پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

شرایط سجده زیارت عاشورا [ادعیه و زیارات]

پرسش : براى سجده آخر زیارت عاشورا اگر مهر وجود نداشت بر چه چیزى مى توان سجده کرد؟ آیا از نگین انگشترى عقیق در چنین مواردى مى توان استفاده کرد؟
پاسخ : سجده بر زمین و آنچه از زمین مى روید (غیر خوراکى و پوشاکی) صحیح است همچنین سجده بر سنگهاى معدنى مانند سنگ مرمر و سنگهاى سفيد و سياه و حتّى عقيق اشكال ندارد و مى تواند بر روى کاغذ سجده کند.

خواندن زیارت عاشورا توسط اشخاص دارای عذرشرعی [ادعیه و زیارات]

پرسش : اشخاصی که دارای عذر شرعی هستند مانند شخص جنب یا حائض، آیا مى توانند زیارت عاشورا و دیگر ادعیه را بخوانند و سجده زیارت عاشورا را به جا آورند؟
پاسخ : خواندن دعاها و زيارات و انجام سجده و فرستادن صلوات و ساير اذکار به طور کلي مانعي ندارد.

خواندن مصیبت در بین دعا [ادعیه و زیارات]

پرسش : آیا صحبت کردن و خواندن مصیبت اهل بیت(علیهم السلام)، بین ادعیه جایز است؟
پاسخ : بهتر است ادعیه را به همان صورت وارده بخوانید و قبل یا بعدش ذکر مصیبت شود.

خواندن دعای علقمه بعد از زیارت عاشورا [ادعیه و زیارات]

پرسش : آیا حتماً باید دعاى بعد از زیارت عاشورا، که به دعاى صفوان (دعاى علقمه) معروف گشته را بخوانیم یا در اصل، زیارت عاشورا بدون این دعا وارد شده است؟
پاسخ : این دعا یک دعاى مستقل است.

سند زيارت ناحيه مقدّسه [ادعیه و زیارات]

پرسش : نظر شما در مورد زيارت ناحيه مقدّسه از جهت سند و دلالت چيست؟
پاسخ : بعضى از اسناد زيارت ناحيه معتبر است و لذا مى توان آن را قرائت كرد. ولى دو جمله از آن را نخوانند. جمله اى كه مى گويد اهل بيت با سرهاى برهنه روز عاشورا بيرون آمدند و جمله اى كه مى گويد بدن شهداى كربلا را درندگان بيابان خوردند .

معتبر بودن زیارت عاشورا [ادعیه و زیارات]

پرسش : آیا قسمت هاى لعن زیارت عاشورا داراى سند معتبرى است؟
پاسخ : زیارت عاشورا به صورت کنونى در کتب معتبره نوشته شده است.

سند زیارت عاشورا [ادعیه و زیارات]

پرسش : مأخذ قديمى زيارت عاشورا كدام كتاب است؟ راوى آن كيست؟ اين زيارت در كتابهاى مصباح المتهجّد و كامل الزيارات هست؛ ولى اينها قديمى نيستند بلكه مربوط به قرن ششم است. شك بنده نسبت به قسمت لعن خلفاى سه گانه است. نظرتان چيست؟
پاسخ : جواب كافى و شافى اين سؤال در مفاتيح نوين آمده است؛ ولى بايد از كارهايى كه موجب تفرقه بين مسلمين است پرهيز كرد.

یک مرتبه گفتن لعن و سلام زیارت عاشورا [ادعیه و زیارات]

پرسش : اگر در زیارت عاشورا به جاى اینکه صد بار ذکر مخصوص را بگوییم یکبار تکرار کنیم اشکال دارد؟
پاسخ : مى توانید به قصد رجاء(امید ثواب) یکبار بگویید.

گوش دادن به دعا در حال انجام کارهای روزمره [ادعیه و زیارات]

پرسش : لطفاً به دو سؤال زیر پاسخ فرمایید: الف) گوش دادن به دعاى کمیل و ندبه و عهد و زیارت عاشورا در درون ماشین چه حکمى دارد؟ ب) وقتى درون ماشین هستم و زیارت عاشورا را گوش مى دهم، یا در خیابان به جایى مى رسم که زیارت عاشورا را مى خوانند، به قسمت سجده زیارت که مى رسد چه کار کنم؟
پاسخ : سجده زیارت عاشورا واجب نیست،کافى است با یک انگشت، اشاره اى کنید و خواندن یا شنیدن آن و دعاهاى دیگر درون ماشین مانعى ندارد.

حذف لعن زیارت عاشورا [ادعیه و زیارات]

پرسش : آیا صحیح است که مى گویند معظّم له فرموده اند: لعن زیارت عاشورا باید حذف شود و یا اینکه خواندنش اشکال دارد؟
پاسخ : این حرف، کذب محض است، نظر ما را در کتاب مفاتیح نوین مطالعه فرمایید.

حکم تغییر دادن عبارات زیارت عاشورا طبق زمان تلاوت آن [ادعیه و زیارات]

پرسش : هنگام خواندن زیارت عاشورا در روزهایى به غیر از عاشورا، در قسمت هایى که مثلا مى گوید «در این روز عاشورا (هذا الیوم)»، ما نیز همین گونه بخوانیم، یا مثلاً «در آن روز (ان یوم)» بگوییم؟ آیا تطابق روز و شب نیز لازم است مثل این که به جاى «ان هذا الیوم»، «ان هذا اللیل» گفته شود؟
پاسخ : زیارت و دعا را آن چنان که وارد شده به قصد رجاء بخوانید.

اکتفا به متن اصلی زیارت عاشورا [ادعیه و زیارات]

پرسش : درکتاب مفاتیح نوین در قسمت زیارت عاشورا آنچه که داخل پرانتز و پاورقى ذکر شده است، نمى دانم کدام درست است. مثلاً نمى دانم «طلب ثارى مع امام هدى» یا «طلب ثارکم مع امام مهدى» را بگویم چگونه بخوانم؟
پاسخ : در اینجا مى توانید اساس را همان متن اصلى قرار دهید و اگر احتیاط کنید پاورقى را هم بخوانید بهتر است.

منظور از علی بن الحسین در زیارت عاشورا [ادعیه و زیارات]

پرسش : منظور از «السلام على علىّ بن الحسین» در سلام هاى انتهاى زیارت عاشورا، امام سجاد(علیه السلام) است یا حضرت على اکبر(علیه السلام)؟ چرا؟
پاسخ : بنابر قول صحیح، منظور حضرت على اکبر(علیه السلام) است که جزء شهداى کربلا مى باشد.

سند حديث كساء [ادعیه و زیارات]

پرسش : نظر مبارك درباره صحّت سند حديث شريف كسا چيست؟
پاسخ : اصل حديث كسا و اجمال آن به صورت متواتر از طريق شيعه و اهل سنّت نقل شده و جاى گفتگو نيست؛ امّا حديث كساى مفصّل و مشهور، سند معتبرى ندارد؛ هر چند قرائت آن به قصد رجا اشكالى ندارد.
تعداد صفحات : 1