پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

اصرار زائرین به حضور در مواکب ایرانی [موکب ها]

پرسش : مردم عراق در ایام اربعین موکب هایی برپا می کنند و در بین راه از زوّار تقاضا می نمایند از غذا و وسایلی که آنها تهیّه کرده اند استفاده کنند، اما برخی از زوّار اصرار دارند که از موکب های ایرانی استفاده نمایند، که این امر سبب دلسردی مردم عراق و کمرنگ شدن پذیرایی آنها گردیده است؛ لطفا در این مورد توصیه ای بفرمایید؟
پاسخ : بهتر است این قید را بردارند و اگر موکب مناسبی بود، استفاده کنند.

رعایت مسائل بهداشتی [پیاده روی برای زیارت]

پرسش : آیا افراد حاضر در مراسم پیاده روی می توانند مسائل بهداشتی را نادیده بگیرند؟
پاسخ : باید تا آنجا که می توانند مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

شرکت زنان در پیاده روی اربعین [پیاده روی برای زیارت]

پرسش : شرکت زنان در پیاده روی اربعین چه حکمی دارد؟
پاسخ : نباید از شکوه اربعین چیزی کاست و شرکت زنان اشکالی ندارد، ولی مسائل شرعی را باید کاملا رعایت نمایند و بهتر است که با محارم خود بروند.

پیاده روی نمادین اربعین [پیاده روی برای زیارت]

پرسش : آیا پیاده روی به حرم دیگر ائمه معصومین علیهم السلام یا امامزادگان در روز اربعین به صورت نمادین، مشروع و جایز است؟
پاسخ : روايت خاصي نداريم، ولي به عنوان يك حركت نمادين مانعي ندارد، مخصوصا اگر موجب تعظيم شعائر اسلامی ( بزرگداشت ارزش های اسلامی ) شود.

پیاده رفتن به کربلا [پیاده روی برای زیارت]

پرسش : آیا پیاده رفتن به کربلا استحباب خاصی دارد؟
پاسخ : با توجه به اینکه تعظیم شعائر اسلامی ( بزرگداشت ارزش های اسلامی ) محسوب می شود، ترجیح و استحباب دارد.

زیارت با وجود بدهکاری [هزینه سفر زائرین]

پرسش : اگر کسی بدهکاری داشته باشد، رفتن او به زیارت امام معصوم علیه السلام چه حکمی دارد ؟
پاسخ : اگر بدهی او فوری باشد نباید آن را ترک کند و به زیارت معصوم (علیه السلام) برود، ولی اگر زمان ادای قرض نرسیده و یا قرض دهنده به او مهلت دهد، اشکالی ندارد.

زیارت با قرض [هزینه سفر زائرین]

پرسش : فردی که توانایی مالی ندارد، آیا می تواند پول قرض کرده و به سفر اربعین برود؟
پاسخ : اگر برای ادای قرض به زحمت نمی افتد، کار خوبی هست و مستحب است.

زیارت با وام [هزینه سفر زائرین]

پرسش : استفاده از وام برای سفر عتبات چه حکمی دارد؟
پاسخ : تنها وامی که از نظر شرعی می توان برای عتبات و سایر سفرها استفاده کرد، وام قرض الحسنه است و حداکثر کارمزد مجاز برای این وام ها چهار درصد می باشد، و استفاده از سایر وام ها که در مقابل آن سود دریافت می شود و یا کارمزد بیش از چهار درصد دارد جایز نیست و سفر آنها اشکال دارد.

خرید ارز غیر قانونی [رعایت قوانین در زیارت]

پرسش : دیده شده که برای زیارت اربعین یا غیر آن، زائرین ارز از صرافی های غیر مجاز خریداری می‌کنند، آیا این کار حرام است؟
پاسخ : باید مطابق قوانين و مقررات حکومت اسلامي عمل شود.

لزوم رعایت قوانین و مقررات سایر کشورهای اسلامی [رعایت قوانین در زیارت]

پرسش : آیا رعایت قوانین عراق برای دیگر مسلمانان که در ایام اربعین به آن کشور سفر می کنند لازم است؟
پاسخ : زائران توجه داشته باشند که این برنامه در کشور عراق است و آن ها میزبان هستند و باید تدبیر و قوانین میزبان را پذیرفت.

سفر بدون ویزا و پاسپورت [رعایت قوانین در زیارت]

پرسش : آیا می توان بدون گرفتن پاسپورت و ویزا، برای زیارت اربعین اقدام نمود؟
پاسخ : باید مطابق قوانین حکومت اسلامی عمل شود.

سفر بدون اجازه پدر [رضایت همسر، والدین و...]

پرسش : آیا می توان بدون اجازه ی پدر در پیاده روی اربعین شرکت نمود؟
پاسخ : اگر این سفر موجب اذیت و آزار پدر و مادر نشود اشکالی ندارد، وگرنه جایز نیست.

رضایت شوهر و نارضایتی پدر [رضایت همسر، والدین و...]

پرسش : اگر زنی با رضایت همسرش بخواهد به عتبات مشرف شود، ولی پدر زن بدلیل ناامنی در عراق، به سفر دخترش راضی نباشد، آیا زن می تواند به این سفر برود؟
پاسخ : در صورتی که حق شوهر و رضایت پدر با هم تعارض کنند رعایت حق شوهر مقدم است.

خواندن زیارت اربعین از دور [زیارت اربعین]

پرسش : آیا مستحب است که در روز اربعین از راه دور زیارت خوانده شود؟
پاسخ : به قصد رجاء مانعی ندارد.

استحباب زیارت از نزدیک در روز اربعین [زیارت اربعین]

پرسش : آیا زیارت امام حسین علیه السلام از نزدیک در روز اربعین استحباب دارد؟
پاسخ : بله، از برخی روایات استحباب خاصی استفاده می شود.

استفاده از ابزار موسیقی در حسینیه [حسینیه]

پرسش : آیا استفاده از ابزار و آلات موسیقی در حسینیه ها جایز است؟
پاسخ : موسيقي در حسينيه به طور کلي جايز نيست.

اموالی که به حسینیه ها هدیه می شود [حسینیه]

پرسش : اگر چيزى را به حسينيه هديه كنند و يا جهت استفاده مردم در حسينيه قرار دهند بدون این که نذر داشته باشند،آيا اين هم حكم وقف را خواهد داشت؟
پاسخ : چون ما وقف را مشروط به صيغه نمى دانیم و با صِرف عمل نيز وقف صورت میگرد اين هم وقف محسوب می شود و خارج كردن آن از محل وقف جايز نمى باشد. البتّه بايد توجه داشت اگر وقف بودن ثابت نباشد، حداقل هديه به محل وقف است كه باز هم خروج مال هديه از آن محل جايز نيست؛ مگر اينكه متعارف بين مردم در آن منطقه اين باشد كه اموال مربوط به حسينيه يا امثال آن، هم براى خود آن محل استفاده می شود و هم براى مراسم های آن منطقه اگر چه خارج از حسينيه باشد؛ پس اگرچه وقف باشد ولى می توان آن را موقتاً از محل وقف خارج كرد و در منطقه براى مراسم هایی كه محتواى آن هم سو با برنامه های حسينيه باشد استفاده كرد. اينها در صورتى است كه واقف يا واهب شرط خاصّى نگذارد و الّا بايد به شرط عمل كرد.

تغییر در وقف حسینیه [حسینیه]

پرسش : در روستای ما هفت حسینیه وجود دارد که استفاده نمی شود . آیا می توانیم یکی از آنها را بعنوان خانه عالم قرار دهیم؟
پاسخ : در غیر مواقع عزاداری و به گونه ای که مزاحمتی برای عزاداری نباشد می تواند به عنوان خانه عالم استفاده کرد و آن عالم نیز در شبهای پنجشنبه یا جمعه مجلسی در آنجا بگیرد.

تغییر موقوفه بلا استفاده با عدم رضایت واقف [حسینیه]

پرسش : در روستایی، شخصی زمینی را چند سال پیش وقف حسینیه نموده ولی نیاز به حسینیه نداشته اند. اهالی، زمین مزبور را خانه عالم ساخته اند واقف خبردار شده می گوید کارتان شرعاً صحیح نیست. آیا شرعاً این کار اشکال دارد یا نه؟
پاسخ : چنانچه صیغه وقف برای حسینیه خوانده شده و یا بدون خواندن صیغه در آن،عزاداری کرده اند تغییر مورد وقف جایز نیست. البته اگر برای حسینیه مورد نیاز نیست می توانند آن را اجاره دهند و اجاره را برای عزاداری هزینه کنند.

اختصاص دادن قسمتی از حسینیه برای خانه عالم [حسینیه]

پرسش : قطعه زمینی متعلق به سه نفر بوده به این صورت وقف شده است: یکی جهت عزاداری امام حسین علیه السلام و یکی جهت تعزیه و یکی دیگر جهت امورات خیر. مدتی بعد بخشی از حیاط حسینیه تبدیل به سالن کتاب خانه و قسمت دیگر حسینیه به سالن آشپز خانه تبدیل شده و مدتی بعد در یک قسمت از شبستان حسینیه که بلا استفاده بوده اتاقی جهت روحانی در ایام تبلیغ ساخته شده و ازحسینه جدا نشده است. باتوجه به اینکه واقفین مشخص نکرده بودند که کجای این زمین جهت امر خیر بوده و اینها همه زیر نظر هیت امنا انجام شده، حال چند نفر قصد تخریب خانه روحانی را دارند آیا خانه روحانی از نظرشرعی مشکل دارد؟
پاسخ : در صورتی که خانه عالم مزاحمتی برای عزاداران داشته باشد باید جزء حسینیه شود.

استفاده عمومی از موقوفات خاص [حسینیه]

پرسش : استفاده از اموال حسینیّه یا مسجد چه حکمى دارد؟
پاسخ : در غیر احتیاجات همان مسجد یا حسینیّه جایز نیست مگر این که واقف آنها تصریح به عمومیّت استفاده از آنها کرده باشد.

استفاده از زمین گرفته شده برای حسینیه در غیر مصرف حسینیه [حسینیه]

پرسش : عدّه اى از معتمدین محل، زمینى را از سازمان زمین شهرى براى حسینیّه گرفته اند. امّا نه سند آن به نام خورده، و نه از آن سازمان پیگیرى شده است. حال اگر کسى، یا کسانى، پیگیرى نمایند و این زمین را به عنوان حسینیّه به نام خود نمایند، ولى مورد استفاده دیگرى مانند کتابخانه، یا باشگاه ورزشى، یا کلوپ، یا سینما، و مانند آن قرار دهند چه حکمى دارد؟
پاسخ : باید آن را در همان راهی بکار گیرند که توافق بر آن شده است.

ساخت حسینیه در زمینی که به نیت مسجد خریده شده است [حسینیه]

پرسش : اگر زمینی را به نیت مسجد بخرند و بعد از خرید از ساخت مسجد در آن منصرف شوند و حسینیه بسازند این زمین حکم مسجد را دارد؟
پاسخ : در صورتی که صیغه مسجد نخوانده اند یا به نیت مسجد نماز نخوانده اند و صاحبان پول راضی هستند مانعی ندارد.

وقف یک طبقه از آپارتمان برای حسینیه [حسینیه]

پرسش : شخص نیکوکاری قصد دارد منزلش را حسینیه کند لکن طبقه فوقانی آنرا برای خود و فرزندانش نگه دارد نحوه وقف او باید به چه نحوی باشد؟
پاسخ : می تواند فقط همان طبقه پایین را وقف کند.

وقف قسمتی از مسجد برای هیأت یا حسینیه [حسینیه]

پرسش : در جوار مسجد خانه ‏اى قديمى وجود دارد كه مالك آن، آن را به مسجد اهدا نموده و حال مسجد نیاز به توسعه پيدا كرده است، در قسمت غربى مسجد چهار صفّه و غرفه وجود دارد، آيا جايز است آن صفّه و غرفه ‏ها را به صورت مجزّى به نام هيأت چهارده معصوم وقف‏ و صيغه جارى كرد؟
پاسخ : صفّه‏ ها و غرفه ‏هاى مسجد متعلّق به خود مسجد است و نمى ‏توان آن را وقف مجدّد كرد.

برگزاری مراسم آلوده به گناه در حسینیه [حسینیه]

پرسش : برگزاری مجالسی همچون جشن ازدواج و بعضى از مجالس شخصى دیگر، که مع الأسف در بسیارى از آن مجالس کارهاى خلاف صورت مى گیرد، در حسینیّه چه حکمی دارد؟
پاسخ : برگزارى مجالس گناه و آلوده به معصیت در هیچ مکانى جایز نیست و در مکانهاى منسوب به اهل بیت گناه مضاعفى دارد، و باید از آن نهى کنید، و اگر هیئت أمنا با این کارها موافقت کنند باید معزول شوند. و امّا استفاده هاى مشروع شخصى از وسائل هیأت تنها در صورتى جایز است که واقفین به هنگام وقف آن را وقف عام کرده باشند. مزاحمت براى همسایگان در هیچ صورت جایز نمى باشد.

ممنوعیت تخریب حسینیه قدیمی به صرف ساخت حسینیه جدید [حسینیه]

پرسش : حسینیّه اى وجود دارد که مردم خیّر به خاطر وسعت کم آن، و این که از نظر شکل ظاهرى هم مناسب نمى باشد، مبادرت به ساختن حسینیّه اى جدید نموده اند مردم این محل به خاطر اعتقادى که به این محل دارند، بیم و هراس دارند که آن را خراب نمایند، نظر جنابعالى چیست؟
پاسخ : اگر ضرورتى ندارد آن محل را خراب نکنید و از آن براى عزادارى استفاده نمایید.

استفاده از حسینیه جهت ورزش و کار فرهنگی [حسینیه]

پرسش : استفاده از حسينيّه‌هايى كه در طول سال فقط ايّام خاصّى برنامه دارد، جهت ورزش و كار فرهنگى براى جذب جوانان جايز است؟
پاسخ : جايز نيست؛ بايد مكان مناسب ديگرى براى اين كارها در نظر گرفته شود.ولى تشكيل كلاس‌هاى دروس قرآن وعقايد و مانند آن در آنجا اشكال ندارد.
تعداد صفحات : 537