پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

حکم شرم از انجام غسل در روزه [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : چنانچه میهمان جنب شود، اما به خاطر خجالت نتواند غسل نماید، آیا می تواند برای روزه تیّمم نماید تا کفایت از غسل کند؟
پاسخ : شرم و حیا مجوّز ترک غسل و اکتفا به تیمّم بدل از غسل نمی شود؛ مگر اینکه درحدّ عسر و حرج باشد. ولی در هر حال، اگر تا قبل از اذان صبح صبر کند و در زمانی که وقت برای غسل کردن نیست تیمّم بدل از غسل کند روزه اش صحیح است و اگر تا آخر وقت نماز این مساله ادامه داشت می تواند با همان تیمم نماز بخواند؛ هر چند کار خلافی انجام داده است.

حکم روزه در صورت استحمام و فراموشی غسل [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر فردی به نیت غسل جنابت به حمام رفته باشد ولی غسل را فراموش نماید، تکلیف چیست؟
پاسخ : در فرض سوال، بنابر احتیاط واجب قضا دارد ولی کفاره ندارد.

حکم روزه در صورت شک در زمان انجام غسل [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر جنب شک داشته باشد که غسلش پیش از اذان صبح بوده یا پس از آن؛ حکم روزه اش چیست؟
پاسخ : اگر توجه داشته که باید قبل از اذان صبح غسل کند روزه اش صحیح است .

جنابت عمدی در تنگی وقت برای غسل و تیمم [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر فردی در ماه رمضان وقت برای غسل و تیمم نداشت اما خودش را جنب نمود، تکلیف روزه ی او چیست؟
پاسخ : کسى که در شب ماه رمضان وقت براى غسل و تیمّم ندارد اگر خود را جنب کند روزه ‏اش بنابر احتیاط واجب باطل است و قضا و کفّاره نیز بنابر احتیاط واجب به جا آورد.

منظور از خواب اول در مسأله باقی ماندن بر جنابت در ماه رمضان [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : منظور از خواب اول در مسأله بقاء بر جنابت چیست؟
پاسخ : خوابى که در آن محتلم شده خواب اوّل حساب نمى ‏شود ولى اگر از آن خواب بیدار شود و دوباره بخوابد خواب اوّل حساب مى ‏شود.

حکم روزه ماه رمضان در صورت فراموش کردن غسل جنابت [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر شخص روزه دار در ماه مبارک رمضان فراموش نماید که غسل جنابت انجام بدهد، روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از یک یا چند روز یادش بیاید، باید بنابر احتیاط واجب روزه هر چند روزى را که یقین دارد جنب بوده قضا نماید، مثلًا اگر نمى‏ داند سه روز جنب بوده یا چهارروز، باید سه روز را قضا کند و قضاى روز چهارم احتیاط مستحب است.

حکم احتلام روزه دار در روز [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : احتلام روزه دار در روز چه حکمی دارد؟
پاسخ : هرگاه روزه دار بعد از اذان صبح و در طول روز، محتلم شود (در خواب جنب شود) روزه اش صحیح است و بهتر است فورا غسل کند اما اگر نکند برای روزه اش اشکالی ندارد.

حکم روزه در صورت اطلاع از احتلام بعد از اذان صبح [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : چنانچه فرد روزه دار بعد از اذان صبح مطلع شود که جنب شده، روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده روزه‏ اش صحیح است، خواه بداند پیش از اذان محتلم شده، یا بعد از آن و یا شک داشته باشد.

حکم روزه در صورت عدم علم به وقوع جنابت یا حیض [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر شخصی نمی دانسته که جنب یا حیض شده است، روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر شخص نمی دانسته که جنب یا حائض شده است روزه ی او صحیح است.

حکم روزه در صورت انجام غسل در هنگام اذان صبح [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر غسل با اذان صبح مقارن شود وظیفه چیست و حکم روزه چگونه است؟
پاسخ : اگر تا پیش از اتمام اذان، غسل را به پایان رسانده، استثنائا روزه این روز صحیح است ولی از این به بعد، تا قبل از شروع اذان، غسل را به پایان برساند.

حکم نزدیکی در شب ماه رمضان در صورت نداشتن آب [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : آیا فردی که به آب دسترسی ندارد می تواند در شب ماه رمضان نزدیکی کند ؟
پاسخ : نزدیکی کردن در صورتی که دسترسی به آب وجود نداشته باشد مانعی ندارد .

حکم روزه در صورت خوابیدن با علم به بیدار نشدن تا اذان صبح [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : خوابیدن شخص جنب در شب ماه رمضان در صورتی که بداند تا اذان صبح بیدار نمی شود، چه حکمی دارد؟
پاسخ : کسى که در شب ماه رمضان جنب است و مى‏ داند اگر بخوابد تا صبح بیدار نمى ‏شود نباید بخوابد و چنانچه بخوابد و بیدار نشود روزه ‏اش بنابراحتیاط واجب باطل است و بنابر احتیاط واجب باید قضا و کفّاره به جا آورد، امّا اگر احتمال دهد که بیدار مى ‏شود، مى ‏تواند بخوابد، و احتیاط واجب این است که در دفعه دوم که بیدار شد نخوابد تا غسل کند.

حکم روزه در صورت خواب ماندن جُنب بعد از بیداری اول [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : چنانچه شخص جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود اما دوباره با احتمال این که بیدار می شود، بخوابد ولی بیدار نشود؛ روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : هرگاه چنین کسى بخوابد و بیدار شود و بداند یا احتمال دهد که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح براى غسل کردن بیدار مى ‏شود چنانچه بخوابد و بیدار نشود بنابر احتیاط واجب باید روزه آن روز را قضا کند، هم چنین است اگر براى دفعه سوم بخوابد و بیدار نشود، ولى در هیچ یک از اینها کفّاره بر او واجب نمى‏ شود.

حکم روزه در صورت بقاء بر جنابت تا اذان صبح [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر در ماه رمضان، شخص جنب تا اذان صبح غسل نکند؛ روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر شخص جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند بنابر احتیاط واجب روزه ‏اش باطل است و کفاره عمد دارد، ولى اگر توانایى برغسل ندارد یا وقت تنگ است تیمّم نماید، امّا اگر از روى عمد نباشد روزه‏ اش صحیح است.

حکم روزه در صورت جنابت عمدی در تنگی وقت برای غسل [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر فردی در ماه رمضان وقت برای غسل نداشت اما خودش را جنب نمود، تکلیف روزه ی او چیست؟
پاسخ : کسی که در شب ماه رمضان وقت برای غسل ندارد اگر خود را جنب کند، چنانچه وقت برای تیمم داشته باشد و تیمم کرده است روزه اش صحیح است هر چند بنابر احتیاط واجب کاری خلاف انجام داده است.

اختصاص حکم بقاء بر جنابت به ماه رمضان و قضای آن [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : آیا حکم مسأله باقی ماندن بر جنابت در تمامی اقسام روزه ها جاری می شود یا در قسم خاصی از آن جاری می شود؟
پاسخ : باطل شدن روزه به خاطر بقاء بر جنابت مخصوص روزه ماه رمضان و قضاى آن است و در روزه‏ هاى دیگر موجب بطلان نمى ‏شود.

حکم روزه در صورت جهل به غسل کردن قبل از اذان صبح [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر روزه دار در شب ماه رمضان در هنگام خواب جنب شود و به علت ندانستن مسأله، قبل یا بعد از اذان ظهر غسل کند، وظیفه ی او چیست؟
پاسخ : در فرض سوال باید روزه را قضا کند ولی کفاره ندارد.

حکم بقاء بر جنابت در کفاره روزه [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : چنانچه فردی که کفاره ی روزه را به جا می آورد اگر قبل از اذان صبح جنب شود و غسل نکند، روزه ی کفاره ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : روزه او صحیح است.

حکم روزه در صورت ترک عمدی استبراء از منی [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر شخص جنب، قبل از اذان صبح غسل انجام دهد ولی با علم به خروج منی در طول روز، استبراء از منی را عمدا ترک کند؛ روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر این کار را عمدا کند روزه ی او باطل می شود و بنابر احتیاط واجب کفاره جمع دارد.

وظیفه ی شخص در صورت طولانی شدن جماع تا اذان صبح [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر در ماه رمضان جماع تا اذان طول بکشد و قبل از غسل اذان گفته شود، روزه آن روز چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر می دانسته که وقت برای غسل یا تیمم ندارد احتیاط واجب آن است که قضا و کفاره بجا آورد ولی با توجه به اینکه اذان صبح را در ماه رمضان کمی زودتر از صبح می گویند می توان هنگام اذان به سرعت غسل کرد.

حکم روزه در صورت خواب ماندن با احتمال بیداری برای انجام غسل [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر شخص جنب در شب ماه رمضان با احتمال بیداری تا اذان صبح برای غسل بخوابد ولی بیدار نشود، روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : کسى که در شب ماه رمضان جنب است و مى ‏داند یا احتمال مى‏ دهد که اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار مى‏ شود، چنانچه تصمیم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند و با این تصمیم بخوابد و تا اذان بیدار نشود روزه‏ اش صحیح‏ است، ولى اگر تصمیم بر غسل نداشته باشد یا مردّد باشد که غسل بکند یا نه، در این صورت اگر بیدار نشود روزه‏ اش بنابر احتیاط واجب باطل و کفاره دارد.

حکم روزه در صورت جنابت با گمان به وسعت وقت [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر فردی در شب ماه رمضان خود را به گمان این که وقت برای غسل دارد جنب نماید، اما بعد از آن متوجه می شود وقت ندارد؛ روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر گمان کند به اندازه غسل وقت دارد و خود را جنب کند و بعد بفهمد وقت تنگ بوده و تیمّم کند روزه ‏اش صحیح است.

حکم روزه در صورت اطلاع از احتلام بعد از اذان صبح در قضای ماه رمضان [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : چنانچه فردی در روزه ی قضای ماه رمضان بعد از اذان صبح متوجه شود جنب شده است، روزه ی قضای او چه حکمی دارد؟
پاسخ : کسى که مى‏ خواهد قضاى روزه ماه رمضان را بگیرد اگر بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده و بداند پیش از اذان صبح محتلم شده، اگر وقت قضاى روزه تنگ نیست بنابر احتیاط واجب روز دیگرى را روزه بگیرد، اگر وقت قضاى روزه تنگ است مثلًا پنج روز قضا به ذمّه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقى نمانده، همان روز را روزه بگیرد و روزه ‏اش صحیح است.

حکم روزه در صورت بقاء بر مسّ میّت [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : چنانچه فردی غسل مس میت بر او واجب شده باشد، روزه گرفتن او چه حکمی دارد؟
پاسخ : کسى که مسّ میّت کرده و غسل مسّ میّت بر او واجب شده، مى‏تواند بدون غسل مسّ میّت روزه بگیرد و اگر در حال روزه هم مسّ میّت کند روزه‏ اش باطل نمى‏شود، ولى براى نماز باید غسل کند.

معیار بیدار شدن در شب رمضان برای جنب [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : آیا در بیدار شدن جنب در شب ماه مبارک رمضان، بیدارى مختصر کافى است (مثلا ساعت زنگ بزند و او مست خواب بوده، فوراً زنگ ساعت را خاموش کرده و بخوابد)؟
پاسخ : بیداری موقت و بدون هوشیاری کافى نیست.

حکم روزه در صورت توجیه شخصی بر ترک غسل و تیمم تا اذان صبح [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : فرد مسافری قبل از اذان صبح به وطن می رسد در حالی که در خواب محتلم شده و به علت این که بعد مسافت از ترمینال تا منزل قادر به انجام غسل نبوده و به علت نبود شرایط تیمم در ترمینال ، موفّق به انجام تیمم نشده است،با این حال روزه گرفته است،روزه او چه حکمی دارد؟
پاسخ : تیمم کردن کار ساده ای بوده و او می توانسته بر سنگ های بدنه سالن ترمینال تیمم کند بنابراین در فرض سوال قضای آن روز را بجا آورد.

حکم روزه در صورت جهل به مسأله ی تیمم بدل از غسل [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : کسی که حکم تیمم بدل از غسل را در صورت فقدان آب نمی دانسته و در ماه رمضان موقع قطع آب تیمم نکرده و روزه نگرفته است، آیا باید کفاره بدهد یا به خاطر جهل به مسأله، فقط قضا واجب است؟
پاسخ : در صورتی که شخص جنب موقعیت غسل نداشته و نمی دانسته در این موارد باید تیمم نماید روزه او باطل است ولی بنابر احتیاط واجب باید تا پایان روز از کارهائی که روزه را باطل می کند خود داری کند و بعدا قضای آن را بجا آورد ولی کفاره واجب نیست.

حکم روزه در صورت شک به وقوع خواب دوم قبل از اذان صبح یا بعد از آن [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : در صورتی که شخص جنب شک داشته باشد که خواب دوم قبل از اذان صبح بوده یا بعد از آن، آیا در اینجا نیز باید بنا بر احتیاط قضا بجا آورد؟
پاسخ : در فرض سوال، استصحاب می شود که بعد از اذان بوده و روزه صحیح است.
تعداد صفحات : 2