پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

قرآن و بارش تگرگ از کوههای یخ آسمانی!

پرسش : قرآن در آیه 43 سوره نور می گوید: «خداوند از آسمان - از کوههایی که در آنست - سرما نازل می کند»؛ آیا در آسمان هم کوه وجود دارد؟! چرا دانشمندان فضایی آن را ندیده اند؟!
پاسخ اجمالی:

کوههای یخ تعبیری از ابرهای سرد و متراکم است؛ ضمن اینکه تصاویر این ابرها از بالا به صورت کوه و دره ها می باشد. دانشمندان نیز بعد از اختراع هواپيما و امكان پروازهاى بلند كه دانش بشر را وسعت بخشيد، به ابرهايى تشکیل یافته از سوزن هاى يخ رسيدند كه عنوان كوه ‏هايى از يخ بر آنها درست است.

نیامدن حدیث غدیر در صحیح بخاری و مسلم، دلیل بی اعتباری آن!

پرسش : حدیث غدیر در کتاب های معتبر و درجه اول اهل سنت مانند صحیح بخاری و مسلم نیامده است، آیا این مسأله نشانه بی اعتباری آن نیست؟
پاسخ اجمالی:

نویسندگان این دو کتاب ادعا نکرده اند که فقط احادیثی که ما نقل کرده ایم صحیح است؛ بلکه طبق اعتراف خود آنها روایات صحیحی که نیاورده اند بیشتر از روایات نقل شده بوده است. حتّی اگر حدیث غدیر در این دو کتاب می آمد باز هم پذیرفته نمی شد؛ چنانکه دلالت «حدیث منزلت» را که در این دو کتاب آمده پذیرفته نشده است! بخاری معاصر امام صادق(ع) بود؛ امّا از ایشان حدیثی نقل نکرده است! این رفتار نشان می دهد انگیزه های سیاسی و طایفی می تواند باعث بی اعتنایی به حق باشد.

جايگاه اصول کافي نزد شيعه

پرسش : آيا بيشتر روايات اصول کافی ضعيف دانسته شده است؟ اگر چنين است، چرا شيعه آن را تفسير قرآن مي داند؟!
پاسخ اجمالی:

بی شک اصول کافی معتبرترین کتاب «حدیثی» شیعه است. امّا شيعه بجز «قرآن کريم» هيچ کتابي را به طور «مطلق» صحیح نمی داند و این از محسّنات شیعه است. هر چند مرحوم كليني برترين محدّث تاريخ شيعه است؛ اما معصوم از خطا نبوده و اين امري طبيعی و مطابق با عقل است. سؤال اینجاست که چرا اکثر اهل سنّت به صحیح بخاری «اعتماد مطلق» دارند؟! در حالی که در میان روایات این کتاب علاوه بر حدیث ضعیف و شاذّ، حدیث جعلی نیز وجود دارد. از لحاظ متن نیز روایاتی دارد که خلاف تعلیمات قرآن و در حق رسول خدا(ص) توهین بار است!

شرک بودن اعتقاد به شفاعت؟

پرسش : هیچ موجودی غیر از خدا حقّ بخشیدن گناهکاران را ندارد؛ آیا عقیده به شفاعت به معنی شریک کردن موجوی دیگر در بخشش الهی نیست؟!
پاسخ اجمالی:

ماهیت شفاعت وساطت در بخشش است و شفیع کسی را نمی بخشد. معتقدان شفاعت هم نمی گویند که شفیعان آنها را ببخشند بلکه از شفیعان تقاضا می کنند که نزد خداوند برای آنها استغفار کنند؛ طلب استغفار هم یک دستور قرآنی است. از طرفی مالکیت و اذن شفاعت از آن خداوند است و شفیعان فقط واسطه نیل ما به مغفرت، رحمت، لطف و فیضی الهی هستند؛ بنابراین شفیعان در طول مسیری هستند که فیض الهی به انسان می رسد نه در عرض آن، تا شرک لازم آید!

رابطه «گناه» با «رزق و روزی»

پرسش : آیا آلودگی به «گناه» با کم شدن «رزق و روزی» ارتباط دارد؟
پاسخ اجمالی:

بر اساس آیات و روایات، آلودگى به گناهان يكى از علل آفات و حوادث در زندگى انسان هاست. قرآن، كليد گشایش درهاى بسته و فرو نشستن امواج بلا را در بازگشت به سوى خدا دانسته و می فرماید: «اگر اهل شهرها ايمان مى آوردند و تقوا پيشه مى كردند بركات آسمان و زمين را بر آنها مى گشوديم». پيامبر(ص) نیز می فرماید: «هنگامى كه بى عفتى آشكار گردد مرگ و مير ناگهانى زياد مى شود». از سویی عقل، نيز فيض الهی را بر طبق شايستگى ها می داند؛ لذا هنگامى كه انسان با گناه، عدم شايستگى خود را اثبات كند، قطع فيض الهی طبيعى است.

دخالت داشتن انسان در نظام «رزق و روزي»

پرسش : آيا این سخن صحیح است که نظام «رزق و روزي» تنها در دستان خداوند است و انسان هيچ دخالتي در آن ندارد؟
پاسخ اجمالی:

در آيات قرآن آمده كه خدا روزي هر كس را بخواهد گسترده يا تنگ مي كند ولی اين به معني خارج شدن نظام روزي از دست بشر نيست؛ چراكه اراده الهي بي حساب و كتاب نيست و با حكمت آميخته شده است. لذا هر كس تلاش بيشتري كند و تقوا و اعمال شايسته بیشتری داشته باشد مي تواند روزي خود را بيشتر كند.

«دو معامله جداگانه» راه فرار از ربا در معاملات

پرسش : آیا روایاتی دال بر انجام «دو معامله جداگانه» برای فرار از ربای معاملاتی وجود دارد؟
پاسخ اجمالی:

روایاتی به دست ما رسیده است كه راه چاره را برای فرار از ربای معاملاتی دو معامله جداگانه بيان مى كند. يعنى اگر كسى مثلاً مى خواهد مقدارى طلاى نامرغوب را با مقدارى طلاى خوب معامله كند، ابتدا طلاهاى خود را بفروشد، سپس با پول آن، طلاى مورد نظر را خريدارى كند. اين كار ممكن است به صورت دو معامله نقد، يا به شكل يك معامله نقد و يك معامله نسيه باشد، كه هر دو شكل آن در روايات اين گروه آمده است و در مجموع، از لحاظ سندی و دلالتی مطلوب و قابل عمل است.

حکمت تحریم «ربای معاملاتی»

پرسش : حکمت و دلیل تحریم «ربای معاملاتی» در روایات چگونه بیان شده است؟
پاسخ اجمالی:

به نظر می رسد فلسفه تحریم رباى معاملاتى براي این است که از آن براى وام ربوى سوء استفاده نشود. به عبارت دیگر، حرمت رباى معاملاتى حریمى است براى ممنوعیّت رباى قرضى و شارع مقدّس براى این که حریم قلعه ربا نفوذ ناپذیر باشد و به هیچ عنوان نتوان از آن سوء استفاده کرد، رباى معاملاتى را نیز حرام کرده است. اين مطلب در روایت محمد بن سنان نيز اشاره شده است.

ضرورت عصمت پیامبران الهی؟

پرسش : چه لزومی دارد پیامبران معصوم باشند؟ مگر هدف بعثت انبياء بدون عصمت محقق نمي شود؟
پاسخ اجمالی:

هدف از بعثت پیامبران هدایت نوع بشر است؛ مقتضای این هدف آن است که پیام های خداوند سالم به دست مردم برسد. اگر پیامبران از گناه و خطا معصوم نباشند احتمال دروغ و تحریف حقایق و خطا و اشتباه، در کلمات آنها راه پیدا می کند و سخنان آنها قابل اعتماد نخواهد بود. عصمت انبیاء نقش الگو بودن پیامبران را نیز محقق می سازد و یک اتمام حجتی است برای همه بندگان. بنابراین مقتضای رحمت الهی برای هدایت نوع بشر، عصمت کامل انبیاء(ع) است؛ یعنی فراهم کردن هر چه بیشتر زمینه هدایت مردم، بر خدا واجب است.

مناظره امام رضا(ع) با «ابن جهم» درباره «عصمت انبیاء»

پرسش : ماجرای مناظره امام رضا(علیه السلام) با «علی بن محمد بن جهم» درباره «عصمت انبیاء» چه بود؟
پاسخ اجمالی:

این شخص در جریان مناظره با امام(ع) درباره عصمت انبیاء شبهه ای مطرح نمود و به زعم خود با توسل به آیاتی از قرآن، نسبت عصیان و گناه را به پیامبرانی چون: حضرت آدم، داوود، یوسف و یونس(ع) روا داشت. امام(ع) جواب ایرادات وی را بیان فرمود و توضیحات کاملی ارائه داد چنانکه او به گريه افتاد و عرض كرد: «اي فرزند رسول خدا، من توبه مي كنم و تعهد مي نمايم كه از امروز به بعد دربارة پيامبران خدا جز آن چه شما فرموديد، نگويم».

مخالفت صریح قرآن با عقیده شفاعت!

پرسش : قرآن در آیات صریحی مثل «وَاتَّقُوا يَوْمًا لَّا تَجْزِي نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْئًا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ» عقیده شفاعت را رد می کند؛ آیا با این وصف عقیده به شفاعت عقیده ای خلاف قرآن نیست؟!
پاسخ اجمالی:

برای به دست آوردن «دیدگاه قرآن در مورد شفاعت» باید «مجموعه آیات وارد شده در این زمینه» را بررسی کرد و با صرف دیدن «یک یا چند آیه» نمی توان به حکم قرآن در این زمینه دست یافت. با بررسی «مجموع آیات شفاعت» این نتیجه حاصل می شود که «در قرآن اصل شفاعت انکار نشده است»؛ «قرآن شفاعت شفیعان را با اذن و اجازه خداوند پذیرفته است» و «آنچه نفی شده شفاعت بالاستقلال و بدون اذن الهی است».

ملاك سنجش ارزش هر جامعه

پرسش : ارزش هر جامعه ای با چه ملاکی سنجیده می شود؟
پاسخ اجمالی:

ارزش هر جامعه با «نظام ارزشى» آن جامعه رابطه مستقيم دارد. اگر فضائل اخلاقى زيربناى نظام باشد، اين جامعه همواره داراي استحكام و استوارى است؛ اما اگر نظام جامعه اى بر رذائل اخلاقى استوار باشد طبعاً بى ارزش و فناپذير است. آری ارزش هر فرد يا جامعه اى را بايد با معيارى كه از ابتداى خلقت انسان ها معيار سنجش آنها بوده است سنجيد. اگر نظام ارزشى جامعه فضيلت را معيار قرار دهد، هر فرد آن جامعه خود را با آن معيار با ارزش تلقّى كرده و جلوه مى دهد و اگر رذالت را معيار قرار دهد، هر فرد آن جامعه، خود را با آن معيار نشان مى دهد.

رابطه روح با دنیا پس از «مرگ»

پرسش : آیا پس از «مرگ» ارتباط روح با عالم دنیا کاملا قطع می شود؟
پاسخ اجمالی:

روايات متعددى وجود دارد كه نشان مى دهد «روح» به هنگام انتقال به عالم برزخ به كلّى از دنيا بريده نمى شود؛ بلكه گهگاه با آن ارتباط برقرار مى كند. در كتاب شريف كافي رواياتي داریم كه تاكيد دارند افراد با ايمان و حتّى افراد بى ايمان گهگاه به ديدار خانواده خود مى آيند، مؤمنان تنها خوبى ها و خوشى هاى خانواده خود را ديده و خوشحال مى شوند ولي كافران تنها بدى ها و ناخشنودى ها را ديده و غمگين مى شوند. دانشمندانى كه از طرق علمى و تجربى با ارواح ارتباط دارند، نيز بر اين نكته تاكيد دارند.

آفات و خطرات «نعمت های دنیا»

پرسش : «نعمت های دنیا» چه آفات و خطراتی را به دنبال دارد؟
پاسخ اجمالی:

زرق و برق اين جهان تنها از دور بسيار دل انگيز و دل رباست؛ امّا از نزدیک بسيار كوچك و گاه نگران كننده است. به عنوان مثال انسان با مشاهده زندگى شاهان گمان مى کند که جهان به كام آنهاست اما در واقع ایشان برخی از مواهب مانند امنيت، آزادی و فراغت بال را از دست داده اند لذا امام علی(ع) در این رابطه می فرماید: «شنيدن دنیا مهمتر از ديدن آن است، به عكس آخرت که ديدنش بسيار برتر از شنيدنش مى باشد».

شخصیت دینی امیر کبیر

پرسش : امیر کبیر از لحاظ دینی چه شخصیتی داشت؟ و چه خدماتی برای دین انجام داد؟
پاسخ اجمالی:

در ابعاد شخصی نقل های فراوانی درباره انجام مناسک مذهبی و شرکت امیرکبیر در عزاداری های ائمه(ع) وجود دارد و درباره اقداماتش در زمان صدارت اعظمی نیز می توان به این خدمات او اشاره کرد: ممنوع اعلام کردن می گساری، مقابله با آشوب فرقه بابیه، آزادی سید صالح عرب از بند حکومت عثمانی، مقابله با ریخت و پاش ها و رشوه گیری های دستگاه حکومت و تلاش برای احیای عدالت اجتماعی. نیز او ابایی از اصلاح برخی ساختارها و نهادهای مرتبط با دین و روحانیت هم چون اصلاح ساختار قضاوت یا پالایش عزاداری ها از برخی امور خرافی نداشت.

منظور از «صحیفه» و «مصحف» علی؟

پرسش : منظور از «صحیفه» و «مصحف» علی چیست؟ آیا علی(ع) قرآنی متفاوت داشت؟
پاسخ اجمالی:

«صحیفه النّبی»، «صحیفه علی»، «کتاب علی»، «کتاب نبی» و یا «الجامعه» همه مصداق یک چیز هستند و با «مصحف علی» تفاوت اساسی دارد؛ زیرا مراد از «صحیفه» و یا «الجامعه» مجموعه ای از احادیث است که منشاء بسیاری از احکام و یک کتاب فقهی و حقوقی می باشد. امّا «مصحف علی(ع)» همان قرآن به کتابت علی(ع) می باشد که از نظر تعداد آیات و سوره ها همانند قرآن موجود در میان مسلمین می باشد، مگر اینکه بر اساس ترتیب نزول تنظیم شده و مشتمل بر تفسیر، تاویل، و توضیحاتی است که در فهم قرآن تأثير به سزايى دارد.

هشدار امام علی(ع) درباره فریبندگی «دنیا»

پرسش : امام علی(علیه السلام) فریبندگی «دنیا» را چگونه تبیین نموده است؟
پاسخ اجمالی:

ایشان در خطبه 111 نخست همگان را از دنياى فانى و فريبنده بر حذر مى دارد و سپس با ذكر هجده وصف درباره دنيا و فريبندگى آن، ماهيّت واقعى آن را كاملاً برملا ساخته می فرماید: «ظاهرش شيرين و با طراوت، و در لابه لاى شهوات پيچيده شده، به خاطر نقد بودنش جلب توجه مى كند و با اين كه مواهب آن ناچيز است دل ها را به خود مى كشاند، آرزوهاى دنيا پرستان را در خود جمع كرده و زيور فريب به خود پوشانده است ولی شادمانى و نعمت آن پايدار نيست و از مشكلاتش كسى در امان نمى باشد و ...».

دین مانع پیشرفت علمی و صنعتی؟!

پرسش : اگر دين مانع پيشرفت نيست، چرا مسلمانان عقب مانده ‏اند؟
پاسخ اجمالی:

سبب ترقی جوامع سه عنصر فرهنگ، علم و ارزشهای انساني است که اسلام هر کدام از آنها را در سطح بالایی دارد. همچنین مسلمین قرنها در تمدن آفرینی و ایجاد نظامهای عالی اجتماعی بر همه برتری داشتند؛ پس اسلام مانع پیشرفت نیست. پس رفت مسلمین مربوط به درک غلط از مفاهیم دینی، تعطیل کردن برخی تعالیم اسلام، فراموشی مجاهدت های علمی، تعارضات اجتماعی - سیاسی و ظهور پدیده استعمار و... می باشد. مسیحیتی هم که مانع پیشرفت اروپاییها بود بواسطه تحریف و تفتیش عقاید کلیسای خرافی بود و قابل مقایسه با اسلام دانش گرا، نیست.

سوء استفاده از «بیت المال» برای اهداف سیاسی

پرسش : چرا امام علی(عليه السلام) برای تحکیم پایه های حکومت خود از «بیت المال» استفاده ننمود؟
پاسخ اجمالی:

مرحوم کلینی نقل می کند گروهی از شیعیان به امام علی(ع) عرض کردند برای تثبیت پایه های حکومتت اشراف را بر ما برتری ده و از بیت المال اموالی را بین آنان تقسیم نما. حضرت در پاسخ می فرماید: «آيا براى پيروزى، از ستم در حق كسانى كه بر آنها حكومت مى كنم، استمداد جويم؟». سپس می فرماید: «به خدا سوگند! من گِرد چنين كارى نمى گردم مادامى كه شب و روز طلوع و غروب دارند». در ادامه مى فرمايد: «اگر اين اموال از خودم بود به يقين در ميان آنها به طور مساوى تقسيم مى كردم، تا چه رسد به اين كه اموال خدا است».

درآمدهای مختلف «بیت المال» و نحوه مصرف هریک

پرسش : سخنان امام علی(علیه السلام) در مورد تقسیم مساوی بیت المال مربوط به کدام قسمت از درآمدهای آن است؟
پاسخ اجمالی:

منابع درآمدی بیت المال عبارت بود از: 1- غنایم جنگی، 2- خراج یا همان مال الاجاره ای که از زمین های فتح شده به خزانه دولت وارد می شد. 3- جزيه اى كه از غير مسلمانان گرفته مى شد و در برابر آن حكومت اسلامى از جان، مال و ناموس شان حمايت می کرد. 4- خمس، 5- زکات، 6- انفال. از بین این موارد تنها «خراج» و «جزيه» كه قسمت عمده بيت المال را در آن زمان تشكيل مى داد و به قدرى زياد بود كه درآمدهاى ديگر بيت المال در مقابل آن، چندان اهميّتى نداشت به صورت مساوی بین همه مسلمین تقسیم می شد.

ديوانه حقيقي از نظر پيامبر اكرم(ص)

پرسش : پیامبر(صلی الله علیه واله) چه کسی را به عنوان دیوانه حقیقی معرفی می نماید؟
پاسخ اجمالی:

رسول خدا(ص) فرمودند: «ان المجنون المُتَبَخْتِرُ فى مَشْيه الناظِرُ فى عطفَيه المُحَرِّكُ جَنْبَيْه بِمِنْكَبيه فذلك المَجْنوُن و هذا المُبْتَلى»؛ (ديوانه واقعى كسى است كه متكبرانه گام برمى دارد، دائماً به پهلوهاى خود نگاه مى كند، پهلوهاى خود را به همراه شانه ها تكان مى دهد [كبر و غرور از تمام وجود او مى بارد]).

موانع پیشبرد «عدالت» در جامعه

پرسش : چرا امام علی(عليه السلام) در اجرای برنامه های «عدالت محور» خود به طور کامل موفق نشد و چه موانعی بر سر راه امام در این امر بود؟
پاسخ اجمالی:

امام علی(ع) پراکندگی، جهل و هواپرستی مردم را مانعی در مسیر اقامه عدالت دانسته و می فرماید: «اى ارواح پراختلاف و اى دل هاى پراكنده! شمايى كه بدنهايتان ظاهر است و عقلهايتان پنهان». در واقع حضرت اختلاف و پراكندگى را سبب از بین رفتن نيروها می داند. سپس مى فرمايد: «پيوسته شما را متوجه حق مى سازم ولى شما فرار مى كنيد. هيهات! كه من بتوانم به وسيله شما ظلمت را از چهره عدالت برگيرم». در واقع زدودن تاريکی از چهره عدالت نيازمند ياران آگاه و فداكار است نه مردمی همانند اهل کوفه که امام گرفتار آنان بود.

تأثير خواجه نصيرالدين طوسي در حفظ، تقویت و ترويج تشيع؟

پرسش : خواجه نصیر الدین طوسی چه نقشی در حفظ، تقویت و ترويج تشيع داشت؟
پاسخ اجمالی:

مهم ترین اقدامات خواجه عبارت اند از: نجات جان مردم، علما، شهرها، مراقد، اوقاف و کتاب های شیعه در یورش مغول؛ نوشتن کتاب بر اساس مبانی اعتقادی، فقهی و علوم شیعی؛ پایه ریزی مبانی عقلی و فلسفی در کلام شیعه با نوشتن کتاب تجرید الاعتقاد و تقویت کلام شیعی؛ بازسازی و تاسیس و تقویت مراکز علمی شیعه؛ تربیت علمای شیعه؛ جذب علمای شیعه در مراکز علمی و حکومتی؛ احیای اوقاف شیعه و مدیریت آن به نفع مشاهد، حوزه های علمیه، فقرا و علمای شیعه؛ بازسازی مشاهد مشرفه و ساختن امکانات عمومی مثل کاروانسرا در اطراف آنها.

«فعاليت‌هاي هرمي» در تضاد با اشتغال و رونق اقتصادي

پرسش : در حال حاضر كه اين همه جوان بيكار داريم و فعاليت‌هاي اقتصادي رونق ندارد، چرا شرع جلوي اين فعاليت اقتصادي (شرکت های هرمی) را هم مي‌گيرد؟
پاسخ اجمالی:

درست است كه بيكارى براى كسانى كه قادر بر كار و فعاليّت هستند مذموم است؛ ولى اشتغال به كارهاى حرام و ناشايست، از آن مذموم تر است. از ديدگاه اسلام هدف، وسيله را توجيه نمى‌كند و نمي‌توان براى رسيدن به هدف مقدّس، از مقدّمات نامقدّس سود جست؛ بلكه بايد با وسائلى مقدّس، به هدف مقدّس نائل شد. بنابراين، عدم اشتغال جوانان، مجوّز آلوده شدن به فعاليّت‌‌هاى مرموزي مانند قمار، بخت ‌آزمايى، اكل مال به باطل و كلاهبردارى نمى‌‌شود.

منظور از «ملبسهم الاقتصاد» از ویژگی های متقین در بیان امام علی(ع)

پرسش : منظور از «ملبسهم الاقتصاد» که امام علی(علیه السلام) آنرا از ویژگی های متقین دانسته اند چیست؟
پاسخ اجمالی:

در معنای اين صفت، دو احتمال وجود دارد؛ يكي اين كه ممكن است مراد معناي حقيقي خود باشد؛ يعني زندگي آنان در حد متوسط است و هرگز دچار تنگدستي نمي شوند. احتمال دوم اين كه لباس در معنى مجازى و كنايى خود استعمال شده باشد. وقتى مى گويند: لباس فلانى اقتصاد و تقوا است؛ يعنى از همه جهات ميانه روى و تقوا دارد که در قرآن هم به اين صفت سفارش و تأکید شده است.

منظور از مصحف یا کتاب فاطمه(س)

پرسش : منظور از مصحف یا کتاب فاطمه(س) چیست؟ آیا آن نیز قرآنی غیر از قرآن موجود است؟!
پاسخ اجمالی:

«مُصْحَف»‏ آن چيزى است كه صفحات نوشته را در آن جمع می كنند، لذا به هر کتابی می توان «مصحف» گفت و نامیده شدن «مصحف فاطمه» به «مصحف» دلیل قرآن بودن آن نیست. «مصحف فاطمه» کتابی است که در حیات حضرت زهرا(س) با القاء و املای جبرئیل و به دست امام علی(ع) نوشته شد. این کتاب قرآن نیست و هیچ آیه ای از قرآن در آن نیست. مصحف فاطمه مشتمل بر حوادث غیبی و اسرار آل محمد(ع) و موارد دیگر است. این مصحف از نشانه های امامت بوده و در نزد امامان دست به دست گردیده و اکنون در دست امام زمان حضرت مهدی(عج) می باشد.

تبعیت قرآن در نظریه هفت آسمان و زمین محوری منظومه شمسی، از نجوم منسوخ یونانی!

پرسش : در نجوم قدیم یونان گزاره ای راجع به هفت عنصر آسمانی وجود دارد آیا قرآن توصیف خود را از تعداد و شکل و چگونگی قرار گرفتن آسمان ها، از نجوم یونانی قدیم اقتباس کرده؟ علاوه بر آن با توجه به گزاره های نجوم یونانی راجع به هفت عنصر با مرکزیت زمین، آیا قرآن نیز نظریه ثبوت و مرکز هستی بودن زمین را از همان نجوم یونانی اقتباس کرده است؟
پاسخ اجمالی:

منظور قرآن از هفت آسمان چیزی بسیار فراتر از آنچه در یونان قدیم به آن قائل بوده اند، می باشد و دلالت بر تعدّد «مجموعه های عظیم نجومی»، فراتر از کهکشان و سحابیها دارد. از نظر قرآن زمین و خورشید و ماه و سایر اجرام آسمانی همه در مدار خود در حرکت اند و این برخلاف یافته های نجوم یونان قدیم است که زمین را ثابت و محور حرکت آسمان ها می دانست. ضمن اینکه عقیده به هفت آسمان با معانی مختلف آن پدیده ای قدیمی تر از نظریه نجوم یونان قدیم است و در یونان قدیم غالبا به افلاک نه گانه قائل بوده اند نه هفت آسمان.

حکم قرآن درباره «شايعه سازان» و «اراذل و اوباش»

پرسش : قرآن کریم درباره «شايعه سازان» و «اراذل و اوباش» چه دستوری به پبامبر اکرم(صلی الله علیه واله) داده است؟
پاسخ اجمالی:

شايعه سازان و اراذل و اوباش دو گروهی هستند که آسیب های زيادى به امنيّت جامعه مى زنند. قرآن با اخطاری شديد به اين دو گروه، مى فرمايد: «اگر منافقان و بيماردلان و آنها كه اخبار دروغ و شايعات بى اساس در مدينه پخش مى كنند دست برندارند، تو را بر ضدّ آنان مى شورانيم، سپس جز مدّت كوتاهى نمى توانند در كنار تو در اين شهر بمانند. و از همه جا طرد مى شوند، و هر جا يافته شوند گرفته خواهند شد و به سختى به قتل خواهند رسيد».

تعداد صفحات : 248