پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

مصادف شدن میلاد ائمه با ایام عزا [تقارن ایام شهادت با ولادت]

پرسش : در مواردی که ایام عزاداری با میلاد ائمه علیهم‌السلام تقارن پیدا می‌کند تکلیف چیست؟
پاسخ : با توجه به ایام عزا به برقراری مراسم باشکوه سخنرانی و بیان فضایل ائمه بپردازید و همچنین از اشعار مناسب استفاده نمایید ولی از کف زدن و مانند آن اجتناب نمایید.

تقارن ولادت امام کاظم علیه‌السلام با ایام عزا [تقارن ایام شهادت با ولادت]

پرسش : سالروز ولادت امام هفتم (علیه‌السلام)، مقارن با ایّام سوگوارى حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) و یارانش می‌باشد که جمع بین این دو در اذهان عمومى تا حدّى متناقض می‌نماید. درحالی‌که نسبت به میلاد حضرت زینب کبرى (علیها السلام) که در ایّام فاطمیه و در شعاع شهادت حضرت زهر (علیها السلام) قرارگرفته، این مشکل به ذهن نمی‌آید. در مقایسه این دو، نکات ذیل حائز اهمیت است: 1. فاصله زمانى ولادت امام موسى بن جعفر (علیه‌السلام)، هفتم صفر، بنا بر تنها روایت موجود، از شهادت امام حسین (علیه‌السلام) حدود 26 روز می‌باشد. درحالی‌که میلاد حضرت زینب (علیها السلام)، پنجم جمادی‌الاولی، با شهادت حضرت فاطمه (علیها السلام)(سیزده جمادی‌الاولی) هشت روز فاصله دارد. 2. بی‌شک مقام و مرتبت حضرت موسى بن جعفر (علیه‌السلام) که هفتمین امام شیعیان است، از حضرت زینب (علیها السلام) که از مقام امامت برخوردار نیستند، بالاتر است؛ و به همین نسبت، میلادشان نیز اهمیت بیشترى دارد. 3. با توجّه به احادیث معتبر، بر هیچ‌کس پوشیده نیست که در جمع معصومین (علیهم‌السلام)، شأن و منزلت بانوى محشر، مرکز اتّصال نبوت به ولایت، امّ الائمّه، حضرت زهر (علیها السلام) نیز از فرزندش امام حسین (علیه‌السلام) والاتر است ولى با کمال تعجّب محافل مذهبى در سالروز میلاد حضرت زینب (علیها السلام) به جشن و سرور پرداخته، لکن به زادروز آن امام همام اهتمام نورزیده و مع الاسف بى توجّه از کنار آن می‌گذرند، بلکه عموم مذهبی‌ها در برخورد با مجلسى تحت عنوان بزرگداشت ولادت حضرتش، به طرح اشکال می‌پردازند. لطفاً در این راستا به دو سؤال زیر جواب فرمایید الف) نظر حضرت‌عالی در مورد موضوع فوق چیست؟ ب) با عنایت به مقدمه طولانى بالا و موارد سه‌گانه فوق الذّکر، آیا برپایى محفل میلاد زادروز حضرت امام موسى بن جعفر (علیه‌السلام) و ذکر میلاد آن بزرگوار و ابراز سرور و شادى توسّط محبان آن حضرت، خلاف شرع است؟
پاسخ : الف) با توجّه به اینکه معمول شیعه آن است که عزادارى امام حسین (علیه‌السلام) را تا اربعین ادامه می‌دهد و در پایان ماه صفر نیز وفات‌های متعدّدى است. به خاطر این جهات مختلف، کل دو ماه محرّم و صفر در عرف پیروان مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به‌عنوان دو ماه سوگوارى معروف شده است. به همین دلیل از برگزارى جشن عروسى در تمام این دو ماه اجتناب می‌کنند. ازاین‌جهت تولّد امام کاظم (علیه‌السلام) تحت‌الشعاع مصائب مختلف مجموع این دو ماه قرارگرفته است. درحالی‌که مسئله تولّد حضرت زینب (علیها السلام) در مقایسه با شهادت زهراى مرضیه (علیها السلام) این‌چنین نیست. علاوه بر این، در بعضى روایات نیز آمده که بعد از وقایع کربلا تا چهل روز آثار عزاى آن حضرت در طبیعت نیز بوده است. این نکته نیز فراموش نشود که طبق بعضى روایات معروف، روز هفتم ماه صفر، روز شهادت امام حسن مجتبى (علیه‌السلام) است. به‌خصوص اینکه ولادت حضرت زینب (علیها السلام) قبل از شهادت زهراى مرضیه (علیها السلام) است. ب) خلاف شرع نیست ولى اولى آن است که حرمت اربعین (چهل روز شهادت)، مقدّم داشته شود.
تعداد صفحات : 1