پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

پیاده رفتن به کربلا [پیاده روی برای زیارت]

پرسش : آیا پیاده رفتن به کربلا استحباب خاصی دارد؟
پاسخ : با توجه به اینکه تعظیم شعائر اسلامی محسوب می‌شود رجحان و استحباب دارد.

تعارض رضایت شوهر و عدم رضایت پدر در سفر زیارتی [رضایت همسر، والدین و...]

پرسش : اگر زنی متأهل به همراه و با ارضایت همسرش بخواهد برای زیارت به عتبات برود، ولی پدرزن به خاطر ناامنی در عراق با این سفر دخترش راضی نباشد، آیا زن به همراه همسرش می‌تواند به این سفر برود و خداوند زیارتش را قبول می‌کند؟
پاسخ : درصورتی‌که حق شوهر و رضایت پدر باهم تعارض کنند رعایت حق شوهر مقدم است.

سفر بدون ویزا و پاسپورت [رعایت قوانین در زیارت]

پرسش : آیا می‌توان بدون گرفتن پاسپورت و ویزا، برای زیارت اربعین اقدام نمود؟
پاسخ : باید مطابق قوانین حکومت اسلامی عمل شود.

زیارت با وام [هزینه سفر زائرین]

پرسش : استفاده از وام برای سفر عتبات چه حکمی دارد؟
پاسخ : تنها وامی که ازنظر شرعی می‌توان برای عتبات و سایر سفرها استفاده کرد، وام قرض‌الحسنه است و حداکثر کارمزد مجاز برای این وام‌ها چهار درصد می‌باشد و استفاده از سایر وام‌ها که در مقابل آن سود دریافت می‌شود و یا کارمزد بیش از چهار درصد دارد جایز نیست و سفر آن‌ها اشکال دارد.

نماز زائرین اربعین [نماز زائرین]

پرسش : افرادی که در ایام اربعین به‌صورت پیاده‌روی به کربلا می‌روند، به چه صورت می‌باشد؟
پاسخ : نماز آن‌ها در بین راه شکسته می‌باشد و زمانی که وارد عراق و کربلا نیز شدند نماز به‌صورت شکسته خوانده می‌شود مگر اینکه ده روز در کربلا توقف داشته باشند و در ضمن: در چهار محل مسافر مخيّر است نماز را تمام يا شكسته بخواند: «شهر مکه»، «شهر مدینه» (در این دو شهر تفاوتی بین شهر قدیم و جدید نیست، «مسجد کوفه» و «حرم حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام» و منظور از حرم، قسمت زیر گنبد و رواق‌ها است. البتّه افضل در اين موارد، نماز تمام است.

اتصال در نماز جماعتی که برخی از مأمومین مسافرند [نماز زائرین]

پرسش : ادامه نماز جماعت بعد از قطع اتصال در مکان‌هایی مانند حرم که اکثراً مسافران نیز در جماعت شرکت دارند و بعد از رکعت دوم سلام داده و نمازشان را تمام می‌کنند به جماعت صحیح است یا قهرا فرادا می‌شود و آیا اتصال مجدد بعد از اقتدای آن‌ها قبل از رکوع رکعت سوم برقرار نمی‌شود؟
پاسخ : جماعت کسانی که اتصال آن‌ها قطع‌شده، قهرا تبدیل به فرادا می‌شود و به‌صورت فرادا صحیح است و اتصال بعدی فایده‌ای ندارد.

سفر بدون اجازه پدر [رضایت همسر، والدین و...]

پرسش : آیا می‌توان بدون اجازه‌ی پدر در پیاده‌روی اربعین شرکت نمود؟
پاسخ : اگر این سفر موجب اذیت و آزار آن‌ها نشود اشکالی ندارد و الا جایز نیست.

حکم نماز در سفر بدون داشتن ویزا [رعایت قوانین در زیارت]

پرسش : فردی تصمیم دارد بدون گرفتن ویزا به زیارت اربعین برود، نماز او چه حکمی دارد؟
پاسخ : ایرانی‌ها باید بدانند که این برنامه در کشور عراق است و حاکمیت کشور مال آن‌هاست، آن‌ها میزبان هستند و باید تدبیر میزبان را پذیرفت، ازاین‌رو افراد نباید بدون گذرنامه بروند و فشار بیاورند تا از کشور خارج شوند که کار نادرستی بوده و در این صورت نمی‌توانند نماز را شکسته بخوانند چون سفر آن‌ها اشکال دارد.

رعایت مسائل بهداشتی [پیاده روی برای زیارت]

پرسش : آیا افراد حاضر در مراسم پیاده‌روی می‌توانند مسائل بهداشتی را نادیده بگیرند؟
پاسخ : باید تا آنجا که می‌توانند مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

پیاده‌روی نمادین اربعین [پیاده روی برای زیارت]

پرسش : آیا پیاده‌روی به حرم دیگر ائمه معصومین علیهم‌السلام یا امامزادگان در روز اربعین به‌صورت نمادین، مشروع و جایز است؟
پاسخ : روايت خاصي نداريم، ولي به‌عنوان يك حركت نمادين مانعي ندارد، مخصوصاً اگر موجب تعظيم شعائر اسلامی (بزرگداشت ارزش‌های اسلامی) شود.

شرکت زنان در پیاده‌روی اربعین [شرکت در مجالس عزاداری]

پرسش : شرکت زنان در پیاده‌روی اربعین چه حکمی دارد؟
پاسخ : نباید از شکوه اربعین چیزی کاست و شرکت زنان اشکالی ندارد ولی جهات شرعی را باید کاملاً رعایت نمایند؛ و بهتر است که با محارم خود بروند.

خارج کردن مهر یا قرآن از حرم ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام [اموال حرم]

پرسش : بردن مهر یا قرآن یا کتاب دعا از حرم مطهر برای تبرک چه حکمی دارد؟
پاسخ : این کار جایز نیست و باید به‌صورت جدی اجتناب شود.

حکم خاک برداشته‌شده از حرم سیدالشهدا بدون اطلاع خدام [اموال حرم]

پرسش : رفیقم از حرم سیدالشهدا دریکی از صحن‌ها که داشتن حفاری می‌کردند یواشکی رفته پایین و دور از چشم خدام و مسئولین حرم، مقداری خاک تربت برداشته، می‌خواستم بپرسم. آیا این اشکال ندارد یا غصبی محسوب می‌گردد؟
پاسخ : کار صحیحی نبوده ولی الآن تکلیفی ندارد.

گرو نگه‌داشتن اموال حرم ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام برای گرفتن حاجت [اموال حرم]

پرسش : فردی حاجتی دارد و عده‌ای به او گفته‌اند که از حرم ائمه‌ی معصومین چیزی مانند تسبیح یا مهر بردار و به‌عنوان گرو نگه‌دار تا زمانی که حاجت بگیری و بعد چند برابر آن را برای حرم خریداری نما؛ آیا این کار صحیح است؟
پاسخ : این کار جایز نیست و چنین چیزی در شرع وارد نشده است و برای گرفتن حاجت خود به خود ائمه‌ی معصومین متوسل شوند و سعي کنند تمام نمازها، مخصوصاً نماز صبح را اول وقت بجا آورند و پس از نماز صبح دست راست را بر سينه نهاده، هفتاد مرتبه ذکر يا فتاح را تکرار کنند سپس 110 مرتبه صلوات بفرستند و گاه نيز ذکر لا حول و لا قوة الا بالله را تکرار نمايند و هرروز هرچند به مقدار کمي صدقه دهند. ما هم براي حل مشکل شیعیان دعا می‌کنیم.

تعدد باغداران و وحدت مالک در مساقات [احکام مساقات ]

پرسش : آیا صاحب باغ می تواند با چند نفر قرارداد مساقات ببندد؟
پاسخ : آری، ممكن است طرف قرارداد در مساقات متعدّد باشد يعنى صاحب باغ آن را در اختيار چند نفر بگذارد و با آنها قرارداد مساقات ببندد.

مساقات در درختانى که نياز به آبيارى ندارند [احکام مساقات ]

پرسش : در مورد درختانی كه احتياج به آبيارى ندارند و از آب باران يا رطوبت زمين استفاده مى‏كنند، آیا معامله مساقات صحیح است؟
پاسخ : در فرض سوال، اگر به كارهاى ديگرى مانند بيل‏زدن و كود دادن و سمپاشى كه موجب زياد شدن يا مرغوبيت ميوه مى‏شود احتياج داشته باشد معامله مساقات در آن صحيح است.

تکلیف ميوه ها در صورت بطلان معامله مساقات [احکام مساقات ]

پرسش : اگر معلوم شود که معامله مساقات باطل بوده ميوه ‏هاى باغ متعلق به کیست؟
پاسخ : مال صاحب باغ است، ولى بايد اجرت آبيارى و كارهاى ديگر را مطابق معمول به كسى كه درختان را سرپرستى كرده بدهد.

لزوم اجرای صیغه لفظی یا معاطاتی در مساقات [احکام مساقات ]

پرسش : آیا برای اجرای مساقات باید صیغه ای خوانده شود؟
پاسخ : در معامله مساقات مى‏توانند صيغه بخوانند، همچنين اگر صاحب درخت به قصد مساقات آن را دراختيار كسى كه كار مى ‏كند بگذارد و او نيز به همين قصد تحويل گيرد بى آن كه صيغه ‏اى بخواند، باز معامله صحيح است (ولى گفتگوى لازم براى مدّت و شرايط بايد قبلًا شده باشد).

چگونگى فسخ قرارداد مساقات [احکام مساقات ]

پرسش : چگونه می توان قرار داد مساقات را فسخ کرد؟
پاسخ : طرفين معامله مى‏توانند با رضايت يكديگر معامله مساقات را فسخ كنند و نيز اگر در ضمن قرارداد، حقّ فسخ براى هر دو يا براى يكى قرارداده باشند مى‏توانند معامله را به هم زنند واگر در قرارداد مساقات شرطى ذكر كرده باشند و آن شرط عملى نشود و كسى كه شرط به نفع اوست نتواند طرف را وادار به انجام آن كند، مى‏تواند معامله را به هم زند.

معنی مساقات [احکام مساقات ]

پرسش : گفته می شود معامله ای به نام مساقات داریم، بفرمایید که این چه نوع معامله ای است؟
پاسخ : هرگاه كسى درختان ميوه خود را تا مدّت معيّنى به ديگرى واگذار كند كه در مقابل دريافت سهمى از ميوه، باغ او را آبيارى و رسيدگى نمايد اين معامله را «مساقات» گويند.

شرایط مساقات [احکام مساقات ]

پرسش : آیا در تحقق مساقات شرایطی لازم است؟
پاسخ : مساقات چند شرط دارد: 1- مالك و باغدار بايد بالغ و عاقل‏باشند. 2- كسى آنها را مجبور به اين كار نكرده باشد. 3- ممنوع از تصرّف در مال خود نباشند 4- مدّت مساقات بايد معلوم باشد و اگر ابتداى آن را معيّن‏كنند و آخر آن را موقعى‏ قرار دهند كه حاصل آن سال بدست مى‏آيد صحيح است. 5- بايد سهم هر كدام به صورت نصف يا ثلث حاصل و مانند آن باشد، بنابراين اگر قرار بگذارند كه مثلًا يك تن از ميوه، مال صاحب باغ و بقيّه مال كسى است كه كار مى‏كند معامله باطل است. 6- بايد قرار داد معامله را پيش از ظاهر شدن ميوه بگذارند و اگر بعد از ظاهر شدن ميوه و پيش از رسيدن آن بگذارند چنانچه كارهايى مانند آبيارى و سمپاشى كه براى پرورش ميوه لازم است باقى‏مانده باشد مساقات صحيح است وگرنه اشكال دارد و اگر فقط احتياج به كارهايى مانند چيدن ميوه و نگهدارى آن باشد قرارداد آنها صحيح است، ولى مساقات نيست.

محدوده اجرای مساقات [احکام مساقات ]

پرسش : معامله مساقات در چه مواردی اجرا می شود؟
پاسخ : معامله مساقات علاوه بر درختان ميوه در مورد درختانى مانند درخت گل كه از گل آن براى گلاب گيرى و مانند آن استفاده مى‏كنند و يا درختانى مثل درخت حنا و سدر كه از برگ آنها بهره مى‏گيرند، يا بعضى از درختان كه از شيره و صمغ آن استفاده مى‏كنند صحيح است، ولى در مورد درختانى كه هيچ يك از اينها را ندارد مساقات صحيح نيست.

لازم بودن عقد صلح [کلیات صلح ]

پرسش : آیا عقد صلح در معاملات از عقود لازم است؟
پاسخ : از عقود لازم است که بدون دلیل هیچ یک از دو طرف حق به هم زدن آن را ندارند.

ایجاب و قبول در صلح [شرایط طرفین صلح ]

پرسش : آیا در صلح ایجاب و قبول لازم است؟
پاسخ : صلح نیاز به ایجاب و قبول دارد.البته در عقد صلح صیغه خاصی معتبر نیست؛ بلکه هر لفظی که بیانگر معنای صلح باشد، کفایت میکند.

فسخ معامله در مجلس مصالحه [شرایط تحقق صلح]

پرسش : اگر در مجلس مصالحه بعد از تمام شدن صلح يكى از دو طرف پشيمان شود می تواند مصالحه را فسخ کند؟
پاسخ : اگر در مجلس مصالحه بعد از تمام شدن صلح يكى از دو طرف پشيمان شود حقِّ فسخ ندارد مگر این که در ضمن قرار داد صلح شرط فسخ کنند.

فسخ صلح با رضایت طرفین [فسخ صلح ]

پرسش : آیا قرارداد صلح را با رضايت طرفين مى‏ توان فسخ كرد؟
پاسخ : قرارداد صلح را با رضايت طرفين مى‏توان فسخ كرد.

معیوب بودن جنس مورد مصالحه [فسخ صلح ]

پرسش : اگر چيزى را كه به صلح گرفتهایم معيوب باشد و از آن اطلاعى نداشته باشیم تکلیف چیست آیا می تواند تفاوت قیمت آن را گرفت؟
پاسخ : هرگاه چيزى را كه به صلح گرفته معيوب باشد و از آن اطلاعى نداشته مى‏تواند صلح را به هم زند، ولى گرفتن تفاوت قيمت صحيح و معيوب بستگى به رضايت طرفين دارد.

عدم جواز فسخ بعد از تحقق قبض و اقباض در صلح [فسخ صلح ]

پرسش : آيا پس از قبض و اقباض نمودن وجه المصالحه مى‌توان مصالحه را فسخ يا دخل و تصرّفى در اموال مصالحه شده كرد؟
پاسخ : پس از قبض و اقباض وجه المصالحه، فسخ آن جايز نيست، مگر با رضايت طرف مقابل.
تعداد صفحات : 644