حکم فعالیت های بازار یابی شبکه ای با عناوین جدید

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

ایام محسنیه [متفرقه عزاداری]

پرسش : نظر حضرت عالى در مورد برگزارى مراسم ایّام محسنیّه به صورت عمومى در سطح شهر چیست؟
پاسخ : توسّل به ذیل عنایت معصومین(علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبى است ولى بهتر این است که برنامه هاى جدیدى که در میان شیعه سابقه نداشته، ترتیب داده نشود زیرا باعث کمرنگ شدن برنامه های اصلی می شود.

اهانت به خلفاء در مجالس فرحة الزهراء [مناسبت ها]

پرسش : اهانت به یکی از خلفاء و همچنین عایشه و حفصه، آشکارا یا مخفیانه چه حکمی دارد؟ آیا بیان مطاعن ایشان در مجالس عمومی جایز است؟ تشکیل مجالس عیدالزهراء، آشکارا یا مخفیانه چه حکمی دارد؟
پاسخ : لازم است از کارهایی که باعث تفرقه صفوف و ایجاد شکاف بین مسلمانان می شود خودداری شود و همه ی مسلمین در برابر دشمنان اسلام متحد شوند و ما روز نهم ربیع را به مناسبت شروع ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) جشن می گیریم و این روزی است که به نام «فرحة الزهرا» معروف است. جشن گرفتن این روز یک امر عرفی است و وجه شرعی ندارد. بعضی افراد کارهای دیگری به این مناسبت اضافه کرده اند که ما در این مورد صحبتی نمی کنیم.

منظور از عید بقر در مفاتیح [متفرقه عزاداری]

پرسش : منظور از (یوم بقر) که در مفاتیح الجنان آمده چیست، سند معتبری دارد یا نه؟
پاسخ : بقر در اصل به معنای شکافتن است ولی روایت معتبری درباره نامگذاری نهم ربیع به عید بقر که در مفاتیح آمده است، نداریم.

تجمّع در پشت درب مساجد در شب اوّل ربیع الاوّل [خرافات]

پرسش : چند سالى است حرکتى در برخى مساجد رواج یافته، که به نظر مى رسد ترویج نوعى خرافه باشد. ماجرا بدین قرار است که در شب اوّل ماه ربیع الاوّل، از حدود نیمه شب تا اذان صبح، افرادى (که غالباً خانمها هستند) با در دست داشتن شمع، پشت درب مساجد تجمّع نموده، و با کوبیدن درب مساجد به صورت آهسته، و خواندن اذکارى، توسّل جسته و حاجات خود را طلب مى نمایند. و این حال تضرّع در هنگام اذان صبح به اوج خود مى رسد. کسانى که به این شیوه عمل مى کنند، آن را مستند به شنیده هاى خود از بعضى خانمهاى جلسه اى، و هدف از آن را رفع همّ و غم، و برآورده شدن حاجات، و تسلّى دل حضرت زهرا(علیها السلام)مى دانند. لطفاً بفرمایید: 1ـ آیا اساساً چنین عملى مستند روایى دارد؟ 2ـ آیا چنین عملى (که در حال گسترش مى باشد) مى تواند به عنوان یک حرکت شایسته مورد تأسّى دیگران قرار گیرد؟ 3ـ در صورتى که عمل فوق از جمله خرافات، و یا خدایى نکرده نوعى بدعت باشد، وظیفه ائمّه جماعات و متدیّنین در این خصوص چیست؟
پاسخ : با توجّه به این که این عمل در روایات معصومین(علیهم السلام) وارد نشده، انجام آن به عنوان یک امر مستحبّ شرعى جایز نیست، و سزاوار است ائمّه محترم جماعات مردم را به سوى مراسم و توسّلاتى دعوت کنند که در روایات معصومین(علیهم السلام) وارد شده است، و گرنه ممکن است افراد منحرف براى وهن مذهب هر روز امر تازه اى اختراع نمایند، و ناآگاهان را به سوى آن دعوت کنند.

جشن های روز نهم ربیع الاول [مناسبت ها]

پرسش : چند سالى است بعضى از هیأتهاى مذهبى توسط بعضى از مداحان، نهم ربیع الاوّل را جشن مفصّلى مى گیرند و تا دیر وقت (شبها) جلسات جشن دارند و متأسفانه کمتر مسائل شرعى رعایت مى شود. با توجّه به این مقدّمه به سؤالات زیر پاسخ دهید: الف) نظر شما راجع به این جلسات چیست؟ آیا شرکت کنیم؟ ب) آیا ائمّه اطهار(علیهم السلام) هم در این ایّام جشن مى گرفتند و شادى داشته اند؟ ج) آیا حدیث رفع قلم نسبت به این ایّام صحیح است و افراد آزادند هر کار خلافى را انجام دهند؟ د) با چه بیان و دلیلى مى توان اینها را قانع کرد؟ با چه مدارکى؟
پاسخ : در این جا نکاتى باید مورد توجّه قراد گیرد: الف) تولّى دوستان اهل بیت عصمت(علیهم السلام) و تبرّى از دشمنان آنها، جزء ارکان مذهب ماست. ب) نباید کارى کرد که شکاف در صفوف مسلمین بیفتد. ج) نباید به نام مقدّس اهل بیت(علیهم السلام) مجالس مشتمل بر گناه تشکیل داد. د) حدیث رفع قلم مخصوص به کودکان نابالغ و دیوانه ها و حالت خواب است و معاذ الله که ائمّه معصومین(علیهم السلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در این ایّام یا غیر این ایّام را داده باشند.

غسل روز هفدهم ربيع الاوّل [غسل های مستحب ]

پرسش : انجام غسل در روز هفدهم ربیع الأوّل (میلاد پیغمبر اکرم(صلى الله علیه و آله) چه حکمی دارد؟
پاسخ : می توانند در روز میلاد پیغمبر اکرم(صلى الله علیه و آله) به قصد ثواب و رجاء غسل انجام بدهند.

غسل های جانشین وضو [غسل هایی که کفایت از وضو می کنند ]

پرسش : آیا انجام غسل چه واجب و چه مستحبی کفایت از وضو می کند؟
پاسخ : تمام غسلهاى واجب و همچنين غسلهاى مستحبّى كه با دليل معتبر ثابت شده (مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاى قدر و مانند آن) كفايت از وضو مى كند و وضو بعد از غسل جنابت بدعت و حرام است، البته احتياط مستحب آن است كه در غير غسل جنابت وضو بگيرند.

کفایت یا عدم کفایت غسل جمعه از وضو [غسل هایی که کفایت از وضو می کنند ]

پرسش : آیا غسل جمعه از وضو کفایت می کند؟
پاسخ : چنانچه این غسل را در روز جمعه یا در روز شنبه به نیت قضا یا در عصر روز پنج شنبه (در صورتي که احتمال قابل توجهي بدهد روز جمعه موفق به غسل کردن نمي شود)انجام بدهد، کفایت از وضو می کند، اما اگر در شب جمعه ( بعد از غروب پنجشنبه ) یا بعد ازظهر جمعه انجام شود، کفایت از وضو نمی کند.

خواندن نمازهای متعدد با یک غسل [غسل هایی که کفایت از وضو می کنند ]

پرسش : اگر کسی برای نماز ظهر غسل کند، خواندن نماز عصر یا مغرب و عشاء با آن چه حکمی دارد؟
پاسخ : تا زمانی که یکی از مبطلات وضو از انسان سر نزده، به هر مقدار که بخواهد می تواند با آن غسل نماز بخواند یا سایر کارهایی که نیاز به وضو دارد انجام دهد.

ضمان عامل در صورت عمل بر خلاف معمول [مسئول پرداخت خسارات در شرکت]

پرسش : اگر قرارداد خاصّى با عامل نگذاشته باشند و او مطابق معمول و متعارف معامله ای کند و خسارت وارد شود، آیا عامل ضامن است؟
پاسخ : آری؛ كسى كه با سرمايه شركت معامله مى‏ كند اگر قرارداد خاصّى با او نگذاشته باشند و برخلاف معمول عمل كند ضامن مى‏ باشد.

ضمان عامل در صورت تخلف از شرايط شرکت [مسئول پرداخت خسارات در شرکت]

پرسش : اگر عامل برخلاف قرارداد معامله کند و خسارتی وارد شود ضامن است؟
پاسخ : آری؛ كسى كه با سرمايه شركت معامله مى‏كند اگر برخلاف قراردادى كه با او كرده‏اند خريد و فروش كند و خسارتى پيش آيد ضامن است.

فسخ شراکت بدون اطلاع شرکاء دیگر [فسخ شرکت]

پرسش : من و چند نفر از خویشاوندان دیگر در ساخت یک گارگاه صنعتی مشارکت کرده ایم، یک نفر از ما بدنبال کارهای اداری و تهیه طرح و کارهای آن بوده است. البته بیشتر سهام متعلق به ایشان است ولی هنوز میزان سهام بین طرفین تعیین نشده. بعد از چندین سال ایشان بعلت اختلافات بوجود آمده از در اختیار گذاشتن حسابها جلوگیری می کند. ایشان در نظر دارد با بقیه شرکا بطور انفرادی تسویه حساب کند. آیا با توجه به اختلافات بوجود آمده با بقیه شرکا من می توانم با ایشان تسویه کنم. و بقیه شرکا را در نظر نگیرم؟
پاسخ : در صورتیکه مدت شرکت تمام نشده فسخ آن باید با توافق همه باشد.

فسخ شراکت [فسخ شرکت]

پرسش : شخصى براى پرداخت قیمت ماشینى که خریده بود به صد هزار تومان پول احتیاج داشت، به یکى از دوستانش مراجعه کرده و این پول را از او گرفته است و براى این که پول او به هنگام بازگشت ارزش خود را از دست ندهد او را در یک دانگ ماشین شریک مى کند، این کار چه حکمى دارد؟ و آیا مى تواند این معامله را فسخ کند؟
پاسخ : هرگاه معامله او نسبت به یک دانگ ماشین جدّى بوده معامله صحیح است و نمى تواند آن را پیش خود فسخ کند واگر معامله صورى بوده بیش از مقدار پول خود ( صد هزار تومان) چیزى طلبکار نیست.

حق الزحمه ای که بخاطر خرید شرکت ها و ادارات می دهند [احکام شرکت]

پرسش : تکلیف پولی که مراکز فروش به مسئول خرید شرکت ها و ادرات می دهند چه حکمی دارد؟
پاسخ : چنانچه خريد از آنجا به نفع شركت يا اداره باشد، و فروشنده از محلّ سود خود چيزى بپردازد و چيزى به قيمت اجناس در فاكتورها اضافه نكند اشكالى ندارد.

فروش سهام شرکت قبل از قبض مبیع [احکام شرکت]

پرسش : آیا فروش سهام شرکت قبل از قبض مبیع صحیح بوده است؟
پاسخ : تحویل نگرفتن جنس مانع از صحّت بیع نمى شود، مشروط بر این که قدرت بر تسلیم، ولو در زمانى که در معامله شرط کرده اند، وجود داشته باشد.

حق شرکت در صورت خیانت طرف دیگر شراکت [احکام شرکت]

پرسش : فردی با شخص دیگری مطابق عقد شرکت، شریک می شود و هر کدام بخشی از سرمایه مورد نیاز شرکت را تامین می کنند و یکی از این شرکاء به عنوان عامل شرکت تعیین می شود و سرمایه در اختیار او قرار می گیرد تا اقدام به فعالیت اقتصادی مشخص شده در عقد شرکت بپردازد اما عامل بعد از یک سال می گوید که من سرمایه شرکت را به جای فعالیت اقتصادی، به بدهی های معوقه خود پرداخته ام، در ضمن این اعتراف عامل و دلایل و اسناد هم این ادعای خیانت او را کاملا تایید می کند. سئوال این است که آیا شریک مقابل می تواند به عنوان خسارت مبلغی بیش از اصل سرمایه اش از شریک عامل مطالبه کند یا صرفا اصل سرمایه خود را می تواند بگیرد؟
پاسخ : چیزی به عنوان خسارت نمی تواند بگیرد ولی اگر تورم در این مدت شدید بوده می تواند تورم (قیمت اجناس) را محاسبه کند و بگیرد.

مشارکت در سود به شرط تضمین اصل سرمایه [احکام شرکت]

پرسش : در شرکتی فعالیت میکنم که ماهیانه مبلغی سود پرداخت میکند. یکی از دوستانم میخواهد وارد این شرکت شود اما ریسک نمیکند و میترسد (قابل ذکر است که شرکت کاملا مطمئن است و من هم نسبت به این شرکت مطمئن هستم اما دوستم این را نمیپذیرد) مساله این است که او به من پیشنهاد داده است که پول او را ضمانت کنم و به او چک بدهم و در عوض او نیز 50 درصد سود ماهیانه خود را به من بدهد.آیا از نظر شرعی این کار درست است؟ و آیا پولی که به من میدهد حلال است؟
پاسخ : در صورتیکه در ضمن عقد خارج لازم این مسائل را شرط کند مانعی ندارد. و منظور از عقد خارج لازم این است که مثلا کتابی را به یکدیگر بفروشند و در ضمن آن معامله شرط مزبور ذکر شود.

معامله ملک مشاع بدون اطلاع به شرکاء [احکام شرکت]

پرسش : چند نفر به صورت مشترک مالک زمین دیمى هستند. دو نفر از شرکا سهم خود را به صورت مفروز با تعیین حدود آن به فردى فروخته اند. مورد معامله از قسمت مرغوب و بیشترین بخش ملک مورد معامله است. شریک دیگر نسبت به این معامله معترض است. آیا چنین معامله اى، که حقوق سایر شرکاء در آن لحاظ نشده، صحیح است؟
پاسخ : معامله ملک مشاع تنها به صورت مشاع جایز است. و اگر بدون توافق با سایر شرکاء مفروز کرده باشند، معامله باطل است، مگر این که آنها رضایت دهند.

تصرف در مال مشاع بدون جلب رضایت تمام شرکا [احکام شرکت]

پرسش : استفاده يكى از شركا از مالى كه بين او و ديگران مشاع است، بدون اجازه بقيّه شركا چه حكمى دارد؟ در صورت عدم جواز، كدام يك از عناوين حرام بر آن بار مى شود؟
پاسخ : تصرّف هر يك از شركا در مال مشاع بدون جلب رضايت تمام شركا جايز نيست.

تصرّف شريک در صورت فوت يا جنون يا سفاهت شريک ديگر [احکام شرکت]

پرسش : آیا اگر يكى از شريك‏ ها بميرد يا ديوانه يا سفيه شود، شريك‏ هاى ديگر مى‏ توانند در مال شركت تصرّف كنند؟
پاسخ : نمى ‏توانند در مال شركت تصرّف كنند، ولى بيهوشى موقّت تأثيرى ندارد.

شرط تعلق سود و ضرر به نسبت سرمايه [احکام شرکت]

پرسش : آیا شريك‏ ها هر كدام به نسبت سرمايه خود سود و زيان مى ‏برند؟
پاسخ : آری؛ مگر اين‏كه شرط خاصى در قرارداد شركت ذكر كنند، بنابراين كسى كه سرمايه‏اش دوبرابر سرمايه ديگرى است سهم او از سود و زيان نيز دوبرابر سهم ديگرى خواهد بود امّا اگر قرارداد كنند سهمشان مساوى باشد مانعى ندارد.

شراکت با کسی که اموالش مخلوط به حرام است [شرایط شرکاء]

پرسش : پول شریکم مخلوط به حرام است و پول خودم پاک. آیا سهم سودم شبهه دارد؟
پاسخ : آری؛ اموال شما هم مخلوط به حرام شده می شود و باید از طریقی که در رساله آمده آن را تطهیر کنید.

انجام معاملات شرکت با کفار حربی [شرایط شرکاء]

پرسش : آیا با کفار حربی می توان شرکت و دیگر معاملات را انجام داد؟
پاسخ : در صورتیکه باعث تقویت آنها نشود و شرایط معامله کاملا حاصل باشد مانعی ندارد.

شراکت با افراد غیر معتقد و اهل کتاب [شرایط شرکاء]

پرسش : حکم شراکت و راه اندازی کسب و کار و تصرف در منافع مشترک بدست آمده با افراد ذیل در جامعه اسلامی و در کارهای حلال چگونه است؟ ۱- کسی که معلوم نیست چه عقیده ای دارد و اظهار عقیده نمی کند. ۲- مسلمانی که می گوید به خمس و زکات اعتقادی ندارد. ۳- افراد اهل کتاب شامل مسیحیان و یهودیان.
پاسخ : شراکت با آنها اشکالی ندارد مشروط بر اینکه برای کسب و کار حلال باشد.

عدم لزوم شناخت شریک [شرایط شرکاء]

پرسش : آیا لازم است شریکها همدیگر را بشناسند؟
پاسخ : شناختن شریکها در عقد مشارکت ضرورتى ندارد، همین اندازه کافى است که شریکها معیّن و معلوم و مثلا نامشان در دفاتر ثبت شده باشد.

حکم شراکت در صورت جهل به فعّالیت شرکت [شرایط شرکاء]

پرسش : شخصى از شرکتهاى متفرّقه سهامى خریدارى مى کند. شرکت طبق قرارداد، و زیر نظر قانون تجارت عمل مى کند ولى شرکا و اصل عمل شرکت و نوع آن نامعلوم است، آیا این مقدار جهل، به شرکت ضررى نمى زند؟
پاسخ : اگر اطّلاع کافى از کار شرکت ندارد خرید سهام اشکال دارد مگر این که وکالت مطلقه اى به مسئول آن شرکت بدهد که براى او سهامى را خریدارى کند.

شرايط كسانى كه مى‏خواهند باهم قرارداد شركت ببندند [شرایط شرکاء]

پرسش : كسانى كه مى‏خواهند باهم قرارداد شركت ببندند باید چه شرایطی را دارا باشند؟
پاسخ : بايد بالغ و عاقل‏ باشند و از روى قصد و اختيار اقدام كنند و نيز بايد ممنوع التّصرّف در اموال خود نباشند (مانند آدم سفيهى كه مال خود را نمى ‏تواند سرپرستى كند و بيهوده مصرف مى ‏نمايد).

تقسیم کار در شرکت [شرایط شرکاء]

پرسش : آیا می توانند در قرارداد شركت شرط كنند كه هر دو باهم خريد و فروش نمايند، يا هر كدام به تنهايى، يا فقط يكى از آنان معامله كند؟
پاسخ : آری؛ و در هر صورت بايد مطابق قرارداد عمل كنند و اگر اين مطلب را معيّن نكنند هيچ كدام بدون اجازه ديگرى نمى ‏تواند با آن سرمايه معامله كند.
تعداد صفحات : 582