سؤال از ولایت على(ع)، در قیامت

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

سؤال از ولایت على(ع)، در قیامت

پاسخ اجمالی: روایات متعددى در منابع شیعه و سنی در تفسیر آیه«وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ»، وارد شده که نشان مى دهد از جمله مسائلى که روز قیامت سؤال مى شود، ولایت امیرمؤمنان على(ع) است. البته ولایت به معنى یک دوستى ساده و یا اعتقاد خشک نیست، بلکه، هدف قبول رهبرى على(ع) در مسائل اعتقادى و عملى و اخلاقى و اجتماعى بعد از پیامبر(ص) است.
پاسخ تفصیلی: روایات متعددى در منابعو اهلدر تفسیر«وَ قِفُوهُمْ اِنَّهُمْ مَسْوُلُونَ»، (1) وارد شده که نشان مى دهد، از جمله مسائلى که روزاز مجرمان سوال مى شود،امیرمومنان على(علیه السلام) است.
«شیخ طوسى» در «امالى» از «انس بن مالک» از پیغمبر گرامى اسلام(صلىعلیه وآله) نقل مى کند: «اِذا کانَ یَوْمُ الْقِیامَهِ وَ نُصِبَ الصِّراطُ عَلى جَهَنَّمَ لَمْ یَجُزْ عَلَیْهِ اِلاّ مَنْ مَعَهُ جَوازٌ فِیْهِ وِلایَهُ عَلِىِّ بْنِ اَبِیْطالِب، وَ ذلِکَ قَوْلُهُ تَعالى: «وَ قِفُوهُمْ اِنَّهُمْ مَسْوُلُونَ»   یَعْنِى عَنْ وِلایَهِ عَلِىِّ بْنِ اَبِیْطالِبِ(علیه السلام)»؛ (هنگامى که روز قیامت مى شود وبر روى جهنم، نصب مى گردد، هیچ کس نمى تواند از روى آن عبور کند، مگر این که جوازى در دست داشته باشد که در آنعلى(علیه السلام) باشد، و این، همان است که خداوند مى گوید: «وَ قِفُوهُمْ اِنَّهُمْ مَسْوُلُونَ»). (2)
در بسیارى از کتب اهلنیز،این آیه، به سوال شدن ازعلى بن ابیطالب(علیه السلام)، از «ابن عباس» و «ابو سعید خدرى»، از پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل شده است، از جمله کسانى که اینرا نقل کرده اند، این دانشمندان هستند:
«ابن حجر هیثمى» («صواعق المحرقه»، صفحه 147).
«عبد الرزاق حنبلى» (طبق نقل «کشف الغمه»، صفحه 92).
علامه «سبط ابن جوزى» («تذکره»، صفحه 21).
«آلوسى» («روح المعانى»، ذیلمورد بحث).
«ابو نعیم اصفهانى» (طبق نقل «کفایه الخصال»، صفحه 360).
و گروهى دیگر. (3)
این گونه روایات، مفهوم گسترده آیات را محدود نمى سازد، بلکه در حقیقت مصداق هاى روشن آیات را منعکس مى کند، بنابراین، هیچ مانعى ندارد که سوال از همه عقائد شود، ولى از آنجا که مساله ولایت، موقعیت خاصى در بحث عقائد دارد، بالخصوص روى آن تکیه شده است.
این نکته نیز شایان توجه است کهبه معنى یک دوستى ساده و یا اعتقاد خشک نیست، بلکه، هدف قبول رهبرى على(علیه السلام) در مسائل اعتقادى و عملى و اخلاقى و اجتماعى بعد از پیغمبر گرامى اسلام(صلىعلیه وآله) است، مسائلى که نمونه هائى از آن در خطبه هاى غرّاى «نهج البلاغه» و کلمات منقول از آن حضرت(علیه السلام) منعکس است، مسائلى کهبه آن، و هماهنگ ساختن اعمال با آنها وسیله موثرى براى خروج از صف دوزخیان و قرار گرفتن درمستقیم پروردگار است. (4)
پی نوشت:

تاریخ انتشار: « 1392/11/03 »
کلیدواژگان

مطالب مرتبط

سؤال از ولایت على(ع)، در قیامت

فرار از دادگاه الهی!

فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 586