پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

اجرای تعزیه توسط دختر خردسال [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : دختر هشت ساله می تواند تعزیه خوانی کند؟
پاسخ : خالی از اشکال نیست.

تعزیه خواندن [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : آیا اجرای مراسم تعزیه خوانى سنّتى همراه با آلات موسیقی مانند شیپور و طبل و دهل جایز است؟
پاسخ : چنانچه تعزیه خوانى، امر خلاف شرعي در آن نباشد (مانند روايات دروغين، استعمال آلات لهو، اختلاط مفسده دار ، پوشيدن لباس زنانه توسط مردان و مانند آن) و موجب هتک مقدسات نشود و براي نمازگزاران مزاحمتي ايجاد نکند اشکالي ندارد.

برگزاری تعزیه در مسجد و حسینیه [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : برگزاری مراسم تعزیه در مسجد و حسینیه چه حکمی دارد؟
پاسخ : در مسجد مناسب نیست ولی در حسینیه، چنانچه مراسم مزبور، خالی از هرگونه خلاف شرع باشد مانعی ندارد.

اجرای نقش توسط زنان در تعزیه [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : حکم اجرای نقش توسط زن در تعزیه در صورتى که فقط ساده بخواند نه با آهنگ صدا چیست؟
پاسخ : مرد بازی کند ولی لباس زنانه نپوشد.

پوشیدن پارچه شبیه چادر در شبیه خوانی توسط مرد [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : پوشیدن لباسى که مخصوص زن نمى باشد و صرفاً براى پوشیدن در شبیه خوانى درست شده است (این لباس از قطعه اى پارچه سیاه که تا اندازه اى شبیه چادر دوخته شده مى باشد تشکیل شده است) و مردانى که در نقش زن انجام وظیفه مى نمایند از آن استفاده مى کنند، چه صورت دارد؟
پاسخ : اشکالى ندارد.

استفاده شخصی از پول نذری در تعزیه [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : در مراسمى در تعزیه، مردم پولى را داخل تشت یا روى شمشیر قرار مى دهند وآن پول را نذر امام حسین(علیه السلام) می کنند ولى افرادى که آن نقش را بازى مى کنند پول را برمى دارند و استفاده شخصى مى کنند. آیا این کار جایز است؟
پاسخ : اگر به نیّت آن اشخاص داده اند ولى در راه امام حسین(علیه السلام) اشکال ندارد. و الاّ جایز نیست.

ساخت ماکت قبور ائمه علیهم السلام [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : آیا ساختن شبیه قبور ائمّه طاهرین با چوب و سنگ جایز است؟
پاسخ : دلیلى بر حرمت این امور نداریم.

سوزاندن خیمه ها [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : سوزاندن خیمه هایى که به عنوان سمبل براى مردم به نمایش گذاشته مى شود، البتّه به طورى که فسادى ایجاد نشود، چه حکمى دارد؟
پاسخ : اگر خیمه ها از چیزهایى باشد که ارزان قیمت است در فرض سؤال مانعى ندارد. البته بهتر است بجای این امور مجالس پرشکوهی تشکیل دهند و دسته جات منظم و مرتبی به راه بیفتد.

مراسم نخل برداری و بلند کردن الوار [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : مراسم نخل بردارى (شبیه سازى تابوت ائمّه اطهار(علیهم السلام) طبق چه مستندات دینى و اسلامى انجام مى گیرد؟ و چه حکمى دارد؟ و همچنین نظر معظم له در خصوص بلند کردن الوار چیست که مردم الوارهای سنگین را به شکل لانه کبوتر که تخمین می زنیم (تا۵ تن وزن داشته باشد ) بلند کرده و دور میزنند و بعد بروی زمین گذاشته و سینه میزنند این کار را چندین بار انجام میدهند؟
پاسخ : هیچکدام از این دو مورد سند اسلامى ندارد و در روایات اسلامی وارد نشده بلکه یک رسم عرفى است و در مورد مراسم نخل برداری چنانچه نماد تابوت پیکر پاک شهیدان باشد و آسیبى به کسى نرساند، مانعى ندارد. اما حاجت خواستن از آن مسلما جایز نیست. و نیز در مورد بلند کردن الوار بهتر است به جای آن مجالس پرشکوه عزاداری و دسته جات برگزار شود.

شرائط کسانی که نقش ائمه را ایفا می کنند [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : شرایط افرادى که مى توانند نقش ائمّه(علیهم السلام) را ایفا نمایند چیست؟
پاسخ : اگر در شبیه خوانى کسانى مى خواهند در نقش آن بزرگواران ظاهر شوند، باید افراد مهذّب و پاک و خوشنامى باشند و چه بهتر که آن بزرگواران بطور وضوح نشان داده نشوند.

شرائط تعزیه خوان در نقش کفار [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : آيا كسانى كه در شبيه‏خوانى نقش كفّار را ايفا مى‏كنند بايد داراى شرايط خاصّى باشند؟ يا اين كه هر كس بدون قيد و شرط مى‏تواند در نقش كفّار باشد؟
پاسخ : شرايط خاصّى براى آنها از اين نظر نيست.

الفاظ نامناسب در نسخه های تعزیه [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : در نسخه هاى تعزیه هاى موجود، گاهى الفاظ رکیک توسّط ایفاگر نقش معصوم(علیهم السلام) بر زبان جارى مى شود، آیا چنین زبان حالى که دون مقام اهل بیت(علیهم السلام) امّا برازنده سپاه مخالفین است، تلفّظش مجاز است؟
پاسخ : باید تمام نسخه هاى موجود توسّط آگاهان بررسى شود و الفاظ رکیک و آنچه دون شأن امام است، از آن حذف گردد و به صورت معقول و متین درآید، تا استفاده از آنها شرعاً مجاز باشد.
تعداد صفحات : 1