شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان از منظر معظم له

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
makarem news

یادداشت روز:

شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان از منظر معظم له

دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان/اوصاف ابرار از لسان قرآن/ابرار چه کسانی هستند؟/آثار همنشینی با بدان/همنشینی و بدبینی/ عملی که قلب انسان را میمیراند/همنشینی با نیکان؛ وسیله وصال انسان به «دارالقرار»/ توکل به خدا

دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

«اللهُمَّ وَفِّقْنى‏ فيهِ لِمُوافَقَةِ الْأَبْرارِ، وَجَنِّبْنى‏ فيهِ‏ مُرافَقَةَ الْأَشْرارِ، وَآوِنى‏ فيهِ بِرَحْمَتِكَ الى‏ دارِالْقَرارِ، بِالهِيَّتِكَ يا الهَ‏الْعالَمينَ؛ خدايا در اين ماه‏ مرا بر همراهى نيكان موفّق بدار، و از رفاقت با بدكاران دور بدار و در جوار قربت پناه ده به خداونديت اى معبود جهانيان».‏[1]

ذکر صفات و ویژگی های ابرار و تبیین مصداق حقیقی ابرار در قرآن ، و تشریح آثار همنشینی با اشرار یا ابرار از جمله مهمترین نکات دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان است.

اوصاف ابرار از لسان قرآن

در آيات قرآن‏ مجيد كراراً سخن از«ابرار» و مقامات و پاداش هاى عظيم آنها به ميان آمده است،[2]،[3]،[4] از جمله كارهاى برجسته ابرار و عباد اللَّه، اطعام طعام برشمرده شده است.[5] «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَيَتِيماً وَأَسِيراً[6]؛ و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» می‌دهند!»[7]

ابرار چه کسانی هستند؟

ابرار کسانی هستند كه روحى وسيع و همتى بلند و اعتقاد و عملى نيك دارند،[8] در حديثى از امام حسن مجتبى علیه السلام مى‏خوانيم:«كلما فى كتاب اللَّه عز و جل من قوله ان الأبرار فو اللَّه ما اراد به الا على بن ابى طالب و فاطمة و اناو الحسين ؛ هر جا در قرآن مجيد« ان الأبرار» آمده به خدا سوگند منظور پروردگار از آن على بن ابى طالب و فاطمه و من و حسين است».[9]،[10]

آثار همنشینی با بدان

 اين تشبيه قديمى، كه اخلاق زشت و بد همانند بيماري هاى واگيردار است، و به سرعت به نزديكان و همنشينان سرايت مى‏كند، تشبيه گويايى است؛[11]بسيار ديده شده است كه سرنوشت افراد خوب و بد، بر اثر معاشرت ها به كلّى دگرگون شده، و مسير زندگانى آنها تغيير يافته است.[12]

 معمولًا دوستان بد همنشينان خود را زير بمباران تلقينات مى‏گيرند و همين امر سبب مى‏شود كه گاه بدترين اعمال در نظر آنان، تزيين يابد و حسّ تشخيص را به كلّى دگرگون سازد.[13]

همنشینی و بدبینی

 معاشرت با بدان، حسّ بدبينى را در انسان، تشديد مى‏كند و سبب مى‏شود كه نسبت به همه كس بدبين باشد، در حديثى از اميرمؤمنان على عليه السلام مى‏خوانيم:«مُجالَسَةُ الْاشْرارِ تُورِثُ سُوءَ الظَّنِّ بِالْاخْيارِ؛ همنشينى با بدان موجب بدبينى به نيكان مى‏شود.».[14]،[15]

عملی که قلب انسان را می میراند

انسان بايد مراقب باشد كه روح و جان خود را به دست هر كس نسپارد.[16] چرا که همنشينى‏ با بدان موجب مرگ‏ معنوى است.[17] در این زمینه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: همنشينى با انسان‏هاى پست، قلب را مى‏ميرانَد.[18]،[19]

همنشینی با نیکان؛ وسیله وصال انسان به «دارالقرار»

همنشینی و همسويى با نيكان‏ و پاكان، و ناهماهنگى با بدان و شروران، يكى از كليدهاى بهشت «دارالقرار»‏ است.[20] چرا که بهشت مركز پاكان و نيكان و پيوستن به ابديت قرب خداوند است.[21]

سخن آخر:(توکل به خدا)

فراز پایانی دعا در حقيقت به منزله دليلى است براى موضوع توكل بر خدا، و چگونه انسان بر او توكل نكند، و كار خويش را به او نسپارد، در حالى كه در پهنه جهان هستى غير از او حاكم و فرمانروا و منعم و مربّى و معبود نيست.[22]

 

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir

 


[1] كليات مفاتيح نوين ؛ ص815.

[2] سوره آل عمران؛ آيه 193.

[3] سورۀ دهر ؛آيه 8.

[4] تفسير نمونه ؛ ج‏26 ؛ ص279.

[5] همان ؛ ج‏25 ؛ ص357.

[6] سوره دهر، آيه 8.

[7] تفسير نمونه ؛ ج‏25 ؛ ص342.

[8] همان ؛ ج‏26 ؛ ص279.

[9] نور الثقلين؛ ج 5؛ ص 533؛ح 33.

[10] تفسير نمونه ؛ ج‏26 ؛ ص280.

[11] اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص162.

[12] همان.

[13] همان؛ص163.

[14] صفات الشّيعه، طبق نقل بحار، ج 71، ص 197.

[15] اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص163.

[16] همان.

[17] انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى ؛ ص261.

[18] بحارالانوار؛ ج 77؛ ص 45.

[19] انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى ؛ ص255.

[20] پيام قرآن ؛ ج‏6 ؛ ص171.

[21] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج‏15 ؛ ص593.

[22] تفسير نمونه ؛ ج‏25 ؛ ص180.


تاریخ انتشار: « 1398/03/01 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 370