دلایل جسمانى بودن معراج

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

دلایل جسمانى بودن معراج

پرسش : معراج پیامبر(صلى الله علیه وآله) جسمانى بوده یا روحانى؟
پاسخ اجمالی:
پاسخ تفصیلی: علاوه بر این که مشهور میان دانشمندان اسلام (اعم از شیعه و اهل تسنن) این است که این امر، در بیدارى صورت گرفته، ظاهر آیات قرآن در آغاز سوره «اسراء» و همچنین سوره «نجم» نیز وقوع این امر را در بیدارى گواهى مى کند.
تواریخ اسلام نیز، گواه صادقى بر این موضوع است؛ زیرا در تاریخ مى خوانیم: هنگامى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) مسأله «معراج» را مطرح کرد، مشرکان به شدت آن را انکار کردند و آن را بهانه اى براى کوبیدن پیامبر(صلى الله علیه وآله) قرار دادند، این، به خوبى مى رساند که: پیامبر(صلى الله علیه وآله) هرگز مدّعى خواب یا مکاشفه روحانى نبوده و گرنه این همه سر و صدا نداشت.
و اگر در روایتى از «حسن بصرى» مى خوانیم: «کانَ فِى الْمَنامِ رُؤْیا رَآها»؛ (این امر در خواب واقع شده است) و یا خبرى از «عایشه» نقل شده: «وَاللّهِ ما فُقِدَ جَسَدُ رَسُولِ اللّهِ وَلکِنْ عُرِجَ بِرُوْحِهِ»؛ (به خدا سوگند! بدن پیامبر از میان ما نرفت، تنها روح او به آسمان ها پرواز کرد).(1)
ظاهراً جنبه سیاسى داشته و براى خاموش کردن جنجالى بوده است که درباره مسأله «معراج» در میان عده اى به وجود آمده بود.(2)
پی نوشت: (1). بحارالأنوار ج : 18 ص : 282 باب 3؛ إثبات المعراج و معناه و كيفيته و صفته و ما جرى فيه و وصف البراق.
(2). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج 12، ص 28.
تاریخ انتشار: « 1402/01/10 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 1549