است که در این صورت باید به زوجه بدهند.

حکم پس گرفتن شیربها [متفرقه ازدواج و زناشویی]

پرسش : آیا داماد می تواند شیربهائی را که پرداخت کرده است، را پس بگیرد؟
پاسخ : در فرض سؤال در هیچ یک مواردی که برای شیریها ذکر شده است داماد حق رجوع ندارد.

حکم تأسیس مؤسسات و سایت های همسر یابی [متفرقه ازدواج و زناشویی]

پرسش : نظر معظم له در مورد تأسیس مؤسسات و سایت های همسریابی چیست؟ حکم دریافت پول از این طریق چه حکمی دارد؟
پاسخ : تا آنجا که اطلاع داریم تاکنون افراد یا گروه های متعددی اقدام به این کار کرده اند، بعضی موفق بوده اند و بعضی با مشکلات مواجه شده اند. ولی به هر حال اگر این کار زیر نظر افراد مطمئن و با رعایت تمام شوؤنات اسلامی، و اخذ مجوز از مقامات ذی صلاح صورت گیرد کار خوبی است و ممکن است جلوی بسیاری از مشکلات ازدواج ها را بگیرد اما با توجه به ظرافت و حساسیت های مساله، نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد و آنچه عايد مىشود از قبيل حقّ الزحمه و حقّ الاجير است و جعاله نيز می تواند باشد.

مالک هدیه ای که قبل از عروسی به خانواده ی عروس داده می شود [متفرقه ازدواج و زناشویی]

پرسش : چنانچه در اعیاد و مناسبت ها از طرف داماد برای خانواده ی عروس هدیه ای برده شود، متعلّق به کیست؟
پاسخ : اگر قبل از آمدن عروس به خانه شوهر هدایایى ببرند، مال عروس است.

حکم هدایایی که برای زوجین بعد از عروسی آورده می شود [متفرقه ازدواج و زناشویی]

پرسش : هدایایی که از طرف خانواده ی داماد یا عروس و هم چنین اقوام که برای عروس و داماد برده می شود، در صورت جدایی یا فوت متعلق به چه کسی می باشد؟
پاسخ : اگر قرینه ای در کار نباشد آنچه خانواده و اقوام عروس آورده اند متعلّق به عروس می باشد و آنچه خانواده و اقوام شوهر آورده اند متعلّق به شوهر می باشد و اگر نسبت فامیلی بین زوجین باشد آنچه زناته است متعلّق به عروس و آنچه مردانه است متعلّق به داماد و بقیه مشترک است.

جشن های روز نهم ربیع الاول [مناسبت ها]

پرسش : چند سالى است بعضى از هیأتهاى مذهبى توسط بعضى از مداحان، نهم ربیع الاوّل را جشن مفصّلى مى گیرند و تا دیر وقت (شبها) جلسات جشن دارند و متأسفانه کمتر مسائل شرعى رعایت مى شود. با توجّه به این مقدّمه به سؤالات زیر پاسخ دهید: الف) نظر شما راجع به این جلسات چیست؟ آیا شرکت کنیم؟ ب) آیا ائمّه اطهار(علیهم السلام) هم در این ایّام جشن مى گرفتند و شادى داشته اند؟ ج) آیا حدیث رفع قلم نسبت به این ایّام صحیح است و افراد آزادند هر کار خلافى را انجام دهند؟ د) با چه بیان و دلیلى مى توان اینها را قانع کرد؟ با چه مدارکى؟
پاسخ : در این جا نکاتى باید مورد توجّه قراد گیرد: الف) تولّى دوستان اهل بیت عصمت(علیهم السلام) و تبرّى از دشمنان آنها، جزء ارکان مذهب ماست. ب) نباید کارى کرد که شکاف در صفوف مسلمین بیفتد. ج) نباید به نام مقدّس اهل بیت(علیهم السلام) مجالس مشتمل بر گناه تشکیل داد. د) حدیث رفع قلم مخصوص به کودکان نابالغ و دیوانه ها و حالت خواب است و معاذ الله که ائمّه معصومین(علیهم السلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در این ایّام یا غیر این ایّام را داده باشند.

حکم اهانت به خلفاء در مجالس فرحة الزهراء [مناسبت ها]

پرسش : اهانت به یکی از خلفاء و همچنین عایشه و حفصه، آشکارا یا مخفیانه چه حکمی دارد؟ آیا بیان مطاعن ایشان در مجالس عمومی جایز است؟ تشکیل مجالس عیدالزهراء، آشکارا یا مخفیانه چه حکمی دارد؟
پاسخ : لازم است از کارهایی که باعث تفرقه صفوف و ایجاد شکاف بین مسلمانان می شود خودداری شود و همه ی مسلمین در برابر دشمنان اسلام متحد شوند و ما روز نهم ربیع را به مناسبت شروع ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) جشن می گیریم و این روزی است که به نام «فرحة الزهرا» معروف است. جشن گرفتن این روز یک امر عرفی است و وجه شرعی ندارد. بعضی افراد کارهای دیگری به این مناسبت اضافه کرده اند که ما در این مورد صحبتی نمی کنیم.

حکم ساخت بارگاه برای قاتلین خلفای اهل سنّت [احکام قبرستان ]

پرسش : ساخت بارگاه برای قاتلین خلفای اهل سنّت مانند ابولولو، چه حکمی دارد؟
پاسخ : با توجه به مشکلاتی که در عصر و زمان ایجاد می کند و به اختلاف مسلمین و عداوت و دشمنی آنها دامن می زند، اجتناب نمایید

حکم آواز خواندن زنان در مجالس عروسی [عروسی]

پرسش : حکم آواز خوانی زن (چه در مجالس عروسی یا غیر آن و چه اشعار مذهبی یا غیر آن ) چه حکمی دارد؟
پاسخ : خواندن آواز در حضور مردان جایز نیست، ولي براي زنان در صورتي که آهنگ آن مناسب مجالس لهو و فساد نباشد و منع قانونی نیز نداشته باشد اشکال ندارد.

حکم کاروان های عروسی [عروسی]

پرسش : حکم کاروانهاى عروسى که عروس را با بوق زدن و دست زدن در خیابانها مى برند چیست؟
پاسخ : این کارها مناسب اهل دین نیست و چنانچه تولید مزاحمت برای دیگران نماید اشکال دارد.

حکم دعوت از مطرب برای مجالس عروسی [عروسی]

پرسش : متأسّفانه در چند سال اخیر، عدّه اى براى عروسى فرزندان خود از افرادى به نام «مُطرِب» که داراى ابزار و آلات موسیقى بوده، و در عروسى ها ضمن آواز خواندن به رقص و پایکوبى نیز مى پردازند، دعوت به عمل مى آورند! با توجّه به آثار منفى حضور مطربان، دعوت از چنین افرادى و پول دادن به آنها شرعاً چه حکمى دارد؟
پاسخ : دعوت کردن از مطرب حرام است، و پول دادن به آنها گناه دیگرى است. علاقه مندان به اسلام و شیعیان اهل بیت اطهار(علیهم السلام) بایستى از این اعمال پرهیز کنند.

حکم شاباش [عروسی]

پرسش : گرفتن یا دادن شاباش چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر شاباش را در برابر رقص بدهند، اشکال دارد. و در صورتی که مفسده ندارد به صاحبان اصلی برگردانید و الا به فقرا صدقه دهید و اگر خودتان نیازمند باشید می توانید استفاده نمایید.

حکم رقص محلی [عروسی]

پرسش : گرفتن یا دادن شاباش چه حکمی دارد؟
پاسخ : تنها رقص زن براى شوهرش(بدون حضور دیگران) جايز است، و بقيّه اشكال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حركات منظّم و موزون.

حکم رقصیدن در خلوت [عروسی]

پرسش : اگر انسان در تنهایی برقصد و کسی پیش او نباشد رقص او چه حکمی دارد؟
پاسخ : چنانچه همراه با موسیقی حرام نباشد، اشکال ندارد.

حکم نگاه کردن به رقص [عروسی]

پرسش : آیا نگاه کردن به رقص جایز است؟
پاسخ : نگاه کردن به رقص اشکال دارد.

حکم رقصیدن [عروسی]

پرسش : رقصیدن چه حکمی دارد؟
پاسخ : تنها رقص زن براى شوهرش(بدون حضور دیگران) جايز است، و بقيّه اشكال دارد.

عدم لزوم اجازه گرفتن از نامزد در دوران نامزدی [نامزدی]

پرسش : آیا در دوران نامزدی که عقد با اذن پدر خوانده نشده است، اجازه ی نامزد برای انجام کارها لازم می باشد؟
پاسخ : در این دوران اجازه گرفتن زن لازم نمی باشد.

حکم هدایای قبل از عقد [نامزدی]

پرسش : شیرینى دختر و پسرى را مى خورند، پسر و بزرگان او هدایایى را براى عروس و خانواده اش مى برند، در صورتى که نامزدى به هم بخورد و یا یکى از پسر و دختر بمیرند، حکم این هدایا چیست؟
پاسخ : چنانچه طرفین رضایت به تصرف داشته باشند اشکالی ندارد ولی در صورتی که طرفین مطالبه هدیه نمایند آنچه مصرف نشده است را باید برگردانند زیرا مرسوم این است که هدایا را مشروط به انجام عقدو عروسی مى دانند مگر هدایاى جزئى از قبیل موادّ خوراکى , و آنچه که مصرف شده است، که این دو از این حکم خارج هستند.

ارتباط در دوران نامزدی [نامزدی]

پرسش : با توجّه به این که قرار نامزدى تا قبل از وقوع عقد طبق قانون مدنى موجب علقه زوجیت نمى باشد، لطفاً بفرمایید: رفتن دو نامزد پسر و دختر باکره، یا دو نامزد مرد و زن بیوه به تنهایى به خیابان یا خارج از شهر و یا به شهر بمنظور تفریح و گردش جایز است؟
پاسخ : اگر صیغه محرمیّت (درمورد دختر باکره با اذن پدر دختر) جاری نشده تنها در حدّ صحبت کردن در مورد ازدواج مجازید؛ آن هم با هماهنگی خانواده.

حکم تفاوت سنی دختر و پسر در امر ازدواج [خواستگاری]

پرسش : ازنظر دین اسلام اختلاف سن ازدواج چقدر باید باشد؟
پاسخ : اختلاف سن در ازدواج حدّ معینی ندارد ولی بهتر این است که فاصله زیادی نباشد تا پیوند آنها دوام بیشتری داشته باشد.

حکم استخاره برای ازدواج [خواستگاری]

پرسش : آیا براى پاسخ دادن به خواستگار دختر، استخاره کردن مورد دارد؟
پاسخ : آیا براى پاسخ دادن به خواستگار دختر، استخاره کردن مورد دارد؟

حکم خواستگاری دختران از پسران [خواستگاری]

پرسش : آیا دختران مى‌توانند به خواستگارى پسران بروند؟
پاسخ : در شرایط فعلی عدم خواستگاری رفتن آنها با روحيّات آنها سازگارتر و به حيا نزديكتر است؛ ولى اگر عرف جامعه بر اين شود كه دختران به خواستگارى پسران بروند شرعاً مانعى ندارد.
تعداد صفحات : 535