پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

اجاره کلیسا جهت برگزاری عزاداری دهه محرم [کیفیت مجالس عزاداری]

پرسش : در کشور خارجی مراسم مذهبی شیعیان در کلیسای اجاره ای برگزار میگردد ایا دادن اجاره به کلیسا که میدانیم تبلیغ مسیحیت میکند و از پول حاصل جهت تبلیغ دین خود استفاده میکند حضور در این مکان برای انجام مراسم محرم جایز است یا خیر؟
پاسخ : اگر راه دیگری برای اقامه مراسم عاشورا نداشته باشید مانعی ندارد.

حرمت اولیّه و ثانویّه داشتن قمه زنی [قمه زنی و تیغ زنی]

پرسش : فرموده اید: قمه زني از جمله بدعت ها است که بواسطه آن خسارات بسياري بر ما وارد شده است و شيعه را در جهان به واسطه اين کار به جنون متّهم مي کنند. در این جا که قمه زنی را بدعت دانسته اید حرمت آن اولیه است یا ثانویه؟
پاسخ : هم جنبه اولیه دارد و هم ثانویه.

شرکت در مجالس قمه زنی [قمه زنی و تیغ زنی]

پرسش : شرکت در مجالس قمه زنی بدون اینکه خود فرد قمه بزند چه حکمی دارد؟ با توجه به این که افرادی که قمه می زنند مقلد مرجعی هستند که این کار را حرام نمی داند.
پاسخ : شخصی که مرجعش چنین کاری را اجازه نمی دهد نمی تواند در این مجلس شرکت کند.

کبودی و سرخی بدن بر اثر سینه و زنجیر زنی [سینه زنی و زنجیر زنی]

پرسش : سینه زدن و زنجیر زنی اگر موجب سرخی و کبودی بدن شود، اشکال دارد؟
پاسخ : اگر موجب جراحت نشود و کبودی معمولی که غالبا ایجاد می شود باشد مانعی ندارد.

پاکوبیدن یا هوسه در مجالس عزا [سینه زنی و زنجیر زنی]

پرسش : پایکوبی یا هوسه (یزله) کردن در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام برای مردان و زنان چه حکمی دارد؟
پاسخ : این کار مناسب زنان نیست ولی هوسه برای مردان اشکالی ندارد مشروط بر اینکه سبب وهن مذهب نشود.

اجرای تعزیه توسط دختر خردسال [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : دختر هشت ساله می تواند تعزیه خوانی کند؟
پاسخ : خالی از اشکال نیست.

گل مالی کردن بدن و لباس در عزاداری [دسته جات عزاداری]

پرسش : آیا گل مالیدن به سر و صورت و لباس در دسته جات عزاداری ائمه جایز است؟
پاسخ : به مقدار کم مانعی ندارد ولی به صورتی که در برخی از مناطق انجام می دهند و حوضچه از گل درست کرده و در آن وارد می شوند جایز نیست.

تبلیغات انتخاباتی در مجلس روضه [متفرقه عزاداری]

پرسش : در ایام انتخابات در بعضی موارد وقتی روضه دعوت میکنند یا روضه میرویم بعد از روضه تبلیغ انتخاباتی میکنن آیا هتک حرمت به امام حسین نیست؟
پاسخ : بر همه مومنین و مومنات لازم است از تبلیغات انتخاباتی در جلسات عزاداری سید الشهداء علیه السلام خودداری کنند.

گفتن جملاتی نظیر من عبد حسینم [اشعار مدیحه و نوحه]

پرسش : آیا اگر بگوییم (أنا عبدالحسین ع) اشکال دارد؟
پاسخ : اگر منظور از عبد، غلام و خادم باشد اشکال ندارد.

عقد کردن در محرم و صفر [مجالس شادی در ایام عزاداری]

پرسش : از نظر شرعى و قانونى حکم ازدواج دایم و موقّت در ماه هاى محرّم و صفر چیست؟
پاسخ : عقد کردن در این ایام اشکالی ندارد اما جنبه هاى شادى در آن حذف شود و به اصل عقد كه در آن عجله دارند، اكتفا كنند.

طلب فرزند در محرم [مجالس شادی در ایام عزاداری]

پرسش : آیا طلب فرزند در ماه هاى حرام چون محرّم از نظر شرع ایراد دارد؟ آیا در فرزند تأثیر منفى مى گذارد؟
پاسخ : اشکالى ندارد و جهت اطلاع از آداب و مستحبات و مکروهات اين موضوع به کتاب حلية المتقين رجوع نماييد.

شرایط سجده زیارت عاشورا [ادعیه و زیارات]

پرسش : براى سجده آخر زیارت عاشورا اگر مهر وجود نداشت بر چه چیزى مى توان سجده کرد؟ آیا از نگین انگشترى عقیق در چنین مواردى مى توان استفاده کرد؟
پاسخ : سجده بر زمین و آنچه از زمین مى روید (غیر خوراکى و پوشاکی) صحیح است همچنین سجده بر سنگهاى معدنى مانند سنگ مرمر و سنگهاى سفيد و سياه و حتّى عقيق اشكال ندارد و مى تواند بر روى کاغذ سجده کند.

خواستگاری رفتن در ایام عزا [مجالس شادی در ایام عزاداری]

پرسش : آیا در ایام شهادت و عزاداری و محرم و صفر خواستگاری کردن صحیح است؟
پاسخ : این کار اشکالی ندارد اما بهتر است در ایام عزا، بصورت مهمانی ساده باشد و از برگزاری مراسم شادی پرهیز شود.

سرمه و حنا بستن در ایام عزا [اصلاح و آرایش در ایام عزاداری]

پرسش : آیا سرمه کشیدن و حنا بستن در ایّام عزادارى نیز مستحب است، یا ترک آن در این گونه ایّام بهتر مى باشد؟
پاسخ : سرمه کشیدن مانعى ندارد ولى حنا بستن چون نشانه شادى است بهتر است در ایّام عزادارى ترک شود.

اصلاح و آرایش زنان در ایام عزاداری [اصلاح و آرایش در ایام عزاداری]

پرسش : آیا زیر ابرو برداشتن زن و آرایش غلیظ کردن فقط براى شوهر در ایّام محرّم به خصوص دهه اوّل جایز است؟
پاسخ : اصلاح براي زنان اشکالي ندارد. آرايش براي همسر نيز جايز است اما سزاوار است در شبها و روزهاي شهادت پرهيز شود.

خواندن زیارت عاشورا توسط اشخاص دارای عذرشرعی [ادعیه و زیارات]

پرسش : اشخاصی که دارای عذر شرعی هستند مانند شخص جنب یا حائض، آیا مى توانند زیارت عاشورا و دیگر ادعیه را بخوانند و سجده زیارت عاشورا را به جا آورند؟
پاسخ : خواندن دعاها و زيارات و انجام سجده و فرستادن صلوات و ساير اذکار به طور کلي مانعي ندارد.

حرکت زنان به دنبال هیات عزاداری [عزاداری بانوان]

پرسش : حرکت زنان با وضع نامناسب به دنبال هیأت هاى عزادارى، که موجب بروز گناهان و آلودگى هایى مى شود، چه صورتى دارد؟
پاسخ : عزادارى خامس آل عبا(علیه السلام) و سایر معصومین(علیهم السلام ) از افضل قربات است و شرکت زنان در دسته جات عزاداری مانعی ندارد اما باید به گونه ای رفتار کنند که آمیخته با خلاف شرع نشود.

مرثیه خوانی زنان [عزاداری بانوان]

پرسش : مرثیه خوانى و یا مدّاحى زنان با بلندگو، بطورى که موجب بروز مفسده گردد، چه صورت دارد؟
پاسخ : در فرض سوال؛ جایز نیست.

تعزیه خواندن [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : آیا اجرای مراسم تعزیه خوانى سنّتى همراه با آلات موسیقی مانند شیپور و طبل و دهل جایز است؟
پاسخ : چنانچه تعزیه خوانى، امر خلاف شرعي در آن نباشد (مانند روايات دروغين، استعمال آلات لهو، اختلاط مفسده دار ، پوشيدن لباس زنانه توسط مردان و مانند آن) و موجب هتک مقدسات نشود و براي نمازگزاران مزاحمتي ايجاد نکند اشکالي ندارد.

برگزاری تعزیه در مسجد و حسینیه [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : برگزاری مراسم تعزیه در مسجد و حسینیه چه حکمی دارد؟
پاسخ : در مسجد مناسب نیست ولی در حسینیه، چنانچه مراسم مزبور، خالی از هرگونه خلاف شرع باشد مانعی ندارد.

اجرای نقش توسط زنان در تعزیه [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : حکم اجرای نقش توسط زن در تعزیه در صورتى که فقط ساده بخواند نه با آهنگ صدا چیست؟
پاسخ : مرد بازی کند ولی لباس زنانه نپوشد.

نماز ظهر عاشورا [کیفیت مجالس عزاداری]

پرسش : نماز ظهر عاشورا چگونه خوانده می شود؟
پاسخ : نماز ظهر عاشورا همان نماز ظهر است که بعد از آن، نماز عصر خوانده مي شود و می توان آن را به جماعت يا فرادا خواند. البته بهتر است در صفوف به هم پيوسته جماعت، حضور پيدا کنند و نماز را در اين روز، به جماعت بخوانند.

برپایی نماز ظهر عاشورا در خیابان [کیفیت مجالس عزاداری]

پرسش : آیا برپایى نماز جماعت ظهر عاشورا در خیابان ها و بستن راه عبور و مرور مردم کار خوبى است؟
پاسخ : برپایی نماز جماعت ظهر عاشورا، کار بسیار خوبى است و یادآور نماز روز عاشوراى شهیدان کربلا در برابر تیرباران دشمن خصوصاً و اهمیّت فوق العاده نماز عموماً مى باشد و تا حد امکان تدابیری اندشیده شود که مقداری راه عبور و مرور برای کارهای ضروری باز باشد.

کار کردن در روز عاشورا [کار و تفریح در ایام عزاداری]

پرسش : کار کردن در روز عاشورا چه حکمی دارد؟
پاسخ : کار کردن در اين روز حرام نيست، اما مناسب است زماني را جهت شرکت در عزاداري اختصاص دهيد.

تضییع حقوق دیگران بواسطه عزاداری [عزاداری و ترک واجبات ]

پرسش : اگر عزادارى براى امام حسین(علیه السلام) باعث تضییع حقوق دیگران شود، آیا موجب ضمان خواهد شد؟ به طور کلّى آیا در این مورد خاص رعایت حقوق دیگران واجب است؟
پاسخ : عزادارى، یکى از مستحبّات مهم است ولى حفظ حقوق دیگران از واجبات است. بنابراین، باید طورى عزادارى کرد که حقوق کسى ضایع نشود.

هزینه کردن پول جمع آوری شده برای عزاداری در کارهای دیگر [اموال و هزینه های هیئت]

پرسش : آيا جايز است از پولى كه در ماه محرم و ماه رمضان، براى خرج مسجد و عزادارى‏ جمع‏آورى مى‏گردد جهت هيأت قرآن و كلاسهاى مسجدها، قرآن و تخته سياه و لوازم ديگر خريدارى نمود؟
پاسخ : اگر براى عزادارى باشد نمى شود براى كار ديگرى مصرف كرد ولى اگر براى هزينه هاى مسجد باشد مانعى ندارد.

حرکت مطلوب دسته جات عزاداری [دسته جات عزاداری]

پرسش : حرکت دسته جات عزادارى به چه شکلى مطلوب است؟
پاسخ : حرکت دسته جات کار خوب و مناسبي است و شکوه و عظمت فوق العاده اي به عزاداري مي دهد و جزء شعائر است. ولي توجّه داشته باشند، وقت نماز بايد مراعات شود. و باید با نظم کامل و پرچم هاى آبرومند که اهداف مقدّس عاشورا بر آن نوشته شده باشد، صورت گیرد. بهتر آن است که ریش سفیدان در قلب دسته جات باشند و جوانان در جلو و افراد بزرگسال در عقب دسته، و خواهران به دنبال آنها باشند.

صدای بلندگوها در عزاداری و مساجد [دسته جات عزاداری]

پرسش : اسفاده از بلندگو برای مجالس عزاداری تا چه حد مجاز است؟
پاسخ : نباید بلندگوهای مجالس، مزاحمتی برای همسایه ها داشته باشد بنابراین بلندگوها برای داخل مسجد روشن باشد ولی برای پخش اذان اشکالی ندارد البته صدای بلندگو خصوصا در مورد اذان صبح باید بگونه ای باشد که حال همسایه ها نیز رعایت شود.
تعداد صفحات : 536