دلالت آیه 105 سوره انبیاء بر حکومت جهانی امام زمان(عج)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

دلالت آیه 105 سوره انبیاء بر حکومت جهانی امام زمان(عج)

پرسش : آیا منظور از105انبیاء حکومت حضرت مهدی(عج) است؟
پاسخ اجمالی:
پاسخ تفصیلی:  درانبیاء (آیات 105 و 106) مى خوانیم:
« وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ‌ اَنَّ الْاَرْ‌ضَ یَرِ‌ثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ * اِنَّ فِی هذَا لَبَلَاغًا لِّقَوْمٍ عَابِدِینَ ».
قبلا به مفهوم این چند لغت باید توجّه کرد:
«ارض» به مجموع کره زمین گفته مى شود و سراسر جهان را فرا مى گیرد؛ مگر اینکه قرینه خاصّى در کار باشد.
«ارث» در لغت به معنى چیزى است که بدون معامله و داد و ستد به دست کسى مى افتد، ولى در بعضى موارد ازکریم، ارث به تسلّط و پیروزى یک قوم صالح بر ناصالحان؛ و در اختیار گرفتن مواهب و امکانات آنها گفته شده است.
«زبور» دربه معنى هرگونه کتاب و نوشته است؛ ولى معمولا به کتاب «داوود» که در عهد قدیم از آن تعبیر به «مزامیر داود» شده اطلاق مى گردد؛ و آن مجموعه اى از مناجاتها و نیایشها و اندرزهاى داوود پیامبر است؛ این احتمال نیز وجود دارد که زبور تمام کتب آسمانى پیشین (قبل از قرآن) بوده باشد.
«ذکر» دربه معنى هر چیزى است که مایه تذکّر و یادآورى باشد ولى درفوق به کتاب آسمانى موسى(علیه السلام) «تورات»گردیده به قرینه این که قبل از زبور معرّفى شده است، و طبقدیگرى «ذکر» اشاره بهمجید است زیرا که در خود آیاتاین عنوان بهگفته شده (ان هو الاّ ذکر للعالمین(1)).
بنابراین، عبارت «من بعد» به معنى «علاوه بر» خواهد بود (دقّت کنید).
«صالح» به معنى شایسته و صلاحیت دار است و هنگامى که بطور مطلق گفته شود صلاحیّت و شایستگى از تمام چیزها را فرا مى گیرد؛ شایستگى علمى؛ شایستگى اخلاقى؛ شایستگى از نظرو تقوى و آگاهى و مدیریت.
و به این ترتیب مفهوم آیات چنین مى شود:
ما در کتاب زبور علاوه برمجید (یا پس از تورات) نوشتیم که زمین را بندگان صالح و شایسته من در اختیار خواهند گرفت؛ و همین براى گروه عبادت کنندگان (و آنها که در مسیر بندگىگام بر مى دارند) براى رسیدن به اهدافشان کافى است.
ذکر این موضوع در زبور (اگر به معنى همه کتب آسمانى پیشین باشد) دلیل بر آن است که این موضوع در همه کتابهاى آسمانى به عنوان یکثابت وجود داشته.
و اگر هم منظور از آن کتاب داوود بوده باشد شاید به تناسب آن است که داوود حکومت وسیع و پهناورى داشت که در مسیر حقّ وو منافع انسانها بود؛ اگرچه جنبه منطقه اى داشت و فراگیر همه جهان نبود؛ ولى در زبور به او بشارت داده شد که یک حکومت فراگیر جهانى بر پایه آزادى و امنیّت ودر انتظار جهانیان خواهد بود.
یعنى هنگامى که شایستگى کافى پیدا کنند، و مصداق زنده «عبادى الصّالحون» و بندگان شایستهگردند. وارث همه میراثها و مواهب زمین خواهند شد. هم وارث حکومت مادّى و هم حکومت معنوى.
در پاره اى از روایات که در تفسیرفوق آمده تعبیرات روشنتر و صریحترى در این زمینه دیده مى شود.
از جمله درمعروف «مجمع البیان» در ذیلفوق از امام باقر(علیه السلام) نقل است: «هم اصحاب المهدى فى آخر الزّمان»:
اینها همان یاران مهدى(علیه السلام) در آخر زمان خواهند بود؛ همان مردان و زنان خود ساخته اى که وارث همه میراثهاى زمین خواهند شد؛ و شایستگى این رسالت بزرگ را خواهند داشت.
جالب توجّه اینکه، در کتاب «مزامیر داوود» که امروز جزء کتب عهد قدیم (تورات) است عین این موضوع به تعبیرات گوناگون دیده مى شود:
از جمله در مزمور 37 مى خوانیم:
زیرا که شریران منقطع خواهند شد و اما متوکّلان به خداوند وارث زمین خواهند شد، هان بعد از اندک مدّتى شریر نخواهند بود، در مکانش تامّل خواهى کرد و نخواهد بود امّا حکیمان وارث زمین خواهند شد.
در همان «مزمور 37» همین موضوع به تعبیرات دیگرى نیز آمده است:
«... زیرا متبرّکان خداوند وارث زمین خواهند شد، امّا ملعونان وى منقطع خواهند شد ـ صدیقان وارث زمین شده ابداً در آن ساکن خواهند شد».(2)
همانگونه که ملاحظه مى کنید کلمه صالحون که درآمده کلمه جامعى است که هم «حکیمان» و هم «صدّیقان» و هم «متوکّلان» و هم «متبرکان» را در بر مى گیرد.
و همانطور که یادآور شدیم ازاخیر یعنى «انّ فى هذا لبلاغاً لقوم عابدین» استفاده مى شود که حکومت روى زمین هدف نهایى صالحان و شایستگان نیست بلکه وسیله اى است که با آن به هدف نهایى یعنى تکامل انسان در همه زمینه ها خواهند رسید زیرا بلاغ به معنى «چیزى که با آن به هدفشان خواهند رسید» مى باشد.(3)
پی نوشت: (1)ـ سوره تکویر، آیه 27.
(2)ـ جمله هاى فوق را از ترجمه تورات که در سال 1878 میلادى توسّط مجمع ترجمه کتب مقدّسه به زبانهاى خارجى در لندن به فارسى بر گردانده شده، آوردیم.
(3) . گردآوری از کتاب: حکومت جهانی مهدی(عج)، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، ص 111.
تاریخ انتشار: « 1397/06/30 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 4238