اجماع اهل تسنّن بر جواز زیارت پیامبر(ص)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

اجماع اهل تسنّن بر جواز زیارت پیامبر(ص)

پرسش : نظر علماى اهل تسنّن در مورد زیارت پیامبر(صلى الله علیه وآله) چیست؟
پاسخ اجمالی:
پاسخ تفصیلی: بسیارى از علماى اهل تسنن بر جواز و استحباب زیارت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) اجماع و اتفاق دارند که ما به نمونه هایى از آن اشاره مى کنیم:
1ـ سمهودى از تقى الدین سبکى نقل می کند که گفته است: «مسئله اجماعى است هم از نظر اقوال که همه گفته اند و هم از نظر فعل و عمل اجماعى است». و به طور تفصیل کلام ائمه اهل سنت را در این مورد بیان نموده و گفته است که زیارت رسول خدا «قربة الى الله» است؛ یعنى موجب قرب به خدا مى شود؛
2ـ سمهودى مى نویسد: فقها و علماى حنفى گفته اند: زیارت قبر پیغمبر(صلى الله علیه وآله) از با فضیلت ترین مستحبات بلکه به درجه واجبات نزدیک است و همچنین مالکیّه و حنابله هم بر این مطلب تصریح نموده اند و سبکى در کتابى که درباره زیارت دارد نقل هاى آنها را توضیح داده؛ ولى بعد از آن که اجماع بر آن هست حاجتى به بررسى و تتبّع آنها نیست.(1)
3ـ در مسند ابى حنیفه در پاورقى حدیث «زیارة قبر نبى(صلى الله علیه وآله) از فاضل لهنوى در شرح موطّا مى نویسد: «به درستى که علما اتفاق دارند بر این که زیارت قبر پیغمبر(صلى الله علیه وآله) از بزرگترین اعمال مستحب و افضل مشروعات است و کسى که در مشروعیت آن نزاع کند گمراه و گمراه کننده است»(2)
4ـ سمهودى در وفاءالوفا می نویسد: عیاض گفته است: زیارة قبره(صلى الله علیه وآله) سنّته بین المسلمین مجمع علیها و فضیلة مرغب فیها»(3) زیارت قبر پیامبر(صلى الله علیه وآله) بین مسلمان ها سنت و بر آن اجماع هست و فضیلتى مى باشد که به آن ترغیب شده است .
5ـ درکتاب: الفقه على المذاهب الأربعة ـ که موارد اتفاقى علماى مذاهب اربعه را نقل مى نماید می گوید: «زیارة قبر پیامبر(صلى الله علیه وآله) افضل المندوبات و ورد فیها احادیث»(4).
بنابراین جواز زیارت مرقد رسول خدا(صلى الله علیه وآله) را علماى اهل تسنن اجماعى و اتفاقى دانسته اند. چگونه مى شود اجماع و اتفاق بر مسئله اى باشد و ابن تیمیه و امثال او، آن را رد کرده باشد!(5)
پی نوشت: (1). وفاءالوفا، ج 4، ص 1366.
(2). سند ابى حنیفه حاشیه حدیث زیارة قبر النّبى، ص 201.
(3). وفاءالوفا، ج 4، ص 1362.
(4). الفقه على المذاهب الأربعه، ج 2، ص 590.
(5). گرد آوری از کتاب: توحید و زیارت، آیه الله سید حسن طاهری خرم آبادی، موسسه بوستان کتاب، چاپ دوم، ص 71 تا 75.
تاریخ انتشار: « 1400/02/22 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 5217