ذكر «اسماء حُسنی» در قرآن و روايات

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

ذكر «اسماء حُسنی» در قرآن و روايات

پرسش : آیا ذکری از «اسماء حُسنی» درو روایات به میان آمده است؟
پاسخ اجمالی:

در قرآن به صورت سربسته و در روايات به طور مشروح تعبير «اسماء حُسنى» آمده است. «اسماءِ حُسنى» اشاره به صفات جمال و جلال پروردگار است كه هر كدامِ آنها از اثبات كمال يا نفى نقصى حكايت مى كند و تنها يك نامگذارى ساده و معمولى نيست. اين اسماء و صفات در آيات مختلف قرآن منعكس است و روى آنها مخصوصاً تكيه شده است.

پاسخ تفصیلی:

در آیاتمجید و روایات اسلامى تعبیرى به عنوان «اسماء حُسنى»؛ (نام هاى نیک خداوند) دیده مى شود که دربه صورت سربسته، و در اخبار به طور مشروح آمده است. اینهمگى بیانگر صفات او است و با توجّه به این که همه نام ها و صفاتِ او نیک است؛ انتخاب این عنوان بیانگر این حقیقت است که این دسته از نام ها داراى اهمیّت ویژه اى است.

خداوند در سورهمردم را از تحریف نام‌ هاى خداوند برحذر داشته و مى‌ فرماید: (و بهترین نام‌ ها براىاست؛را به آن [نامها] بخوانید. و کسانى که نامهاى او را تحریف مى کنند [و بر غیر او مى نهند]، رها سازید)؛ «وَ لِلّهِ الْاَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها وَ ذَرُوا الَّذینَ یُلْحِدُونَ فی اَسْمائِهِ».
و دراسراء نیز پس از اشاره به بهانه جوئى هاى مشرکان که مى‌ گفتند چرا پیامبرخدا را به نام هاى متعدّد مخصوصاً به نام «رحمن» که در نظر مشرکان عرب کم سابقه بود مى خواند، با این که سخن ازو یگانگى مى گوید؟ مى فرماید: (بگو: اللّه را بخوانید یا رحمان را، هر کدام را بخوانید، [ذات پاکش یکى است؛ و] بهترین نامها براى او است)؛ «قُلِ ادْعُوا اللهَ اَوِ ادْعُوا الرَّحْمَٰنَ اَیّاً ما تَدْعُوا فَلَهُ الْاَسْماءُ الْحُسْنى».

همچنین در«طه» به دنبال توصیف خداوند به خالقیّت و مالکیّت و تدبیر عالم هستى، و علم و آگاهى از آشکار و نهان، مى فرماید: (او خداوندى یگانه است که معبودى جز او نیست؛ و نیکوترین نامها از آنِ او است)؛ «اَللهُ لا اِلهَ اِلّا هُوَ لَهُ الْاَسْماءُ الْحُسْنى».
آرى او با داشتن اینو صفات نیکو و بى مانند؛ شایسته الوهیّت و عبودیّت است و جز او کسى شایسته این امر نیست. علاوه بر این درحشر، ضمن بر شمردن اوصاف فراوانى براى خداوند عالم در آیات پیش از آن (بیش از ده وصف) مى فرماید: (او خداوندى است هستى‌ بخش، آفریننده اى ابداع گر، و صورتگر [بى نظیر]؛ از آنِ او است بهترین نامها)؛ «هُوَ اللهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْاَسْماءُ الْحُسْنى». به دنبال آن نیز اوصاف مهم دیگرى را بر مى شمرد که مجموعاً به هیجده صفت بالغ مى شود.
از مجموع این آیات به خوبى استفاده مى شود که «اسماءِ حُسنى» اشاره به صفات جمال و جلال پروردگار است که هر کدامِ آنها از اثبات کمال مخصوص یا نفى نقصى حکایت مى کند، و تنها یک نامگذارى ساده و معمولى نیست. اینو صفات در آیات مختلفمنعکس است و مخصوصاً روى آنها تکیه شده است.(1)

تاریخ انتشار: « 1397/05/17 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 21