توصیف خداوند به صفات انسانی؟!

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

توصیف خداوند به صفات انسانی؟!

پرسش : اگر خداوند همانندی ندارد، پس چرا موصوف به صفات انسانی مثل سمیع و بصیر می شود؟
پاسخ اجمالی:

روشن است كه منظور از عدم وجود مثل اين است كه براى ذات خدا و صفات و افعال او مثل و مانندي وجود ندارد؛ چرا كه ذات او واجب الوجود و صفات او نامتناهى و افعال او نيز چنين است. درست است كه صفاتى همچون «سميع» و «بصير»، بر خدا و خلق اطلاق مى شود؛ اما انسان و جاندارانى كه داراى چشم و گوش هستند تنها قسمت هاى محدودى از رنگ ها و امواج صوتى را درك مى كنند و در علوم امروز ثابت شده امواج صوتى كه گوش هاى انسان و حيوانات قادر به درك آن نيست بسيار بيش از آن مقداري است كه مى تواند درك كند.

پاسخ تفصیلی:

قرآن در«شوری» بعد از آن کهرا توصیف به عدم وجود مثل و مانند مى کند، او را به دو وصف شنوا و بینا توصیف کرده و مى فرماید: (هیچ چیز همانند او نیست و او شنوا و بیناست)؛ «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ». روشن است که منظور از عدم وجود مثل و مانند براىهم از نظر ذات، و هم صفات و هم افعال است؛ چرا که ذات اوالوجود و صفات او نامتناهى، و افعال او نیز چنین است؛ و این که بعضى از مفسّران پنداشته اند که خداوند شبیه و مانندى در ذات ندارد، و امّا در صفات شبیه دارد اشتباه است.
درست است که صفاتى همچون «عالم» و «قادر» و «سمیع» و «بصیر»، برو خلق اطلاق مى شود - لذا بعضى از مفسّران ازفوق معنى حصر فهمیده اند؛ یعنى فقط خداوند «سمیع» و «بصیر» است، و این به خاطر آن است که «سمیع» به معنى واقعى کلمه، و همچنین «بصیر» به معنى مطلق که از تمام اصوات و دیدنى ها آگاه و باخبر باشد فقطاست - لکن انسان و سایر جاندارانى که داراى چشم و گوش هستند تنها قسمت هاى محدودى از رنگ ها و امواج صوتى را درک مى‌ کنند و طبق آنچه در علوم امروز ثابت شده امواج صوتى که گوش‌ هاى انسان و حیوانات قادر به درک آن نیست بسیار بیش از آن است که مى‌ تواند درک کند؛ و همچنین در مورد رنگ‌ ها و دیدنى‌ ها.(1)

تاریخ انتشار: « 1397/05/20 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 54