فرار از دادگاه الهی!

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

فرار از دادگاه الهی!

پرسش : آیا کسى توان فرار از دادگاه عدل الهى را دارد؟
پاسخ اجمالی: خداوند فرار از قیامت را ناممکن دانسته و طبق آیه 33 سوره الرحمن می فرماید؛ هيچ كس توان فرار از دادگاه عدل خدا و پیامدهاى آن را ندارد، نه در دنیا و نه در آخرت؛ زیرا هر جا برود ملک خدا و محل حکومت او است، «وَ لایُمْکِنُ الْفِرارُ مِنْ حُکُومَتِکَ». در قیامت هفت گروه عظیم از فرشتگان اطراف جن و انس را فرا می گیرد و منادى صدا مى زند: اى جمعیت جن و انس اگر مى توانید از اقطار آسمانها و زمین بگذرید، اما هرگز نمى توانید، جز با قدرت الهى.
پاسخ تفصیلی: پاسخ این سوال در33«الرحمن» آمده است، خداوند مى فرماید: (اى جمعیت جن و انس! هرگاه به راستى مى خواهید از مجازات و کیفر الهى برکنار مانید اگر مى توانید از مرزهاى آسمانها و زمین بگذرید، و از حیطه قدرت او خارج شوید، ولى هرگز قادر بر این کار نیستید، مگر با نیروئى الهى، و چنین نیروى الهى نیز در اختیار شما نیست)؛ «یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْاِنْسِ اِنِ اسْتَطَعْتُمْ اَنْ تَنْفُذُوا مِنْ اَقْطارِ السَّماواتِ وَ الْاَرْضِ فَانْفُذُوا لاتَنْفُذُونَ اِلاّ بِسُلْطان».
به این ترتیب، شما هرگز یاراى فرار از دادگاه عدلو پیامدهاى آن را ندارید، هر جا بروید ملکاست، و هر کجا باشید محل حکومت او است، آرى، این موجود ضعیف و ناتوان کجا مى تواند از عرصه قدرت خداوند بگریزد؟ همان گونه که امیر مومنان على(علیه السلام) در دعاى روح پرور «کمیل» عرضه مى دارد: «وَ لایُمْکِنُ الْفِرارُ مِنْ حُکُومَتِکَ».
در این کهفوق، مربوط بهاست، یا دنیا، و یا هر دو؟ در میان مفسران گفتگو است، و چون آیات قبل و بعد از آن، ناظر به رویدادهاى سراى دیگر است، به نظر مى رسد که ایننیز مربوط به فرار از چنگالالهى درباشد.
ولى بعضى، با توجه به جمله «لاتَنْفُذُونَ اِلاّ بِسُلْطان»؛ (نمى توانید بگذرید مگر با قدرت و نیرو) آن را اشاره به مسافرت هاى فضائى بشر دانسته اند کهشرط آن را داشتن سلطه علمى و صنعتى بر این کار دانسته است.
این احتمال نیز داده شده که هم ناظر به رستاخیز باشد و هم ناظر به دنیا، یعنى نه در اینجا قادرید بدون قدرت در اقطار آسمان نفوذ کنید، و نه در آنجا، منتها در اینجا وسیله محدودى در اختیار شما قرار دارد، اما در آنجا هیچ وسیله اى نیست.
بعضى نیزچهارمى براى آن گفته اند که منظور: نفوذ فکرى و علمى در اقطار آسمانها است که با قدرت استدلال براى بشر، امکان پذیر است.
ولىاول از همه مناسب تر به نظر مى رسد و موید آن، بعضى از اخبارى است که در منابع اسلامى در این زمینه نقل شده، از جمله در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «روز قیامت، خداوند بندگان را در محل واحدى جمع مى کند و به فرشتگان آسمان پائین وحى مى فرستد: فرود آئید، آنها که دو برابر جمعیت روى زمین از جن و انس هستند فرود مى آیند، سپس اهل آسمان دوم، که آنها نیز دو برابر همه مى باشند فرود مى آیند و به همین ترتیب فرشتگان هفت آسمان فرود مى آیند و همچون هفت حجابى گرداگرد انس و جن را احاطه مى کنند، اینجاست که منادى صدا مى زند: اى جمعیت جن و انس اگر مى توانید از اقطار آسمانها و زمین بگذرید، اما هرگز نمى توانید، جز با قدرت الهى، و در اینجا مى بینند اطراف آنها را هفت گروه عظیم از فرشتگان فرا گرفته اند (و راهى براى فرار از چنگالنیست)»، (1) جمع میان تفاسیر نیز امکان پذیر است.(2)
تاریخ انتشار: « 1392/10/15 »
کلیدواژگان

مطالب مرتبط

سؤال از ولایت على(ع)، در قیامت

فرار از دادگاه الهی!

فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 604