شکوه اقتدار ارتش جمهوری اسلامی ایران از منظر معظم له

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
makarem news

یادداشت روز:

شکوه اقتدار ارتش جمهوری اسلامی ایران از منظر معظم له

اقتدار حکومت اسلامی در گرو تشکیل ارتش مکتبی و انقلابی/ ضرورت حمایت فراگیر از ارتش جمهوری اسلامی ایران/ ضرورت تقویت بنیۀ دفاعی ارتش/ لزوم پرورش نیروهای متخصص نظامی بادانش در ارتش/ ارتش؛ از وابستگی دوران طاغوت تا جانفشانی برای مکتب/ ارتش پرافتخار؛ محافظان مرزهای کشور/ ارتش مکتبی، زمینه ساز انقلاب مهدوی و ارتش انقلاب جهانی

makarem news

تأمّل در تاریخ انقلاب این مسأله را به خوبی نشان می دهد  وقایع و بحران هایی هم چون  جنگ تحمیلی اگر چه  بلای بزرگی بود؛[1] زیرا در آن روز نه ارتشی در کار بود نه معلوم بود سلاح دست کیست  و نه برنامه ریزی دفاعی داشتیم. دشمن ما در حد اعلای امکانات و ما در حد ادنای امکانات بودیم ؛[2] لیکن با همۀ این اوصاف در حال حاصر نیروی نظامی ما از قوی ترین نیروهای موجود در منطقه است که  در این بین، ارتش جمهوری اسلامی ایران، یکی از مهمترین نتیجه ی همان جنگ تحمیلی بوده است.[3]
اقتدار حکومت اسلامی در گرو تشکیل ارتش مکتبی و انقلابی
بدیهی است هيچ گاه جامعه بشرى حتى براى يك روز بدون حكومت نمى تواند زندگى سالمى داشته باشد، و منكران اين امر نيز هرگز به آن نرسيدند، و از وسط راه با دست پاچگى و شتاب به صورت شرم آورى بازگشتند!.[4]
شاهد اين سخن قبل از هر چيز تاريخ اسلام است؛[5] نخستين كارى كه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله بعد از هجرت به مدينه انجام داد تشكيل حكومت اسلامى بود.[6] اگر چه «حكومت اسلامى» در عصر آن حضرت بسيار ساده بود؛ ولى تمام آنچه براى يك حكومت مقتدر مورد نياز است، در آن پيش بينى شده بود[7]، اینگونه بود که پس از تشكيل حكومت اسلامى و شكل گرفتن جامعه اسلامى نهادهای اجتماعى و سیاسی هم چون ارتش منعقد گردید[8]و آن حضرت نخست به مسأله نيروى دفاعى و تحقق ارتش قدرتمند اسلام پرداخت.[9]
پیامبر اکرم(ص) ارتشى تشكيل داد كه مهاجران و انصار در آن شركت داشتند؛ و هر كس در هر سن و سال و در هر شرايط به جز زنان و كودكان و بيماران و از كار افتادگان ملزم به شركت در آن بوند. تهيه سلاح و مركب و آذوقه اين ارتش كوچك و ساده قسمتى بر عهده خود مردم بود، و قسمتى بر عهده حكومت اسلامى؛ و هر قدر دامنه غزوات و پيكار با دشمنان سر سخت گسترده تر مى شد تشكيلات ارتش اسلام وسيع تر و منظم تر مى گشت.[10]
بنابراین از یک سو اگر اسلام حكومتى نداشته باشد، تشكيل ارتش بی معنی خواهد بود؛[11] و از سوی دیگر براى پيشرفت علوم و صنايع و حفظ سلامت و امنیت مردم ،باید در راستای تشکیل ارتش نيرومند و جلوگيرى از تهاجم هاى بيگانه اقدام نمود؛ زیرا حتی اگر در جهان هيچ جنگى هم صورت نگیرد لیکن بدون نيروى نظامی نمی توان نظم مطلوبى به جوامع بشرى داد.[12]
ضرورت حمایت فراگیر از ارتش جمهوری اسلامی ایران
بی تردید حكومت اسلامى براى تشكيل ارتش ، متكى به بيت المال است ،[13] زیرا همه بخش هاى حكومت اسلامى به ویژه ارتش به منابع مالى نیازمندند[14]، لذا در عصر و زمان حاضر هزينه جنگجويان و ارتش را دولت مى پردازد و حتى جنگجويان حقوق دريافت مى كنند، اما باید بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد. [15]
 اینچنین است که پيامبر صلى الله عليه و آله وقتی تصميم داشت لشكر اسلام را براى مقابله با دشمن، آماده سازد، و نياز به گرفتن كمك از مردم داشت.كسانى كه توانائى داشتند، مقدار قابل ملاحظه اى به عنوان «زكات» يا كمك بلاعوض، براى هزينه ارتش اسلام تحويل مسئولان اين امر دادند.[16]
و یا كارگر مسلمانى به نام «ابو عقيل انصارى» كه از چاه هاى اطراف مدينه آب براى منازل مى آورد و با مبلغ مختصرى كه از اين كار دريافت مى كرد هزينه زندگى خانواده خود را در حد پايين تأمين مى كرد نيز به فكر كمك به ارتش اسلام افتاد و چون اندوخته اى نداشت گفت: يك شب را اضافه كار مى كنم و درآمد آن را خدمت پيامبر(ص) مى آورم. محصول كار شبانه او دو من خرما بود كه يك من آن را براى خانواده خود گذارد و يك من را برای کمک و حمایت از ارتش اسلام خدمت پيامبر(ص) آورد.[17]
ضرورت تقویت بنیۀ دفاعی ارتش
بدون شك مسلمانان موظف هستند از تمام توان و نيروى خويش استفاده كنند و بنيه نظامى خويش را بالا ببرند، لذا تقويت بنيه دفاعى اسلام و بالا بردن توان نظامى ارتش اسلام و به كارگيرى پيشرفته ترين سلاح هاى نظامى، اقتصادى، تبليغاتى، اخلاقى، اجتماعى و مانند آن، در ارتش و دیگر نهادهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بسیار ضروری است، كه مسلمانان بايد آن را تأمين كنند؛ ولى از آنجا كه اين هزينه ها در راه خدا مصرف مى شود، خداوند متعال آن را بطور كامل به شما بازخواهدگرداند و بدون شك در اين معامله ضرر نخواهيد كرد.[18]
لزوم پرورش نیروهای متخصص نظامی بادانش در ارتش
در عصرى زندگى مى كنيم، كه فنون نظامى بسيار پيچيده شده و جنبه تخصصى پيدا كرده است، و چاره اى جز استفاده از نيروهاى متخصص در اين فنون و افسران و درجه دارن درس خوانده و تمرين ديده نيست؛ به اين ترتيب لازم است گروهى به عنوان كادر ثابت در ارتش بمانند و شب و روز به مسائل مهم دفاعى بينديشند و هر لحظه آماده مقابله با دشمن باشند.[19]
ارتش؛ از وابستگی‌ دوران طاغوت تا جانفشانی برای مکتب
گفتنی است هر جا سياست وابسته، صنايع وابسته، فرهنگ وابسته، ارتش وابسطه، و خلاصه زندگى وابسته است در آنجا شيطان بزرگ استعمار حضور دارد.[20] فراموش نمی کنیم در دوران پهلوی، غربی ها بر اموال ما مسلط بودند و منافع کشور را آزادانه می بردند در ارتش، سی هزار مستشار آمریکایی در کشور ما حضور داشتند[21] ولی الآن به برکت انقلاب اسلامی و جان فشانی ارتش مکتبی، نمی توانند چنین کنند. زیرا حرکت انقلابی ایران، نقشه ی منطقه را عوض کرد و آثار مهم بسیاری به جا گذاشت.[22]
نظام اسلامی اين مسأله را به خوبى تجربه كرده، و در سايه تحمل مشكلات و سختى هاى انقلاب توانست در خيلى از جهات خودكفا و مستقل شود. آری اقتدار و صلابت ارتش مرهون تحمل فشارها و تحریم هاست.[23]
ارتش پرافتخار؛ محافظان مرزهای کشور
در فقه اسلامى در باب جهاد بحثى تحت عنوان «مرابطه» يعنى آمادگى براى حفظ مرزهاى اسلامى در برابر هجوم احتمالى دشمنان ديده مى شود كه احكام خاصى براى آن ذكر شده است. [24]،[25]
ممكن است در نظر بعضى اين موضوع به عنوان طرفدارى اسلام از وجود «مرزهاى جغرافيايى» تلقى گردد، اما ناگفته روشن است كه اين موضوع تنها در صورتى است كه اسلام از طرف بيگانه اى مورد هجوم واقع گردد، ولى در صورت پيشرفت دعوت اسلامى در جهان- و بعبارت ديگر پيروزى طرح اسلام در دعوت خود اين موضوع خودبه خود منتفى خواهد گرديد و قبل از آن هم مرزهاى كشور اسلام مرز فكرى و عقيدتى است نه مرز جغرافيايى و قراردادى.[26]
و به تعبير ديگر در داخل حوزه اسلام به هيچ وجه تقسيم بندى جغرافيايى و مرز وجود ندارد، و در بيرون حوزه اسلام نيز تنها مرزهاى فكرى و اعتقادى آن را از ديگران جدا مى سازد.[27]
با همۀ این تفاسیر، مرزها معمولاً مناطقى هستند كه در اطراف كشور قرار دارند و ممكن است دشمن از آنجا نفوذ يا حمله كند و به همين دليل هميشه حكومت ها بخش مهمى از نيروهاى مسلحشان را در اين مناطق مى گمارند تا از حملات غافلگيرانه دشمنان آسوده خاطر باشند. اين تعبير نشان مى دهد كه توجه به مرزها از مهم ترين وظايف نيروهاى مسلح به ویژه ارتش پرافتخار جمهوری اسلامی است که به نحو احسن به منصۀ ظهور رسیده است.[28]
سخن آخر؛ارتش مکتبی، زمینه ساز انقلاب مهدوی و ارتش انقلاب جهانی
در خاتمه باید گفت  ما هر چه در برنامه های انقلاب داشتیم از نیروی مذهب بود. بهره گرفتن از نماز شب، دعاهای کمیل و ندبه، شروع عملیات با اسامی اهل بیت(ع) و موارد دیگر. خود انقلاب را هم با استفاده از فلسفه ی عاشورا و کمک گرفتن از نیروی مذهب جلو بردیم. امروز هم اگر دشمن به ما حمله نمی کند به دلیل ترس او از همین نیرو است زیرا می داند که اگر به ما حمله کند، ارتش و دیگر نهادهای مسلح جلو می آیند و پروائی از کشته  شدن هم ندارند.[29]
اینگونه است که با لطف خداوند و رهبری امام(ره) و کمک گرفتن از نیروی مذهب و استفاده از نیروی شهادت در ارتش، سپاه و بسیج، بعد از هشت سال بدون اینکه حتی یک وجب از خاک ما به دست دشمن بیفتد جنگ به اتمام رسید.[30]
بی تردید پيشبرد چنين هدفى و تشكيل ارتش مکتبی و به وجود آمدن چنين افراد پاكباخته و فداكارى كه در راه هدف و حقيقت از همه چيز بگذرند، پى ريزى انقلاب مهدوی و تشکیل ارتش انقلاب جهانى را موجب خواهد شد.[31]

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir



[1]  بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛1/7/1394.
[2] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛7/7/1389.
[3] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛1/7/1394.
[4] پيام قرآن ؛ ج 10 ؛ ص18.
[5] همان ؛ ص47.
[6] همان.
[7] همان ؛ ص104.
[8] سوگندهاى پر بار قرآن ؛ ص402.
[9] پيام قرآن ؛ ج 10 ؛ ص104.
[10] همان ؛ ص47.
[11] همان.
[12] همان ؛ ص18.
[13] خطوط اقتصاد اسلامى ؛ ص21.
[14] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 11 ؛ ص29.
[15] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج 1 ؛ ص466.
[16] شان نزول آيات قرآن ؛ ص.257
[17] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 12 ؛ ص404.
[18] آيات ولايت در قرآن ؛ ص309.
[19] پيام قرآن ؛ ج 10 ؛ ص309.
[20] خطوط اقتصاد اسلامى ؛ ص5.
[21] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛15/11/1393.
[22]  بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛7/7/1389.
[23] سوگندهاى پر بار قرآن ؛ ص536.
[24] ر.ک: «جواهر الكلام»؛ اول كتاب جهاد.
[25] زندگى در پرتو اخلاق ؛ ص197.
[26] همان.
[27] همان.
[28] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 10 ؛ ص312.
[29] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛89/07/0713.
[30] همان.
[31] پاسخ به پرسشهاى مذهبى ؛ ص226.


تاریخ انتشار: « 1396/01/29 »
کلیدواژگان

مطالب مرتبط

آثار و برکات ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم از منظر معظم له

درآمدی برجایگاه« انقلاب فرهنگی» در اسلام از منظر معظم له

بازخوانی نقشۀ راه «رهایی قدس» از منظر معظم له

بازخوانی هویت و رسالت «دانشجو» از منظر معظم له

دکترین وحدت در تعالیم امام صادق (علیه السلام) از منظر معظم له

فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 1192