پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

ضرورت بعثت انبیاء در کنار عقل؟

پرسش : پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «عقل حجّت باطنی است، و برتر از حجّت ظاهری است که همان پیامبران الهی اند. اگر عقل رسول باطني و برتر از رسولان ظاهری است»؛ پس خدواند چرا هزاران پيامبر را برای هدایت بشر فرستاده است؟ بشر با وجود عقل، چه نیازی به انبیاء دارد؟
پاسخ اجمالی:

در روایات از عقل به عنوان «حجت باطنی»، و نه «رسول باطنی» نام برده شده است؛ با این حال این حجت باطنی دارای محدودیت هایی است. عقل به تنهایى قادر نیست که همه مصالح و مفاسد انسان‏ها را درک کند و بر اساس آن قانون وضع کند. همچنین، آگاهی بر بخشى از علوم به ویژه مسائل مربوط به امور ماوراء ماده و بسيارى از حقايق مربوط به جهان بعد از مرگ و قيامت، جز از طريق وحى و پیامبران ممكن نیست.

نَسَب حضرت مهدی(عج) در منابع اهل سنّت؟

پرسش : در منابع اهل سنّت چه نَسَبی برای حضرت مهدی(عج) گزارش شده است؟
پاسخ اجمالی:

اعتقاد به امام زمان و نهضت جهانی او در آخرالزمان، در میان تمامی مذاهب اسلامی امری پذیرفته شده است. آثار مکتوب محدثین، تاریخ نگاران و سیره نویسان اهل سنّت در قرون و دوره های مختلف مملو از بیانات تاریخی و روایاتی است که نسب حضرت مهدی(عج) در آنها ذکر شده. این منابع ایشان را یا از اهل بیت و اولاد پیامبر اکرم(ص)، یا به عنوان فرزند حضرت علی(ع)، یا از نسل حضرت زهرا(س)، یا از فرزندان امام حسین(ع)، یا فرزند امام حسن عسکری(ع) معرفی کرده اند و یا اینکه سلسه نسب ایشان را از امام عسکری(ع) تا پیامبر اکرم(ص) گزارش داده اند. به هر حال انتساب آن حضرت به پیامبراکرم(ص) چیزی مخفی نیست که فقط شیعه اعتقادی در باره آن داشته باشد.

واژه قرآنی «بقیّة اللّه» درباره حضرت مهدی(ع)

پرسش : به چه دلیل به امام زمان(علیه السلام) «بقیّة اللّه» مى گویند؟
پاسخ اجمالی:

هر موجود نافع که از طرف خداوند براى بشر باقى مانده و مایه خیر و سعادت او گردد «بقیة اللّه» است. از آنجا که مهدى(ع) تنها باقیمانده بعد از پیامبران و امامان است است، یکى از روشن ترین مصادیق «بقیة اللّه»، بلکه از همه به این لقب شایسته تر است. امام باقر(ع) می فرماید: «نخستین سخنى که مهدى(ع) پس از قیام خود مى گوید: «منم بقیة اللّه» است».

مهدی آخر الزمان از دیدگاه اهل سنت

پرسش : آیا اهل سنت به مهدی آخر زمان اعتقاد دارند؟
پاسخ اجمالی:

همه مذاهب و فرق اسلامی، حتی تندرویانی چون وهابی ها، به قیام جهانی مردی از دودمان حضرت رسول در آخرالزمان، برای بسط عدالت در سراسر گیتی، اعتقاد دارند. برای مثال در بیانه ای که از مرکز «رابطه العالم الاسلامی» به عنوان یکی از متنفذترین مراکز مذهبی عربستان، درباره «مهدی آخرالزمان» صادر شده، اعتقاد به نهضت جهانی مردی عدالت گستر در آخرالزمان وجود دارد. در پایان این بیانیه، احادیث مربوط به مهدی متواتر دانسته شده و نام چند تن از مهم ترین صحابه ناقل این روایات ذکر شده است.

سخن مخالفان احادیث مهدی(عج) و نقد آن

پرسش : مخالفان احادیث مربوط به مهدی(عج) در میان اهل سنت چه ایراداتی به این احادیث وارد کرده اند؟
پاسخ اجمالی:

افراد بسیار معدودى از اهل سنّت احادیث مربوط به مهدى(عج) را نپذیرفته اند؛ در پاسخ باید گفت: 1- در این مورد، احادیث صحیح وجود دارد. 2- در این احادیث چیزی مخالف عقل نیست. 3- اگر این احادیث به نفع شیعه تمام شود، گناه شیعه یا گناه احادیث است!؟ 4- درست است که از این حقیقت سوء استفاده شده ولی مگر از عقیده نبوت و الوهیت سوء استفاده نشد؟ 5- اعتقاد به قیام مهدى براى افرادى که حقیقت آن را دریابند نه تنها موجب رکود و تنبلى نیست، بلکه مایه امیدوارى و دلگرمى در برابر مشکلات و حوادث سخت زندگى است.

سفیانی، نشانه ظهور مهدی(عج)

پرسش : سفیانی کیست؟
پاسخ اجمالی:

ظهور سفیانی در بسیاری از منابع شیعه و سنی یکی از نشانه های ظهور معرفی شده است. در اینکه منظور از سفیانی شخص معینی از آل ابوسفیان است یا اینکه منحصر به شخصی معین نبوده و برای اشاره به برنامه های او از این تعبیر استفاده شده، در روایات، دلالت هایی بر هر دو معنا می توان یافت. ظهور سفیانی برای خنثی کردن تلاشهای انقلابی حضرت ولیعصر(عج)، اندکی قبل از زمان ظهور امری مسلم است. تفاوت آن با دجال در این است که دجال مأموریت اخلال در انقلاب حضرت را با حیله و تزویر دنبال می کند اما سفیانی با تخریب و سلطه.

مهدی(عج) و قیام با شمشیر

پرسش : آیا امام زمان(عج) با شمشیر قیام خواهد کرد؟
پاسخ اجمالی:

وظیفه امام هنگام ظهور فقط روشنگری و ارائه راه نیست بلکه با انقلابی جهانی، در پی اجرا کردن قوانین الهی است و برای این هدف باید حکومتهای خودکامه و بیدادگر از صحنه خارج شوند. امام برای دستیابی به این هدف، نیاز به سلاح دارد. اگرچه نوع و کیفیت این سلاح بر ما پوشیده است. اما بایستی  برتر از امکانات تسلیحاتی دشمنان باشد. تعبیر شمشیر در روایات و ادعیه تعبیر نمادینی است که اتکای امام به قدرت را نشان می دهد.

مهدی(عج) و قیام با شمشیر

پرسش : آیا امام زمان(عج) با شمشیر قیام خواهد کرد؟
پاسخ اجمالی:

«شمشیر» همیشه کنایه از قدرت و نیروى نظامى بوده و هست. همانگونه که «قلم» کنایه از علم و فرهنگ است. از اینجا روشن مى شود که منظور از قیام مهدى(ع) به سیف، همان اتّکاى بر قدرت است؛ براى اینکه چنین گمان نشود که این مصلح بزرگ آسمانى به شکل یک معلم یا یک واعظ و یا راهنماى مسائل اجتماعى ظاهر مى شود و رسالت او تنها اندرز دادن مردم است.   

پیشرفت علوم، فنون و سلاح مبارزاتی در حکومت جهانی مهدی(عج)

پرسش : روایات مهدویت چه تصویری از پیشرفت فنون و سلاح در دوران ظهور به ما می دهد؟
پاسخ اجمالی:

در احادیث اهل بیت(ع) عباراتی درباره عصر ظهور آمده که حاکی از پیشرفت های چشمگیر عصر ظهور دارد؛ از جمله: در آن زمان زمین به گونه ای روشن می شود که مردم از نور آفتاب بی نیاز می شوند. یا این که مرکب امام زمان(عج) مانند توده ای از ابر است و غرشی دارد همانند رعد و قدرت صاعقه و بسیار سریع السیر. همچنین در حدیث دیگری امنیت اجتماعی فوق العاده دوران ظهور را توصیف می کند.

تحولات فکری، فرهنگی جامعه در حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)

پرسش : تحولات فکری، فرهنگی جامعه در حکومت امام زمان(عج) چگونه خواهد بود؟
پاسخ اجمالی:

همواره در طول تاریخ آموزه های روشن آیین های الهی چنان با اغراض شخصی و عادات و رسوم محلی و قومی درهم می آمیزند و تحریف می شوند که جاذبه خود را از دست می دهند. دین اسلام نیز اگرچه کتاب آسمانی اش از تحریف دور بوده، اما بسیاری از آموزه های این دین در احکام و اعتقادات نزد گروه کثیری از مسلمانان چنان مسخ و واژگون شده که اسلام اصیل را برای آنها نایاب کرده است. امام زمان(عج) با تجدید بنای اسلام راستین، آن را از هرگونه انحراف، خرافه، سوء استفاده، ابهام و جمود در احکام و اعتقادات پیراسته می کند.

مهدی موعود در روایات اهل سنت

پرسش : در روایات اهل سنت مهدی موعود چگونه معرفی شده است؟
پاسخ اجمالی:

روایات اهل تسنّن درباره مهدى غالباً کلّى است؛ تنها از کسى از دودمان پیامبر با لقب «مهدى» و با نام «محمّد» سخن مى گوید؛ غیر از چند روایت که تمام مشخّصات پدر یا اجداد او را نقل مى کند و با عقیده شیعه انطباق دارد، مانند: روایتی در کتاب ینابیع الموده  که در آن رسول اکرم(ص) منجی موعود را نهمین امام از نسل امام حسین(ع) معرفی می کند. در روایت دیگری پیامبر(ص) فرمود: «اى على ... تو امام و پدر امامان یازده گانه اى که همگى پاک و معصومند؛ و از آنها «مهدى» است که زمین را پر از عدل و داد مى کند».

ویژگی های «حضرت مهدی(عج)» در خطبه 138 نهج البلاغه

پرسش : امام علی(علیه السلام) در خطبه 138 نهج البلاغه چه ویژگی هائی را برای «حضرت مهدی(عجل الله فرجه)» بیان می نماید؟
پاسخ اجمالی:

امام علی(ع) درباره ویژگی های حضرت مهدی(عج) می فرماید: «او خواسته هاى دل را پيرو هدايت قرار مى دهد زمانى که مردم قرآن را تابع فكر خود قرار مى دهند». در واقع انسانها قرآن را از طريق تفسير به رأى برخواسته هاى خويش تطبيق مى كنند. او فرمان وحى را معيار سنجش و برنامه كار خويش قرار داده و تفسير به رأى و توجيه گرى را كنار مى زند. از این رو تفسير به رأى يكى از دام هاى شيطان است كه وحى الهى را بی ارزش مى نماید، به همين دليل در احاديث اسلامى اين كار به منزله كفر شناخته شده است.

حوادث هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) در کلام امام علی(ع)

پرسش : امام علی(عليه السلام) در خطبه 150 نهج البلاغه حوادث هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشريف) را چگونه بیان می نماید؟
پاسخ اجمالی:

امام علي(ع) در بیان حوادث پيش از قيام حضرت مهدى(عج) مى فرمايد: «هنگام فرا رسيدن وعده ها است، از ظهور فتنه ها، آشوبها و سلطه ظالمان، گروهى براى يارى او مهيا مى شوند همچون مهيا شدن شمشير به دست آهنگر تيزگر، چشم آنان با قرآن روشنى مى گيرد و تفسير آياتش به گوش آنها افكنده مى شود و هر صبح و شام از جام حكمت سيراب مى شوند. حضرت، بردگانِ ملّتها و افراد اسير را آزاد مي سازد، گمراهان و ستمگران متحد را پراكنده مي كند و حق جويان متفرق را گرد هم مي آورد».

سرداب، محل زندگی و ظهور حضرت مهدی(عج) از دید شیعیان!

پرسش : آیا درست است که شیعیان معتقدند مهدی موعود(عج) در چاه یا سرداب خاصی زندگی، و سپس از آنجا ظهور می کند!؟
پاسخ اجمالی:

با توجّه به منابع اعتقادی شیعه و با قاطعیّت می توان گفت که: «سرداب سامراء» در اعتقادت شیعه هیچ گونه نسبتی با «ظهور» و «سکونت» امام زمان(عج) در دوران غیبت در آن مکان ندارد. شیعه معتقد است که امام زمان(عج) در زمان غیبت همانند دیگران بر روی زمین و در شهرها، امّا به تنهایی و بصورت نهان زندگی می کنند. ایشان پس از پایان دوران غیبت و به امر الهی از کنار کعبه معظّمه در شهر مکه ظهور خواهند کرد. در عین حال قداست این محل به دلایل کاملا منطقی و قرآنی بجای خود باقیست و مورد توجّه و زیارت شیعیان می باشد.

«عبدالله» یا «حسن» نام پدر مهدی و موعود شیعه؟!

پرسش : در حدیث مهدی آمده است: اگر از عمر دنيا تنها يك روز باقى بماند، خداوند آن روز را طولانى مى‏ كند تا آن‏كه در آن روز مردى از اهل بيت برمى‏ خيزد كه اسم او اسم من است و اسم پدرش اسم پدر من است. اسم پيامبر محمد بن عبداللَّه است و حال آن‏كه مهدى اسمش محمد بن الحسن است، چگونه اين روايت را بر فرزند حسن عسكرى تطبيق مى‏ دهيد؟
پاسخ اجمالی:

اولا: این روایت از ابوداود سنی است و شیعه ملزم به پاسخ دادن و توجیه کردن آن نیست. ثانیا: در سایر روایات تعبیر «اسم پدرش اسم پدر من است» نیامده. ثالثا: حدیث مذکور اشکال سندی دارد. رابعا: امکان دارد مدعیان مهدویت این عبارت را اضافه کرده باشند. خامسا: کنیه امام حسن عسکری ابومحمد است و پدر حضرت محمد هم ابومحمد است، یا منظور از پدر امام مهدی امام حسین است و یا عبارت «اسم ابى» در اصل «اسم ابنی» و... باشد که اشتباها آنگونه نقل شده. و اینکه: با وجود روایات فراوانی که نام پدر امام مهدی را مشخص کرده این روایت قابل اعتنا نیست.

معنا و مفهوم ندای «نصرت طلبی» جهانی مهدی موعود(عج)؟

پرسش : ندای نصرت طلبی امام زمان به چه معناست؟ نصرت کنندگان ایشان چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟
پاسخ اجمالی:

نصرت آن امام همام – چه در زمان غیبت و چه در زمان ظهور – به معنای هر کاری است که موجبات خشنودی ایشان را فراهم کند. یاران آن حضرت کسانی هستند که از بالاترین مراتب ایمان، تقوا، معرفت الهی، معنویت، شهادت طلبی، سـادگـی و بـی پـیـرایـگـی، ساده زیستی، ولایـتـمـداری، اتـحـاد و انـسـجـام و برادری و... برخوردار باشند و او را در مبارزه با ستمگران، مبارزه با انحراف ها، تحریف ها و برداشت های نادرست از دین و عمران و آبادی کشورها و برقراری عدالت یاری می کنند. جمع بندی روایات مربوط به وظایف شیعیان در «دوران غیبت» نشان می دهد که بهترین تفسیربرای «یاری گری امام» در این دوران، «زمینه سازی» برای ظهوراوست. در «دوران ظهور»، یاران امام زمان(عج) مهم ترین نقش را در محقق شدن اهداف قیام آن حضرت ایفا می کنند. ریـشـه کـن شدن ستم و درهم کوبیده شدن پایه های کفر و استکبار و شرک و نفاق در صحنه عـالم، تـحـقـق آرمان حاکمیت توحید و عدالت در جهان، دگرگون شدن حاکمیت و نظام سیاسی جهان، استقرار آیین پیامبر اکرم(ص) در تمامی جهان، برقرار شدن صلح و امنیت جهانی، متحول شدن همه ساختارها و ساز و کارهای اقتصادی جهان، تحول و فراگیری علم و فرهنگ و فن آوری در همه جهان و... همه و همه اهدافی هستند که یاران آن حضرت در دست یابی به آنها نقشی اساسی دارند.

«سازمانهای بین المللی» رؤیای خوش مظلومان عالم

پرسش : آیا می توان در عصر کنونی «سازمانهای بین المللی» را واقعاً بشیران صلح و نگاهبانان عدالت دانست یا اینکه آنها بازیچه و ملعبه دست زورمندان جهان هستند؟
پاسخ اجمالی:

البتّه نمى ‏توان انكار كرد كه سازمان ملل كنونى با تركيب خاص و ناکارآمدی كه دارد باز در پاره‏ اى از موارد به حل بعضى از مشكلات كوچك نايل آمده و از اين لحاظ حس قدردانى عدّه ‏اى را برانگيخته است ولى متأسّفانه در مشكلات بزرگ جهانى به دلایل مختلف هرگز قادر به پاسخگويى به نيازمندي هاى مردم جهان نمى ‏باشد، و بايد تركيب آن به كلى دگرگون گردد.

«نابودی دنیا» ره آورد فرهنگ غربی

پرسش : از چه جهت فرهنگ غربی را موجب مرگ و نیستی عالم می دانید و سرانجامی جز خسارت برای آن قائل نمی شوید؟
پاسخ اجمالی:

از آنجا که تولیدات غربی راحتی در زندگی را فراهم آورده لذا مردم به عاقبت این تمدن ماشینی نمی اندیشند و از کشتار و تباهی بسیاری از مردم دنیا که به وسیله این تمدن و محصولات آن انجام می شود غافل اند. از طرفی غرب برای توسعه قدرت خود به فکر بروز رسانی صنایع و تسلیحات خود است و کنفرانس هایی هم که برای خلع سلاح انجام می گیرد همیشه بدون نتیجه پایان می یاید و نتیجه ای جز اینکه غربی ها ادعا کنند ما به دنبال صلح هستیم ندارد.

تمدن و فرهنگ غربی یا زنجیر طلایی اسارت

پرسش : چگونه غرب از فرهنگ و تمدن ظاهر فریب خود به عنوان زنجیر طلایی برای به اسارت کشیدن ملل شرق استفاده می کند؟
پاسخ اجمالی:

پیروی از تمدن غرب باعث عقب ماندگی شرق شد؛ وقتی شرقی ها محصولات و تکنولوژی غرب را دیدند دچار دستپاچگی گشته و سر تا پا وابسته غرب شدند و با ولع به سوی خرید محصولات غربی رفته در مقابل ذخایر کشورهای خود را به غرب بخشیدند. از طرفی چون برای آموزش نحوه استفاده و تعمیر و نگهداری این محصولات نیاز به کارشناسان آنها داشتند مجبور شدند با هزینه های هنگفت آنها را به کشورهای خود بیاورند و ...

«استعمار» شاخصه اصلی فرهنگ غرب

پرسش : اصولا به چه علت فرهنگ غرب با «استعمار» اجین شده و یکی از مؤلفه های این فرهنگ به شمار می رود؟
پاسخ اجمالی:

از قدیم «استعمار» وجود داشته ولی به شکل امروزی نبوده است. استعمار ابتدا به وسیله بازرگانان اعمال می شد ولی بعد استعمار به صورت دولتی درآمد و این استعمار علاوه بر تصرف ذخایر و منابع، افراد را هم به بردگی می کشید. ابتدا غربی ها با استعمار اقتصادی شروع کردند و بعد از آن نوبت به استعمار سیاسی و فکری رسید و این دلیلی نداشت غیر از جذب سرمایه و منابع کشورهای شرقی.

منافع سرشار «غرب» از جنگ های بی پایان

پرسش : چرا در عصر ما که عصر تمدن و فرهنگ است هیچگاه عالم را خالی از جنگ و خون ریزی نمی یابیم و به هر گوشه ای از این عالم که می نگریم آتش جنگ و کشتار برافروخته است؟
پاسخ اجمالی:

غربی ها با به راه انداختن جنگ در میان کشورهای دیگر از منابع و ذخایر سرشار آنها استفاده می کنند؛ مثلا وقتی آنها کارخانه های بزرگ تولید اسلحه با هزاران کارگر و کارشناس به راه می اندازند، طبیعی است که برای اینکه این سلاح ها به فروش برود و آن کارخانه ها ورشکست نشوند جنگ به راه می اندازند. و یا برای فروش کالاهای خود و جذب سرمایه و مواد خام با به راه انداختن جنگ مانع رسیدن کشورهای شرقی به تولید و رسیدن آنها به علم و تکنولوژی آن محصولات می شوند تا بتوانند به راحتی ذخایر کشورها را به یغما ببرند.

چهره بدون نقاب «غرب»

پرسش : فارغ از تبلیغات عوام فریبانه، چهره حقیقی و بدون نقاب «غرب» چه تصویری از خود به نمایش می گذارد؟
پاسخ اجمالی:

بعضی افراد وقتی ظاهر زندگی و هتل ها و صنایع مدرن و تبلیغات غربی ها و همچنین کمک های فرهنگی و اقتصادی آنها را می بینند شیفته غرب و تمدن غربی می شوند و از اینکه در کشورهای شرقی هستند احساس شرمساری می کنند؛ ولی اگر قتل و غارت و کشتارهای آنها در دوران قرون وسطی و حتی در همین دوران مثل جنگ های جهانی و کشتارها و خسارت هایی که به مردم و کشورهای دیگر تحمیل کرده اند را ببینند متوجه می شوند که غرب از ابتدا تا الان خوی درندگی و سبعیت داشته است.

«استعمار ادبی» نتیجه احساس حقارت فرهنگی

پرسش : چگونه احساس حقارت و خود کم بینی فرهنگی به خود باختگی و در نهایت «استعمار ادبی» منجر می شود؟
پاسخ اجمالی:

ادبیات شرق تحت تاثیر ادبیات غرب قرار گرفته است و این تاثیر باعث شده که در خیلی از موارد این ادبیات به صورت یک افتخار پذیرفته شود و شرقی ها از استعمال ادبیات خود احساس حقارت و کمبود کنند و ادبیات خود را کهنه بشمارند. برای جلوگیری از نفوذ بیشتر ادبیات غرب و یا از بین بردن این نفوذ باید ابتدا صنعت خود را توسعه و پیشرفت داد تا از این نفوذ جلوگیری شود.

دلیل تلاش غرب در «تحریف تاریخ»

پرسش : اصولا دلیل این همه تلاش غرب در تحریف تاریخ و انکار نقش شرق و اسلام در پیشرفت تمدن غربی چه چیزی می تواند باشد؟
پاسخ اجمالی:

غرب تلاش می کند به مردم شرق و حتی مردم خودش بقبولاند که تمام پیشرفت و صنعت و علم از اول مربوط به غرب بوده و در تمام علوم شرق همیشه پیرو و دنباله رو غرب بوده است. آری با اینکه آنها نمی خواهند بپذیرند که تمام پیشرفت آنها مدیون علم و تمدن شرق بوده است ولی آثار و علوم شرق آن قدر زیاد و روشن است که قابل انکار نیست؛ علاوه براین برخی از دانشمندان غربی اعتراف دارند که پیشرفت غرب مدیون علوم و حرکت دانشمندان مسلمان می باشد.

دلیل بدهکاری «غرب» به ملل مشرق زمین

پرسش : آنچه غربی ها را برای همیشه به ملل مشرق زمین بدهکار نموده چیست؟
پاسخ اجمالی:

خدمات بسیاری مردم مشرق زمین به غربی ها کرده اند که آنها را برای همیشه به ملل شرق مدیون و بدهکار نموده است. آری آنها مخترع خط و علوم مختلفی مثل هیئت، ریاضیات و تقویم بوده اند؛ مردم این منطقه اولین مجموعه قانون را نوشتند، و نخستین معماری های زیبا و قابل فهم از این منطقه بوده است و در همین منطقه بود که ادیان بسیاری بوجود آمد. بنابراین غربی ها رشد و پشرفت خود را مدیون مردم مشرق زمین هستند.

شکوفایی «تمدن بشری» در مشرق زمین

پرسش : «تمدن بشری» از چه زمانی و در کجای عالم شروع به رشد و نمو کرد؟
پاسخ اجمالی:

اولین تمدن و زندگی شهری و همچنین اختراع خط در مشرق بوده است. زادگاه تمدن در کنار رودهای دجله و فرات و نیل است و شروع علم و اختراعات در این مناطق [یعنی ایران، مصر، کلده، آشور و بابل] بوده و همزمان با این پیشرفت ها در هند و چین هم تمدن هایی شکل گرفته است. علت اینکه تمدن ابتدا در مشرق به وجود آمده حاصل خيزى اين نقاط و آمادگى زياد آنها براى زندگى كشاورزی و برترى ميزان نسبى هوش ساکنین آن بر سایر مناطق جهان بوده است.

مناظرات امام رضا(ع) درسی برای علمای جهان اسلام

پرسش : مناظرات امام رضا(علیه السلام) چه ره آورد و پیام هایی برای علما و دانشمندان جهان اسلام در عصر حاضر دارد؟
پاسخ اجمالی:

درسهایی که از مناظرات امام رضا(ع) قابل استفاده است عبارتند از: 1- برخورد اسلام با پيروان مكتب هاي ديگر قبل از هر چيز بايد برخورد منطقي باشد. 2- قدرت منطق اسلام به قدري است كه از منطق مكتب هاي ديگر ابداً واهمه ندارد. 3- علماي اسلام در هر زمان بايد از تمام مكاتب و مذاهب با خبر و با زبان هاي زنده دنيا آشنايي داشته باشند. 4- از وسايل ارتباط جمعي موجود در جهان حداكثر بهره گيري را داشته باشند و صداي اسلام و تعليمات قرآن را به گوش همه جهانيان برسانند.

مناظره امام رضا(ع) با «ابن جهم» درباره «عصمت انبیاء»

پرسش : ماجرای مناظره امام رضا(علیه السلام) با «علی بن محمد بن جهم» درباره «عصمت انبیاء» چه بود؟
پاسخ اجمالی:

این شخص در جریان مناظره با امام(ع) درباره عصمت انبیاء شبهه ای مطرح نمود و به زعم خود با توسل به آیاتی از قرآن، نسبت عصیان و گناه را به پیامبرانی چون: حضرت آدم، داوود، یوسف و یونس(ع) روا داشت. امام(ع) جواب ایرادات وی را بیان فرمود و توضیحات کاملی ارائه داد چنانکه او به گريه افتاد و عرض كرد: «اي فرزند رسول خدا، من توبه مي كنم و تعهد مي نمايم كه از امروز به بعد دربارة پيامبران خدا جز آن چه شما فرموديد، نگويم».

تعداد صفحات : 359