فلسفه ممنوعیت ازدواج همسران پیامبر(ص)، پس از رحلت ايشان

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

فلسفه ممنوعیت ازدواج همسران پیامبر(ص)، پس از رحلت ايشان

پرسش : چرا همسران پیامبر(صلىعلیه وآله) پس از رحلت ایشان، حقنداشتند؟
پاسخ اجمالی:
پاسخ تفصیلی: پاسخ این سوال با توجه به فلسفه این تحریم روشن است؛ زیرا:
اولاً ـ بعضى به عنوان انتقام جوئى و توهین به ساحت مقدس پیامبر(صلىعلیه وآله)، چنین تصمیمى را گرفته بودند، و از این راه مى خواستند ضربه اى بر حیثیت آن حضرت وارد کنند.
ثانیاً ـ اگر این مساله مجاز بود، جمعى به عنوان این که همسر پیامبر(صلىعلیه وآله) را بعد از او در اختیار خود گرفته اند، ممکن بود این کار را وسیله سوء استفاده قرار دهند، و به این بهانه موقعیت اجتماعى براى خویش دست و پا کنند، و یا به عنوان این که آگاهى خاص از درون خانه پیامبر(صلىعلیه وآله) و تعلیمات و مکتب او دارند، به تحریفپردازند، و یا منافقین مطالبى را از این طریق در میان مردم نشر دهند که مخالف مقام پیامبر(صلىعلیه وآله) باشد (دقت کنید).
این خطر هنگامى ملموس تر مى شود که بدانیم گروهى خود را براى این کار آماده ساخته بودند، بعضى آن را به زبان آورده، و بعضى شاید تنها در دل داشتند.
از جمله کسانى را که بعضى از مفسران اهلدر اینجا نام برده اند «طلحه» است.(1)
خداوندى که بر اسرار نهان و آشکار آگاه است، براى بر هم زدن این توطئه زشت، یک حکم قاطع صادر فرمود، و جلو این امور را به کلى گرفت، و براى تحکیم پایه هاى آن، به همسران پیامبر(صلىعلیه وآله) لقب «ام المومنین» داد، تا بدانندبا آنها همچونبا مادر خویش است!
با توجه به آنچه گفته شد، روشن مى شود چرا همسران پیامبر(صلىعلیه وآله) لازم بود از این محرومیت استقبال کنند؟
در طول زندگى انسان، گاه مسائل مهمى مطرح مى شود که به خاطر آنها باید فداکارى و از خودگذشتگى نشان داد، و از بعضى از حقوق حقه خود چشم پوشید، به خصوص این که همیشه افتخارات بزرگ، مسئولیت هاى سنگینى نیز همراه دارد. بدون شک همسران پیامبر(صلى علیه وآله) افتخار عظیمى از طریق ازدواجشان با پیامبر(صلىعلیه وآله) کسب کردند، داشتن چنان افتخارى نیاز به چنین فداکارى هم دارد.
به همین دلیل، زنان پیامبر(صلىعلیه وآله) بعد از او در میان امت اسلامى بسیار محترم مى زیستند، و از وضع خود، بسیار راضى و خشنود بودند و آن محرومیت را در برابر این افتخارات، ناچیز مى شمردند.(2)
پی نوشت: (1). تفسیر «قرطبى»، جلد 8، صفحه 5310.
(2). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج 17، ص 432.
تاریخ انتشار: « 1397/04/26 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 5123