«حضوری» بودن علم خداوند؟!

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

«حضوری» بودن علم خداوند؟!

پرسش : علم خداوند به موجودات جهان، «حضوری» است یا «حصولی»؟
پاسخ اجمالی:

ما دو گونه علم داريم كه با هم كاملا متفاوت است. 1- «علم حضوری»؛ مانند علم ما به وجود خود که بدون نياز به هيچ واسطه اى اين علم براى ما حاصل است. 2- «علم حصولی»؛ مانند علم ما به موجوداتى كه بيرون از وجود ماست و عكس و نقشى از آنها از طريق آثارشان به درون روح ما راه مى يابد. علم خداوند به تمامى موجوداتِ جهان، از قبيل قسم اول است؛ چرا كه او همه جا حاضر است و به همه چيز احاطه وجودى دارد و چيزى از او دور نيست.

پاسخ تفصیلی:

همان گونه که حقیقت «علم» از بدیهیّات است این معنا نیز جز واضحات است که ما دو گونه علم در خود مى یابیم که کاملا با هم متفاوت است؛

گونه اول: ما به وجود خود، به اراده، تصمیم، علاقه، عشق، تنفّر و افکار خودمان علم داریم و بدون نیاز به هیچ واسطه اى این معنى براى ما حاصل است. یعنى ما نزد خودمان حضور داریم و افکار و پدیده‌ هاى روحى ما همه نزد ما حاضرند، و حجابى میان ما و آنها نیست؛ اینها را «علم حضورى» مى‌ نامند.
گونه دوم: ما به موجوداتى که بیرون از وجود ما است نیز علم داریم، ولى مسلّماً آسمان و زمین و ستارگان در درون روح ما جاى ندارند؛ بلکه عکس و نقشى از آنها از طریق آثارشان به درون روح ما راه مى یابد، و در حقیقت معلوم واقعى ما همان مفاهیمى است که از آنها در روح ما جاى گرفته است، این را «علم حصولى» مى نامند.
علم خداوند به تمامى موجوداتِ جهان، از قبیل قسم اول است؛ چرا که او همه جا حاضر است، و به همه چیز احاطه وجودى دارد و چیزى از او دور نیست. او هرگز نیاز به حواس و انعکاس صورت موجودات در ذهن و مفاهیم ذهنى ندارد؛ اصلا او ذهن ندارد، و علم او به همه چیز علم حضورى است.(1)

تاریخ انتشار: « 1397/05/18 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 45