پاسخ اجمالی:
پاسخ تفصیلی:
«الأغانى» عنوان کتابى در زمینه ادبیات و تاریخ عرب است که توسط على بن حسین بن محمد بن احمد بن هیثم مروانى اموى ابو الفرج اصفهانى (284ـ356ق) تألیف شده است و از مهم ترین منابع دانشمندان اسلام اعم از شیعه و سنى در زمینه تاریخ، لغت، شعر، تراجم، و حدیث به شمار مى رود. و به اعتراف و اتفاق همه مورخان و تراجم نویسان و کتاب شناسان هیچ کتابى مثل آن نوشته نشده است. ابو الفرج اصفهانى این کتاب را در طى پنجاه سال تألیف کرده و مشقت هاى فراوانى براى این منظور متحمل شده است.
اهمیت این کتاب چنان فراوان است که از «صاحب ابن عباد» نقل شده که: در مسافرتهاى وى هفتاد شتر کتابهاى ادبى او را حمل و نقل مى کردند اما با تدوین این کتاب توسط اصفهانى از همه آنها بى نیاز گشته و مشقتهاى چنین مسافرتهایى از میان رفت. به گفته ذهبى ابوالفرج در این کتاب صد قطعه شعر از مهم ترین خوانندگان شاعر عرب گرد آورده است که این امر موجب گشته تا این کتاب به عنوان «دیوان العرب» و «جامع أشتات المحاسن» یعنى در بر دارنده همه زیبایى هاى گوناگون، تلقى و توصیف شود.
وى ابتدا یک مقدمه مفصل، درباره انواع نغمه ها و قالبهاى شعرى خوانندگان عرب آورده و نظرات فنى و هنرى خود را تبیین کرده است. او در این مقدمه به صنایع ادبى اشعار عرب از قبیل وزن، قافیه، و عروض پرداخته است. سپس مهم ترین شخصیت هاى عرب را در قالب تراجم ذکر کرده که در ذیل هر شخصیت به نسب شناسى، اشعار او، و زندگى نامه وى پرداخته است.
ابو الفرج اصفهانى در این کتاب با تکریم و احترام فراوان از على بن ابى طالب(علیه السلام) یاد کرده است. و البته به همین دلیل توسط برخى از متعصبان اهل سنت به عنوان شیعه و کذّاب معرفى شده است. به ویژه اینکه او از حضرت على(علیه السلام) به عنوان امیر المؤمنین على بن ابى طالب صلوات الله علیه تعبیر آورده است نه به عنوان خلیفه چهارم.
این کتاب یکى از غنى ترین منابع درباره سخنان و کلمات گهربار على(علیه السلام) و حوادث مربوط به زندگى ایشان و سایر ائمه(علیهم السلام) به شمار مى رود. از این رو، مورد توجه بسیارى از علماى شیعه قرار گرفته است.
همچنین یکى از غنى ترین منابع تاریخ ادبیات عرب به شمار مى رود که افکار، لغات، مضامین مختلف، امثال، حکم و اشعار رایج و همچنین افسانه هاى عاشقانه معروف مثل لیلى و مجنون و نیز نام اماکن مهم عرب را در بر دارد که ادبیات فارسى آنها را از این منبع عاریه گرفته است.
این کتاب یکى از مهم ترین و نخستین منابع دایرة المعارفى در زمینه شعر و موسیقى مى باشد که تاریخ و سیر تطوّر شعر و موسیقى را به طور کامل و مفصل ارائه کرده است.
کتاب أغانى از جهات مختلف مورد توجه همه فرقه ها و مذاهب اسلام قرار گرفته است و توسط بعضى از دانشمندان تلخیص شده است که از مهم ترین کتاب هاى تدوین شده پیرامون این کتاب عبارتند از:
1ـ تلخیص الأغانى، که توسط جمال الدین ابو الفرج محمد بن على ابن خلید (م 629ق) تألیف شده است.
2ـ مختصر الأغانى که توسط ابوالفضل مؤیدالدین حارثى تلخیص شده است.
3ـ جداول کتاب الأغانى که توسط اغناطیوس جویدى مستشرق ایتالیایى تنظیم شده است.
4ـ رنات المثالث و المثانى فى روایات الأغانى، که توسط انطون صالحانى دمشقى اخراج وتدوین شده است.
5ـ مختصر الأغانى که توسط حسین بن شهاب الدین ابن جاندار نوشته شده است.
6ـ همچنین مختصر الأغانى که توسط ابن عبد المؤمن نوشته شده است.
7ـ عبدالرحمن بن طبیب دمشقى نیز تلخیص آن را نوشته است.
8ـ مختار الأغانى فى الأخبار و التهانى که توسط جمال الدین انصارى نویسنده کتاب لغت لسان العرب تنظیم شده است و. . . .
این کتاب بارها در کشورهاى اسلامى مثل مصر و لبنان به چاپ رسیده است.
اهمیت این کتاب چنان فراوان است که از «صاحب ابن عباد» نقل شده که: در مسافرتهاى وى هفتاد شتر کتابهاى ادبى او را حمل و نقل مى کردند اما با تدوین این کتاب توسط اصفهانى از همه آنها بى نیاز گشته و مشقتهاى چنین مسافرتهایى از میان رفت. به گفته ذهبى ابوالفرج در این کتاب صد قطعه شعر از مهم ترین خوانندگان شاعر عرب گرد آورده است که این امر موجب گشته تا این کتاب به عنوان «دیوان العرب» و «جامع أشتات المحاسن» یعنى در بر دارنده همه زیبایى هاى گوناگون، تلقى و توصیف شود.
وى ابتدا یک مقدمه مفصل، درباره انواع نغمه ها و قالبهاى شعرى خوانندگان عرب آورده و نظرات فنى و هنرى خود را تبیین کرده است. او در این مقدمه به صنایع ادبى اشعار عرب از قبیل وزن، قافیه، و عروض پرداخته است. سپس مهم ترین شخصیت هاى عرب را در قالب تراجم ذکر کرده که در ذیل هر شخصیت به نسب شناسى، اشعار او، و زندگى نامه وى پرداخته است.
ابو الفرج اصفهانى در این کتاب با تکریم و احترام فراوان از على بن ابى طالب(علیه السلام) یاد کرده است. و البته به همین دلیل توسط برخى از متعصبان اهل سنت به عنوان شیعه و کذّاب معرفى شده است. به ویژه اینکه او از حضرت على(علیه السلام) به عنوان امیر المؤمنین على بن ابى طالب صلوات الله علیه تعبیر آورده است نه به عنوان خلیفه چهارم.
این کتاب یکى از غنى ترین منابع درباره سخنان و کلمات گهربار على(علیه السلام) و حوادث مربوط به زندگى ایشان و سایر ائمه(علیهم السلام) به شمار مى رود. از این رو، مورد توجه بسیارى از علماى شیعه قرار گرفته است.
همچنین یکى از غنى ترین منابع تاریخ ادبیات عرب به شمار مى رود که افکار، لغات، مضامین مختلف، امثال، حکم و اشعار رایج و همچنین افسانه هاى عاشقانه معروف مثل لیلى و مجنون و نیز نام اماکن مهم عرب را در بر دارد که ادبیات فارسى آنها را از این منبع عاریه گرفته است.
این کتاب یکى از مهم ترین و نخستین منابع دایرة المعارفى در زمینه شعر و موسیقى مى باشد که تاریخ و سیر تطوّر شعر و موسیقى را به طور کامل و مفصل ارائه کرده است.
کتاب أغانى از جهات مختلف مورد توجه همه فرقه ها و مذاهب اسلام قرار گرفته است و توسط بعضى از دانشمندان تلخیص شده است که از مهم ترین کتاب هاى تدوین شده پیرامون این کتاب عبارتند از:
1ـ تلخیص الأغانى، که توسط جمال الدین ابو الفرج محمد بن على ابن خلید (م 629ق) تألیف شده است.
2ـ مختصر الأغانى که توسط ابوالفضل مؤیدالدین حارثى تلخیص شده است.
3ـ جداول کتاب الأغانى که توسط اغناطیوس جویدى مستشرق ایتالیایى تنظیم شده است.
4ـ رنات المثالث و المثانى فى روایات الأغانى، که توسط انطون صالحانى دمشقى اخراج وتدوین شده است.
5ـ مختصر الأغانى که توسط حسین بن شهاب الدین ابن جاندار نوشته شده است.
6ـ همچنین مختصر الأغانى که توسط ابن عبد المؤمن نوشته شده است.
7ـ عبدالرحمن بن طبیب دمشقى نیز تلخیص آن را نوشته است.
8ـ مختار الأغانى فى الأخبار و التهانى که توسط جمال الدین انصارى نویسنده کتاب لغت لسان العرب تنظیم شده است و. . . .
این کتاب بارها در کشورهاى اسلامى مثل مصر و لبنان به چاپ رسیده است.
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.