پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

چگونگی سه طلاقه شدن زن [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : در مسأله سه طلاقه شدن زوجه آیا طلاق پی در پی مثلاً در یک مجلس یا روزی یک بار طلاق دهد، حکم سه طلاقه را دارد؟
پاسخ : طبق فتوای ما سه طلاق در یک مجلس جایز نیست بلکه باید در سه مجلس باشد، و شرایطی دارد، به این صورت که اگر بعد از طلاق اوّل رجوع شود و سپس دخول انجام شود و زن عادت گردد و در طهر غیر مواقعه (بنابر احتیاط واجب) طلاق بدهند و مجدداً رجوع شود و سپس دخول حاصل گردد، و در طهر غیر مواقعه طلاق دهند، سه طلاقه خواهد شد در غیر این صورت حکم سه طلاقه را ندارد.

چگونگی اجرای طلاق در خارج از كشور [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : با توجه به قوانین خارج از کشور، نحوه اجرای طلاق در آنجا چگونه می باشد؟
پاسخ : در قوانين برخى كشورها در مورد طلاق فرقى ندارد كه درخواست متاركه از طرف زن باشد يا مرد. حال در آنجايى كه زن طلاق گرفته است، بدون رضايت مرد. ما در اينجا به نمايندگانمان كه در خارج كشور هستند گفته‏ايم به شوهر بگويند اگر مى‏خواهيد، به زندگى معقولى با رعايت حقوق زن ادامه دهيد و اگر نمى‏خواهيد خودتان مجددا طلاق بدهيد. اگر گفتند «هيچ‏كدام را نمى‏خواهم»، اجازه داده‏ايم طلاق را اجرا كنند و ولايت دارند.

لزوم خواندن طلاق شرعی بعد از ثبت در دادگاه کشور خارجی [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : در کشورهاي خارجي که عقد و طلاق ثبت مي شود ولي صيغه طلاق خوانده نمي شود حکم مسلمانان که براي طلاق به دادگاه ها مراجعه مي کنند چيست؟
پاسخ : بايد بعد از دادگاه و ثبت طلاق، طلاق شرعي را نزد فرد آگاهي با شرايط آن بخوانند.

نحوه جدایی در عقد موقت 99 ساله [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : اگر با زنی صیغه ی 99 ساله خوانده شود، نحوه جدایی آن همانند احکام صیغه موقّت می باشد؟
پاسخ : صیغه 99 ساله در حکم عقد دایم است و تا مراسم طلاق انجام نشود همچنان زن و شوهر هستند.

شرايط صيغه طلاق [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : چه شرایطی باید در هنگام صیغه ی طلاق رعایت گردد؟
پاسخ : بنابر احتياط واجب بايد صيغه طلاق به عربى صحيح خوانده شود و واجب است دو مرد عادل آن را بشنوند، اگر خود شوهر بخواهد صيغه طلاق را بخواند و اسم زن او مثلًا فاطمه است مى‏گويد: «زَوْجَتِي فاطِمَةُ طالِقٌ» (يعنى همسرم فاطمه از همسرى رهاست) و اگر ديگرى را وكيل كند آن وكيل بايد بگويد: «زَوْجَةُ مُوَكِّلِي فاطِمَةُ طالِقٌ» يعنى همسر موكّل من رهاست.

حکم طلاق در صورت شک در صحیح خواندن صیغه آن [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : اگر زوج ادّعا کند در حضور عدّه اى که آنها را عادل مى دانسته، ولى امکان اثبات عدالت آن ها ممکن نیست صیغه طلاق را جارى کرده است و از آنجا که زوج روحانى نیست امّا سواد فارسى دارد و مى گوید از روى رساله صیغه طلاق را جارى کرده، آیا چنین طلاقى که اصل آن محرز است ولى از نظر صحّت خواندن صیغه طلاق شک وجود دارد چه حکمی دارد؟
پاسخ : ادّعاى طلاق مزبور ظاهراً مسموع است.

حکم خواندن سهوی صیغه طلاق رجعی به جای طلاق خلع [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : اگر در صیغه ی طلاق خلع، به صورت سهوی صیغه طلاق رجعی خوانده شود طلاق مذکور چه حکمی دارد؟ در این صورت وظیفه ی زن در مورد عدّه چیست؟
پاسخ : باطل نیست و اصل صیغه طلاق است که جاری شده البته هر کدام تابع احکام خود است.

عدم کفایت صِرف نوشتن صیغه طلاق خلع توسط زوجین [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : زنى براى شوهرش چنین مى نویسد: «مهرم را مى بخشم و آنچه از شما گرفته ام پس مى دهم و هرآنچه داده ام را مى بخشم، به شرط این که مرا طلاق دهى» شوهر در جواب گفته است: «به این درخواست با شرایط فوق موافقت مى کنم» حال سؤال این است که: الف) آیا این ورقه موافقت بدوى، طلاق به حساب مى آید؟ ب) آیا این نوشته دلالت بر وکالت ضمنى مى کند؟ ج) اگر شخص ثالث با استناد به این ورقه صیغه طلاق را جارى کند، آیا طلاق صحیح است؟
پاسخ : با توجه به آنچه نوشته اید، طرفین باید به شخص ثالثى وکالت بدهند که در مقابل بذل اموال مزبور صیغه طلاق خلع را با حضور عدلین جارى کند.

عدم نیاز به ذکر کردن قید ولایت در صیغه طلاق [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : در مواردی که حاکم شرع یا نمایندگان او ( از باب ولایت ) صیغه طلاق را جاری می کنند آیا لازم است قيد ولايت در صيغه طلاق ذکر شود؟
پاسخ : لازم نيست بگويند: «ولايتا من قبل زوجها...» بلكه نفس ولايت شرط است؛ همانطور كه وكيل در نكاح لازم نيست بگويد «وكالتا» چون در واقع وكالت شرط است نه بيان لفظ وكالت، اينجا هم نفس ولايت است، البته احتياط خوب است ولى بيان لفظ «ولايتا» لازم نيست.

صیغه طلاقی که توسط قاضی جاری شود [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : در مورد در خواست طلاق از سوى زوجه به خاطر عدم تأدیه نفقه از سوى زوج به مدّت شش ماه، و عدم امکان الزام او به دادن نفقه، یا مواردى که دوام زوجیّت به تشخیص دادگاه موجب عسر و حرج باشد، و زوج نیز با طلاق موافق نباشد، لطفاً بفرمایید:در صورتى که قاضى بخواهد صیغه طلاق را اجرا نماید، مستدعى است نحوه اجراى آن را به عبارت صحیح بیان فرمایید زیرا قضات غیر روحانى در اجرا مشکل دارند.
پاسخ : بذلت عن قبل موکلتى کذا لزوجتها لیخلعها علیه ویطلقها به (به جاى کذا ذکر بذل شود) سپس بگوید: «قبلت عن قبل زوجها فلان، فهى على ما بذلت طالق».

عدم لزوم حضور زوجین در صورت وکیل گرفتن برای اجرای صیغه طلاق [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : اگر صیغه طلاق در حضور زوجین خوانده نشود و سر دفتر طلاق اظهار کند که صیغه را بعداً می خواند، طلاق مزبور چه حکمی دارد؟
پاسخ : چنانچه زن و مرد وکالت بدهند کسی دیگر صیغه ی طلاق را بخواند حضور آن ها لازم نیست ولی دو شاهد باید صیغه ی طلاق را بشنوند.

ماهیت طلاق در موارد طلاق توافقی که در آن عوض وجود دارد [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : در موارد طلاق توافقى يا خلع و مبارات كه در آن عوض (فديه) وجود دارد، آيا ماهيّت طلاق واقع شده، ايقاع محسوب مىشود يا عقد؟
پاسخ : صيغه طلاق ايقاع است؛ هر چند صيغه بذل عقد محسوب مىشود.

عدم نیاز به طلاق در صورت ارتداد یکی از زوجین [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : اگر مرتد از طلاق دادن زوجه امتناع کند، حاکم شرع مى تواند او را طلاق دهد؟
پاسخ : احتیاج به طلاق نیست، بعد از ارتداد از هم جدا مى شوند.

وظیفه وکیلی که یقین به بطلان یکی از طلاق های خوانده شده دارد [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : فردى که از جانب چند نفر وکیل در خواندن صیغه طلاق بوده، پس از اجراى صیغه هاى طلاق، (که برخى از آن ها رجعى، و برخى بائن بوده،) یقین حاصل مى کند که یکى از طلاق ها باطل بوده است. اگر نام آن زن و شوهرها را نداند، و آن ها را نشناسد، چه وظیفه اى دارد؟
پاسخ : باید احتیاط کند، و دوباره آنها را طلاق دهد. و اگر اسم آنها را نمى داند با اشاره آنها را مشخّص کند. مثلا بگوید: «اوّلین نفرى را که قبلا طلاق داده ام، الان به عنوان احتیاط طلاق مى دهم او از زوجیّت خود یله و رهاست، فهى طالق» و اگر در نوع رجعى و خلعى شک دارد، براى هر کدام احتیاطاً دو طلاق، یکى رجعى و یکى خلعى بخواند.

حکم طلاقِ زوجه سُنّی توسط زوج شیعه بر طبق مذهب اهل سنّت [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : زوج شیعه جعفرى، و زوجه سُنّى شافعى است. زوج مدّعى است که مطابق مذهب شافعى زوجه را سه طلاقه کرده، ولى زوجه منکر آن است. لطفاً بفرمایید: 1ـ در فرض اثبات، آیا طلاق مورد ادّعا صحیح است؟ به عبارت دیگر، آیا زوج شیعه مذهب مى تواند زوجه خود را بر طبق مذهب شافعى سه طلاقه کند، یا رعایت شرایط طلاق از نظر فقه شیعه براى زوج شیعه مذهب در هر حال الزامى است؟ 2ـ آیا آثار طلاق یاد شده را مى توان بر اساس قاعده الزام نسبت به زوجه مترتّب ساخت؟ 3ـ آیا مجراى قاعده الزام تنها در فرضى است که زوج سنّى مذهب باشد، یا در فرض شیعه بودن زوج و سنّى بودن زوجه نیز قاعده الزام جارى مى شود؟ 4ـ به طور کلّى در موارد ادّعاى وقوع طلاق، قول زوج مقدّم است، یا زوجه؟ اثبات آن بر عهده کیست؟
پاسخ : 1- زوج شیعه موظّف است طبق مذهب خود همسرش را طلاق دهد. 2- آرى زوجه مى تواند آثار طلاق مزبور را نسبت به خودش جارى سازد. 3- قاعده الزام در هر دو صورت جارى مى شود هر چند رعایت احتیاط خوب است. 4- هر کدام ادّعاى طلاق کنند، باید طبق موازین شرع ثابت نمایند.

طلاق دادن زن شیعه بر طبق اعتقادات همسر سنی [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : زن شیعه اى در عقد مردى سنّى بوده است، پس از چند سال زندگى مشترک مرد سنّى طبق معتقدات خود، که طلاق در حضور عدلین و سایر شرایطى که در طلاق شیعه است را معتبر نمى داند، زن خود را طلاق گفته است الف) آیا زن وظیفه دارد طبق قاعده الزام، از آن لحظه عدّه نگه دارد؟ ب) در صورتى که طلاق از جانب مرد سنّى طبق معتقدات خود واقع شده، نفقه دوران عدّه به عهده وى مى باشد یا نه؟ ج) چون طلاق از ناحیه مرد است، آیا لازم است تمام مهریّه را پرداخت نماید؟ د) چون به عقیده خودش سه طلاقه نموده، آیا بدون محلّل بنا بر عقیده خودش حقّ رجوع دارد؟
پاسخ : الف :قاعده الزام شامل حال زن شیعه نمى شود و باید از شوهر وکالت بگیرد و مجدّداً طلاق را با شرایط آن جارى کند و اگر شوهر راضى به این کار نشود، حاکم شرع مى تواند اجازه طلاق او را صادر کند. ب: زن حقّ نفقه دارد، خواه به عنوان عدّه طلاق باشد یا بقاى زوجیّت. ج: مهریّه در هر صورت بر عهده زوج مى باشد، خواه طلاق بدهد یا ندهد. د: از نظر وظیفه شرعى زن، رجوع مانعى ندارد.

صیغه طلاق مبارات [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : نحوه خواندن صیغه طلاق مبارات به چه صورت می باشد؟
پاسخ : احتیاط واجب آن است که صیغه طلاق مبارات را به طریق زیر بخوانند، اگر خود شوهر صیغه را مى خواند و مثلاً اسم زن «فاطمه» است مى گوید: «بَارَاْتُ زَوْجَتى فاطَمَهَ عَلى ما بَذَلَتْ فَهِىَ طالِقٌ» یعنى مبارات کردم(یعنى از هم جدا شدیم) زنم فاطمه را در مقابل مهر او، پس او رها است (و اگر چیزى غیر مهر را مى دهد باید آن را نام ببرد) و در صورتى که وکیل مرد بخواهد صیغه را بخواند مى گوید: «بَارَاْتُ زَوْجَهَ مُوَکِّلی فاطِمَهَ عَلى ما بَذَلَتْ فَهِىَ طالِقٌ» البته قبلاً باید زن مهر خود بلکه چیزى کمتر از آن را به شوهر در برابر طلاق مبارات بخشیده باشد.

اعتبار خواندن صيغه طلاق خلع و مبارات به صورت عربي صحيح [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : آیا می توان صیغه طلاق خلع و مبارات را به زبان فارسی خواند؟
پاسخ : احتياط واجب آن است كه صيغه طلاق خلع و مبارات به عربى صحيح خوانده شود، ولى اگر زن براى بخشيدن مال خود به شوهر به فارسى بگويد: فلان مال را به تو بخشيدم تا مرا طلاق دهى مانعى ندارد.

اجرای طلاق توسط ولی صغیر [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : پدرى دختر نابالغش را به عقد نکاح یک پسر بچه درآورده است، الآن دختر 17 ساله است در حالى که پسر 13 ساله است و از نظر جسمانى خیلى کوچک به نظر مى رسد، دختر پدر را از دست داده و یتیم شده و حاضر نیست با آن بچه ازدواج کند، زیرا نمى تواند منتظر بزرگ شدن او باشد. با توجّه به مطالب فوق از حضرت عالى تفاضا داریم اگر شرع مقدّس اسلام اجازه دهد حکم فرمایید دختر مذکور با برادر بزرگ آن پسر بچه ازدواج کند که خود دختر هم راضى است.
پاسخ : هرگاه اجراى عقد مذبور از اوّل به مصلحت دختر صغیر نبوده، اصل عقد باطل است و اگر فرضاً مصلحت بوده ولى الآن در انتظار ماندن آن دختر بیش از این موجب عسر و حرج شدید است ولىّ پسر مى تواند صیغه طلاق آن دختر را اجرا کند و بعد با هر کس خواست ازدواج کند.

صیغه طلاق خلع [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : نحوه خواندن صیغه طلاق خلع به چه صورت می باشد؟
پاسخ : احتياط واجب آن است كه صيغه طلاق خلع به صورت زير باشد: اگر خود شوهر مى‏خواهد صيغه طلاق را بخواند و اسم زن مثلًا «فاطمه» است مى‏گويد: «زَوْجَتِي فاطِمَةُ خَلَعْتُها عَلى ما بَذَلَتْ هِىَ طالِقٌ» يعنى زنم فاطمه را در برابر چيزى كه بخشيده است طلاق دادم، او رهاست و اگر وكيل او بخواهد صيغه را بخواند احتياط واجب آن است كه يك نفر از طرف زن وكيل شود و ديگرى از طرف مرد، چنانچه مثلًا اسم شوهر «محمد» و اسم زن «فاطمه» است، وكيل زن مى‏گويد: «عَنْ مُوَكِّلَتِي فاطِمَةَ بَذَلْتُ مَهْرَها لِمُوَكِّلِكَ مُحَمَّدٍ لِيَخْلَعَها عَلَيْهِ» پس از آن وكيل مرد بدون فاصله مى‏گويد: «زَوْجَةُ مُوَكِّلِي خَلَعْتُها عَلى‏ ما بَذَلَتْ هِىَ طالِقٌ» (و اگر زن چيز ديگرى غير از مهر را به شوهر ببخشد بايد نام همان را در موقع خواندن صيغه ببرد).

طلاق در ازدواج موقت [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : آیا ازدواج موقّت طلاق دارد؟
پاسخ : ازدواج موقّت طلاق ندارد، هر زمان مدّتش تمام شود يا مرد مدّت را به او ببخشد از قيد همسرى او رها مى‏شود و پاك بودن از عادت ماهانه و همچنين شاهد گرفتن لازم نيست.

چگونگی اتمام عقد موقت در صورت عسر و حرج ادامه آن برای زن [شرایط صیغه طلاق ]

پرسش : زنی صیغه مردی شده است و دیگر قادر به زندگی با او نیست؛ چنانچه مدت صیغه باقی باشد و مرد راضی به جدا شدن از زن نیست در این صورت زن چه وظیفه ای دارد؟
پاسخ : چنانچه واقعا شوهرش غیر قابل تحمل است و یا به دلیل دیگری قدرت بر ادامه ندارد می تواند به یکی از علمای محل مراجعه کند تا باقیمانده مدت را ببخشد سپس عده نگه دارد و بعد از عده می تواند ازدواج کند.
تعداد صفحات : 1