پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

احرام در غیر میقات یا محاذی آن جهلا یا عمداً [احکام میقات]

پرسش : اگر شخص به خاطر جهل یا از روی عمد در غیر میقات یا محاذی آن محرم شود تکلیف حج یا عمره او چیست؟
پاسخ : چنانچه براثر جهل به مسئله در جاى ديگرى غیر از میقات یا محاذی آن محرم شوند، احرام آن‌ها صحيح نيست و محرمات احرام بر آن‌ها حرام نمى‌شود. در صورت علم و عمد نيز حكم مسئله همين است، ولى در صورت جهل، اگر بعد از اعمال مسئله را بفهمند عمل آنان صحيح است.

احرام قبل از میقات [احکام میقات]

پرسش : حکم احرام بستن قبل از میقات چیست؟ و در چه صورت می‌توان قبل از میقات احرام بست؟
پاسخ : احرام بستن قبل از ميقات جايز نيست؛ و تنها بايد در خود ميقات یا محاذات آن محرم شوند؛ مگر در سه صورت: 1. درصورتی‌که نذر كند قبل از ميقات محرم شود، لازم است به نذر خود وفا كند، از هر جا كه باشد و نيازى به تجديد احرام در ميقات نيست، البته كسانى كه نذر كرده‌اند از كشور خود احرام ببندند و ناچارند با هواپيما به مکه مُشرّف شوند، نذر آن‌ها باطل است؛ و باید در میقات از نو نیت احرام کنند. 2. هنگامی‌که انسان در ميقات يا محاذات آن شك كند، مى‌تواند قبل از رسيدن به محل مشكوك، «نذر احرام» نمايد و از همان‌جا محرم شود و فرقى ميان حج واجب و مستحب نيست؛ و نذر زن درصورتی‌که مزاحم حقّ شوهر نباشد اشكالى ندارد. 3. براى كسى كه مى‌خواهد عمره ماه رجب را بجا آورد و بيم آن دارد كه ماه رجب قبل از رسيدن به ميقات تمام گردد، جايز است قبل از ميقات محرم شود تا فضيلت عمره ماه رجب را درك كند.

احرام از جده به خاطر جهل [احکام میقات]

پرسش : شخصى به‌قصد رفتن به جحفه جهت بستن احرام عمره تمتّع، از جدّه حركت مى‌كند. به او مى‌گويند: «فقط راه مکه باز است و شما نمى‌توانيد به جحفه برويد» متحيّر مى‌شود، از شخص ظاهراً آگاهى سؤال مى‌كند. ايشان مى‌گويد: «چون شما نمى‌توانيد به ميقات برويد، از جدّه محرم شويد» آن شخص هم از جدّه محرم مى‌شود. آيا حج او درست است؟
پاسخ : احرام از جدّه كافى نيست، ولى چون شخص مزبور جاهل بوده، عملش صحيح است.

نذر زن برای احرام قبل از میقات بدون اجازه شوهر [احکام میقات]

پرسش : زنى بدون اجازه شوهرش نذر نموده و قبل از رسیدن به میقات با نذر محرم می‌شود. آیا احرام وى و اعمال پس‌ازآن صحیح است؟
پاسخ : نذر زن درصورتی‌که مزاحم حقّ شوهر نباشد اشكالى ندارد و احرامش صحیح است.

عبور کردن از میقات بدون احرام [احکام میقات]

پرسش : آیا عبور کردن از میقات بدون احرام جایز است؟
پاسخ : گذشتن از ميقات بدون احرام حرام است. بنابراینجايز نيست اختيارآ احرام را از ميقات تأخیر بيندازد. بلكه احتياط واجب آن است كه از محاذات ميقات هم بدون احرام عبور نكند؛ اگرچه ميقات ديگرى بعدازآن باشد. البته اگر ميقات ديگرى در پيش داشته باشد در اين صورت احرام از ميقات دوم صحيح است؛ هرچند كار خلافى كرده است.

عبور از میقات بدون احرام از روی جهل یا فراموشی [احکام میقات]

پرسش : تکلیف کسی که از روی جهل یا فراموشی بدون احرام از میقات عبور کرده است چیست؟
پاسخ : هرگاه از روى جهل يا فراموشى در ميقات محرم نشود، هنگامی‌که يادش آمد اگر بيرون حرم است، بايد از همان‌جا احرام ببندد و اگر وارد حرم شده به بيرون حرم (مثلاً تنعيم) برود و احرام ببندد و اگر نمى‌تواند از حرم بيرون برود، از همان‌جا كه هست احرام مى‌بندد.

عبور از میقات بدون احرام عمداً در حج تمتع [احکام میقات]

پرسش : حکم حج تمتع کسی که عمداً بدون احرام از میقات عبور کند چیست؟
پاسخ : هرگاه از روى علم و عمد بدون احرام از ميقات بگذرد، بايد به ميقات بازگردد و مُحرم شود و اگر نتواند بازگردد حج او باطل است و بايد سال بعد بجا آورد.

ورود عمدی یا جهلی یا سهوی بدون احرام به مکه [احکام میقات]

پرسش : شخصى عمداً يا جهلا يا سهواً بدون احرام وارد مکه شده و براثر گرانى بيش از حدّ كرايه، يا ممنوعیت خروج از سوى دولت و مانند آن، نمى‌تواند به ميقات برگردد. اكنون وظيفه‌اش چيست؟
پاسخ : اگر بازگشت به ميقات ممكن نيست، بايد از أدنى الحل (مانند تنعيم) محرم شود؛ مگر این‌که ترك احرام از ميقات بدون عذر باشد، كه در اين صورت نمى‌تواند حج بجا آورد. هرچند احتياط مستحب آن است كه از ادنى الحل يا هر جا كه مى‌تواند محرم شود و اعمال حج را بجا آورد و سال آينده دوباره به حج برود.

آگاهی از بطلان احرام پس از گذشتن از میقات [احکام میقات]

پرسش : چنانچه پس از خروج از میقات متوجّه شود که تلبیه را نگفته، یا نیّت نکرده، یا به جهت دیگرى احرامش درست نبوده و از طرفى نمی‌تواند از نیمه‌راه به میقات برگردد، بلکه باید به مکه بیاید و ازآنجا به میقات بازگردد. وظیفه چنین شخصى چیست؟
پاسخ : اگر می‌تواند به میقات بازگردد، هرچند بعد از رفتن به مکه باشد، باید چنین کند، ولى چون وارد شدن به مکه بدون احرام جایز نیست، از أدنى الحلّ به نیّت عمره مفرده محرم می‌گردد و پس از اعمال عمره مفرده، به یکى از مواقیت معروف می‌رود و براى «عمره تمتّع» به‌طور صحیح محرم می‌شود.

عبور از میقات بدون احرام در عمره مفرده [احکام میقات]

پرسش : وظیفه کسی که در عمره مفرده بدون احرام از میقات عبور کرده چیست؟
پاسخ : كسانى كه براى عمره مفرده به مکه مشرّف مى‌شوند و بايد به يكى از مواقيت معروفه بروند، نمى‌توانند بدون احرام از ميقات عبور كنند و اگر چنين كنند، واجب است به ميقات بازگردند و ازآنجا محرم شوند و اگر نتوانند برگردند، از همان‌جا كه هستند محرم مى‌شوند.

عبور کردن زن حائض از میقات بدون احرام به تصور عدم جواز احرام بستن [احکام میقات]

پرسش : تکلیف زن حائضی که به تصور این‌که احرام بستن برای او جایز نیست بدون احرام از میقات عبور کرده است چیست؟
پاسخ : چنانچه زن در حال عادت ماهيانه باشد و خيال كند احرام بستن براى او جايز نيست و در ميقات احرام نبندد، اگر مى‌تواند، بايد به ميقات برگردد و مُحرم شود و اگر نمى‌تواند، به خارج حرم رود و در انجام‌ احرام ببندد و اگر نمى‌تواند، از همان‌جا كه هست احرام ببندد و حج و عمره او صحيح است.

راه‌های ثابت شدن رسیدن به میقات [احکام میقات]

پرسش : رسیدن به میقات چگونه ثابت می‌شود؟ و آیا در صورت شک به رسیدن به میقات می‌توان احرام بست؟
پاسخ : رسيدن به ميقات بايد به‌طور يقين، يا اطمينان، يا شهرت در ميان اهل محل، يا حداقل شهادت يك نفر عادل ثابت شود و در صورت شك، احرام بستن جايز نيست؛ مگر از طريق نذر كردن.

عدم ثبوت میقات با گفته راهنما یا رئیس کاروان [احکام میقات]

پرسش : آیا با گفته راهنما یا رئیس کاروان میقات ثابت می‌شود و می‌توان محرم شد؟ و اگر از هیچ طریقی میقات ثابت نشود تکلیف چیست؟
پاسخ : كسانى كه ميقات براى آن‌ها مشخص نيست نمى‌توانند به گفته راهنما، يا رئيس كاروان، كه مى‌گويد فلان محل ميقات است، محرم شوند، مگر این‌که از گفته آن‌ها اطمينان پيدا كنند، بلكه ظن حاصل از گفته اهل اطّلاع نيز كافى است. در غير اين صورت بايد به اهل محل مراجعه كنند و درصورتی‌که هيچ راهى پيدا نشود قبل از رسيدن به محلی كه احتمال مى‌دهند ميقات باشد نذر مى‌كنند و احرام مى‌بندند.

صحیح بودن احرام از هرکدام از میقات‌های پنج‌گانه [احکام میقات]

پرسش : عدّه‌اى از مردم طائف عازم مکه بودند، كه مأمورین دولتى مانع از رفتن آن‌ها به قرن المنازل جهت احرام شدند. بدین‌جهت، به وادى عقيق رفته و ازآنجا احرام بستند. با توجّه به این‌که ميقات مردم طائف قرن المنازل است، نه «وادى عقيق» آيا احرام آن‌ها صحيح بوده است؟
پاسخ : آرى احرام آن‌ها صحيح است. هر كس به هر ميقاتى رود و ازآنجا محرم شود كافى است.

محل احرام عمره تمتع برای ساکن موقت مکه [احکام میقات]

پرسش : کسی که در غیر ماه‌های حج عمره مفرده انجام داده و در مکه مانده است برای عمره تمتع در کجا باید محرم شود؟
پاسخ : كسى كه در غير ماه‌های حج به مکه رفته و عمره مفرده بجا آورده و تا ماه‌های حج در مکه مانده، بايد براى احرام عمره تمتّع به يكى از میقات‌های پنج‌گانه معروف برود و نمى‌تواند از «تنعيم» محرم شود.

سفر برخلاف جهت مکه بعد از احرام در میقات [احکام میقات]

پرسش : آيا كسى كه دریکی از میقات‌ها براى عمره تمتّع محرم شده مى‌تواند برخلاف جهت مکه سفر كند و پس از چند روزى به مکه بيايد. مثل این‌که در مسجد شجره محرم شود و به مدينه بازگردد و پس از چند روز به مکه برود؟
پاسخ : سفر کردن کسی که در میقات محرم شده است برخلاف جهت مکه، مانعى ندارد.

بازگشت به میقات بعد از احرام عمره تمتع [احکام میقات]

پرسش : شخصى براى عمره تمتّع محرم شده و وارد حرم گرديده، ولى هنوز اعمالش را انجام نداده است. آيا مى‌تواند براى آوردن وسایل خويش به ميقات برگردد؟
پاسخ : مى‌تواند قبل از خروج از احرام عمره، از مکه خارج شود و وسایلش را بياورد، ولى اگر اعمال عمره تمتّع را انجام داده و از احرام خارج‌شده، نمى‌تواند از مکه خارج شود، مگر در حال ضرورت، كه در اين صورت بنا بر احتياط براى حج احرام مى‌بندد و از مکه خارج مى‌شود و اگر بستن احرام براى حج و ماندن در احرام تا روز عرفه موجب عسر و حرج شود، بدون احرام به سراغ وسایلش مى‌رود.

تفاوت حدودِ حرم و میقات [احکام میقات]

پرسش : فرق بین حدودِ حرم و میقات چیست؟
پاسخ : منظور از میقات جایی است که باید ازآنجا برای حج یا عمره احرام بست و بدون احرام نمی‌توان از آن گذشت و میقات‌های احرام ده محل است که پنج میقات آن اصلی است و شرح آن‌ها در مناسک جامع حج مسئله ۲۳۴ به بعد آمده است برخی از میقات‌ها داخل محدوده حرم و برخی خارج از محدوده حرم است. و حدود حرم از چهارسوی مکه با تابلوها مشخص‌شده است.
تعداد صفحات : 1