معنای واژه «زَوْج»

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

معنای واژه «زَوْج»

پرسش : منظور از واژه «زَوْج» چیست؟
پاسخ اجمالی:

«زَوْج» در اصل به معنى حيوان مذكّر و مؤنث است كه به هر كدام از آنها اين واژه اطلاق مى ‌شود. و گاه به معنى وسيع‌ ترى اطلاق مى ‌گردد و هر دو چيز كه قرينه يكديگر باشند خواه قرينه بودن از جهت شباهت بوده باشد يا از تضاد، (مانند جفت كفش، يا جوراب، يا شب و روز و خير و شرّ و مانند اينها)، و به اعدادى كه قابل تقسيم به دو قسم مساوى هستند نیز اطلاق مى‌ گردد. چرا كه هر بخشى از آن قرينه بخش ديگر است ولى در انسان ‌ها به دو فردى گفته مى‌ شود كه با هم پيمان زناشوئى بسته‌ اند.

پاسخ تفصیلی:

«زَوْج» دربه معنى حیوان مذکّر و مونث است که به هر کدام از آنها این واژه اطلاق مى ‌شود. و گاه به معنى وسیع‌ ترى اطلاق مى ‌گردد و هر دو چیز که قرینه یکدیگر باشند خواه قرینه بودن از جهت شباهت بوده باشد یا از تضاد، (مانند جفت کفش، یا جوراب، یا شب و روز و خیر و شرّ و مانند اینها)، و به اعدادى که قابل تقسیم به دو قسم مساوى هستند نیز اطلاق مى‌ گردد. چرا که هر بخشى از آن قرینه بخش دیگر است ولى در انسان ‌ها به دو فردى گفته مى‌ شود که با هم پیمان زناشوئى بسته‌ اند.
بعضى از ارباب لغت گفته‌ اند: معنى «زوج» عبارت از شکلى است که براى او نظیر بوده باشد، مانند اصناف و الوان مختلف، یا چیزى که براى او ضدّى وجود داشته باشد، مانند: تر و خشک، مذکر و مونث، شب و روز، شیرین و تلخ؛ و نیز تصریح کرده‌ اند که «زوج» به معنى هریک از آن دو فرد است نه هر دو با یکدیگر؛ بلکه آن دو را باید «زوجان» گفت و اطلاق زوج بر هر دو از کلام جهّال و افراد نادان است.(1)،(2)

پی نوشت:

(1). المفردات فی غریب القرآن، راغب اصفهانی، حسین بن محمد، انتشارات دارالعلم الدار الشامیه، بیروت، 1412هـ ق، چاپ اول، ج 1، ص384، المصباح المنير في غريب الشرح الكبير للرافعي، المقري الفيومي، أحمد بن محمد بن علي، المكتبة العلمية، بيروت، بی تا، ج ‏2، ص 259، ماده: زوج ؛ التحقيق في كلمات القرآن الكريم، مصطفوى، حسن، بنگاه ترجمه و نشر كتاب، تهران، 1360 ش، ج ‏4، ص 360، ماده: زوج؛ لسان العرب، ابن منظور، محمد بن مكرم، دار صادر، بيروت، 1414 ق، چاپ سوم، ج 2، ص 292.

(2). پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1386 ش، چاپ نهم، ج 2، ص 444.

تاریخ انتشار: « 1397/05/16 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 24